Jump to content
Annons

Stämma Gitarr I C Med Seiko Sat100


Stonerbox

Recommended Posts

Hej gott folk! 😑

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvän när jag fyllde år (Tackar tackar!). Dock stämmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gång jag ska stämma säg, tjockaste strängen så hamnar mätaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Trodde såna här problem bara var med mjukvara. Stämmer alltid med ampeg svx tuner. Försöker man använda den i toneporten går det bra med sisådär fyra strängar. Sen får den bara tuppjuck. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför man ska stämma med Guitar pro som jag 😄

Jo visst! Jag stämmer i Ap Guitar tuner i datorn men det vore skönt att ha en utan för datorvärlden också 🙂

Trodde såna här problem bara var med mjukvara. Stämmer alltid med ampeg svx tuner. Försöker man använda den i toneporten går det bra med sisådär fyra strängar. Sen får den bara tuppjuck. 😎

Hm.. Det är så skumt att det finns tillverkare som gör stämmare som inte går att stämma alla på. Kass! 😄🙂

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk! 🙂

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvän när jag fyllde år (Tackar tackar!). Dock stämmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gång jag ska stämma säg, tjockaste strängen så hamnar mätaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Bara ett inlägg där,

ska man säga B eller H?

B känns ju lite mer vettigt 😄

Funderade lite på det idag, jag säger dock B, sa H förut då jag hade en gammal lärare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk! 😎

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvän när jag fyllde år (Tackar tackar!). Dock stämmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gång jag ska stämma säg, tjockaste strängen så hamnar mätaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Bara ett inlägg där,

ska man säga B eller H?

B känns ju lite mer vettigt 🙂

Funderade lite på det idag, jag säger dock B, sa H förut då jag hade en gammal lärare 🙂

Det luktar sidospår!!

Tycker man får kalla vad som.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej gott folk! 😄

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvän när jag fyllde år (Tackar tackar!). Dock stämmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gång jag ska stämma säg, tjockaste strängen så hamnar mätaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Bara ett inlägg där,

ska man säga B eller H?

B känns ju lite mer vettigt 😉

Funderade lite på det idag, jag säger dock B, sa H förut då jag hade en gammal lärare 😉

Säger själv alltid B. Har fortfarande inte fattat varför man inte har tagit bort H. Totalt ologiskt att man införde det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har så lågt stämt så ställ in stämapparaten i elbas-läge om det finns på den?

Fangus: B är korrekt nu för tiden. Men frågar du många äldre personer så spelar dom ofta Bb då. Det går alltid att komma överens när man spelar ihop, bara man talar om hur det ska tolkas. Värre om man inte gör det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Bara ett inlägg där,

ska man säga B eller H?

B känns ju lite mer vettigt 😆

Funderade lite på det idag, jag säger dock B, sa H förut då jag hade en gammal lärare 😛

Den här diskussionen kan hålla på hur länge som helst och det finns inget som är mer rätt eller fel, eller mer eller mindre logiskt än det andra. Väldigt generaliserat tror jag man kan säga att H och B används mer av klassiska musiker medan jazzmusiker oftare säger B och Bb. För att helgardera sig kan man ju köra med H och Bb 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Bara ett inlägg där,

ska man säga B eller H?

B känns ju lite mer vettigt 😛

Funderade lite på det idag, jag säger dock B, sa H förut då jag hade en gammal lärare 😄

Den här diskussionen kan hålla på hur länge som helst och det finns inget som är mer rätt eller fel, eller mer eller mindre logiskt än det andra. Väldigt generaliserat tror jag man kan säga att H och B används mer av klassiska musiker medan jazzmusiker oftare säger B och Bb. För att helgardera sig kan man ju köra med H och Bb 😎

Eller BH 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...