Jump to content
Annons

Vem är 100% nöjd med sin DAW?


dallen

Recommended Posts

Hej!

Är det många av er som är fullständigt - 100% nöjda med er DAW (dator + mjukvaror) så att ni känner att det inte saknas nånting och att det nu är bara er kreativitet det hänger på? Kan ni göra absolut allt i programmet som ni kan komma på? I så fall vad kör ni?

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Finns väl alltid lite saker som man inte är nöjd med. Använder cubase studio. Skulle önska den kunde starta snabbare. Gäller speciellt med projekt med mycket pluggar och så. Går allt för långsamt. Sen en annan sak som irriterar mig. Det är för lätt att knappt bara peka på fel så kommer det upp som plugg man inte vill ha. Vet inte hur många gånger jag fått upp Absynth som effekt istället för nån kompressor eller EQ. 😆 Men när det gäller de inbyggda pluggarna använder jag aldrig dem. Cubase är bara plattformen och inget mer för mig. Allt annat jag använder har man köpt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina datorer kan jag inte klaga på. På mjukvarusidan är det lite värre däremot eftersom Mackie verkar ignorera de buggar Tracktion för Mac har (som gör det oanvändbart). Så jag tvingas använda Logic 8 vilket känns som ett steg bakåt (även om det har fler avancerade funktioner).

Men hey, det kunde varit värre. Kan inte påstå att varken hårdvara eller mjukvara sätter några större begränsningar. Det är snarare min egen drivkraft som ligger lågt just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det känns som man slipas av mot varandra, användaren och DAWen. Efter ett bra tag så ändrar man på sina kriterier för vad som är bra och dåligt, baserat på hur det har funkat tidigare och vad man tycker sig kunna begära. Har något strulat 5000 gånger och man lyckas få till det så att det funkar stenhårt, då stiger nog mjukvaran från "bra" till "så jävla bäst" radikalt fort. Då blir man nog otroligt nöjd med något som för 2 år sedan var så självklart så det inte ens fanns på kartan.

Jag är nog 99% nöjd. Nästan allt hänger på mig numera. Men, som sagt, vad säger det 😆

(har cubase plus ett gäng pluggar som passar mitt sätt att jobba, en del softsyntar och massvis med samplingar, och en stadig dator)

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör sx3 åxo.. något jag stör mig otroligt på är att det inte går att ändra tempo realtid..

som det är nu får man sitta gissa sig fram ett värde i taget..

man kommer lixom av sig & tappar överblicken..

så var det inte förr näe jag jobbade med en synth sequenser, då satte man på clicket & ändrade det via en regel & hittade snudd på alltid rätt tempo att jobba i..

annars är jag nöjd!😆

(edit) ändrade sx4 till sx3 som är det korrekta..

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Blir nog aldrig helt nöjd. Kör Logic och har inte hittat något bättre, men visst finns det fortfarande saker man önskar sig. Ett live-läge. Ännu fler och bättre pluggar. Skulle önska att programmet uppmuntrade ett mer städat workflow, kan bli lite rörigt som det är nu. Hade önskat mej lite verktyg som var mer inriktade på komposition och låtskrivande snarare än produktion och mix.

Det handlar ju om vad man förväntar sig. Logic gör allt jag förväntar mej och lite till. Men jag kan önska mej mer. Blir nog nöjd först den dagen jag gör mej ett helt eget program... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Cubase SX3 och jag är ganska nöjd. Tycker att det är enklare att arbeta med verktyg i Pro Tools (typ klippa och klistra och såna grejer). Sen kan man tydligen inte exportera flera spår samtidigt så att de sparas som olika, lika långa, spår. Fick sitta och exportera spår för spår förut i 5 låtar varav en var 7:30 lång och hade 25 spår. Lite segt. Sen är det lite onödigt krångligt att sidechaina och koppla med vissa vocoders och grejer, men iaf sidechainen ska ju vara fixad i 4:an. Men annars är jag nöjd med Cubase SX3 tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har haft Cubase sedan det kom på 80 talet. Körde Cubase fram till för 2-3 år sedan.

Känslan av att jag var låst i tekniken blev allt mer tydlig och jag bestämde mig för att titta mig omkring och se om det fanns nåt alternativ till Cubase.

Det blev Tracktion 2 och där är jag fast än. Snabbjobbad och bekymmerslös musikskapande.

Jag behövde egentligen ett komplement till Reason som är mitt huvudinstrument och som ett komplement till Reason 4 är Tracktion fullständigt lysande.

Det finns ett klart samband med bytet till Tracktion och en klar produktionsökning rent musikaliskt (för mig personligen alltså).

Jag var rädd att jag skulle sakna Cubase alla finesser, har inte saknat Cubase någonting.

Jag kör XP och där är Tracktion stabil, till skillnad mot Mac versionen.

Logic lutar det mot om jag skall byta till en ny DAW.

Logic har några grejer som jag tycker funkar kanon för mig när jag skriver låtar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är supernöjd!

Kör med Cubase4 - och har kört Steinbergprogram ända sedan första versionen av Pro24 på Atari (som senare ersattes av Cubase), så man kan nog säga att jag är rejält inkörd på det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog ganska nöjd med mitt sx3 och min nya budgetburk, förr tyckte jag det var jobbigt att sätta igång med ett nytt projekt, men när man väl fått till en sjysst template så blir det ju smidigare. Däremot anser jag fortfarande att det är så sjukt oinspirerande att sätta sig och programmera trummor, när man har gnistan och arret bara vill ut så bär det emot att sätta sig och lägga en timme på trummorna.

Jag längtar så efter att spela in musik på riktigt igen med genuina livetagningar, gärna som trio.

Men så länge jag ser min lilla studio som en plats att fånga upp idéer och pröva arr på, så måste jag medge att jag är 100% nöjd. Ibland glömmer jag dock bort det, och förväntar mig att jag skall göra färdiga produkter....,men det kommer aldrig hända i mitt fall då min syn på bra musikinspelningar bygger på mer än en mans skickliga arbete med mjukvaruinstrument, men det är ju naturligtvis en gengrefråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge är jag ruskigt nöjd med Logic. Väldigt lätt förståeligt och få klick vid användning. Jag är inte på den nivån än att jag känner att det finns saker jag saknar. Som extra tillbehör kör jag Reason 4 som jag bara älskar. En riktigt kompetent synth och trummaskin.

Testade Cubase, FL Studio, Project V5, Sonar och Ableton Live tidigare. Men inget av dem fastnade jag för, smaken är olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

Jag körde sx3 tills för en vecka sedan då jag bytte till mac och logic. En sak som jag kan säga är att jag har aldrig gjort så bra grejor som jag gör i logic. Logic plus superior drummer 2.0 är det enda man behöver sedan är det verkligen komplett medans i sx3 behöver man så mycket mer innan det är komplett och så är det segt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog helt nöjd, sen jag i somras äntligen köpte en vettig trumplugg. Jag har mer mjukvara än jag behärskar, och min hyfsat nya (ett år gamla) PC bromsar aldrig.

Huvudsekvenser: Sonar 6 PE (jag har skippat de två sista uppgraderingarna, känner inte behov)

Lite för kreativiteten och alternativen: Project 5.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt nöjd... kör SX3 med ett E-MU 1820. Massa mickar och utrymme är väl det som saknas egentligen.

Jag tror definitivt jag kommer bli helt nöjd vartefter. För mig räcker det att kunna göra det jag vill med bra resultat.

Då kommer jag sluta leta nya lösningar... Tekniken tycker jag är mest tråkig och i vägen, så jag vill hitta enklast

möjliga väg till att få min musik att låta som jag vill.

Just nu gillar jag verkligen SX3, håller på och lär mig lite nya chops som gör arbetsflödet ännu enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde sx3 tills för en vecka sedan då jag bytte till mac och logic. En sak som jag kan säga är att jag har aldrig gjort så bra grejor som jag gör i logic. Logic plus superior drummer 2.0 är det enda man behöver sedan är det verkligen komplett medans i sx3 behöver man så mycket mer innan det är komplett och så är det segt.

Håller med dig. Logic är fan klockrent program. Enkelt och allt sitter där det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

sx3 verkar ha sålt som smör

Konstigt att så många fortfarande kör på SX3?

Nu borde väl C4 vara stabil?

Visst är C4 stabilt. Jag har i alla fall inte stött på patrull någonstans. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sx3 verkar ha sålt som smör

Konstigt att så många fortfarande kör på SX3?

Nu borde väl C4 vara stabil?

Det är väl dumt att laga det som fungerar?

Jag har haft min uppgradering till Leopard liggandes på skrivbordet i ett år nu. Känns inte riktigt värt mödan att installera Leopard när Tiger funkar så bra. Men nu har jag köpt Screenflow och det kräver Leopard så jag får väl uppgradera iMacen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
sx3 verkar ha sålt som smör

Konstigt att så många fortfarande kör på SX3?

Nu borde väl C4 vara stabil?

Det är väl dumt att laga det som fungerar?

Jag har haft min uppgradering till Leopard liggandes på skrivbordet i ett år nu. Känns inte riktigt värt mödan att installera Leopard när Tiger funkar så bra. Men nu har jag köpt Screenflow och det kräver Leopard så jag får väl uppgradera iMacen iaf.

Ja, jag har inte uppgraderat från Tracktion 2 till T3 än så varför skall jag komma här och ställa tramsiga frågor varför folk inte uppgraderar sitt SX3.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jäpp jag är nöjd Logic och mac rules helt enkelt. Kör även Logic på PC ibland och det rular lite oxå, det är faktiskt en mycket underskattad programversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...