Jump to content
Annons

Line 6 AMP FARM


Ekstasis

Recommended Posts

http://line6.com/podfarm/

Vad tycker vi om detta ?

Har ännu inte provat detta...

Var det bara jag som var dum nog att köpa Gearbox Pluggen till X3 för "specialpris" för $49 ?

Man tyckte ju det vara jättebilligt specialerbjudande...Men nu förstår man ju varför..dom vill krama ur så

mycket pengar som möjligt...Gearbox Pluggen är ju stort sett värdelös nu som jag förstår det...

Jag tycker det är ruttet...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du Gear Box plugin får du uppdatera till Pod Farm gratis. Jag gjorde det idag och är kanon nöjd hittils. Spontant tycker jag att det är bättre ljud än i GearBox också. Om inte annat så är gränssnittet mycket roligare.

Jag förstår det som att det var gratis för ALLA X3 användare ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Gear Box plugin får du uppdatera till Pod Farm gratis. Jag gjorde det idag och är kanon nöjd hittils. Spontant tycker jag att det är bättre ljud än i GearBox också. Om inte annat så är gränssnittet mycket roligare.

För de som inte vet så är Pod Farm en gratis plug-in för alla Pod X3 ägare som möjliggör reamping i ditt DAW. Det har bättre och snyggare gränssnitt än Gearbox plug-in och stödjer dessutom dual tone. Vill man fixa och pula med ljuden standalone i datorn (utan plug-in) så är det fortfarande vanliga Gearbox som gäller. Reamping fanns redan i Pod XT så det var på tiden att de fixade detta i X3!

Reamping är skitkul och användbart men det är synd att det inte går att få riktigt exakt samma ljud som direktljudet från X3. Har ännu inte märkt nån skillnad mellan Pod Farm och Gearbox pluggen. Daniel H, kan du ge ett exempel på en modell eller fx som verkar bättre än Gearbox? Jag har inte jämfört så mycket ännu. Jag reampar mest genon att lägga på reverb, delay, chorus mm i efterhand och spelar in direkt med förstärkarmodeller.

Ekstasis, jag håller med dig. Jag hade turen att inom 30 dagar lämna tillbaka Gearbox plug-in och få tillbaka mina $49 strax innan Pod Farm kom. Alla företag är vinstdrivande och visst är det surt, men det är bra att Line6 har ett umärkt forum där man får bra tips och råd från alla användare.

Här är en tråd på Line6 forumet om huruvida Pod Farm pluggen har bättre ljud än Gearbox pluggen. http://line6.com/support//thread.jspa?thre...89&tstart=0

Här är förstasidan på Line6 forumet för X3 där det finns många bra trådar:

http://line6.com/support//forum.jspa?forumID=41

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Gear Box plugin får du uppdatera till Pod Farm gratis. Jag gjorde det idag och är kanon nöjd hittils. Spontant tycker jag att det är bättre ljud än i GearBox också. Om inte annat så är gränssnittet mycket roligare.

För de som inte vet så är Pod Farm en gratis plug-in för alla Pod X3 ägare som möjliggör reamping i ditt DAW. Det har bättre och snyggare gränssnitt än Gearbox plug-in och stödjer dessutom dual tone. Vill man fixa och pula med ljuden standalone i datorn (utan plug-in) så är det fortfarande vanliga Gearbox som gäller. Reamping fanns redan i Pod XT så det var på tiden att de fixade detta i X3!

Reamping är skitkul och användbart men det är synd att det inte går att få riktigt exakt samma ljud som direktljudet från X3. Har ännu inte märkt nån skillnad mellan Pod Farm och Gearbox pluggen. Daniel H, kan du ge ett exempel på en modell eller fx som verkar bättre än Gearbox? Jag har inte jämfört så mycket ännu. Jag reampar mest genon att lägga på reverb, delay, chorus mm i efterhand och spelar in direkt med förstärkarmodeller.

Ekstasis, jag håller med dig. Jag hade turen att inom 30 dagar lämna tillbaka Gearbox plug-in och få tillbaka mina $49 strax innan Pod Farm kom. Alla företag är vinstdrivande och visst är det surt, men det är bra att Line6 har ett umärkt forum där man får bra tips och råd från alla användare.

Här är en tråd på Line6 forumet om huruvida Pod Farm pluggen har bättre ljud än Gearbox pluggen. http://line6.com/support//thread.jspa?thre...89&tstart=0

Här är förstasidan på Line6 forumet för X3 där det finns många bra trådar:

http://line6.com/support//forum.jspa?forumID=41

Visst är fan på tiden...lite surt att pluggen inte skall kunna dra dsp kraft från Pod X3...det är ju teoretiskt möjligt iallafall..

Bästa fall vore ju att köra hela pluggen och all ljudprocessering direkt i X3an...då skulle man även bli av med latency/cpu problemet...

Men mitt i denna POD hysteri ska vi också komma ihåg..att det är en plugg vi pratar om....och det finns enligt många bättre "pluggar" för detta...

Jag läste lite på Gearslutz forumet (där dom riktiga ljudnördar är) förra veckan..och där verkar ju PODen inte ha mycket respekt, utan det är GTR, Revalver, Tonelab och Vintage/Metal Room som hyllas där...som självklara vinnare..

Är bra sugen på att prova GTR...framförallt då det är "Waves" som ligger bakom pluggen...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Just när det gäller förstärkarmodellering så tycker jag att Line6 ligger bland de bästa, men de är inte så avancerade när det gäller kabinetter. Fördelen med andra företag med pc plug-ins är att många arbetar med impulser för kabinetterna vad jag förstått. Tur att det finns gratis impulser att ladda hem som går att använda till Pod reamping mm för den som vill.

I blindtest så vetesjutton hur man ska avgöra vad som är bäst. Här och på andra forum finns det blindtester där de flesta inte kunnat avgöra om det var Pod eller riktig förstärkare.

Gör man viktiga inspelningar så är det alltid bra att även spela in med dry tracks. Vem vet vad framtiden har att bjuda på.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Just när det gäller förstärkarmodellering så tycker jag att Line6 ligger bland de bästa, men de är inte så avancerade när det gäller kabinetter. Fördelen med andra företag med pc plug-ins är att många arbetar med impulser för kabinetterna vad jag förstått. Tur att det finns gratis impulser att ladda hem som går att använda till Pod reamping mm för den som vill.

I blindtest så vetesjutton hur man ska avgöra vad som är bäst. Här och på andra forum finns det blindtester där de flesta inte kunnat avgöra om det var Pod eller riktig förstärkare.

Gör man viktiga inspelningar så är det alltid bra att även spela in med dry tracks. Vem vet vad framtiden har att bjuda på.

Joo, allt jag säger är att man ska inte underskatta dom andra pluggarna också som finns...

Podden är inte längre det enda alterntivet på marknanden...

Jag instämmer....Poddens kabinett/mick simulering är värdelös...låter bra mycket bättre i Revalver t.e.x...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis, har för mig jag läste på Line6 forumet att du efterlyste Pod Farm i stand alone format.

Det här ska tydligen fungera fint:

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=show&id=2497

Klicka på effect chainer och ladda ner den.

Här är tråden från forumet:

http://line6.com/support/thread.jspa?threa...75&tstart=0

Du kanske borde ändra trådens rubrik till Line6 Pod Farm, istället för Amp farm 😏

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis, har för mig jag läste på Line6 forumet att du efterlyste Pod Farm i stand alone format.

Det här ska tydligen fungera fint:

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=show&id=2497

Klicka på effect chainer och ladda ner den.

Här är tråden från forumet:

http://line6.com/support/thread.jspa?threa...75&tstart=0

ok..tack ska prova...

coolt 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att göra PodFarm stand alone också.

Svårt att säga om det verkligen låter bättre, men känslan var så. Jag kör mest AC30 eller Class A30 som den heter i PodFarm.

Med stand alone medande jag iofs främst att dsp kraften skulle dras från X3an...så man slipper stänga av alla torrent program osv när man spelar gitarr...annars måste man ju stänga ner allt för att ge cpu resurser åt Amp Farm...

Hur som helst...känns ju helt värdelöst att ha köpt en podd och sedan bara använda den som en DI BOX...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst har man en POD så känns det ju lite onödigt att köra så, men PodFarm finns ju även till ljudkort, dels nya uppgraderingen av toneportkorten och säkert så kommer många toneport användare att använda det.

Lite offtopic, torrentprogram använder man ändå inte, så det är inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej är att det ger bättre överblick över alla presets än Gearbox. Annars känns det mest som ett nytt "skal". Känns iofs lite snabbare... En grej som de inte lyckats fixa är att man får lista presets från början varje gång man vill byta ljud och det blir ett djäkla bläddrande när man letar ljud!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej är att det ger bättre överblick över alla presets än Gearbox. Annars känns det mest som ett nytt "skal". Känns iofs lite snabbare... En grej som de inte lyckats fixa är att man får lista presets från början varje gång man vill byta ljud och det blir ett djäkla bläddrande när man letar ljud!

/Jocke

När jag läste det där så blev jag trött då just presethanteringen - banker/ljudkategorier/variationer eller hur man nu väljer att lägga upp det skulle blivit sämre! Efter att testat pluggen nu på morgonen så kan jag meddela att så är INTE fallet - tvärtom - Förutom en ny sökfunktion så kan du i varje läge stega igenom presets alternativt inom varje kategori av stärkare/kabinetter/effekttyper etc. Har du en gång öppnat undermappar i mappträdet, så stannar de i det läget när du går tillbaka dit, utmärkt. Eller vad menar du 😄?

Det saknas två saker från Gearbox, men det skulle förvåna om de inte finns med i kommande uppdateringar. Dels den riktigt vassa "Humreducer" samt funktionen för tidiga reflektioner vid användning av preamps (m a o utan kabinett) och riktigt användbart vid inspelning t ex sång och ackegura.

post-9207-1225622561.jpg

post-9207-1225622585.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att om jag kör med en preset och öppnar listan för att väla en annan preset så öppnas listan från början och inte vid den preset jag valt tidigare. No big deal! Egentligen är det inget större problem. Jag väljer ut ljud jag gillar och sparar dem i en egen mapp . Sedan har jag dem som grunder för att kunna justera lite efter olika gitarrer, dagsform osv.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att om jag kör med en preset och öppnar listan för att väla en annan preset så öppnas listan från början och inte vid den preset jag valt tidigare. No big deal! Egentligen är det inget större problem. Jag väljer ut ljud jag gillar och sparar dem i en egen mapp . Sedan har jag dem som grunder för att kunna justera lite efter olika gitarrer, dagsform osv.

/Jocke

Ok-stämmer. Den är ju markerad som tur är. Är en preset en bit ner på listan så blir det till att scrolla.

Vad jag menade är smutt och ett gott alternativ när man letar/skruvar ljud är alla dropdownlistor. Du har en signalkedja som du är "nöjd" med och vill testa med olika kabinett. Då är det bara öppna den i panelen, ställa sig på "pilen" (utan att listan är öppen) och stega med ex upp/nedåt-pil på tangentbordet. Samma gäller en öppnad effekt i panelläge liksom presets inom den mapp du valt.

Förtydligande: Då öppnas alltså respektive direkt utan några dubbelklick eller man måste passera Enter.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Har inte uppdaterat än till amppluggen till min toneport men håller med att kabinetten suger. Här finns det bättre att använda som kabinett:recabi.net/. Bara regga sig och få demon och några bra gratisimpulser. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte uppdaterat än till amppluggen till min toneport men håller med att kabinetten suger. Här finns det bättre att använda som kabinett:recabi.net/. Bara regga sig och få demon och några bra gratisimpulser. 🙂

Finns mycket bra och ibland mycket bättre därute, men jag tycker Line6 är bra på att emulera uppmickade kabinett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland vacklar jag och funderar på att göra mig av med min "rörhög" men varje gång jag kopplar in den ändrar jag mig. Det ger ett annat sound när det förstärkta ljudet återkopplar direkt till gitarren. Sen spelar man nog gärna lite högre i stärkaren än i monitorerna och jag upplever en större psykologisk beslutsamhet och tycker att det gärna vill bli lite tajtare!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
deeman (oregistrerad)

Jag tog hem POD farm för ett tag sedan i tron om att det skulle funka med PODxt, men jag fick det inte att funkar.

Ska det inte funka med PODxt? Eller hur skall man göra med POD Farm?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har inte uppdaterat än till amppluggen till min toneport men håller med att kabinetten suger. Här finns det bättre att använda som kabinett:recabi.net/. Bara regga sig och få demon och några bra gratisimpulser. 😄

Finns mycket bra och ibland mycket bättre därute, men jag tycker Line6 är bra på att emulera uppmickade kabinett.

Och du menar att de impulser som finns är sämre uppmickade eller vad då? De plastiga uppfuckade som ingår? Själv använder jag inte dem. Varför skulle man det när det finns bättre? Fattar inte att line6 inte har uppdaterat dem. Finns som sagt var så mycket bättre att välja på idag. Likadant till Ampeg svx finns det mycket roligare och bättre cabsims att tillgå. Men tycker de dem låter bättre som ingår så kör på dem.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
DieHard (oregistrerad)
Kan man få tag i Pod Farm någonstans utan att äga en hårdvara av Line6?

Kan man köpa plug-in'en nånstans?

/Emil

Ja om du orkar läsa på deras hemsida så får du svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

deeman (oregistrerad)
Kan man få tag i Pod Farm någonstans utan att äga en hårdvara av Line6?

Kan man köpa plug-in'en nånstans?

/Emil

Ja det går köpa det. Eller hitta det på annat sätt....

Men det är bara det att du måste ha någon kompatibel hårdvara.

/Deeman

Link to comment
Dela på andra sajter

deeman (oregistrerad)
Finns mycket bra och ibland mycket bättre därute, men jag tycker Line6 är bra på att emulera uppmickade kabinett.

På sidan http://www.guitarampmodeling.com/ finns en hel del sk. "impulser" som är riktigt bra.

Används med en plugg som t.ex keFIR, SIR, Voxengo Boogex, Vogengo Prestine Space etc.

Jag har ett gäng olika impulser, så om någon vill ha så skicka mig ett P.M

/Deeman

Redigerat av deeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns inte hur mycket jag betalade för gearbox plugin men det var iaf betydligt mer än 49$ och jag har inte ångrat det en nanosekund. Dessutom har man ju 30 dagar på sig att testa så det ska ju räcka för att veta vad man köpt.

Jag tycker det är helt underbart att kunna sitta och skruva grundljud utan att spela samtidigt. Det är guld värt. Däremot tycker jag att ampfarm var ett slag i luften. Det enda nya är dualtone funktionen och gränssnittet har blivit flashigare men betydligt mer opraktiskt att navigera i. Jag testade ampfarm men konstaterade snabbt att gearbox plugin var bättre(mer lättnavigerad) så jag kör vidare med den. Och om man ändå använder det som just pluginfunktion så är det ju bara att kopiera spåret om man vill köra dualtone så blir det egentligen ingen skillnad mellan pluggarna på den punkten. En annan bra grej är att den drar ganska lite cpu. Hittills den bästa pluggen för metalspel tycker jag.

Och visst är jag kluven med cab-delen men trots att jag testat en massa impulser så kör jag fortfarande hellre cab från gearboxen faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog hem POD farm för ett tag sedan i tron om att det skulle funka med PODxt, men jag fick det inte att funkar.

Ska det inte funka med PODxt? Eller hur skall man göra med POD Farm?

Det ska funka med PODxt, så kör jag i alla fall. Det borde dyka upp i Line6Monkey applikationen bland updates (eller vad dom nu kallar det). Ett minus är dock att du måste ha PODxt'en ansluten som en jättestor dongle till datorn för att kunna köra PODFarm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...