Jump to content
Annons

Omöjligt nedgradera till Win XP?

debatt

Recommended Posts

Såg vad HP kräver för att man numera ska få nedgradera till Win XP från Win Vista, på sin numera ENDA laptop de säljer med möjlighet efter visst krångel att få Win XP:

"To qualify for this downgrade an end user must be a business (including governmental or educational institutions) and is expected to order annually at least 25 customer systems with the same custom image."

Attans. Företag, 25 pc...

Dela på andra sajter

Annons
Såg vad HP kräver för att man numera ska få nedgradera till Win XP från Win Vista, på sin numera ENDA laptop de säljer med möjlighet efter visst krångel att få Win XP:

"To qualify for this downgrade an end user must be a business (including governmental or educational institutions) and is expected to order annually at least 25 customer systems with the same custom image."

Ja men det är väl bra? Tacka Steve Ballmer! Skönt att MS verkligen vill väl med sina produkter. Kör på Vista, det som alla vurmar för.

Sen är det ju så OM man nu vill köra XP på en Vista-burk så är det ju inte säkert att det finns drivisar till det!

Bra jobbat MS! chockadskeptisk.gif

Far åt Helvete!

Dela på andra sajter

Sen är det ju så OM man nu vill köra XP på en Vista-burk så är det ju inte säkert att det finns drivisar till det!

Fast om det är en burk som de tidigare erbjudit nedgradering på så ska det ju inte vara några problem med drivrutiner.

Dela på andra sajter

Fast om det är en burk som de tidigare erbjudit nedgradering på så ska det ju inte vara några problem med drivrutiner.

Nej det är ju sant. Men lycka till att hitta dom. Om nu HP (som jag hatar över allt annat) lägger ut dom på sin sida så är det bara att tacka och ta emot!

Men största smällen ligger hos MS... Som sagt ms.....DRA ÅT HELVETE!

🤪

Dela på andra sajter

Nej det är ju sant. Men lycka till att hitta dom. Om nu HP (som jag hatar över allt annat) lägger ut dom på sin sida så är det bara att tacka och ta emot!

Men största smällen ligger hos MS... Som sagt ms.....DRA ÅT HELVETE!

🤪

Såvitt jag vet så finns varenda modell "med full spec') HP sålt på deras hemsida. Det är bara att vässa sin sök-fu så fixar man det. Den största smällen ligger för det mesta hos användarna om jag får säga det själv. 😄

Redigerat av Hellpig
Dela på andra sajter

Tips! du kan köpa WinXP separat och installera det själv:

http://www.dustinhome.se/pd_5010168087.aspx

Dela på andra sajter

Tack. Men detta leder fram till tre frågor:

1) Är det inte så att en dator som idag säljs med enbart Windows Vista Home Premium eller Vista Business t.ex., är särskilt anpassad och inställd för just ett Vista-operativsystem? Har absolut för mig att jag har läst detta någonsin. Mycket möjligt på detta forum. Att en laptop som levereras med Windows Vista utan nedgraderingsmöjligheten till Win XP Pro, är särskilt byggd för Vista (och att den därför inte medger nedgraderingsmöjligheten till Windows XP Pro). En del andra laptops har förvisso Windows Vista installerat, men medger att Windows XP Pro kan installeras om så önskas. Att dessa laptops inte har några särskilda inställningar gjorda för Windows Vista. I BIOS tror jag det var.

2) Om det är så att jag kan installera Windows XP "i vilken Windows Vista-laptop som helst", kan jag då istället lika gärna använda mitt gamla Windows XP Home, som jag ju har på cd och som jag använt i min gamla numera skraltiga HP-laptop. Eller måste det vara en XP Pro-version?

3) Kan man köpa en laptop helt utan operativsystem? Var?

🤪

//:debatt

Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så finns varenda modell "med full spec') HP sålt på deras hemsida. Det är bara att vässa sin sök-fu så fixar man det. Den största smällen ligger för det mesta hos användarna om jag får säga det själv. 😄

Visst, men då gäller det ju att hitta en gammal, förmodligen begagnad laptop.

Ett tips: det finns företag som iordningställer gamla datorer, inkl laptops.

Kan vara bra och billigt. Man kan köpa till 3 års garanti också. Otroligt.

🤪

Dela på andra sajter

Nej, men "Byggd" för vista innebär ju bara att det finns drivare för endast vista

d.v.s nånting som är onödigt att klandra MS för, de vill ju bara köra hårt på sin nya produkt, sen

är det upp till tillverkaren att skriva drivare.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Nej, men "Byggd" för vista innebär ju bara att det finns drivare för endast vista

d.v.s nånting som är onödigt att klandra MS för, de vill ju bara köra hårt på sin nya produkt, sen

är det upp till tillverkaren att skriva drivare.

Tråden är inte tänkt att vara skriven för att på något sätt klandra Microsoft för något. Jag vill bara ha en dator som fungerar. Och om det då inte finns drivrutiner till en viss modells alla funktionella enheter, så kan jag ju inte köpa den. Det är vad som intresserar mig i frågan. Jag kan ju inte sitta och vänta på att tillverkare får för sig att göra drivrutiner till Win XP.

🤪

Dela på andra sajter

Nej - Microsoft har inget med det att göra, utan det är HP som har valt att inte längre supporta XP.

De HP-laptops som säljs med Vista, finns det inga XP-drivrutiner till, så det är bara att glömma att nergradera på egen hand. Jag känner folk som har försökt, bara för att till slut tvingas installera om Vista när de har stångat sig blodiga mot HP:s support. 😕

Dela på andra sajter

Varför ska man ge sig på supporten och shoot the messenger,

Jobbar själv på en support och finns inte mycket som gör mej så förbannad

som när folk gapar över att företaget inte valt att skriva drivrutiner.

Dela på andra sajter

Vart ska man vända sig om inte till supporten?

Sen ska man ju givetvis vara trevlig och artig när man gör det. Finns ju ingen anledning att skälla på nån som inte fattat några beslut i frågan.

Dela på andra sajter

Jo självklart, om det är nu är för svårt att kolla upp själv.

Men jag ser verkligen ingen anledning som sagt att skälla ut supporten för en sån sak.

Men åandrasidan är 98% av det man får skit för obefogat, eftersom man ses som en själlös typ som

finns till för att ta ut sina aggressioner/peniskomplex på.

Dela på andra sajter

Supporten är ju enda kontakten man som konsument kan få med företaget, så man har inte så väldigt mycket val... 🙂

Det är enligt min mening dåligt att inte erbjuda drivrutiner för XP, som ju fortfarande är ett aktivt OS. Jag hade haft mer förståelse för att man släpper supporten för Win98 och Win2k helt, men att släppa det för XP tycker jag är dåligt.

Med tanke på att de dessutom erbjuder nergradering till XP om man är företag och köper minst 25st, så innebär det dessutom att det faktiskt FINNS XP-drivers - och då är det ännu sämre av dem att inte erbjuda dessa drivrutiner till alla. 😕

Dela på andra sajter

Min käresta har en Compaq/HP laptop som hon köpte med Vista förinstallerat på för något år sedan. När jag fick tag på den och började klaga på hur slö och full med skit den var så lyckades jag till slut övertala min lite tvivelaktigt inställda flickvän att XP skulle vara mycket bättre för henne. Sagt och gjort, fram med en hederlig kopia av XP och en hel formatering. Väl inne i Windows efter installationen såg jag hur många enheter som saknades drivrutiner till och blev rätt förskräckt för att det var inte bara så enkla saker som drivers till nått nätverkskort eller nått i den stilen. Nejnej, här snackar vi drivers till Matematikprocessorn och flera andra viktiga moderkortskomponenter. Så då var det bara att få tag på supporten och börja gnälla. Jag skrev ihop ett mail (något jag alltid rekommenderar om man handskas med support av olika slag. man får oftast rätt person som svarar och allt finns nerskrivet vilket brukar förhindra missförstånd) till HP's support och med lite vassa ord och frågor som "ska man inte kunna använda sin dator så som man själv vill" hoppades jag på det bästa. Någon dag senare fick jag ett långt och utförligt svar om vilka komponenter jag hade i maskinen, vilka drivrutiner som borde funka som var ihopplockade ifrån andra äldre modeller, till och med drivers utvecklade av tredje part. Efter lite pill och lite eget letande så har vi nu en mycket väl fungerande laptop med XP i huset.

Så det går att klura ut det i de flesta fall, även om det kanske inte är så lätt. Men detta är såklart en modell som är ett år gammal, jag vet inte hur det är med nyare modeller. Lite surt att lägga så mycket pengar på något som man kanske inte kan få att funka som man vill i slutändan.

Dela på andra sajter

Jo självklart, om det är nu är för svårt att kolla upp själv.

Men jag ser verkligen ingen anledning som sagt att skälla ut supporten för en sån sak.

Men åandrasidan är 98% av det man får skit för obefogat, eftersom man ses som en själlös typ som

finns till för att ta ut sina aggressioner/peniskomplex på.

Att skälla på personer som inte personligen har möjlighet att påverka besluten, fyller ingen funktion - så det finns ingen orsak att vara otrevlig mot de som sitter i supporten (eller de som sitter i telefonväxlar och recaptioner och ständigt drabbas av liknande saker), men man kan ju hoppas att det som framförs, kommer vidare och att klagomålen tillåts påverka besluten om det visar sig vara väldigt många liknande klagomål...?

Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så finns varenda modell "med full spec') HP sålt på deras hemsida. Det är bara att vässa sin sök-fu så fixar man det. Den största smällen ligger för det mesta hos användarna om jag får säga det själv. 🙂

😕

Ja... men om du nu har en HP dator så är det ju bara att skriva in modellnumret och kolla vilka komponenter som ingår; sedan torde det inte vara alltför svårt att hitta drivisar till dem. Jag fick göra så emellanåt med min gamla HP, när Windows skulle installeras om. Och det är klart att någon kan göra det åt dig om du är villig att betala... 🙂 <- Menar inte att vara påstridig med mitt inlägg, vill bara påpeka detta. Det är ju möjligt att din laptop är så gammal att den inte finns med där men då är det nog dags för en ny i vilket fall! 🙂

Dela på andra sajter

Det där varierar så klart från företag till företag, men är ju ett beslut som tas

innan produkten ens är släppt och långt upp i hierakin och även om supporten är

den enda kontakt man har så tycker jag det är dåligt och slöseri med energi att gnälla

på budbäraren, jag vet inte om HP faktiskt sitter på drivrutiner som de till slut släpper på

för gnälliga kunder. Men där jag jobbar FINNS det helt enkelt inga, och då är det bara

menlöst att gnälla.

Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så finns varenda modell "med full spec') HP sålt på deras hemsida. Det är bara att vässa sin sök-fu så fixar man det. Den största smällen ligger för det mesta hos användarna om jag får säga det själv. 🙂

😛

Ja... men om du nu har en HP dator så är det ju bara att skriva in modellnumret och kolla vilka komponenter som ingår; sedan torde det inte vara alltför svårt att hitta drivisar till dem. Jag fick göra så emellanåt med min gamla HP, när Windows skulle installeras om. Och det är klart att någon kan göra det åt dig om du är villig att betala... 🙂 <- Menar inte att vara påstridig med mitt inlägg, vill bara påpeka detta. Det är ju möjligt att din laptop är så gammal att den inte finns med där men då är det nog dags för en ny i vilket fall! 🙂

Precis, det kan ju funka men att begära det som ett tips av en support (Ungefär som i awakes inlägg ovan)

Är ju bara skitsnack

1. Vet man inte att komponenter kräver olika drivare för olika OS, får man fan skylla sig själv om man

spelar duktig och försöker nedgradera

2. Man KAN inte sitta och rekommendera tredjepartsmjukvara

eftersom man aldrig kan garantera att det funka, vilket bara skulle slå tillbaka mot supporten

när det blir jävla massa gnäll om inspelade samtal, sparade mail o.s.v när allt går åt helvete sen

(vilket även är motsägelsefullt i inlägget ovan, och det är snarare kasst av den där HP agenten att sitta och maila

ut tredjeparts tips, då det bara ger gnällspikar bränsle för kompensation, undantag o.s.v som de enligt mej inte förstjänar)

Men det är alltid de som skriker högst som vinner när det gäller sånt här, och jag skulle säkert göra samma sak som användare.

Men det jag vill ha sagt är att jag inte tycker det är särskilt hedervärt av HP att hålla på så, för deras egen skull.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Men det jag vill ha sagt är att jag inte tycker det är särskilt hedervärt av HP att hålla på så, för deras egen skull.

Jag kanske är blind, men jag kan inte se vart Hellpig skriver att han fick hjälp av HP med detdär (annat än att de listar vilka komponenter datorn innehåller).

Hur som helst funkar det inte alltid så bra med laptops. Även om det finns XP-drivrutiner till alla komponenter är det inte säkert att de ens går att installera eftersom det ofta krävs specialpackaterade/tweakade drivrutiner från laptoptillverkaren.

Men stationära brukar det funka bra att göra på det viset med.

Dela på andra sajter

Tack. Men detta leder fram till tre frågor:

1) Är det inte så att en dator som idag säljs med enbart Windows Vista Home Premium eller Vista Business t.ex., är särskilt anpassad och inställd för just ett Vista-operativsystem? Har absolut för mig att jag har läst detta någonsin. Mycket möjligt på detta forum. Att en laptop som levereras med Windows Vista utan nedgraderingsmöjligheten till Win XP Pro, är särskilt byggd för Vista (och att den därför inte medger nedgraderingsmöjligheten till Windows XP Pro). En del andra laptops har förvisso Windows Vista installerat, men medger att Windows XP Pro kan installeras om så önskas. Att dessa laptops inte har några särskilda inställningar gjorda för Windows Vista. I BIOS tror jag det var.

2) Om det är så att jag kan installera Windows XP "i vilken Windows Vista-laptop som helst", kan jag då istället lika gärna använda mitt gamla Windows XP Home, som jag ju har på cd och som jag använt i min gamla numera skraltiga HP-laptop. Eller måste det vara en XP Pro-version?

3) Kan man köpa en laptop helt utan operativsystem? Var?

😛

En kompis köpte en OS-lös laptop, på net on net, har ja för mig att det var. En HP, men han fick nog sista xet. för sen försvann den från sidan. Men win XP strular på den en smula med.

Går t.ex. inte stänga av den ;P

Vetifan vad HP är ute efter....

Dela på andra sajter

Jag kanske är blind, men jag kan inte se vart Hellpig skriver att han fick hjälp av HP med detdär (annat än att de listar vilka komponenter datorn innehåller).
Någon dag senare fick jag ett långt och utförligt svar om vilka komponenter jag hade i maskinen, vilka drivrutiner som borde funka som var ihopplockade ifrån andra äldre modeller, till och med drivers utvecklade av tredje part.
Hur som helst funkar det inte alltid så bra med laptops. Även om det finns XP-drivrutiner till alla komponenter är det inte säkert att de ens går att installera eftersom det ofta krävs specialpackaterade/tweakade drivrutiner från laptoptillverkaren.

Men stationära brukar det funka bra att göra på det viset med.

Precis

Dela på andra sajter

Någon dag senare fick jag ett långt och utförligt svar om vilka komponenter jag hade i maskinen, vilka drivrutiner som borde funka som var ihopplockade ifrån andra äldre modeller, till och med drivers utvecklade av tredje part.

Ah, missade det inlägget. Läste bara det du citerat och förstod inte vad du pratade om 😛

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.