Jump to content
Annons

Besta programmet for att spela in


Richard

Recommended Posts

Annons

Får väl slå ett slag för Pro Tools här eftersom ingen annan gör det!

Det är ett välkänt faktum inom studiokretsar att alla som använder sig av Cubase är midi-fjollor, de som använder sig av reason är hemmapulare som inte kan något, och eftersom Logic nu ägs av Macintosh är Pro Tools det enda rätta. 🙂

Risken finns nog att de flesta väljer att använda det program de är vana vid, inte det som råkar vara bäst för stunden.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl slå ett slag för Cakewalk i den här hemska Steinberg-dominerade världen...

Sonar är grymt.

Satt förresten och läste en recension på Cubase SX3 i MM igår, och förvånades flera gånger över att funktioner jag använt länge i Sonar/Cakewalk nu är "nya funktioner" i SX3, där de dessutom verkar ha en mycket mer begränsad funktionalitet.

Menmen, det kanske finns andra saker som det är precis tvärsom med, vad vet jag...?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Bosserein (oregistrerad)

varför använder så lite folk cakewalk ?

Har själv Cakewalk Home studio,

Skillnaden cubase cakewalk?

vad är bäst om man är nybörjare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte folk insett hur genialt Tracktion är? Det är ju dessutom gratis numera, så varför slänga ut flera tusen bagare på kubejs... Dom pengarna kan man minsann göra roligare saker för! Iallafall jag... 😄

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase & Logic & Pro Tools tar lång tid att lära sig. Kör Adobe Audition om du vill komma igång fort och bara ska spela in ljud.

Köp ett billigt ljudkort dessutom.

Hörru. Plickeplocke! Det tar inte lång tid att lära sig Protools. Kolla t ex tipsen i Studio varje månad. Skribenterna där har t o m kommenterat den sk "svårighetsskalan" som för PT aldrig är över 3 med att det blir aldrig besvärligare än så här. Har också tittat en del på Logic och kände att jag förstod grundprinciperna ganska omgående. Jag undervisar också mina elever i Protools. De gånger då det kan ta lite tid är när jag har elever som inte har jobbat med en timeline eller en mixer innan. Annars är de snabbt igång. Det svåra med att spela in trummor handlar om helt andra saker än vilket program man har. Sen beror det också på hur man spelar in sina trummor. Räcker det med 4 kanaler in samtidigt eller vill man ha möjlighet att kunna köra in upp till 16 kanaler samtidigt.

Jag tror personligen att alla program har sina för- och nackdelar. Kul med tipset om att det fanns ett gratisprogram som skulle kunna funka som alternativ till de andra. Skall kolla upp det.

Det är sant att Logic är uppköpt av och numer endast funkar under Mac. Varför tror Ni att Mac har gjort så? Jo, för att alla vet att Logic är ett oerhört kompetemt program. Jag har hört om folk som gått från både Protools, Qbase och allt vad det heter till Logic men aldrig tvärtom.

Till syvende och sist. Vad vill Du göra för typer av inspelningar? Det är nog detta som bör styra valet av program.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför använder så lite folk cakewalk ?

Har själv Cakewalk Home studio,

Skillnaden cubase cakewalk?

vad är bäst om man är nybörjare?

Bäst för nybörjare är enligt min mening Cubase SE. Det är billigt och ger dig möjlighet att uppgradera till de större versionerna om du känner att det behövs senare. Att starta med SX är nog väldigt jobbigt eftersom det finns myriader med funktioner som du aldrig använder som nybörjare - och dyrt som 17 om man senare kommer på att man inte vill fortsätta odla intresset... 😉

Om man ser längre framåt, så klarar sig de flesta om de stannar med SL - även mer avancerade användare - men av någon konstig anledning vill folk alltid ha värstingversionen, SX... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

varför använder så lite folk cakewalk ?

Har själv Cakewalk Home studio,

Skillnaden cubase cakewalk?

vad är bäst om man är nybörjare?

Bäst för nybörjare är enligt min mening Cubase SE. Det är billigt och ger dig möjlighet att uppgradera till de större versionerna om du känner att det behövs senare. Att starta med SX är nog väldigt jobbigt eftersom det finns myriader med funktioner som du aldrig använder som nybörjare - och dyrt som 17 om man senare kommer på att man inte vill fortsätta odla intresset... 😛

Om man ser längre framåt, så klarar sig de flesta om de stannar med SL - även mer avancerade användare - men av någon konstig anledning vill folk alltid ha värstingversionen, SX... 😆

Hmmm.... En helt "objektiv" förklaring från handlaren som bara säljer Cubase....?? 😛

Även Cakewalk har enklare versioner av sina program som senare går att uppgradera, så att det där skulle va en anledning att köra Cubase köper jag helt enkelt inte! Skulle dessutom säga att inget av Cubase/Cakewalk är särskilt mycket bättre/enklare än det andra. I stort sett samma funktioner, men med ett lite olika utseende. Men Cakewalk verkar va billigare!! 🙂

Om man ser till hela världen så har Cakewalk flest användare (skryter dom med på sin hemsida iallafall) när det gäller PC.

Och om inte annat så kan man ju köra Cakewalk bara för att gå mot strömmen.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...