Jump to content
Annons

Ram-minnet "försvinner"


Tracer

Recommended Posts

Tjenare!

Har ett problem med Cubase4 och efter jag installerat GTA:IV så märkte jag samma sak där, nämligen hur massor av ram-minne används av programmet.

Hade Aktivitetshanteraren uppe och vanligtvis ligger Cubase och tuggar mellan 300 och 500 mb ram.. Så gick jag ut från dator-rummet en stund, när jag kom tillbaka så hade Cubase4.exe tagit 2.1 GB!! vilket resulterade i att datorn vart rejält seg och därefter hängde sig.

Samma sak har jag märkt på GTA:IV, startar nånstans mellan 3-500 mb och sen ökar det till nästan 900 mb, sen blir allt jättesegt och datorn hänger sig eller skickar ut mig till en sån där otrevlig blåskärm.. 🙂

Vad ska jag göra? Vad kan det bero på?

Har 4 Gb ram och Windows XP home med en sån dära 3 Gb-switch som jag läste och följde på forumet.

/ F

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inkompatibla är de nog inte eftersom det är samma märke... och de ska komma överens med moderkortet enligt ASUS hemsida (moderkortstillverkaren)

Skulle visserligen kunna vara så att minnena är defekta, men borde det inte märkas på andra vis också då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inkompatibla är de nog inte eftersom det är samma märke... och de ska komma överens med moderkortet enligt ASUS hemsida (moderkortstillverkaren)

Skulle visserligen kunna vara så att minnena är defekta, men borde det inte märkas på andra vis också då?

Samma märke på minnena har inte så stor betydelse. Däremot hastigheten och vilken typ av minne.

Har det alltid varit så, eller bara nu dom senaste dagarna?

Tror att det är något av minnena som är på väg att ge upp, eller möjligtvis någon inställning?

Redigerat av DonDon
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa köra Memtest86+ för att se om det är fel på dina minnen. Bara att tanka hem ISO filen och bränna så blir den en bootbar CD.

Låt testet köra flera pass. Låt gärna testet gå typ över natten. Hittar den ett enda fel så kan det vara svaret på dina problem.

Har testat med både MEMTEST och MEMTEST+, hittar inga fel... Däremot installerade jag RamTurbo som frigör ram automatiskt, verkar hittills fungera väldigt bra. Löser inte problemet, men håller datorn mer stabil iallafall.

Jag läste denna tråd: https://www.flashback.info/showthread.php?t=486848 .

Ganska likt ditt problem, dock så kraschar inte dina program när dom körs.

Men gör som tidigare postare sa, kör testet!

Jo, programmen krashar, eller rättare sagt, hela datorn kraschar.. ☺️

Har en massa andra problem att få igång GTA:IV men det verkar jag inte vara ensam om, det verkar vara fler som har problem att spela det på PC än det är folk som får det att funka bra... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...