Jump to content
Annons

Notering med bokstäver? Finns det?


tbruce

Recommended Posts

Att skriva ackord i text är enkelt och lätt att förstå. Skriver jag t ex

C#m, H | A, H | G#sus | G#, A | E

etc så kan de flesta populärmusikmusiker spela det (förutom dom som envisas med att det heter B och inte H) och det är bra mycket smidigare än att skriva ut varenda ackordton med noter. Men finns det nåt sätt att skriva toner och melodier med bokstäver? Att skriva ut rytmer? Gitarrtabbar är jäkligt bökigt ju, skrymmande, dumförklarande och visar inte rytmer så tydligt... EDIT: plus såklart att det inte är ett jota användbart för t ex en pianist eller sångare.

Borde väl gå att göra något som baseras på samma principer som vanliga notsystem, dvs att man på något sätt markerar hur lång varje ton är och för tydlighets skull även var varje takt börjar, och så anger man vilken ton det är, förslagsvis med tonens bokstavsnamn.

Finns nåt sånt system? Annars borde vi fökatten ta och hitta på ett.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aldrig hört talas om nåt "officiellt", men jag brukar kludda ungefär som du beskriver om jag kommer på en basgång eller nåt sånt och bara har papper och penna till hands... Inte särskilt snyggt och lättförståeligt alltid, och det skulle nog bli bökigt om man blandar många olika notvärden. Men det funkar fint för enklare grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett förslag...

1a 2a 3a 4a :h .c 1= 2c 3c 4c :d .e 1= 2e 3e 4e 1f# :e 2c# :c 3h :a 4f# :g# .a

Siffrorna räknar fjärdedelar, : är en åttondel och . är en sextondel.

Bokstav (tillsammans med #) betecknar en ton och ska spelas på det slag som är angivet före.

= betyder att man håller ut föregående ton (som en båge i vanliga noter).

Öh. Går det att lista vad det står där då? En basgång...

Nog tyvärr på tok för svårläst i hög hastighet... 😉

EDIT: Haha det dök upp en smiley mitt i alltihop... borde vara fixat nu.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som onödigt mycket jobb. Det jobb som man måste lägga ner på att läsa det där kan man lika gärna lägga ner på att lära sig läsa noter.

Har du försökt? Tror faktiskt man kan lära sig tolka nåt sånt rätt fort, kan man tonernas namn så handlar det ju i princip bara om att förstå siffrorna och två tecken.

Tyvärr får man ju ingen lika tydlig "bild" som i vanliga noter, så det blir nog svårt att direkt se hur det ska låta... hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Riktiga noter är det bästa tycker jag!

"Kalle-anka-lösningar" håller aldrig i längden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Riktiga noter är det bästa tycker jag!

"Kalle-anka-lösningar" håller aldrig i längden...

Gitarrtabbar är väl en "Kalleankalösning" om något... och det verkar ju många använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Riktiga noter är det bästa tycker jag!

"Kalle-anka-lösningar" håller aldrig i längden...

Gitarrtabbar är väl en "Kalleankalösning" om något... och det verkar ju många använda.

Jag har aldrig påstått att jag tycker om gitarrtabbar heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Riktiga noter är det bästa tycker jag!

"Kalle-anka-lösningar" håller aldrig i längden...

Gitarrtabbar är väl en "Kalleankalösning" om något... och det verkar ju många använda.

Jag har aldrig påstått att jag tycker om gitarrtabbar heller...

Men folk använder dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Okej, jag är din personliga testperson. Så här bra funkade det på en lågutbildad bondtölp ( som bör vara jämförsmedium för alla pedagogiska undersökningar):

http://www.box.net/shared/fxgu1qco6q

Och så gjorde jag en egen, knäck den om ni kan:

| 1 2 3 4 | . 1 . 2 : 3 4 | 1 2 3 4 | 1.   2   3  4	.
| e  g a = | e =g = a# a = | e g a = =| g e

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man delar upp det på två rader då? Nu blir det tydligare:

| 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 : . | 1 2 3 4 | 1  : 2  : 3 : 4  :  .
| a a a a h c | = c c c d e | = e e e | f# e c# c h a f# g# a

Övre raden är rytm och undre är vilken ton som ska spelas var. Lite mer översiktligt...

Okej, jag är din personliga testperson. Så här bra funkade det på en lågutbildad bondtölp ( som bör vara jämförsmedium för alla pedagogiska undersökningar):

http://www.box.net/shared/fxgu1qco6q

😄

Så här skulle det låta... http://www.youtube.com/watch?v=K0HSD_i2DvA

Sista takten satte du ju inte riktigt, men innan dess så funkade det ju riktigt bra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

å då kommer nästa problem.. vilket "a" är det som gäller? eller "g" osv... då måste man ju sätta beteckning på det också... håller med nån tidigare.. lära sig riktiga noter är nog bäst.. och ja, man kan lära sig hur det låter med att bara läsa noter... bara en övningssak... intervallträning...

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄR det inte att vara VÄLDIGT besvärliga när det gäller att skapa ett NYTT system för att skriva musik???

Det finns ett fullt fungerande system med noter som är univeriellt. Varför då skapa något nytt som kommer bli lokalt för få som förstår sig på det??? Inte lättare lära sig noter i sådana fall....

//Dúnadan

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att många missförstod vad jag fiskade efter, det handlar inte om att jag tycker vanliga noter är dåligt. Det är bara det att det är svårt att spontanskriva noter i t ex ett epost eller på msn.

Sen har faktiskt noterna sina brister. Noter är tänkt som en ersättning för gehörsbaserade traditioner, men nog finns det utrymme för ett mellanting - en hjälp i det gehörsbaserade lärandet men utan att man lämnar det tänket. Jag menar inte att jag har svaret, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att många missförstod vad jag fiskade efter, det handlar inte om att jag tycker vanliga noter är dåligt. Det är bara det att det är svårt att spontanskriva noter i t ex ett epost eller på msn.

Då kan nog Lilypond som nämns ovan vara ett bra alternativ. Det skrivs med ASCII och kan sen kompileras till otroligt snygga noter. Om då mottagaren har Lilypond installerat så är det bara för dem att stoppa in noterna du skrev i mejlet i en förskriven mall och kompilera så kan de läsa det som noter (om det inte är så enkelt att det är lättläsligt som text). Det kan se ut såhär (ett utdrag):

  < bes d, g, >4.\trill a8[ g f!] |
<pre>  e bes a f' g a |
  d, as g es' f g |
  cis,[ bes'] a[ g16 f] e!8[ f16 d] |
  cis8 e16 a a,8. g'16 f8(e) |

Och output efter kompilering blir såhär (om man skriver mer kod då):

wtk1-fugue2-page1.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm kul, själv är jag nog mest intresserad av att plocka upp noter igen.

Jag kunde det för länge sedan medans jag sjöng i kör och spelade Cello.

Sedan började jag spela elgitarr och lämnade noter helt då jag mest spelar på gehör.

Dock har jag intresset kvar så hur kan jag plocka upp det igen?

Måste jag gå en kurs, kan jag läsa, lyssna eller se på kurser på nätet etc?

Känner inte till vad det finns på nätet, men jag skulle rekommendera att mixa notläsning med att planka låtar. Plocka väldigt enkla grejor till en början, lilla snigel funkar utmärkt för självförtroendet, och öka svårighetsgraden efter hand. Så småningom (eller genast beroende på hur mkt du kommer ihåg från cellon) kan du koppla notläsningen till musiken du spelar vanligtvis. En bra början är förstås att veta vilka toner gitarrens strängar är och var på notsystemet du hittar dem. Tänk på att gitarr noteras en oktav upp i förhållande till hur den låter.

Finns även många bra böcker, kan va värt några slantar i investering. Eller kontakta någon duktig teoripedagog/gitarrlärare (blir förstås genast dyrare men du kommer förmodligen gå mycket snabbare framåt).

Och som en kommentar till vad tråden egentligen handlar om; jag är ju då gammal notvän i stort sett från födseln så jag rekommenderar varmt att lära sig noter, det är ofta en bra investering om man pysslar med musik... Att skriva i textform har jag aldrig använt eller behövt använda, men om det finns ett vedertaget system så kör på ni som tycker det verkar bra : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd Lilypond! Påminner om abc-notation, men är mer genomtänkt och utprövat. Att slutresultatet om man kompilerar blir snyggare än de flesta kommersiella verktyg är ytterligare en bonus.

Intressant! Tack för tipset. Jag vet inte om det är lösningen på OP:s behov men det är definitivt värt att känna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...