Jump to content
Annons

Vad kommer hända egentligen?


Holmberg

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Ni säger att det inte blir bra i en hemmatudio. Alltså säger ni att det måste vara inte i en hemmastudio för att vara bra.

nej det säger vi inte

vi säger att kunskapen som finns idag kommer sakta men säkert degraderas i takt med att musikproduktion förpassas till enbart hobbyamatörer

vi säger också att det mesta som görs av dessa hobbyamatörer idag låter skit - å då har dom ändå dagens professionella produktioner att utgå från, lära sig av, sikta mot å rådfråga kring

betänk när nästa generation hobbyamatörer ska börja benchmarka mot sina likar idag

Vad är det som gör det skit förutom att standarden är annan idag?

Vad som gör det skit är att bl a de allra flesta lägger upp låtar som inte är genomtänkta, genomarbetade. Och säg inte nej nu 😄 Det är med musik som en text. Det syns när den är bearbetad. Och det hörs när en låt är det. Nästan alla som skickar in manus refuseras. Varför? För att det allra mesta är undermålig kvalitet. Texterna är inte bearbetade, manuset suger och de flesta vet inte hur man skriver ett bra manus och intressant. Eller hur man skriver överhuvudtaget. Säg nu inte att det inte går jämföra för det är litteratur. Detsamma gäller ju här. De flesta vet inte hur man gör skapar ett intressant arr och behåller intresset för lyssnaren. En trumloop med lite syntar på som är gjord på en halvtimme och sen förväntar sig kritik om låten och mixen? Jag undrar hur många som laddar upp en låt minns hur de spelade.

Innan jag är nöjd med en låt finns det vissa kriterier: 1. Den har bearbetats ordentligt. 2. Jag lägger till och tar bort det som efter ett tag inte bidrar till låten tillräckligt. "Kill your darlings". Kan vara ljud men även vissa partier. Det kan tillkomma från andra låtbitar som jag inte kommit någonstans med som man sen inser passar in här istället. De kan vara i samma tonart eller behöver bytas och inser det låter mycket bättre med annan tonart. Så att spara allt man gör är klokt. Man vet aldrig när det kan komma till användning. 3. Jag övar, övar och övar tills jag kan den baklänges i sömnen. 🙂

4. Självkritik. Håller låten måttet. Har jag verkligen gjort allt jag kunnat? Är det något som saknas som kan läggas till? Är låten tillräckligt intressant från början till slutet? 5. Är det tillräckligt bra mixat? Här handlar det återigen om självkritik.

6. Alltid jämför med gammalt och ser hur jag har utvecklats.8. Jämför med proffsmixar på låtar och 7. Läser och ser på t ex videos där proffs delger sina tips och riktlinjer för hur man mixar för att få bra resultat. 9. Inställningen att varje mix ska överglänsa och låta bättre än den senaste.

Hur många tänker så långt innan de lägger upp något? Om de flesta gjorde det skulle nivån kunna höjas lite åtminstone.

Jag bara undrar, hur många anammar några av detta innan de lägger upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 227
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men herregud, det här är en så larvig diskussion. Om ni bara brydde er om att verkligen leta upp de bra grejerna som är gjorda av "hobbyamatörer" så skulle ni se att de bästa grejerna går inte att skilja från proffsinspelningar. Det är väl klart att det mesta suger. Man får lära sig att hitta det som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni säger att det inte blir bra i en hemmatudio. Alltså säger ni att det måste vara inte i en hemmastudio för att vara bra.

nej det säger vi inte

vi säger att kunskapen som finns idag kommer sakta men säkert degraderas i takt med att musikproduktion förpassas till enbart hobbyamatörer

vi säger också att det mesta som görs av dessa hobbyamatörer idag låter skit - å då har dom ändå dagens professionella produktioner att utgå från, lära sig av, sikta mot å rådfråga kring

betänk när nästa generation hobbyamatörer ska börja benchmarka mot sina likar idag

Vad är det som gör det skit förutom att standarden är annan idag?

Vad som gör det skit är att bl a de allra flesta lägger upp låtar som inte är genomtänkta, genomarbetade. Och säg inte nej nu 😄 Det är med musik som en text. Det syns när den är bearbetad. Och det hörs när en låt är det. Nästan alla som skickar in manus refuseras. Varför? För att det allra mesta är undermålig kvalitet. Texterna är inte bearbetade, manuset suger och de flesta vet inte hur man skriver ett bra manus och intressant. Eller hur man skriver överhuvudtaget. Säg nu inte att det inte går jämföra för det är litteratur. Detsamma gäller ju här. De flesta vet inte hur man gör skapar ett intressant arr och behåller intresset för lyssnaren. En trumloop med lite syntar på som är gjord på en halvtimme och sen förväntar sig kritik om låten och mixen? Jag undrar hur många som laddar upp en låt minns hur de spelade.

Innan jag är nöjd med en låt finns det vissa kriterier: 1. Den har bearbetats ordentligt. 2. Jag lägger till och tar bort det som efter ett tag inte bidrar till låten tillräckligt. "Kill your darlings". Kan vara ljud men även vissa partier. Det kan tillkomma från andra låtbitar som jag inte kommit någonstans med som man sen inser passar in här istället. De kan vara i samma tonart eller behöver bytas och inser det låter mycket bättre med annan tonart. Så att spara allt man gör är klokt. Man vet aldrig när det kan komma till användning. 3. Jag övar, övar och övar tills jag kan den baklänges i sömnen. 🙂

4. Självkritik. Håller låten måttet. Har jag verkligen gjort allt jag kunnat? Är det något som saknas som kan läggas till? Är låten tillräckligt intressant från början till slutet? 5. Är det tillräckligt bra mixat? Här handlar det återigen om självkritik.

6. Alltid jämför med gammalt och ser hur jag har utvecklats.8. Jämför med proffsmixar på låtar och 7. Läser och ser på t ex videos där proffs delger sina tips och riktlinjer för hur man mixar för att få bra resultat. 9. Inställningen att varje mix ska överglänsa och låta bättre än den senaste.

Hur många tänker så långt innan de lägger upp något? Om de flesta gjorde det skulle nivån kunna höjas lite åtminstone.

Jag bara undrar, hur många anammar några av detta innan de lägger upp?

Mm, där är din åsikt om hur musik ska vara för att kunna låta bra. Jag anser inte att en låt behöver vara så bearbetad för att låta bra. För mig kan det räcka med en trumloop och en repeterande slinga för att jag ska lyssna på den länge. Jag vet att de flesta inte kan det och att de flesta kräver mer, men det bevisar ändå att hela detta är en helt subjektiv grej. Det som du kräver 345 timmar i arbete för kan andra ogilla. Och det någon slafsade ihop i sömnen medans han var bakfull på 5 minuter kan andra uppskatta (även om de är färre). Alltså handlar det bara om vad man själv kan njuta av. De kraven är inte satta i sten. Jag kunde inte lyssna på death metal förut men efter att ha hängt en del hos en kompis som lyssnade på det så lärde jag mig. Detsamma gäller även dålig kvalitet. Det är bara det att hela samhället antyder och gör det självklart att det skall vara hög kvalitet. Kommer man runt det och kan njuta av nästan vad som helst så är det väl bara positivt, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att skriva i denna tråden då jag hade en riktig "käftsmäll"-upplevelse i somras..

Jag är uppväxt (under 80 talet) i en musikfamilj där mamma och pappa hade en ministudio i garaget där dom spenderade massa tid och pengar på sin musik, givetvis tjänade dom pengar på det oxå men när det va dags att göra riktiga album fick dom som alla andra hyra in sig i en större studio. Vad jag kan komma ihåg va det ingen som klagade på att det va så det gick till, för det blev lixom alltid bra.

Idag är jag 26 och har min egen lilla studio uppbyggd kring min dator där jag spenderat runt 50 000 kr själv (plus att jag ärvt grejer av mina päron) Om man jämför med hur mycket pengar dom lade ner på sina grejer så är det ändå inte i närheten av det jag kan snickra ihop med mina relativt billiga prylar. Rättvist? Nej. Sant? Ja

Idag har mer eller mindre vilken nisse som helst MÖJLIGHET att nå ut med sin musik, problemet är att kunna etablera sig/leva på det behöver man pengar för att kunna marknadsföra sig och väcka ett intresse, och givetvis en gnutta tur-timing-talang-tålamod. Det är ju den backupen man får av ett större bolag som sitter på resurser.

Åter till sommarens käftsmäll....

Jag va i Danmark och kollade på Bon Jovi, och på scenen står det 5 sletna grabbar som har långt till 80-talets fysiska toppform med betydligt mer tillplattade frisyrer. Men en sak är densamma; Budskapet. Förmedlar man en äkta känsla över att det vi gör kommer/har kommit från oss själva och våra egna huvuden/hjärtan, då spelar det ingen roll om man sitter i rullator på hemmet eller är 18 bast och

i sitt livs form. Är det äkta, så finns känslan där.

Åker man på turné med hela banken redan full av pengar och med fru, barn och hela atlanten mellan sig och sina hem, då älskar man det man gör. Och då blir man älskad tillbaka.

Bandens tid är snart förbi för återväxten där i kölvattnet efter 70 & 80-talets stora giganter är typ noll. Jag vill se Idol-Ola åka på världsturne 2038 och dra fulla hus...Nej precis.. Det kommer inte hända.. För idag finns inget tålamod från varken publik eller skivbolag att låta ett band/artist mogna. Såg ett reportage om Europe när dom vann rock SM. Visst det va massa fula knep där från skivbolaget som grabbarna i bandet fick betala dyrt för i efterhand men en sak som en skivbolags VD sa va:

"Ger man en kille som Joey Tempest tid att växa in i kavajen så skriver han en världshit förr eller senare".. Och det vet vi ju alla hur det gick.

Detta kommer jag säkert få äta upp av resten av mina forumkamrater, men sanningen är den att vi är dom flesta glada amatörer som tycker det är jävligt roligt med musik men vi spelar inte i samma division som dom riktiga mixningsproffsen, vi skriver inte lika bra låtar som Bon Jovi, och därför tycker jag inte heller att vi ska, med all rätt, vara på samma nivå. Det är lite tack vare att det finns för många som "ska ta plats" som det är så pass urholkat som nu alla säger att det är. Och kom inte och säg att det beror enbart på fildelning! När mina föräldrar var unga så spelades det över på kasseter hej vilt! Det är väldigt få band som mina föräldrar har sett live, eller genererat pengar till som vi i den unga generationen som trots all nerladdning besöker festivaler som aldrig förr och lägger tusentals kronor på biljetter och tröjor osv...

Sammanfattningsvis

Kvalitet och kvantitet går sällan ihop, och ju fler amatörer/melodifestivalprodukter/idolvinnare som avlöser varandra ju färre stålar/plats finns det till dom som kanske skulle skriva en ny Final Countdown, det tycker i alla fall jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är komplex.

helt rätt

det du tar upp med att betala för nåt man inte ev använder kan lätt jämföras med att du också bidrar med tv-licens även om du inte tittar på svt eller lyssnar på musik från sr - du betalar ändå kostnaden

du betalar också en kopieringsavgift när du köper cd-skivor även om du bara bränner ner dina semesterbilder

du betalar säkert idag också saker hos din isp som inte just du har direkt användning av

man utgår från att alla som använder internet är potentiella illegala nedladdare av upphovsrättskyddat material

man kan vända på resonemnaget också - man ger alla möjligheten att för en liten summa per månad (säg 40-60 kr eller anpassat efter din uppkopplingshastighet) komma åt en kulturskatt helt legalt samtidigt som upphovsmän å kreatörer får sin ersättning

upp till dig om du vill använda tjänsten som ingår i din bredbandsavgift

precis som det är upp till mig om jag vill se tv4Sport som ingår i mitt kabelnät vare sig jag vill eller ej

det vettigaste är om isp + media å programvaruföretagen får ansvaret för att skapa systemet

det bör också vara helt öppet för oberoende att kunna distribuera sina kreationer

det är en lösning på problemet - därmed inte sagt att det är 100% rättvist

men vad är det - egentligen?

det är rätt vanligt att dom som inte gör nåt får vara med å betala det som andra gör - för alternativet skulle vara värre

det riktigt komplexa är att få ett system internationellt - att få alla att samsas

Exakt.

Att jämföra med tvlincensen är inte helt korrekt tycker jag. Ettan och tvåan får du på köpet med tvn (iaf i den "gamla" anologa världen, vet ej hur det fungerar idag) Ett förslag med någon sorts licensavgift är nog en god tanke, problemet är ju egentligen hur denna ska implementeras i ett land. Att få lagen instiftad i fler länder / internationellt är ju förmodligen en utopi. En kulturskatt för 40 kr månaden, javisst. Står detta i proportion till det som laddas ner? Jag har inga uppgifter på hur mycket som laddas ner illegalt men har lite svårt att det skulle täckas av 40 kr / månad. Att betala 40 kr extra på sin internetuppkoppling tror jag inte alla kommer att ställa upp på. Vi lever iof i solidaritetens land, men frågan är om folk verkligen är berred att betala detta?`

Nu ska jag ta en tidig julöl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kommer jag säkert få äta upp av resten av mina forumkamrater, men sanningen är den att vi är dom flesta glada amatörer som tycker det är jävligt roligt med musik men vi spelar inte i samma division som dom riktiga mixningsproffsen, vi skriver inte lika bra låtar som Bon Jovi, och därför tycker jag inte heller att vi ska, med all rätt, vara på samma nivå.

Men det finns ju massor med skivor som låter sämre än nåt jag skulle kunna mixa på ett par dar, och som ändå släpps på skivbolag. Jag har hört hur många osignade band som helst som är bättre än Bon Jovi.

Tror du att du skulle klara ett blindtest där du fick en massa låtar och fick gissa vilka som var signade och vilka som inte var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ni säger att det inte blir bra i en hemmatudio. Alltså säger ni att det måste vara inte i en hemmastudio för att vara bra.

nej det säger vi inte

vi säger att kunskapen som finns idag kommer sakta men säkert degraderas i takt med att musikproduktion förpassas till enbart hobbyamatörer

vi säger också att det mesta som görs av dessa hobbyamatörer idag låter skit - å då har dom ändå dagens professionella produktioner att utgå från, lära sig av, sikta mot å rådfråga kring

betänk när nästa generation hobbyamatörer ska börja benchmarka mot sina likar idag

Vad är det som gör det skit förutom att standarden är annan idag?

Vad som gör det skit är att bl a de allra flesta lägger upp låtar som inte är genomtänkta, genomarbetade. Och säg inte nej nu 😛 Det är med musik som en text. Det syns när den är bearbetad. Och det hörs när en låt är det. Nästan alla som skickar in manus refuseras. Varför? För att det allra mesta är undermålig kvalitet. Texterna är inte bearbetade, manuset suger och de flesta vet inte hur man skriver ett bra manus och intressant. Eller hur man skriver överhuvudtaget. Säg nu inte att det inte går jämföra för det är litteratur. Detsamma gäller ju här. De flesta vet inte hur man gör skapar ett intressant arr och behåller intresset för lyssnaren. En trumloop med lite syntar på som är gjord på en halvtimme och sen förväntar sig kritik om låten och mixen? Jag undrar hur många som laddar upp en låt minns hur de spelade.

Innan jag är nöjd med en låt finns det vissa kriterier: 1. Den har bearbetats ordentligt. 2. Jag lägger till och tar bort det som efter ett tag inte bidrar till låten tillräckligt. "Kill your darlings". Kan vara ljud men även vissa partier. Det kan tillkomma från andra låtbitar som jag inte kommit någonstans med som man sen inser passar in här istället. De kan vara i samma tonart eller behöver bytas och inser det låter mycket bättre med annan tonart. Så att spara allt man gör är klokt. Man vet aldrig när det kan komma till användning. 3. Jag övar, övar och övar tills jag kan den baklänges i sömnen. ☺️

4. Självkritik. Håller låten måttet. Har jag verkligen gjort allt jag kunnat? Är det något som saknas som kan läggas till? Är låten tillräckligt intressant från början till slutet? 5. Är det tillräckligt bra mixat? Här handlar det återigen om självkritik.

6. Alltid jämför med gammalt och ser hur jag har utvecklats.8. Jämför med proffsmixar på låtar och 7. Läser och ser på t ex videos där proffs delger sina tips och riktlinjer för hur man mixar för att få bra resultat. 9. Inställningen att varje mix ska överglänsa och låta bättre än den senaste.

Hur många tänker så långt innan de lägger upp något? Om de flesta gjorde det skulle nivån kunna höjas lite åtminstone.

Jag bara undrar, hur många anammar några av detta innan de lägger upp?

Mm, där är din åsikt om hur musik ska vara för att kunna låta bra. Jag anser inte att en låt behöver vara så bearbetad för att låta bra. För mig kan det räcka med en trumloop och en repeterande slinga för att jag ska lyssna på den länge. Jag vet att de flesta inte kan det och att de flesta kräver mer, men det bevisar ändå att hela detta är en helt subjektiv grej. Det som du kräver 345 timmar i arbete för kan andra ogilla. Och det någon slafsade ihop i sömnen medans han var bakfull på 5 minuter kan andra uppskatta (även om de är färre). Alltså handlar det bara om vad man själv kan njuta av. De kraven är inte satta i sten. Jag kunde inte lyssna på death metal förut men efter att ha hängt en del hos en kompis som lyssnade på det så lärde jag mig. Detsamma gäller även dålig kvalitet. Det är bara det att hela samhället antyder och gör det självklart att det skall vara hög kvalitet. Kommer man runt det och kan njuta av nästan vad som helst så är det väl bara positivt, eller?

Ja om du vill nöja dig med dålig kvalitet så gör det. Men gör du det med resten? Halvtaskigt inrutat fantasilöst sex är bättre än fantasifull sex? En seg och torr big mac är det godaste, godare än en fin biff på någon fin restaurang? En lada istället för en bmw? B-filmer med c-skådisar istället för kvalitetsfilm? etc etc.

Lägger jag ned massor med tid och energi och andra ogillar det jag gör, det skiter jag fullständigt i. Det enda som har betydelse är att jag själv först och främst gillar det jag gör. Att det jag har gjort kan jag stå för och veta jag har arbetat hårt för att få det så bra det bara går. Det leder till något att vara stolt över och känna glädje och tillfredsställelse.

Jantelagen och kommunismen plågar fortfarande i det här landet. Kan inte du göra proffsigt så ska du och alla så småningom lära sig nöja sig med lägre kvalitet. Varför skulle andra överhuvudtaget behöva sjunka till sådan låg nivå för att inte du och vissa andra kan göra något tillräckligt bra? Om du kunde göra proffsig musik skulle du säga samma sak då?

Skulle inte tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om du vill nöja dig med dålig kvalitet så gör det. Men gör du det med resten? Halvtaskigt inrutat fantasilöst sex är bättre än fantasifull sex? En seg och torr big mac är det godaste, godare än en fin biff på någon fin restaurang? En lada istället för en bmw? B-filmer med c-skådisar istället för kvalitetsfilm? etc etc.

Lägger jag ned massor med tid och energi och andra ogillar det jag gör, det skiter jag fullständigt i. Det enda som har betydelse är att jag själv först och främst gillar det jag gör. Att det jag har gjort kan jag stå för och veta jag har arbetat hårt för att få det så bra det bara går. Det leder till något att vara stolt över och känna glädje och tillfredsställelse.

Jantelagen och kommunismen plågar fortfarande i det här landet. Kan inte du göra proffsigt så ska du och alla så småningom lära sig nöja sig med lägre kvalitet. Varför skulle andra överhuvudtaget behöva sjunka till sådan låg nivå för att inte du och vissa andra kan göra något tillräckligt bra? Om du kunde göra proffsig musik skulle du säga samma sak då?

Skulle inte tro det.

Du fattar inte min poäng...

Om man kan njuta lika bra av dålig kvalla som bra så är det väl en bra sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahahhaha. xD

Jaa jag säger ju det!

"vi säger också att det mesta som görs av dessa hobbyamatörer idag låter skit"

"vi säger också att det mesta som görs av dessa hobbyamatörer idag låter skit"

"vi säger också att det mesta som görs av dessa hobbyamatörer idag låter skit"

Hur svårt är det att se? Tänk dig istället om du inte hade tyckt dessa låter skit. Då hade du haft fler saker som du uppskattar, och det vore väl roligt? =)

Det är just det som är min poäng, men alla är så insnöade och inlärda att det måste låta på ett visst sätt. Annars tycker man det låter skit. Vem säger att en otajt sångare med mycket brus är skit? Ta en funderare på det. Vad är det som gör det skit förutom att standarden är annan idag?

flugor uppskattar skit

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, det här är en så larvig diskussion. Om ni bara brydde er om att verkligen leta upp de bra grejerna som är gjorda av "hobbyamatörer" så skulle ni se att de bästa grejerna går inte att skilja från proffsinspelningar. Det är väl klart att det mesta suger. Man får lära sig att hitta det som är bra.

nej

det är inte alls en larvig diskussion

det här är vad som väntar svensson som idag gladeligen tankar gratis utan att tänka sig för

tror du han funderat på att i framtiden behöva leta sig fram genom dynga för att verkligen hitta det där bra som du mycket riktigt påpekar finns gömt i högen av skit?

det är väl bara vettigt att den fulla konsekvensen lyfts fram

det är ju lätt att sitta å förhäva sig över hur bra det är att lätt å smidigt få hem gratis musik

men att se lite längre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, det här är en så larvig diskussion. Om ni bara brydde er om att verkligen leta upp de bra grejerna som är gjorda av "hobbyamatörer" så skulle ni se att de bästa grejerna går inte att skilja från proffsinspelningar. Det är väl klart att det mesta suger. Man får lära sig att hitta det som är bra.

nej

det är inte alls en larvig diskussion

det här är vad som väntar svensson som idag gladeligen tankar gratis utan att tänka sig för

tror du han funderat på att i framtiden behöva leta sig fram genom dynga för att verkligen hitta det där bra som du mycket riktigt påpekar finns gömt i högen av skit?

det är väl bara vettigt att den fulla konsekvensen lyfts fram

det är ju lätt att sitta å förhäva sig över hur bra det är att lätt å smidigt få hem gratis musik

men att se lite längre?

Du har inte tänkt på att den musik som är bra (inspelnings- och/eller kompositionsmässigt) fortfarande kommer bli känd och omtalad? Det är ju inte direkt så att all musik kommer ligga på +/-0 i fame. Bra musik kommer det tipsas om i tidningar, på tv, på forum, på bloggar, av vänner, etc. Jag tror ärligt talat inte det kommer vara svårt, "dyngan" kommer sorteras bort på ett eller annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kommer jag säkert få äta upp av resten av mina forumkamrater, men sanningen är den att vi är dom flesta glada amatörer som tycker det är jävligt roligt med musik men vi spelar inte i samma division som dom riktiga mixningsproffsen, vi skriver inte lika bra låtar som Bon Jovi, och därför tycker jag inte heller att vi ska, med all rätt, vara på samma nivå.

med det sagt vill bara jag tillägga att visst finns det oslipade diamanter bland icke-etablerade som på många sätt får större möjlighet att komma fram idag på egen hand

men om musikutbudets totala kvalitet kommer sjunka så försämras även deras chanser att nå¨en publik eftersom publiken i stort kommer betrakta musik som något med låg kvalitet å söka sig nån annanstans

på det hela taget ett mycket bra inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

En kulturskatt för 40 kr månaden, javisst. Står detta i proportion till det som laddas ner? Jag har inga uppgifter på hur mycket som laddas ner illegalt men har lite svårt att det skulle täckas av 40 kr / månad. Att betala 40 kr extra på sin internetuppkoppling tror jag inte alla kommer att ställa upp på.

det är väl så också att man inom branscherna får nöja sig med det som går att dra in

jag vet inte exakt hur många inetabonnemang vi har idag i sverige, men multiplicera det med 40 ggr 12 så blir det iaf bra mycket mer inkomster än vad fildelning inbringar idag

vill man inte bidra med 40kr blir man utan bredband 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik kommer det tipsas om i tidningar, på tv, på forum, på bloggar, av vänner, etc. Jag tror ärligt talat inte det kommer vara svårt, "dyngan" kommer sorteras bort på ett eller annat sätt.

ja just det

låt nån annan sortera skiten åt dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik kommer det tipsas om i tidningar, på tv, på forum, på bloggar, av vänner, etc. Jag tror ärligt talat inte det kommer vara svårt, "dyngan" kommer sorteras bort på ett eller annat sätt.

ja just det

låt nån annan sortera skiten åt dig

Precis som idag. Så vad är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik kommer det tipsas om i tidningar, på tv, på forum, på bloggar, av vänner, etc. Jag tror ärligt talat inte det kommer vara svårt, "dyngan" kommer sorteras bort på ett eller annat sätt.

ja just det

låt nån annan sortera skiten åt dig

Och i dagsläget är det annorlunda på vilket sätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tror ni kommer hända med musikbranschen egentligen? Vad händer med de stora multinationella skivbolagen som lägger ut stora pengar på att lansera artister om de pengarna fattas? Och vad händer med alla små bolag? Kan de överleva alls?

Vad jag tror?

Musikbranschen, som bransch alltså, löper lika stor risk att "dö" som Internet just nu. Så där behöver vi nog inte käfta mycket mer.

Angående bolagen, he he... Lika festligt varje gång diskussioner av den här varianten bryter ut; minst ett läger envisas med att likna "bolagen" vid en samling hemska monster som måste fällas av gratistankargenerationens lansar och svärd. Men... fånigt, ändå.

Bolagen driver ju business! Business! Business har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Bolagen, små som stora, kommer i all framtid att driva business — på ett eller annat sätt! Lika säkert som att det alltid kommer att finnas enskilda individer som anser sig veta bättre än samhället i övrigt att det minsann är fult att tjäna pengar.

Jag tror att många "musik"-sysslare tar det här med bolagens faktiska existens så jävla personligt.

Det är vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

flugor uppskattar skit

Exakt. På vilket sätt är det dåligt att uppskatta skit? Om man njuter av brusig otajt skräpmusik, på vilket sätt är det dåligt?

nej

det du inte riktigt greppat är vad denna diskussion handlar om

den går långt utanför vad bara du eller jag uppskattar

Vad är musik mer än något som berör människor? Hur kan det vara något som är utanför vad folk tycker om musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

flugor uppskattar skit

Exakt. På vilket sätt är det dåligt att uppskatta skit? Om man njuter av brusig otajt skräpmusik, på vilket sätt är det dåligt?

ja du får givetvis va hur mycket fluga du vill - bara vi andra slipper som inte får ut nåt av det
nej

det du inte riktigt greppat är vad denna diskussion handlar om

den går långt utanför vad bara du eller jag uppskattar

Vad är musik mer än något som berör människor? Hur kan det vara något som är utanför vad folk tycker om musik?

men "folk" som du nu plötsligt hänvisar till - är det du det?

för du hänvisar ju hela tiden till att du nöjer dig med en viss nivå på musik å ljud

tror du alla gör det?

eller tycker du alla får anpassa sig till din nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som idag. Så vad är problemet.

trodde det hade gått fram: mycket mer skit

Och då finns det också en större marknad för olika medier som plockar ut det som är värt att lyssna på.

ja just det

det är därför så många redan botaniserar runt bland demoalstren ... en fantastiskt lukrativ marknad

tom på skivbolagen orkar man ju inte ens lyssna längre

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Och då finns det också en större marknad för olika medier som plockar ut det som är värt att lyssna på.

ja just det

det är därför så många redan botaniserar runt bland demoalstren ... en fantastiskt lukrativ marknad

tom på skivbolagen orkar man ju inte ens lyssna längre

Är du ironisk eller? Jag tror jag missar din poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du får givetvis va hur mycket fluga du vill - bara vi andra slipper som inte får ut nåt av det

Men tänk om ni hade fått ut något av det? Hade inte det varit bra?

men "folk" som du nu plötsligt hänvisar till - är det du det?

för du hänvisar ju hela tiden till att du nöjer dig med en viss nivå på musik å ljud

tror du alla gör det?

eller tycker du alla får anpassa sig till din nivå?

Vi börjar närma oss min poäng. Den är att folk måste anpassa sig till vad som finns ute på marknaden för att kunna njuta av musiken. Det är rätt logiskt eller hur? Om man inte tål den musik som finns så lär man inte njuta. Om då i framtiden det bara finns skit så måste folk anpassa sig till det. Och kom inte och säg att det inte går, det är enbart en subjektiv upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
ja du får givetvis va hur mycket fluga du vill - bara vi andra slipper som inte får ut nåt av det

Men tänk om ni hade fått ut något av det? Hade inte det varit bra?

men "folk" som du nu plötsligt hänvisar till - är det du det?

för du hänvisar ju hela tiden till att du nöjer dig med en viss nivå på musik å ljud

tror du alla gör det?

eller tycker du alla får anpassa sig till din nivå?

Vi börjar närma oss min poäng. Den är att folk måste anpassa sig till vad som finns ute på marknaden för att kunna njuta av musiken. Det är rätt logiskt eller hur? Om man inte tål den musik som finns så lär man inte njuta. Om då i framtiden det bara finns skit så måste folk anpassa sig till det. Och kom inte och säg att det inte går, det är enbart en subjektiv upplevelse.

Va? Du säger det är en subjektiv upplevelse och sen säger du folk måste anpassa och om man inte gör det så går det inte att njuta? Hur ska du ha det? Nej du är inte speciellt logisk alls. Du talar emot dig själv. Man måste inte alls anpassa sig till skit. Om man tror det bara kommer finns en variant av något(skit) är man väldigt enkelspårig. Det kommer alltid finnas olika alternativ. Så varsågod och håll dig till skiten(och flugorna) så får vi som har lite mera krav på musik och annat hålla oss till bättre alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Du säger det är en subjektiv upplevelse och sen säger du folk måste anpassa och om man inte gör det så går det inte att njuta? Hur ska du ha det? Nej du är inte speciellt logisk alls. Du talar emot dig själv. Man måste inte alls anpassa sig till skit. Om man tror det bara kommer finns en variant av något(skit) är man väldigt enkelspårig. Det kommer alltid finnas olika alternativ. Så varsågod och håll dig till skiten(och flugorna) så får vi som har lite mera krav på musik och annat hålla oss till bättre alternativ.

Det är ju hur logiskt som helst. Eftersom det är en subjektiv upplevelse så kan man inte säga "det här är dålig musik" "det här är bra musik". Det är bara en standard att musik ska vara obrusig och tajt som samhället har.

Detta ger att om proffesionell musik skulle dö ut så skulle allt inte alls bara vara dåligt som ni säger just för att folk lyssnar på det som är standarden för tillfället.

"Man måste inte alls anpassa sig till skit"

Joo, om det bara finns skit som ni säger att det kommer bli (till 99%) utan professionell musik. Då om det blir så så måste man ju anpassa sig till det som finns för att kunna njuta, eller hur?

"Om man tror det bara kommer finns en variant av något(skit) är man väldigt enkelspårig."

Exakt. Det var ni som drog in termen skit i bilden genom att påstå att allt skulle bli skit när komersiell musik dör + att de flesta forumlåtar är skit. Jag säger att det inte är skit utan en annan typ av musik som de flesta (endast till deras förtret) inte klarar av att uppskatta.

"Så varsågod och håll dig till skiten(och flugorna) så får vi som har lite mera krav på musik och annat hålla oss till bättre alternativ."

Om jag kan njuta av skit så varför inte? Men det är ju bara synd om er då er fina musik försvinner, eller hur? Och det var ju det ni sade skulle hända om musiken blir helt oprofessionell.

Förstår du min poäng nu?^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Det var ni som drog in termen skit i bilden genom att påstå att allt skulle bli skit när komersiell musik dör + att de flesta forumlåtar är skit. Jag säger att det inte är skit utan en annan typ av musik som de flesta (endast till deras förtret) inte klarar av att uppskatta.

Jösses. Snacka om befängt inlägg.

Med din logik kan man avskaffa allt vad kvalitet är. Tycker du att maten i lunchrestaurangen är skit? Fel. Det bara du som inte klarar av att uppskatta den (till din egen förtret). Tycker du att det är skit att tv:n du just har köpt har brusig bild? Fel. Det bara du som inte klarar av att uppskatta den. Och så vidare.

Av någon anledning tycks alla uppskatta att saker blir bättre, det vill säga får bättre kvalitet. De flesta skulle hellre köra omkring i en ny Golf än en gammal rostig Volvo, precis som de flesta hellre käkar god mat än äcklig mat. Visst, det finns smaknyanser, men hur man än vrider och vänder på det så finns det faktiskt en väldigt gemensam uppfattning av vad "bra" är, oavsett vad ämnet gäller. Och de flesta som spelar in skivor tycker att det är bra att det har blivit mindre brusigt.

På något sätt tycker jag att ditt inlägg liknar uttalanden från alla dessa töntar som kallar sig "konstnärer". De är för inkompetenta för att göra något som kräver riktiga skills, t ex en välmålad tavla. Istället gör de saker som ska "väcka reaktioner" och få alla att "tänka efter", t ex lägga ut 10 ton hundbajs på Sergels torg. (Som en anekdot kan jag berätta att jag föreslog det för en konstnär bara för att reta henne. Hon tyckte på allvar att det var en bra idé med många olika bottnar och infallsvinklar.)

Att göra bra musik som är tajt, välarrangerad och brusfri är svårt. Att göra bra musik som är otajt och brusig är lite enklare. Att göra skräpmusik som är otajt, ostämd och brusig är väldigt enkelt, därför gör många sådan musik.

"Så varsågod och håll dig till skiten(och flugorna) så får vi som har lite mera krav på musik och annat hålla oss till bättre alternativ."

Om jag kan njuta av skit så varför inte? Men det är ju bara synd om er då er fina musik försvinner, eller hur? Och det var ju det ni sade skulle hända om musiken blir helt oprofessionell.

Nej, människorna strävar efter att göra saker bättre. Förutom en liten klick "konstnärer" (och möjligen arkitekter) som i sin vilja att vara annorlunda enbart beter sig korkat.

Förstår du min poäng nu?^^

Din poäng är som 10 ton hundbajs på Sergels torg. Korkad för alla, utom för den skara som som tror att den tänker i nya banor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...