Jump to content
Annons

Mina energilampor blir riktigt heta.


Magpie

Recommended Posts

Jag har olika märken av energilampor som motsvarar 60w i olika rum (inga dimmers).

Eftersom de ska vara energisnåla och inte alstra värme ens i närheten av vanliga glödlampor så testade jag att känna på dom. De är riktigt heta och jag klarar max att hålla kvar fingrarna 2-4 sekunder.

Ska de bli så här varma eller kan det vara något med mina eluttag?

Vore tacksam om någon kan testa själv hemma och delge resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte tvärtom?

De ska bli extra varma och därmed är de energisnåla. De drar inte så många watt men ger däremot ifrån sig extra mycket värme. Jag trodde det var så tekniken var tänkt att fungera. Så kan man sänka värmen på elementet och det behövs inte lika många lampor heller.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

... jag klarar max att hålla kvar fingrarna 2-4 sekunder.

Det är ganska länge. Pröva att sätta fingrarna på en vanlig tänd 40-wattslampa. Du får en brännblåsa på mindre än en sekund. Så din energisnåla lampa är ordentligt kallare än en vanlig med glödtråd, även om den visst är varm.

**

Och hej debatt! Du har förstått fel 😆. man vill ha ljus av lampor, inte värme.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, en lampa är energisnål om den gör sitt jobb, dvs lyser, och inget mer. Så mycket som möjligt av elenergin ska omvandlas till ljus-energi. Ju mer energi som omvandlas till värme, eller slösas bort av en klåfingrig magpie som måste springa iväg till köket och spola vatten på sina brännskadade fingrar i 3 timmar, desto mer energislösande är den.

Jag kan lova att efter 2-4 sekunder med fingrarna på en 60W vanlig glödlampa, så har du rejält mycket mer ont än efter motsvarande tid på en energilampa.

edit: vallhagen hann före 😆

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, en lampa är energisnål om den gör sitt jobb, dvs lyser, och inget mer. Så mycket som möjligt av elenergin ska omvandlas till ljus-energi. Ju mer energi som omvandlas till värme, eller slösas bort av en klåfingrig magpie som måste springa iväg till köket och spola vatten på sina brännskadade fingrar i 3 timmar, desto mer energislösande är den.

Jag kan lova att efter 2-4 sekunder med fingrarna på en 60W vanlig glödlampa, så har du rejält mycket mer ont än efter motsvarande tid på en energilampa.

edit: vallhagen hann före :rolleyes:

😆

Jag använde de hårda fingertopparna på gitarrfingrarna för säkerhetsskull (men ändå klåfingrigt).

Jo jag jämförde även med en vanlig glödlampa och där var det betydligt hetare.

Tack, då vet jag att allt står rätt till. Stämmer det att dimmers är olämpliga med dessa lampor?

I en vanlig glödlampa tror jag ca 95% av energin försvinner som värme.

Synd bara att dessa lågenergilampor inte kan återge ett naturtroget ljus, det gäller nog bara de allra dyraste märkena.

I den prisklassen så lönar det sig väl knappast med lågenergi?

Undrar när Led lampor kommer att ta över, de ska vara bättre på alla punkter .

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...