Jump to content
Annons

Koppla ihop 2 st Motu 8pre


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
Som titeln beskrev... Ska spela in lite till helgen och använder två st Motu 8pre. Kan man bara koppla ihop dom med FW?

(Info; förmodligen utan relevans för svaret.. men det ska spela in med iMac och i Logic 7 pro)

Gör så att du kör genom adat istället!

eller? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Som titeln beskrev... Ska spela in lite till helgen och använder två st Motu 8pre. Kan man bara koppla ihop dom med FW?

(Info; förmodligen utan relevans för svaret.. men det ska spela in med iMac och i Logic 7 pro)

Gör så att du kör genom adat istället!

eller? ☺️

Jäpp! Kör den ena som interface till datorn och den andra hakar du på genom Lightpipe. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte MOTUs grejer gå alldeles utmärkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an...

Det gör de säkert, men det är ju smidigare att bara ha ett enda ljudkort i datorn - för då kan man använda ljudkortets mixer till alla justeringar. Annars får man två oberoende ljudkort att laborera med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte MOTUs grejer gå alldeles utmärkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an...

Det gör de säkert, men det är ju smidigare att bara ha ett enda ljudkort i datorn - för då kan man använda ljudkortets mixer till alla justeringar. Annars får man två oberoende ljudkort att laborera med...

Har för mig att de blir ett stort kort (i datorns ögon) när man stackar, men visst, det är ju smidigt med ADAT också 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte MOTUs grejer gå alldeles utmärkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an...

Det gör de säkert, men det är ju smidigare att bara ha ett enda ljudkort i datorn - för då kan man använda ljudkortets mixer till alla justeringar. Annars får man två oberoende ljudkort att laborera med...

Har för mig att de blir ett stort kort (i datorns ögon) när man stackar, men visst, det är ju smidigt med ADAT också 🙂

Även jag kan få för mig det.

Men nu är jag inte återförsäljare av bla. Motu 😉

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer!

Du får 1 st. mixer och 1 st. kontrollpanel för bägge korten vid daisychaining.

Sen vette katten vilken sync som är att föredra? Adat sync är ju sisådär. Funkar ok och används av många. Men audiofilerna kör ju wordclock för att det skall ge mindre jitter och därmed bättre ljud!

Men jag har inga belägg för att daisychain (FW) skulle ge stabilare sync än vad adat ger. Det känns spontant (inget jag vet, utan bara tror) som att FW skulle störas mer och ge sämre jittervärden etc.?

Well well!

/Pär

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.motu.com/products/motuaudio/8pre/ säger i 8per Feature Summary att "daisy-chain up to four units on a single FireWire bus without a hub" är möjligt. Så svaret på frågan torde vara: Jao!

EDIT: Fortsatte att klicka runt och fann denna sida som kanske kan vara till nytta: http://www.motu.com/techsupport/technotes/...erfaces-in-os-x

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Smygkapar tråden för an kort undran. Claes, du som säkert gissar bättre. Du har nog inte testat Steinbergs MR816 modeller än, men om vi gissar. Varje MR816 har 8 in (mic/instrument), plus 8 in (ADAT) plus 2 in (spdif). Kommer man kunna använda alla dom samtidigt fristående från varandra? 18 mono in/out? vad skulle du gissa?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Smygkapar tråden för an kort undran. Claes, du som säkert gissar bättre. Du har nog inte testat Steinbergs MR816 modeller än, men om vi gissar. Varje MR816 har 8 in (mic/instrument), plus 8 in (ADAT) plus 2 in (spdif). Kommer man kunna använda alla dom samtidigt fristående från varandra? 18 mono in/out? vad skulle du gissa?

Smygkapar? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Smygkapar? 😉

Jomen vafan .. 🙂 .. det är ju nära besläktat. Dom enheterna, liksom Motus 8pre, kan man ju seriekoppla via firewire. Frågan är om man kan använda alla in/ut då. Dom brukar ju spara in på sånt, för att hålla ner kostnaderna. (dom jäklarna)

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Smygkapar tråden för an kort undran. Claes, du som säkert gissar bättre. Du har nog inte testat Steinbergs MR816 modeller än, men om vi gissar. Varje MR816 har 8 in (mic/instrument), plus 8 in (ADAT) plus 2 in (spdif). Kommer man kunna använda alla dom samtidigt fristående från varandra? 18 mono in/out? vad skulle du gissa?

Testat dem har jag inte, men jag har en god idé om hur de funkar i alla fall...

Som jag har förstått det så kan du få precis det du vill; 18 in/ut, under förutsättning att du har en extern 8-kanalig omvandlare med Lightpipe I/O - och 2-kanaliga A/D- och D/A-omvandlare som kopplas på koaxial S/Pdif.

Channelstrippen finns det 8 st av - så dem får man dela upp och lägga på de kanaler man vill ha dem på. De är alltså inte bundna till någon speciell kanal, utan det väljer man fritt i konfigurationen. Reverbet skickar man med tappningar från alla kanaler som man vill skicka till reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smygkapar? 😆

Jomen vafan .. 😄 .. det är ju nära besläktat. Dom enheterna, liksom Motus 8pre, kan man ju seriekoppla via firewire. Frågan är om man kan använda alla in/ut då. Dom brukar ju spara in på sånt, för att hålla ner kostnaderna. (dom jäklarna)

Daisychaina är en lite annan femma - för då är det upp till 24 kanaler - men det är för att säkert kunna klara överföringen och hålla synken över Firewire utan glitchar. Alltså inte nödvändigtvis interfacets fel... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...