Jump to content
Annons

Varför säljs datorer med 8 och 10 usb-portar?


debatt

Recommended Posts

Annons

Det är i människans natur att vara lat - och det är enklare att ha allting inkopplat, än att behöva byta hela tiden... 🙂

2 skulle nog vara i minsta laget. De tas ju i så fall upp av en Syncrosoft-nyckel och en iLok, så då får allt annat stryka på foten om man ska göra musik... 😛

Man vill ju gärna ha både laserskrivaren och bläckstråleskrivaren inkopplade hela tiden - liksom flatbäddsscannern, streckkodsläsaren, kanske någon backup-hårddisk etc. Många portar blir det... 😉 Mindre än 8 skulle jag nog inte vilja ha själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag har ärligt talat aldrig haft behov av fler USB-portar än 2 på en laptop.

När man är ute och reser med den så har man inte med sig en sån massa prylar, och när man är hemma så är det ju smidigare att ha en USB-hubb där allt redan är inkopplat så man bara behöver plugga i en sladd i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många användare har ju ganska många prylar som man inte vill hålla på och koppla i och ur hela tiden eller som används tillsammans. Bara två portar skulle aldrig funka för mig i studion, det behövs till bara mus och tangentbord. Sedan tillkommer portar för Syncrosoftnyckeln, DAW-controllern, synth, midikeyboard och en skrivare och sedan har man ju alltid några olika USB-prylar (externa hårddiskar, USB-minnen och annat) som man inte alltid behöver ha inkopplade men som man ändå vill ha några lediga portar till.

Det blir 7 portar för prylar som jag inte vill eller kan koppla ur, så jag tycker att minst 8 och gärna 10 portar är ett minimum.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

"Vi behöver inte ge mer minneplats än att vi kan räkna fram till år 2000." <-Det är idiotiskt att sätta begränsning som uppenbart ligger inom gränsen för att kunna sprängas. Inte så bra uttryckt men jag är trött och nerkyld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha mycket inkopplat via USB.. men sen jag köpte min Mbox2 har jag varit lite försiktigare då den försörjer sig helt på usb:n.. läste nånstanns att "kraften" delas upp på d inkopplade portarna och då vill man ju ha allt krut på ljudkortet! Hittade dock en inställning i windows där man kan tilldela procentuellt vilken usb-sak som ska få mest "kraft".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag har ärligt talat aldrig haft behov av fler USB-portar än 2 på en laptop.

När man är ute och reser med den så har man inte med sig en sån massa prylar, och när man är hemma så är det ju smidigare att ha en USB-hubb där allt redan är inkopplat så man bara behöver plugga i en sladd i datorn.

Exakt!

Dessutom har jag det så att jag använder skrivare, scanner och floppydiskläsaren (vilka är de enda usb-prylar jag har överhuvudtaget och därav trådens skapelse f.ö.) ytterst sällan, varför de står i något hörn och bärs fram till laptopen då de ska användas bara. Min externa hårddisk är firewire och mitt ljudkort pcmcia (pc card typ II) och därför minskar mitt behov av usb ytterligare. Jag skulle klara mig gott med en usb-port... 😆 Särskilt med tanke på att jag inte har någon nytta mer av 3.5"diskettläsaren när jag fört över dem till andra media och att jag ska köpa en kombinerad skrivare/scanner. Usb-minne kör jag inte heller med - SD-kort räcker gott för mig. Jag har aldrig haft behov av att hämta info från en annan dator än min egen.

Det är som rainydays skriver, jag använder laptop. Men även om jag skulle använda stationär dator så skulle jag bara behöva 2 usb-portar; en för tangentbordet med inbyggd touchpad och scrollfunktion - hatar möss... Och en för skrivare (eventuellt med scanningfunktion). Har märkt att mitt scanningbehov är obefintligt...

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För att USB är ett uselt protokoll som fungerar bedrövligt när flera enheter ska samsas via en hub? Portarna är ganska billiga så man kan höja

upplevd kvalitet genom att ha flera portar så användaren inte kopplar in en hub...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst på laptop skulle man nog kunna klara sig på 2. Men på staionär är det omöjligt. Mus och tangentbord blir 2 portar. Sen om man vill ha i ett USB-minne eller något, ska man rycka tangentbord eller mus då?

Sen har jag externt ljudkort, midikeyboard och extern hårddisk jag kör på USB. I vissa fall ännu fler enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst på laptop skulle man nog kunna klara sig på 2. Men på staionär är det omöjligt. Mus och tangentbord blir 2 portar. Sen om man vill ha i ett USB-minne eller något, ska man rycka tangentbord eller mus då?

Sen har jag externt ljudkort, midikeyboard och extern hårddisk jag kör på USB. I vissa fall ännu fler enheter.

Stationär:

Tangentbord (usb) med inbyggd touchpad

Skärm via VGA

Ljudkort via firewire 400/fw 800/Pci/Pci express

Hårddisk/ar inbyggd eller via E-SATA/firewire

nyttja Minneskort (SD/SDHC/XD etc)

Inga usb-keyboard - uppmikat piano/line out från orgel istället

(och sen... kan man kanske använda (firewire)ljudkortets midi-portar om man ändå vill hålla på med midi??!?)

Skrivare via usb

Finns det skrivare och tangentbord som kopplas på annat sätt än via usb? Intressant tanke! I så fall skulle man/jag kunna klara sig/mig HELT utan usb-portar även på en stationär dator...

😆

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Bluetooth för tangentbord. Skrivare sitter på nätverket. Både min canon multi funktion. fax-scanner-bläckstråle sitter på nätet och min laser sitter på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säljs datorer med 8 och 10 usb-portar?

Vad ska man ha dem till? Det räcker ju med max 2 st...

Man flyttar ju bara bort kabeln och sätter i en annan kringutrustning.

😆

//:debatt

Två midi controllers, mus + tangentbord (visserligen är de ihopkopplade och använder bara en port), Logic-nyckel, extern hårddisk och iPod-sladd. Jag börjar tröttna rätt rejält på att rycka ur och sätta i. Jag hade inte haft nåt emot flera portar från början 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Finns det skrivare och tangentbord som kopplas på annat sätt än via usb? Intressant tanke! I så fall skulle man/jag kunna klara sig/mig HELT utan usb-portar även på en stationär dator...

😉

//:debatt

USB är ju det vanligaste nu för tiden, just eftersom det är smidigt (enligt mig iaf). Innan USB fanns körde man ju PS2-anslutna tangentbord (finns väl fortfarande tror jag), och före det var det DIN-kontakter som gällde har jag för mig. När det gäller skrivare tror jag man körde den på printerporten, alternativt den seriella porten, men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, serieport har jag ju sett på en del nya datorer t.o.m.

Syncrosoft-nyckel vet jag inte riktigt vad det är.

//:debatt

Syncrosoft används av bl a Steinberg, för att lagra licenserna i, på samma sätt som vissa använder iLok. Tyvärr är de inte kompatibla, utan man måste ha båda...

Link to comment
Dela på andra sajter

har iallafall 6 grejer inpluggade. Mulitskrivare på en, tangentbordd/mus på en, usbminne på en, extern hårddisk, dockstation för min digitalkamera och mp3spelare.

Eeehhh.. men alltså, är ALLA de grejerna i samtidigt?? Jag antar att standby-knapparna står och lyser hela tiden då. Jobbigt och energikrävande.

Men allra jobbigast är ju varje gång man ska stänga av usb-enheter. Då får man gå till ikonen och klicka, sedan välja enhet som ska stängas av, klicka, gå ur, och gå tillbaka för varje enhet tills alla anslutna enheter kan stängas av. Eller? Iaf är det ju så med firewire. Och när jag har kopplat till usb-enheter (inte firewire) så finns ju samma avstängningsmöjligheter, så jag gör alltid så innan jag stänger av datorn. Och när jag har både firewire- och usb-eneheter i, så kommer de upp i samma lista. Mycket klickande är det... Eller stänger ni bara av datorn med en enda knapptryckning, utan att stänga av varje inkopplad enhet först??

Visst visst, jag kom på att jag även har digitalkamera med usb, men inte har jag väl den inkopplad för jämnan? Max 20 sekunder per månad... den laddar upp otroligt fort.

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Men allra jobbigast är ju varje gång man ska stänga av usb-enheter. Då får man gå till ikonen och klicka, sedan välja enhet som ska stängas av, klicka, gå ur, och gå tillbaka för varje enhet tills alla anslutna enheter kan stängas av. Eller?

Det behöver du i regel bara göra när du ska hotswappa lagringsenheter (exempelvis koppla ur den externa hårddisken när operativsystemet är igång).

Detta för att förhindra att filsystemet eller någon fil blir korrupt. Om något program skriver till hårddisken samtidigt som du drar ut kontakten så kan det få oönskade konsekvenser.

Men annan utrustning ska du inte behöva göra det med.

Och du behöver inte heller göra det varje gång du ska stänga av datorn, utan det fixar operativsystemet själv under avslutningsprocessen.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...