Jump to content
Annons

Vad ska man med ADAT till ?


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Varje ADAT ger dig ytterligare 8 in och 8 ut. Det går digitalt på ljusledare.

Kan användas med till exempel externt ljudkort (billigaste heter Behringer ADDA8000) eller digitala mixbord med mera.

ADAT var från början ett sätt att spela in 8 ljudkanaler digitalt på små kassettband. Numera är det väl mest på museum man hittar såna band, även om det finns entusiaster. Det som överlevt är just hur man för över de digitala ljudsignalerna på en optisk kabel.

Not: det finns en hel ytterligare detaljer, men låt oss spara dem.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

ADAT, AES/EBU, S/PDIF, MADI är några av det vanligaste formaten för digital ljudöverföring inom musikproduktion.

ADAT är optisk signal där varje ADAT-anslutning hanterar 8 kanaler upp till 48 kHz. i 96 kHz så är det maximala antalet kanaler 4 för respektive anslutning.

Vissa tillverkare som RME och Lynx använder S/MUX-teknik för att kunna använda ADAT i samplingsfrekvenser upp till 192 kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite smått intresserad av detta ljudkortet ESI Maxio 032e, men vad jag inte fattar är vad ska man med ADAT till ?

Kan någon förklara det för mig ???

Är det något man använder till mixerbord osv... ?

http://www.esi-audio.com/products/maxio032e/

precis som Giz sa! du får 8 kanaler extra att leka med! Mycket nyttigt för mig som oftast drar mig min lilla singsongstudio ut på fältet!

Med en ADAT kan du smidigt koppla t.ex en 8kanalig preamp med en enda kabel, och dessutom få bra kvalle, då den förbiser dina! AD/DA-omvandlare =) även smidigt mot visa mixers då du kan kan skicka ut 8 kanaler till bordet med en kabel, t.ex. Toftborden =)

Vad ska du ha ljudkortet till, vad vill du kunna spela in ?

Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)
ADAT var från början ett sätt att spela in 8 ljudkanaler digitalt på små kassettband.

Dina händer måste vara gigantiska om du anser S-VHS-kassetter vara små kassettband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite smått intresserad av detta ljudkortet ESI Maxio 032e, men vad jag inte fattar är vad ska man med ADAT till ?

Kan någon förklara det för mig ???

Är det något man använder till mixerbord osv... ?

http://www.esi-audio.com/products/maxio032e/

precis som Giz sa! du får 8 kanaler extra att leka med! Mycket nyttigt för mig som oftast drar mig min lilla singsongstudio ut på fältet!

Med en ADAT kan du smidigt koppla t.ex en 8kanalig preamp med en enda kabel, och dessutom få bra kvalle, då den förbiser dina! AD/DA-omvandlare =) även smidigt mot visa mixers då du kan kan skicka ut 8 kanaler till bordet med en kabel, t.ex. Toftborden =)

Vad ska du ha ljudkortet till, vad vill du kunna spela in ?

Beror ju lite på hur mycket ljudkortet kommer kosta..men det verkar ju onekligen som möjligheterna

är oändliga med detta ljudkortet... men t.e.x litet mixerbord kan väl kopplas till ADAT, det vore väl använtbart så får man

allt i seperata kanaler när man spelar in på ljudkortet. Annars vettifan har inte funderat så mycket, men det kanske kommer till användning.

Förövrigt...ADAT är det verkligen vanligt som output ljudutrustning typ effekt processor ???

Tycker man ser SPDIF ofta osv... men väldigt sällan ADAT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det finns optisk och elektrisk S/PDIF där optisk S/PDIF använder sig av Toslink-kontakter precis som ADAT gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite smått intresserad av detta ljudkortet ESI Maxio 032e, men vad jag inte fattar är vad ska man med ADAT till ?

Kan någon förklara det för mig ???

Är det något man använder till mixerbord osv... ?

http://www.esi-audio.com/products/maxio032e/

precis som Giz sa! du får 8 kanaler extra att leka med! Mycket nyttigt för mig som oftast drar mig min lilla singsongstudio ut på fältet!

Med en ADAT kan du smidigt koppla t.ex en 8kanalig preamp med en enda kabel, och dessutom få bra kvalle, då den förbiser dina! AD/DA-omvandlare =) även smidigt mot visa mixers då du kan kan skicka ut 8 kanaler till bordet med en kabel, t.ex. Toftborden =)

Vad ska du ha ljudkortet till, vad vill du kunna spela in ?

Beror ju lite på hur mycket ljudkortet kommer kosta..men det verkar ju onekligen som möjligheterna

är oändliga med detta ljudkortet... men t.e.x litet mixerbord kan väl kopplas till ADAT, det vore väl använtbart så får man

allt i seperata kanaler när man spelar in på ljudkortet. Annars vettifan har inte funderat så mycket, men det kanske kommer till användning.

Förövrigt...ADAT är det verkligen vanligt som output ljudutrustning typ effekt processor ???

Tycker man ser SPDIF ofta osv... men väldigt sällan ADAT.

Om mixerbordet har ADAT så kan du koppla det till ADAT på ditt ljudkort och få 8 separata kanaler extra. Men jag skulle hellre ta en 8 kanalig pre-amp med ADATanslutning än ett mixerbord. Om du inte vill ha karaktären av ett särskilt mixerbord.

Anledningen att du mest ser s/pdif på effekter beror säkert på att många effekter jobbar i stereo vilket det endast krävs två kanaler för och därför är inte ADAT aktuellt. Men det är bara hur jag kan tänka mig varför det är mindre vanligt med ADAT på effekter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ADAT var från början ett sätt att spela in 8 ljudkanaler digitalt på små kassettband.

Dina händer måste vara gigantiska om du anser S-VHS-kassetter vara små kassettband.

Allt är relativt. Jämfört med 2" rulltaper så är nog en S-VHS liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite smått intresserad av detta ljudkortet ESI Maxio 032e, men vad jag inte fattar är vad ska man med ADAT till ?

Kan någon förklara det för mig ???

Är det något man använder till mixerbord osv... ?

http://www.esi-audio.com/products/maxio032e/

precis som Giz sa! du får 8 kanaler extra att leka med! Mycket nyttigt för mig som oftast drar mig min lilla singsongstudio ut på fältet!

Med en ADAT kan du smidigt koppla t.ex en 8kanalig preamp med en enda kabel, och dessutom få bra kvalle, då den förbiser dina! AD/DA-omvandlare =) även smidigt mot visa mixers då du kan kan skicka ut 8 kanaler till bordet med en kabel, t.ex. Toftborden =)

Vad ska du ha ljudkortet till, vad vill du kunna spela in ?

Beror ju lite på hur mycket ljudkortet kommer kosta..men det verkar ju onekligen som möjligheterna

är oändliga med detta ljudkortet... men t.e.x litet mixerbord kan väl kopplas till ADAT, det vore väl använtbart så får man

allt i seperata kanaler när man spelar in på ljudkortet. Annars vettifan har inte funderat så mycket, men det kanske kommer till användning.

Förövrigt...ADAT är det verkligen vanligt som output ljudutrustning typ effekt processor ???

Tycker man ser SPDIF ofta osv... men väldigt sällan ADAT.

Om mixerbordet har ADAT så kan du koppla det till ADAT på ditt ljudkort och få 8 separata kanaler extra. Men jag skulle hellre ta en 8 kanalig pre-amp med ADATanslutning än ett mixerbord. Om du inte vill ha karaktären av ett särskilt mixerbord.

Anledningen att du mest ser s/pdif på effekter beror säkert på att många effekter jobbar i stereo vilket det endast krävs två kanaler för och därför är inte ADAT aktuellt. Men det är bara hur jag kan tänka mig varför det är mindre vanligt med ADAT på effekter.

MVH

Anders

Jag börjar få en känslan av att ADAT kanske är något overkill för mig...

Tror nog http://www.esi-audio.com/products/esp1010e/ är mer lagomt för mig.

Jag tror ljudkortet kommer kosta runt 5000-6000 kr, förhoppningsvis billigare...men vi får se

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det finns optisk och elektrisk S/PDIF där optisk S/PDIF använder sig av Toslink-kontakter precis som ADAT gör.

Det är nog vanligast med eletrisk S/PDIF.

På riktigt proffs grejjor... är nog optisk S/PDIF vanligare..kan jag tänka mig..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

AES/EBU har i många år varit standard inom proaudio industrin. Där är man inte begränsad till en viss längd på signalkablar som man är med tex ADAT.

MADI är det format som börjar ta över mer och mer där man skickar 128 kanaler genom en coaxialkabel på BNC-kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...