Jump to content
Annons

Snygg Akustisk


SlashAE

Recommended Posts

Är ute efter en riktigt snygg akustisk gitarr, en som verkligen drar till sig blickar 😏

NĂ„n som har nĂ„t tips pĂ„ nĂ„n inte allt för dyr? GĂ€rna med nĂ„gra andra inlays dot Ă€n inlays, men dots kan gĂ„ bra om resten av gitarren Ă€r tillrĂ€ckligt snygg 😛

Redigerat av SlashAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Live eller typ hemma?

EDIT: Anledningen till att jag frÄgade var att jag sprang pÄ en sÄ SJUKT snygg gura pÄ 4sound i somras. Den var dessutom asbilligt, typ 1700 tror jag. Var nÄtt B-mÀrke, men den lÀt helt fucking grymt bra (!). Detta var dock antagligen till stor del för att den var helt obehandlad (Helt blond: ljust trÀ i topp, hals och huvud, och nÄtt zebraaktigt trÀ i bakstycke). Sjukt snyggt men vansinnigt opraktiskt om man ska ut och gigga. Skulle vÀl hÄlla i en vecka max. Den blir ju vÀldigt kÀnslig för fukt och sÄ, för att inte tala om flÀckar... Men oj vad snygg den var, och den lÀt himmelskt (just det exemplaret iaf). Hm... kanske ska ta och köpa den som inspelningsgura... blir lite sugen nÀr jag tÀnker pÄ det! Var sÄ himla pank vid det tillfÀllet bara.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€, tyvĂ€rr. Hittade den pĂ„ en annan sida nu, men bilden gör den VERKLIGEN inte rĂ€ttvisa. 🙂

http://www.musikaffarn.com/jdDG108b.jpg

Men som sagt, det rör sig om en riktigt billig gitarr av ett B-mĂ€rke (kom pĂ„ att det var en J&D -Kinesiskt billigt mĂ€rke), men jag lovar, den lĂ€t verkligen helt magiskt! Drog ett litet riff i dropD-tuning och bara ryste, mös, ryste, mös... MEN, det kan ju vara sĂ„ att just det trĂ€det verkligen ville bli en gitarr. Jag vet ju inte om alla andra av samma mĂ€rke och modell Ă€r sĂ„ bra som just den jag spelade pĂ„. Skulle nog inte köpa pĂ„ postorder 😆 ... Men snygg var den iaf. Mycket snyggare Ă€n bilden antyder.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick en liten ide... Undrar om det skulle gÄ att "staina" en sÄn? AssÄ, vahetere... betsa? Kunde ju vara rÀtt ballt... typ knallrött, med trÀÄdring... Hm...

NÄn som vet? Skyddar det trÀet, eller fÀrgar det bara? Och fÄr det trÀet att svÀlla (brukar ju vara lite olja i för att pigmentet ska trÀnga in)... skulle det sabba guran tro?

Blev lite besides the point, men ÀndÄ. NÄn som har nÄgra idéer?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja, vad man tycker Àr snyggt Àr vÀl vÀldigt personligt. De som Àr snygga och vÀlgjorda med fina inlays bruka ju kosta en del.

Ibanez har ju sin Exotic Wood serie som brukar dra till sig en hel del ögon. Om de sen Àr snygga eller inte rÄder det vÀl delade meningar om. Men lite annorlunda Àr de iaf. Och ganska billiga.

EW50CBE_NT_12_01.gif

EW20ASE_NT_12_02.gif

EW20ZWE_NT_12_01.gif

SX72_TBC_12_05.gif

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men som sagt, det rör sig om en riktigt billig gitarr av ett B-mĂ€rke (kom pĂ„ att det var en J&D -Kinesiskt billigt mĂ€rke), men jag lovar, den lĂ€t verkligen helt magiskt! Drog ett litet riff i dropD-tuning och bara ryste, mös, ryste, mös... MEN, det kan ju vara sĂ„ att just det trĂ€det verkligen ville bli en gitarr. Jag vet ju inte om alla andra av samma mĂ€rke och modell Ă€r sĂ„ bra som just den jag spelade pĂ„. Skulle nog inte köpa pĂ„ postorder 🙂 ... Men snygg var den iaf. Mycket snyggare Ă€n bilden antyder.

Ja just den J&D-modellen (DG-108) Àr faktiskt extremt bra för sitt pris. Och som du sÀger, deras andra akustiska Àr rena skrÀpet.

Sen tycker jag personligen inte den Àr sÄ snygg. Men det Àr ju en smaksak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja, tÀnkte mig mer nÄgot Ät de hÀr hÄllet:

http://www.musicpower.com/mmMUSICPOWER/Ima...A-CC44SAB-f.jpg

http://www.edroman.com/guitars/guild/images/GUI_F50.jpg

Är sĂ„ trött pĂ„ den klassiska utseendet pĂ„ akusitka gitarrer:

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/FG200MS.JPG

men verkar inte som att det blir nÄgon billig affÀr om man ska ha en riktigt snygg akustisk.

Anledningen till att jag tjatar om att gitarren ska va sĂ„ snygg Ă€r att jag inte tycker att nĂ„gon av mina andra gitarrer Ă€r sĂ„ speciellt snygga, har mest köpt dom för ljudet 🙂 Visst fula Ă€r dom inte, men inte supersnygga heller, och vĂ€ldigt vanliga. Klassiska Svartvita stratan och Gibson SG Faded gitarren som Musikbörsen sa va bland de sista nĂ€r jag köpte den, men som nu nĂ€stan alla gitarrister i Sverige har kĂ€nns det som

Redigerat av SlashAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah, jag antar att du Ă€r för ung för att fĂ„ Klasse Möllberg-vibbar av sĂ„nna ovation-guror? 🙂

Hur som helst, Jam köpte upp ett lager med Ovationkopior och satte Eagle-namnet pÄ dem. NÄgra av dem sÄg ut som dem pÄ bilden, och var faktiskt helt ok. Du kan ju höra med dem om de har nÄgra kvar.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vet du hur kvaliten Àr pÄ Eagle gitarrerna? Fret buzz, etc?

I Àrlighetens namn sÄ testade jag dem bara i kanske 5-10 minuter eftersom jag inte hade nÄgra planer pÄ att köpa en. Tyckte mest att det var lite kul och anmÀrkningsvÀrt att nÄgon hade gjort ovationkopior i dessa dagar.

I jÀmförelse med den amerikanska ovation-guran jag hade en gÄng i tiden sÄ kunde de inte riktigt mÀta sig. Men jag tyckte de höll god kvalité ÀndÄ.

Nu var det pÄ Helges HÄla jag testade dem, och Janne Àr alltid noga med setupen pÄ de gitarrer han sÀljer sÄ jag kan inte svara för de Jam sÀljer, men de jag testade hade ingen anmÀrkningsvÀrd fretbuzz och det var helt ok action pÄ dem.

Men sÄdant gÄr ju i de allra flesta fall att justera om det skulle vara sÄ.

Fendern gitarren vet jag inte om jag tycker den Ă€r cool eller om den bara Ă€r ful med elgitarr halsen 😛

Hehe, ja första gÄngen jag sÄg en akustisk med med det traditionella fenderhuvudet pÄ tÀnkte jag "usch och fy". Men just den modellen jag visade bild pÄ har faktiskt vÀxt hos mig. Men sen Àr jag en sucker för fenderhalsar med vita bindings och block inlays ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är ute efter en riktigt snygg akustisk gitarr, en som verkligen drar till sig blickar 😼

NĂ„n som har nĂ„t tips pĂ„ nĂ„n inte allt för dyr? GĂ€rna med nĂ„gra andra inlays dot Ă€n inlays, men dots kan gĂ„ bra om resten av gitarren Ă€r tillrĂ€ckligt snygg 😉

Vet ju inte var din grÀns gÄr prismÀssigt, men Yamahas APX 500/700 Àr nedsatta pÄ Börsen till typ 2900 resp. 4 300. Har en 700 sjÀlv, men tycker att APX 900 nedan Àr grymt snygg men lite "dyr" med sina 9 000 papp. Den mockasvarta Àr möjligen Ànnu snyggare. T o m den blÄ överlever i mina ögon.

HÀr en lÀnk för att kolla in: http://www.yamahaacoustics.co.uk/

post-9207-1228041822_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yamaha gitarrerna verkar inte vara helt fel faktiskt, synd bara att de billigare modellerna hade dot inlays.

PrismÀssigt hade jag tÀnkt att gitarren ska kosta nÄgot omkring 2000-4000kr

Den Svarta APX 900 va riktigt snygg!

post-16750-1228060674_thumb.jpg

Hitta en relativt billig ovation, 4000 pÄ thomann

post-16750-1228061165.jpg

Och en Fender som sÄg helt ok ut

post-16750-1228061264_thumb.jpg

Redigerat av SlashAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Waltzberger (oregistrerad)

glöm inte o kika pÄ sÀljesdelen av forumet sÄ kan du se 2 stycken mkt fina akustiska gitarrer dÀr.

vi kan sÀkert komma överens om nÄgot bra pris;)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...