Jump to content
Annons

För tidig %&#&%#%! på gitarren


ONSatan

Recommended Posts

Hm,

Bakgrund:

Har länge störts av att mina lite långsammare låtar ofta känns lite otajta. Lät flickvännen lyssna (som är klassik konsertpianist till yrket) och hon var snabbt klar med analysen. "Gitarrerna (och basen) låter "stressade" och ligger hela tiden före trummorna".

Kollade då i uppzoomat läge och det är så. _Alla_ gitarrer och basar som jag spelar in ligger konstant något före taktslagen. Det är motsvarande även i de snabbare låtarna men där hörs det inte.

Själva frågorna:

Vad göra åt detta och vad beror det på? Är jag "felsynkad"? Kan jag ha "fel" taktkänsla? Eller finns det en teknisk förklaring (spelar in i Cubase utan effekter p ådet spår jag spelar in). Är gitarrerna tidiga i viss musik (kan jag vant mig vid detta)?

Hur öva för att få bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu skriver du ju on topic i off topic... dömt att misslyckas 🙂

Vad spelar du in först, gitarren eller trummorna? Enklaste åtgärden borde väl förresten vara att flytta gitarrspåren så de ligger rätt, om nu trummorna ligger rätt från början.

edit:

Ibland när jag spelat in gitarr, då jag haft latency på medhörningen, har jag omedvetet kompenserat för detta för att det ska låta rätt i lurarna. Då hamnar det inspelade ljudet före det andra. Kan det var detta som spökar för dig? Att du har latency på medhörningen?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver du ju on topic i off topic... dömt att misslyckas 🙂

Vad spelar du in först, gitarren eller trummorna? Enklaste åtgärden borde väl förresten vara att flytta gitarrspåren så de ligger rätt, om nu trummorna ligger rätt från början.

edit:

Ibland när jag spelat in gitarr, då jag haft latency på medhörningen, har jag omedvetet kompenserat för detta för att det ska låta rätt i lurarna. Då hamnar det inspelade ljudet före det andra. Kan det var detta som spökar för dig? Att du har latency på medhörningen?

Hej (och tack för att du svarade)!

Tog det som off topic då jag inte kunde få in det någon annan stans utan att känna att jag var fel ute...

Trummorna är EZDrummer så de ligger först. Kan givetvis flytta gitarr och basspår men det känns konstigt att jag inte spelar tajt "naturligt".

Jag ska normalt inte ha någon latency på medhörningen då jag spelar in med "direct monitoring".

Men, jag har spelat in med vissa pluggar ibland (dvs med 8ms latency). Kanske har "vant" mig vid fel timing då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver du ju on topic i off topic... dömt att misslyckas 🙂

Vad spelar du in först, gitarren eller trummorna? Enklaste åtgärden borde väl förresten vara att flytta gitarrspåren så de ligger rätt, om nu trummorna ligger rätt från början.

edit:

Ibland när jag spelat in gitarr, då jag haft latency på medhörningen, har jag omedvetet kompenserat för detta för att det ska låta rätt i lurarna. Då hamnar det inspelade ljudet före det andra. Kan det var detta som spökar för dig? Att du har latency på medhörningen?

Hej (och tack för att du svarade)!

Tog det som off topic då jag inte kunde få in det någon annan stans utan att känna att jag var fel ute...

Trummorna är EZDrummer så de ligger först. Kan givetvis flytta gitarr och basspår men det känns konstigt att jag inte spelar tajt "naturligt".

Jag ska normalt inte ha någon latency på medhörningen då jag spelar in med "direct monitoring".

Men, jag har spelat in med vissa pluggar ibland (dvs med 8ms latency). Kanske har "vant" mig vid fel timing då?

8ms märks inte... hmm, spelar du in ezdrummer i realtid också, eller använder du färdiga patterns eller ritar du in dem för hand? Det jag vill få fram är att om du spelar in dem i realtid, hamnar de före i takten då, precis som gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Använder färdiga mid-loopar elelr ritar. Dvs, de ligger helt i takt.

Lyssna tex på en av låtarna i min fotnot (nedan). Gurorna i de ligger om man zoomar lite före trummorna (men hörs ej lika mycket som vid mindre snabba låtar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej onsatan.

Testa att göra ett loopbacktest, så att inte Cubase placerar ditt inspelade spår "fel". Jag kan inte Cubase, men Sonar var tidigare behäftat med liknande problem (men oftast tvärtom, det inspelade hamnade sent i tid).

Spela in vad som helst som är lätt inzoomningsbart (en transient); ett trumslag kanske.

Koppla line out - line in på ljudkortet, och spela in samma transient på en ny kanal.

zooma in de två spåren kraftigt. Är de synkade i tid?

***

Jag vill oxå påstå att 8 ms kanske inte hörs, men definitivt känns.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft såna problem ibland, men jag tycker inte det är så jobbigt att flytta spåren några millisekunder bara.

Nej, egentligen är det ju inte ett jätteproblem men det känns "fel" att lägga energi/kraft/tid på att fixa sådant som jag antingen borde lära mig "att göra rätt från början" eller ställa in anorlunda i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...