Jump to content
Annons

Bättre eller sämre med denna mixer?


barrf

Recommended Posts

Har fått en Samson MDR10 (mixerbord) och har sedan innan ett EMU 0404 USB2.0 som ljudkort. Har alltid hittills kört gitarr, bas och sång direkt in i EMU:n och sedan emulerat med Guitar rig 3 eller annat.

Min fråga är kort och gott: finns det något att vinna i ljudkvalitet eller annat genom att först köra genom denna mixer och sedan vidare in i ljudkortet? Eller finns det något annat man kan göra för att förenkla inspelning (tips?).

Här är en bild på mixern iaf: MDR10_straight.jpg

MVH Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det kommer inte bli bättre med mixern.

Bas och gitarr behöver instrumentingång vilket mixern inte har men din Emu har det. Så för gitarr och bas så blir det sämre via mixern.

För sång skulle vara om mixerns mikrofonpreamp var bättre än Emu´ns men det tror jag inte.

Och kanske är hörlursförstärkaren lite vassare i mixern.

Med andra ord, troligen mer meck och ingen förbättring.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte bli bättre med mixern.

Bas och gitarr behöver instrumentingång vilket mixern inte har men din Emu har det. Så för gitarr och bas så blir det sämre via mixern.

För sång skulle vara om mixerns mikrofonpreamp var bättre än Emu´ns men det tror jag inte.

Och kanske är hörlursförstärkaren lite vassare i mixern.

Med andra ord, troligen mer meck och ingen förbättring.

Det var det jag kunde tänka mig. Är ju ingen värsting-mixer heller. Tack för svaret.

Eller det som fick mig att fråga var kanske först och främst att mixern har EQ för varje kanal vilket inte ljudkortet har, ger det någon fördel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte bli bättre med mixern.

Bas och gitarr behöver instrumentingång vilket mixern inte har men din Emu har det. Så för gitarr och bas så blir det sämre via mixern.

För sång skulle vara om mixerns mikrofonpreamp var bättre än Emu´ns men det tror jag inte.

Och kanske är hörlursförstärkaren lite vassare i mixern.

Med andra ord, troligen mer meck och ingen förbättring.

Det var det jag kunde tänka mig. Är ju ingen värsting-mixer heller. Tack för svaret.

Eller det som fick mig att fråga var kanske först och främst att mixern har EQ för varje kanal vilket inte ljudkortet har, ger det någon fördel?

Den enda fördelen det ger är att kunna EQ:a i förhand, innan inspelning. EQ:n du har i din DAW är antagligen bättre ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...