Jump to content
Annons

Behöver hjälp med övergång till Mac


djstyler

Recommended Posts

Lite frågor med hjälp av övergång till Mac, Windows har med tiden gjort mig mer förbannad en något annat. Därför tycker jag att det är dags för en övergång!

Har en låg budget vid tillfället men lite begagnad utrustning skulle jag ha råd med.

Mac OS X v10.5.4 Leopard

Skulle jag kunna lägga in Leopard på en vanlig Pentium 4 dator?

Annars har ni kanske lite tips på hur man skulle kunna gå tillväga.

Hittar ni nån begagnad Mac dator så hojta gärna till här! Bärbar eller stationär spelar ingen roll.

Har titta på några g4'or, dom verkar inte så dyra. Men som jag förstått det är det inte samma prestanda krav på en Mac som på en PC.

Skulle i så fall gå över till Cubase. Är det en svår övergång från Fl?

Tacksam för snabba svar då jag är überförbannad på det där j***a Windows s***t!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Om du vill ha nåt stabilt så skulle jag inte gå på MacOSX och en vanlig PC.

Finns ingen support för det.

Bättre att köpa en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du behöver bara en tom hårdisk för att prova om din dator fungerar med OSX. Dvs skruva ut de hårdiskar som du har idag och in med en tom. Fungerar det bra kan du känna dig glad och köra vidare på egen risk. Att köra en vanlig pc innebär en ganska stor risk att man får ett system som inte går att uppdatera med säkerhetsfixar osv. Men man kan lära sig OSX och se om det är något att satsa på.

OSX är ganska rutttet, men inte lika ruttet som MS windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Därför att support för PowerPC blir mer och mer sällsynt.

Många nya program supportar bara Intelmacar och inte den äldre generation av PowerPC macar.

Och G4 är en väldigt trött processor jämfört med dagens nya processorer.

G5 är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur billigt hade du tänkt egentligen!?!

g4 är helt värdelöst idag, nya program som skrivs kommer inte längre stödja g4 snart.

en imac intel för typ 5-6 tusen piskar ju en g4 med hästlängder. kanske är dubbel så dyr, fast 10 gånger så snabb.

du kan ju installera os x på en pc-dator, men det är krångligt och kan ju gå lite snett.

har några kompisar som gjort det, men inte själv.

om jag var du skulle jag letat efter antingen G5 stationära modellen, om du vill kunna bygga ut datorn.

själv tycker jag det är onödigt, och skulle sattsat på en imac intel core2duo (bra om det är core2duo, istället för coreduo, mera sprutt).

hårddiskar köra man ju ändå externt, och grafikkort behöver man ju inte uppgradera om man kör musik typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...