Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Efter mycket betÀnkande sÄ har jag bestÀmt mig för att köpa en

Bugera 333xl topp om nÄgra dagar.

DÄ jag inte har rÄd med nÄgon lÄda (finns ÀndÄ i repan sÄ lÀnge) sÄ har jag tÀnkt mig att

lajna toppen till mitt Motu 8 pre ljudkort för ÀndamÄlet att spela in (kommer antagligen anvÀnda SIR2 och Guitarhacks impulser).

Men! DÄ jag har hört att toppen lÀr ta skada utan lÄda, samt hört att det ska finnas nÄgon

slags box, kallar det för "Resistans-Box" just nu, dÄ jag inte vet vad det heter.

Har Àven hört att det ska vara rÀtt dyrt. SÄ tÀnkte att jag skulle slÀnga ihopp en sjÀlv.

Det jag letar efter Àr alltsÄ tips pÄ hur man bygger en sÄdan samt lÀnkar till just nÄgra

"Resistans-Boxar" pÄ marknaden.

Har inte hittat nÄgon trÄd om detta direkt. Men posta gÀrna en lÀnk till en sÄdan om det finns =)

Tack pÄ förhand!

Redigerat av Fangus
Annons
Postat
Tja!

DÄ jag inte har rÄd med nÄgon lÄda (finns ÀndÄ i repan sÄ lÀnge) sÄ har jag tÀnkt mig att

lajna toppen till mitt Motu 8 pre ljudkort för ÀndamÄlet att spela in (kommer antagligen anvÀnda SIR2 och Guitarhacks impulser).

Men! DÄ jag har hört att toppen lÀr ta skada utan lÄda, samt hört att det ska finnas nÄgon

slags box, kallar det för "Resistans-Box" just nu, dÄ jag inte vet vad det heter.

Har Àven hört att det ska vara rÀtt dyrt. SÄ tÀnkte att jag skulle slÀnga ihopp en sjÀlv.

Det jag letar efter Àr alltsÄ tips pÄ hur man bygger en sÄdan samt lÀnkar till just nÄgra

"Resistans-Boxar" pÄ marknaden.

Har inte hittat nÄgon trÄd om detta direkt. Men posta gÀrna en lÀnk till en sÄdan om det finns =)

Tack pÄ förhand!

Även med en power soak tror jag line-ljudet blir sĂ€mre Ă€n om du sĂ€tter en redbox pĂ„ högtalarkabeln mellan topp och power soak. tA SIGnALEN FRÅN xlr PÅ rEDBOXEN OCH SEN TILL KORTET SÅ fĂ„r du hela soundet frĂ„n topp, inte bara försteget. JĂ€vla cap locks

Postat (redigerat)
Även med en power soak tror jag line-ljudet blir sĂ€mre Ă€n om du sĂ€tter en redbox pĂ„ högtalarkabeln mellan topp och power soak. tA SIGnALEN FRÅN xlr PÅ rEDBOXEN OCH SEN TILL KORTET SÅ fĂ„r du hela soundet frĂ„n topp, inte bara försteget. JĂ€vla cap locks

Fast eftersom han ska lÀgga kabinettsimuleringen i datorn sÄ blir det lite tÄrta pÄ tÄrta med en redbox emellan.

Redigerat av rainydays
Postat

Fast eftersom han ska lÀgga kabinettsimuleringen i datorn sÄ blir det lite tÄrta pÄ tÄrta med en redbox emellan.

Men han fÄr med alla goa ljud som alstras i slutsteget. Lajnad gitarrförstÀrkare, hur bra brukar det lÄta?

Jag vet en som brukar bygga Powersoak-mojÀnger av feta motstÄnd frÄn Ericson. SÄ det gÄr att fÄ till sjÀlv, vet tyvÀrr inte av nÄn ritning eller lÀmpliga vÀrden.

Postat

Hej, hej, sĂ„ bra att du har bestĂ€mt dig för att köpa förstĂ€rkaren, hoppas att du blir nöjd 😄

Bara för att ha det pĂ„ det klara, du kan inte köra högtalarutgĂ„ngen rĂ€tt in i ljudkortet. Om toppen har en line out eller liknande sĂ„ kan du anvĂ€nda den men dĂ„ mĂ„ste du som du sjĂ€lv sĂ€ger ha ett motstĂ„nd till toppen. Är det inte bĂ€ttre att köpa en 1x12:a och en mikrofon som du kan ha hemma? DĂ„ kan du bĂ„de öva och spela in. Jag har inte testat Bugera-förstĂ€rkarna över huvud taget men de line outs som finns pĂ„ förstĂ€rkare som jag har testat har inte lĂ„tit sĂ„ vĂ€ldigt bra.

Postat
Hej, hej, sĂ„ bra att du har bestĂ€mt dig för att köpa förstĂ€rkaren, hoppas att du blir nöjd 😄

Bara för att ha det pĂ„ det klara, du kan inte köra högtalarutgĂ„ngen rĂ€tt in i ljudkortet. Om toppen har en line out eller liknande sĂ„ kan du anvĂ€nda den men dĂ„ mĂ„ste du som du sjĂ€lv sĂ€ger ha ett motstĂ„nd till toppen. Är det inte bĂ€ttre att köpa en 1x12:a och en mikrofon som du kan ha hemma? DĂ„ kan du bĂ„de öva och spela in. Jag har inte testat Bugera-förstĂ€rkarna över huvud taget men de line outs som finns pĂ„ förstĂ€rkare som jag har testat har inte lĂ„tit sĂ„ vĂ€ldigt bra.

Aha okey!

Ja, ska kolla upp det dÀr med 1x12"a , men hur mycket kan det kosta med en sÄdan av bra kvalité, runt 500ingen va?

Och bygga en lÄda till, för min budjet ligger pÄ 6000 just nu.

Och dÄ kostar toppen 5700. SÄ, 300 kr över.... ^^

Postat

Och slutstegen Àr med andra ord helt onödigt att suga ljud ur?

Eller blir det faktiskt bÀttre ljud?

För en tĂ„rta pĂ„ en tĂ„rta lĂ„ter ju faktiskt inte sĂ„ dumt 😄

Postat
Men han fÄr med alla goa ljud som alstras i slutsteget. Lajnad gitarrförstÀrkare, hur bra brukar det lÄta?

Ja kör man line out frÄn attenuatorn sÄ fÄr man ju med slutsteget i kedjan.

Postat
Den hĂ€r trĂ„den var uppe för ett par dagar sedan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=58662 😄

Fast fick inte alls ut nÄtt speciellt av den trÄden, verkar inte handla om det jag ville ha.

Eller? Verkar ju bara vara "boxen" mellan toppen och högtalaren, men den kanske funkar Àven om man inte har

en lÄda i-kopplad. hm.. kÀnner mig lite vilsen i allt detta!

Postat (redigerat)

He, he, 300:- blir nog lite tajt men följ med pĂ„ begagnatmarknaden. Jag bor i Norge sĂ„ jag vet inte vad en 1x12:a gĂ„r för i Sverige. Nu har jag checkat, Bugeran har Line out sĂ„ du kan spela in med den tillsammans med ett motstĂ„nd men om jag vore dig sĂ„ skulle jag inte lĂ€gga nĂ„gra stora pengar pĂ„ det för jag tror inte att det kommer att bli sĂ„ bra, men jag har som sagt inte testat Bugeran sĂ„ jag kan sĂ„klart ha fel. Det Ă€r ju roligare att köpa en 1x12:a 😄

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat
He, he, 300:- blir nog lite tajt men följ med pĂ„ begagnatmarknaden. Jag bor i Norge sĂ„ jag vet inte vad en 1x12:a gĂ„r för i Sverige. Nu har jag checkat, den har Line out sĂ„ du kan spela in med den tillsammans med ett motstĂ„nd men om jag vore dig sĂ„ skulle jag inte lĂ€gga nĂ„gra stora pengar pĂ„ det för jag tror inte att det kommer att bli sĂ„ bra, men jag har som sagt inte testat Bugeran sĂ„ jag kan sĂ„klart ha fel. Det Ă€r ju roligare att köra en 1x12:a 😄

Det Àr mycket sant, men som sagt, budgeten Àr dryg, kanske kan lÄna hem nÄgon 4x 12"a av nÄgon kompis, men tror

det bara finns typ Behringer lÄdor och nÄn Marshall dÀr.

FÄr se, ska vÀll testa att koppla in toppen till Marshallen och Behringer lÄdorna och se hur det lÄter med!

Behringern lÄter med en 5150 rÀtt kasst, lite mycket diskant.

Postat (redigerat)

NÄ, nÄgon som vet hur en sÄdan box byggs?

Skulle vara Ă€ckligt nice, om man fick lite tipps 😄

(var Ă€r alla nördar nĂ€r man behöver dom? 😛)

Redigerat av Fangus
Postat
[Fast fick inte alls ut nÄtt speciellt av den trÄden, verkar inte handla om det jag ville ha.

Eller? Verkar ju bara vara "boxen" mellan toppen och högtalaren, men den kanske funkar Àven om man inte har

en lÄda i-kopplad. hm.. kÀnner mig lite vilsen i allt detta!

Exempelvis Hot Plate funkar utan lÄda om man sÀtter den pÄ "Load".

Postat

NÀ det var inte sÄ jag menade. Slutsteget Àr viktigt.

Men har du en attenuator sÄ kan du ju lajna frÄn den direkt. Och kabinettsimuleringen har du ju i datorn. DÀrför Àr en Red Box onödig.

Postat

NÀ det var inte sÄ jag menade. Slutsteget Àr viktigt.

Men har du en attenuator sÄ kan du ju lajna frÄn den direkt. Och kabinettsimuleringen har du ju i datorn. DÀrför Àr en Red Box onödig.

AH! DÄ Àr jag med igen, eller?

Som jag fattade det sÄ ska jag inte anvÀnda mig av lajn-out ?

Utan köra frÄn t.ex. Hot PlateŽn direkt in i ljudkortet?

Postat

NÀ inte line out pÄ förstÀrkaren utan pÄ hot platen (eller vad du nu kommer att ha).

Postat

NÀ inte line out pÄ förstÀrkaren utan pÄ hot platen (eller vad du nu kommer att ha).

Men om man nu anvÀnder en "Resistans-Box" sÄ kommer det ju bara finnas lajn-ut.....

Postat
Men om man nu anvÀnder en "Resistans-Box" sÄ kommer det ju bara finnas lajn-ut.....

Ska du bara köra line ut frÄn förförstÀrkaren sÄ kÀnns det lika gÀrna som du kan anvÀnda en förstÀrkarsimulator.

Postat
Tja!

Vill tipsa om riktigt bra marshall cab impulser som du hittar hÀr:

Splat88 marshall impulses:

http://www.esnips.com/doc/f96396cd-8c17-44...plat88-Impulses

MetalJonesy marshall impulses:

http://www.esnips.com/doc/877f87b8-96fe-4a...d9ee92/Impulses

Har Àven provat Guitarhacks men föredrog dessa.

Postat (redigerat)

Ska du bara köra line ut frÄn förförstÀrkaren sÄ kÀnns det lika gÀrna som du kan anvÀnda en förstÀrkarsimulator.

Ah, det Àr sÄ illa!?

Men dĂ„ ska man vĂ€ll ta och köra pĂ„ det andra sĂ€ttet dĂ„ 😆

Men ska bara lyckas snickra ihop nÄtt som funkar dÄ.

För har inte rÄd att punga upp 3800. Inte just nu.

Men sen kan det nog hÀnda att man har!

SÄÄ, med andra ord. Det finns alltsÄ bÀttre

förstÀrkar simulatorer Àn vad man kan fÄ ut ur

t.ex. vilken topp som helst?

Redigerat av Fangus
Postat

Hittade en sida med kopplingschema och lite.

http://www.tube-town.net/diy/tt-pos/tt-posx-en.html

FrÄgan Àr, Àr detta vettigt?

NÄgon som vet? =)

Postat

Ja kör man line out frÄn attenuatorn sÄ fÄr man ju med slutsteget i kedjan.

Oj, visste inte. I min vĂ€rld spelar man in ljudet frĂ„n gitarrförstĂ€rkarhögtalaren med mikrofon, eller lĂ€gger sig ner Ă„ dör. Skoja bara, det Ă€r sĂ€kert bra med alla de articifiella hittepĂ„-ljuden som finns ute i den stora vĂ€rlden ocksĂ„. 😆

Postat
SÄÄ, med andra ord. Det finns alltsÄ bÀttre

förstÀrkar simulatorer Àn vad man kan fÄ ut ur

t.ex. vilken topp som helst?

AlltsÄ, nu har vi kanske olika ljudideal. Men enligt min erfarenhet sÄ Àr förstÀrkarsimulatorernas svagaste sidor oftast slutsteg och kabinett. Preampsteget tycker jag de flesta brukar lyckas bra med.

Jag tror det Àr dÀrför jag fortfarande föredrar Tonelab framför diverse pluggar. Den har ett slutsteg som mer liknar en riktigt förstÀrkare.

SÄ att köpa en topp för nÀstan 6kkr och sen köra line out frÄn preampen kÀnns som lite bortkastade pengar tycker jag.

Postat
Oj, visste inte. I min vĂ€rld spelar man in ljudet frĂ„n gitarrförstĂ€rkarhögtalaren med mikrofon, eller lĂ€gger sig ner Ă„ dör. Skoja bara, det Ă€r sĂ€kert bra med alla de articifiella hittepĂ„-ljuden som finns ute i den stora vĂ€rlden ocksĂ„. 😆

Ja framförallt Àr det bra om man har ont om pengar och/eller lokal. Variationsmöjligheterna Àr ju enorma för nÀstan inga pengar alls.

Men nog Àr det roligare om man har ett stall med bra stÀrkare och mikrofoner att spela in med i en schysst studio.

Postat

Ja framförallt Àr det bra om man har ont om pengar och/eller lokal. Variationsmöjligheterna Àr ju enorma för nÀstan inga pengar alls.

Men nog Àr det roligare om man har ett stall med bra stÀrkare och mikrofoner att spela in med i en schysst studio.

Jag har testat POD och lite annat, men ingenting har alls lÄtit likadant som det trivselljud jag fÄr ur min Fender Hot Rod. Att slippa slÀpa med den klumpen pÄ trubadurjobben vore fint, men det lÄter ju skit av POD. Marshall och liknande ljud klarar POD bra, lika Fenders helrena ljud, men inte hotrodsoundet. Och PODs reverb, katastrof! Hmpf.
Postat
Jag har testat POD och lite annat, men ingenting har alls lÄtit likadant som det trivselljud jag fÄr ur min Fender Hot Rod. Att slippa slÀpa med den klumpen pÄ trubadurjobben vore fint, men det lÄter ju skit av POD. Marshall och liknande ljud klarar POD bra, lika Fenders helrena ljud, men inte hotrodsoundet. Och PODs reverb, katastrof! Hmpf.

Jag har spelat "förstÀrkarlöst" sen snart sex Är tillbaka. En Vox Tonelab SE rakt in i PA:t. Har aldrig varit sÄ nöjd med ljudet, och den Àr otroligt lÀttrattad, sÄ man slipper fÄ panik om man ska Àndra nÄgot mellan ett par lÄtar. Jag skulle aldrig börja slÀpa runt stÀrkare till spelningar igen.

Ljudteknikerna blir dessutom vĂ€ldigt glada och lĂ€ttade nĂ€r man ger dem tvĂ„ kablar att koppla in i stageboxen 🙂 Fast i början blev de ganska förundrade eftersom det inte var sĂ€rskilt vanligt dĂ„, men de var i regel mycket positiva efterĂ„t.

Sen finns det vĂ€l ett par nackdelar ocksĂ„. Även jag tycker man fĂ„r samma respons som frĂ„n en rörstĂ€rkare sĂ„ kan man inte jobba med feedback pĂ„ samma sĂ€tt eftersom medhörningen skiljer sig frĂ„n scen till scen. Lyckligtvis tillhör jag inte en av dem som gör det (jag misshandlar gitarren istĂ€llet). Och Ă€r man van vid att höra stĂ€rkaren bakom sig sĂ„ tar det en stund att vĂ€nja sig vid att bara ha den i monitorerna. Jag vande mig snabbt av med det dock.

Men för min egen del övervÀger fördelarna nackdelarna. Men jag förstÄr mycket vÀl varför man vÀljer att anvÀnda vanliga stÀrkare.

Postat

Ah, tack för alla svaren, Ă€ven om inga kommentarer pĂ„ hemmabygge attenuatorn dök upp 🙂

Gjorde sÄ att jag köpte en Bugera 333xl + bugare lÄda 4x 12".

Och en gitarr och massa skit, hamnade pÄ 14 000 sÄÄ, min budjet sköt upp i topp!

Hehe, men jag Ă€r nöjd, lĂ„ter sĂ„innihelvete bra om den! 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.