Jump to content
Annons

Ute efter nyelgitarr, Les Paul-sound


Limpan

Recommended Posts

Hej!

Är ute efter tips pĂ„ elgitarrer! Ska beskriva mina nuvarande gitarrer sĂ„ ni fĂ„r en bild av vad jag redan har.

Jag har för nĂ€rvarande tvĂ„ guror. Den ena Ă€r en USA fender stratocaster som lĂ„ter vĂ€ldigt bra och har bra single coil-pickups. Dock blir den för spretig nĂ€r man kör rockdistat. Älskar det rena ljudet med den, gött med twang och snĂ€rt.

Min andra elgura Àr en Ibanez RG570EX frÄn 2000. En mkt bra gitarr som har humbuckers och lÄter helt annorlunda. Mkt "jÀmnare" ljud och kÀnns inte speciellt spretig i ljudet. Enkelt att placera i mix, funkar bra med mycket effekter och har Àven bra rent ljud, tillrÀckligt mycket diskant i humbuckers för att fÄ ett snyggt rent ljud. Ibanezen har Àven svaj, och funkar skitbra till 80-tals pudelrock och nÀr man vill leka steve (s)vai =)

Fenderns kropp Àr i Al och halsen i Lönn, greppbrÀde i rosewood. Soundet rent akustiskt Àr snÀrtigt och ganska bra bett över hela registret, lite extra gött i övre mellanregistret. Ibanezens kropp Àr i Basswood och hals i Valnöt, greppbrÀde i rosewood. (kan oxÄ vara lönnhals, Àr osÀker) Soundet rent akustiskt Àr trÄkigare Àn stratan dÄ jag tycker den lÄter "platt", "neutral" Àr kanske ett annat ord för det. Har inte alls lika bra resonans o sustain som stratan, kan bero pÄ floyd rose-svajet oxÄ.

Det jag nu Àr ute efter Àr en gitarr som har ett fylligt ljud i mellanregistret, lite Ät les paul-hÄllet. Tror dÀrför kropp i mahogny skulle lÄta bÀst.

Jag bryr mig inte sÄ mycket hur gitarren ser ut, eller vilket mÀrke det Àr. Det viktigaste Àr att den kÀnns bra att spela pÄ samt har det sound jag Àr ute efter.

Letar efter nÄtt som har mer bett i mellanregistret Àn min ibanez samt "fetare" och jÀmnare botten/lÀgre mellanregister Àn min strata.

Har varit ute och testat gitarrer i musikaffÀrer. TvÄ gitarrer som jag gillat bÀst Àr en LTD samt en Schecter. BÄda har kropp i mahogny och har samma pickups vid stallet (seymour duncan JB). Dessa pickups tycker jag hitills lÄter helt klart bÀst och har det soundet jag Àr ute efter. Testade Àven en PRS som hade bÄde kropp och hals helt i mahogny, men den lÀt lite vÀl mörkt och trÄkigt (lÀt lite som en jazzburk, gott om ton men inge "snÀrt") LTD gitarren jag testade Àr en LTD EC-400. Mahognykropp med lönntop samt mahognyhals med rosewood-greppbrÀde. Rent akustiskt lÀt den precis som jag ville och det verkar som denna trÀkombination var vÀldans bra. Det negativa jag hade med LTD:n var att de var les paul-mensur, dvs 24,75". Jag Àr sÄ van vid min 24bands ibanez att det kÀnns som att spela pÄ en barngitarr, kanske Àr en vanesak men jag vill helst ha lÀngre mensur.

Schecter C-1 Blackjack var en annan gitarr jag gillade, dock var soundet i LTDn nÄgot bÀttre. Denna gitarr hade dock lÀngre mensur, men dÀr var halsen sÄ tjock! Gillar lite tunnare halsar oftast, kanske Àven det en vanesak men inte sÄ lÀtt att bara chansa pÄ sÄnt och sedan inte kunna spela pÄ den för man fÄr vÀrk i handen.

KÀnns svÄrt att vÀnja om sig nÀr man bara har spelat pÄ tunna halsar i lÀngre mensur i 10 Är.

Har ni tips pÄ gitarrer som skulle kunna passa mig?

GĂ€rna med Seymour Duncan-pickups (59' eller JB) och ej 24,75" mensur.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du har en bra metalgitarr i Ibanezen o Fender Strata Àr ju guld. Har lika. Jag drömmer om att fÄ rÄd med en Gibson Les Paul o Fender Telecaster....sÄ det Àr mina rÄd. Finns ju SG billigt nu ÄxÄ ( Angusgitarr) Bara till Ä fortsÀtta testa...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kanske skulle kolla pĂ„ MusicMan gitarrerna? Steve Morse spelar ju pĂ„ en sĂ„dan mycket för att han tycker att man kan fĂ„ fram sĂ„ mycket olika ljud ur dem. Lyssna tex pĂ„ hur han spelar med tonkontrollen och fĂ„r ett skönt svepande ljud ur gitarren. Lite som en wah wah fast inte alls som en wah wah ( 😛 hmm nĂ„gon som har en bĂ€ttre liknelse sĂ„ kom med den tack 😉 ). Tror att Petrucci anvĂ€nder samma tonkontrolls teknik pĂ„ de senaste skivorna dĂ„ och dĂ„.

Eller sÄ kanske du kan hitta mya mickat till Ibanezen?

Eller sĂ„ kanske du kan fĂ„ till ljudet med lite koll pĂ„ bĂ„de ton och volym rattarna pĂ„ guran. Din stĂ€rkare kommer ju att reagera och lĂ„ta annorlunda i sig dĂ„ med. Är det en rörförsĂ€rkare du kör pĂ„ sĂ„ kan skilnaden vara mycket stor till och med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hagström swede (les paul mensur), finns som super swede med strata mensur.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kanske skulle kolla pÄ MusicMan gitarrerna?

Har faktiskt inte kollat alls pÄ MusicMan, men kÀnns lite över min budget, jag hade tÀnkt mig mellan 6.000 - 9.000kr.

Ska undersöka det.. =)

Eller sÄ kanske du kan hitta mya mickat till Ibanezen?

Jo, fast den Ă€r ju min svaj-gura och de mickarna passar rĂ€tt OK pĂ„ den gitarren. Dessutom vill jag ha en tredje gitarr med fast stall, nerstĂ€md till Eb med drop ibland. Det Ă€r knepigt med floyd rose 😉

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54417

DÀr har du mitt rÄd med tillhörande ljudexempel.

LĂ„ter nice! Jag var inne hos helge idag och tittade runt pĂ„ gitarrer. Jag hade krav pĂ„ 24 band och Seymour Duncan JB-pickups, Ă„ ingen av japanarna hade det vad jag vet? Men jag Ă€r osĂ€ker, tittade mest pĂ„ LTD/Schecter dĂ„. DĂ€remot rekommenderade han Schecter atx blackout (tror den hette sĂ„, helt ny schecter-gura med tunnare hals Ă€n deras vanliga tjocka "klumphalsar") Jag gillar Schecters C-1 serie förutom den lilla dumma grejjen att deras tjocka halsar inte gillas av mig 😉

hagström swede (les paul mensur), finns som super swede med strata mensur.

Har testat bÄde swede och super swede men Àr inte sÄ glad i mickarna. GÄr vÀl visserligen att byta om man vill, verkar vara gedigna gitarrer.

Tack för tipsen, mer mottages gÀrna!

De gitarrer jag just nu gillar bÀst Àr Schecter C-1 Classic med undantaget för den tjocka halsen samt LTD EC400 med undantaget för den kortare mensuren och LTD EC500 med undantaget att den Àr helt i mahogny och sÄledes ganska mörk i tonen, dessutom satt det EMG-mickar i...

Fick höra att EC1000 finns i lÀngre mensur och i det trÀslag jag ville ha (mahogny med lönntopp), men den gitarren hade visst utgÄtt ur sortimentet..

NÄn som vet nÄtt om Greg Bennet-gitarrer? De har ocksÄ det jag Àr ute efter, iaf pÄ pappret. Hur Àr det med kvaliten? Billiga gitarrer....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄn som vet nÄtt om Greg Bennet-gitarrer? De har ocksÄ det jag Àr ute efter, iaf pÄ pappret. Hur Àr det med kvaliten? Billiga gitarrer....

Jag har haft en Greg Bennett UM4 i nÄgra Är och jag mÄste sÀga att det Àr en underbar gitarr. Trots att jag har "finare" och dyrare gitarrer sÄ Àr det faktiskt den jag tycker mest om att spela pÄ. Den lÄter bra, mekaniken har aldrig strulat och halsprofilen kÀnns helt rÀtt för min del.

Jag tycker den stÄr sig vÀl mot mÄnga gitarrer som kostar det dubbla. Det enda som drar ner betyget Àr den fejkade trÀstrukturen pÄ ovansidan som gör att den ser lite billig ut (tanken var vÀl att den skulle se dyrare ut).

Kvalitén? Som sagt, mekaniken har aldrig strulat. Och jag har misshandlat den ganska ordentligt, men den har aldrig klagat.

BaCH Àr ju ett annat företag som gör vÀldigt prisvÀrda gitarrer (Helgé sÀljer dem med). De Àr verkligen klockrena för sitt pris. Det enda jag inte gillar med dem Àr att halsprofilen Àr lite i fetaste laget. Men efter att ha spelat pÄ en i nÄgra timmar sÄ tÀnkte jag inte lÀngre pÄ det (till skillnad frÄn min Fender Cyclone II som jag aldrig vÀnjer mig vid).

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En ny Gibson SG?

Eller, om du vill ha en jÀkligt bra gitarr för lite pengar; en begagnad Gibson SG Gothic (originalmodellen).

Har ett inlÀgg vid 12 bandet som Amerikanarna tyckte var islamistiskt efter 11 september. DÄ tog Gibson bort den ur sortimentet och priserna pÄ de begagnade gick i botten.

Det Àr ju inte omöjligt att de kommer de bli vÀrde fulla i framtiden.

En udda detalj för SG pÄ denna modell Àr att den har ebenholtz i greppbrÀdan (för att ge vassare/riffigare ljud).

Cheers!

Edit: SÄg nu att du vill ha tunn hals, dÄ Àr detta inte detta en gura för dig ...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Roligt nog sĂ„ sitter det faktiskt just precis 2 styck SD mickar pĂ„ min Greco som jag köpte hos ... *tada* Helge. Ja, jag var bara tvungen att sĂ€ga det. 😉

Edit:

Alla orden skall vara med.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Seriekopplade stratamickar Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ ut fler ljud ur stratan. jag lĂ€t en gitarrbyggare koppla om den ena tonkontrollen sĂ„ att stratan med tonkontrollen backad till noll funkar som en vanlig strata med femlĂ€ges brytare, men ju mer jag drar pĂ„ tonkontrollen ju mer blir mickarna seriekopplade och ljudet mer Ă„t humbuckerhĂ„llet, steglöst alltsĂ„. Man kan fĂ„ antingen stallmicken och mittmicken i serie eller mitt och hals. Har man bara schemat (har inte jag tyvĂ€rr) kan man koppla om stratan pĂ„ detta vis utan att montera nĂ„n förfulande extrabrytare. Nyare Fender har ju en volympot som man kan dra ut med ett klick, (eller trycker man i mitten pĂ„ den?) sĂ„ fĂ„r man seriekoppling pĂ„ mickarna. Det Ă€r inte lika bra, att kunna koppla i och ur det steglöst Ă€r mycket bĂ€ttre. 😛

För lĂ€nge sen satte jag dit en Seymor Duncan Hotrails pĂ„ stratan. Den var trots den smala storleken den gitarrmick som hade högst output av alla. Den har fyra sladdar, sĂ„ med en brytare kan man koppla tvĂ„ av dem till jord, dĂ„ blir det singelcoil i stĂ€llet för humbucker. HĂ€r kopplade jag sjĂ€lv dessa tvĂ„ till tonkontrollen sĂ„ det blev singelcoil i nollĂ€get och nĂ€r jag vred pĂ„ tonen ökade vrĂ„let gradvis. Med full gain pĂ„ distkanalen och nĂ„gon riktigt rĂ„ distpedal fick jag ur det vĂ€rsta vrĂ„lljudet med tonkontrollen pĂ„ ungf 7. Vred jag den pĂ„ fullt blev signalen för stark och tappade bettet i diskanten. Vilken humbucker man Ă€n har tror jag det hĂ€r kan vara vĂ€rt att testa, speciellt om man spelar med mycket vrĂ„ldist. Backa till 7 sĂ„ blir vrĂ„let och tugget Ă€nnu vĂ€rre! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[Kolla in gitarrerna frÄn Vintage. Absolut högklassiga instrument till bra priser. Finns bla Les Paul i olika modeller.. LÄter svinbra och Àr bra byggda.

Dessutom lĂ€ttspelade. Wilkinson-mekanik Ă„ mickar.. Du fĂ„r Googla dig fram till dom.. Glöm inte vem som gav dig tipset.. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag ska nog ta och kolla in japanarna hos helge, verkar ju vara ett hett tips. Ska snart flytta till VÀxjö sÄ jag fÄr gÄ Ä dregla över gitarrer dÄ.

Min budget tillÄter mig inte nu,,, sÄlÀnge jag inte sÀljer min trogna ibanez.. hmm.. Ja man kan ju inte fÄ allt pÄ en gÄng. =)

Om jag kan vÀnja mig vid den kortare mensuren finns det ju ett par gitarrer som faktiskt Àr helt perfekta.

Ska Àven gÄ Ä testa hagström-gitarrerna igen. Men det första intrycket jag fick var "gammalt och trist" nÀr jag testade dem i Göteborg.

LTD EC400 ligger fortfarande vÀldigt varmt om hjÀrtat, trots den kortare mensuren. Har Àven en kÀnsla av att lite av soundet i en les paul-gura ligger i att det faktiskt Àr kortare mensur, kan det stÀmma kanske? Isf kanske kortare mensur bara Àr bra för soundet

Jag fÄr leva pÄ hoppet ett tag till dÄ jag inte har rÄd pÄ ett tag. Men tack för tipsen allesammans!

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...