Jump to content
Annons

Rörmikrofoner. (återigen)


Guitar Nilsson

Recommended Posts

De flesta säger att rörmickar inte är nåt vidare om de inte kostar en rejäl slant. Tog hem en själv på prov, kommer inte ihåg vad den hette, men den lät sämre och väsnades mer än min ADK A51e. Så jag la det där med rörmickar på hyllan, då för typ sex år sen. Men nu ska jag börja spela in igen och vill gärna ha lite halvgammalt varmt sound på trummor och hela alltihop. Och det kommer ju nya grejer hela tiden. Thomann säljer mycket av ett märke som heter T.Bone, högtalare, mickar mm.

Är det bara skräp, tex det här:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sct800_stereoset.htm

Hur viktigt är det med ett matchat par föresten?

Här har de en annan billig rörmick

http://www.thomann.de/se/mxl_9000.htm

Det jag är ute efter ska passa både till trumöverhäng, alltså för att ta upp både cymbaler och pukor, ak gitarr och viskyrösts sångpålägg.

Finns det lösa rördrivna mickpreampar? En sån ihop med tex en BI mick kanske är vettigare? Eller en icke rördriven preamp som är bättre än de som sitter i min beställda Yamaha AW1600 digitalporta? Jag vill inte få för "digital-kalla" inspelningar. (vad jag nu menar med det) Men det får ju inte heller låta som när man kopplar sångmicken till en Twin Reverb. Det tror jag för övrigt att de gjort på Iggy Pops "The passenger"!

Alla kommentarer och åsikter mottages gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

T.bone är Thomanns eget OEM-"märke" - alltså standard lågbudgetmicar som köps med deras valda "fabrikat" tryckt på micarna direkt hos någon av de kinesiska fabrikerna. MXL är utvecklade i USA och tillverkas enligt beställarens specifikationer i Kina, på samma sätt som ADK, Studio Projects, Sontronics och många andra.

Det finns en hel del rörmicar du kan lyssna på, på min testsite - så kan du jämföra med vad du är ute efter.

Mina egna favoriter för stunden, är sE z5600a och sE Gemini. Studio Projects T3 är också användbar, men Studio Projects TB1 tycker jag inte så bra om, utan där tycker jag faktiskt bättre om GoldenAge TC1... Det är ju ofta en smaksak, så du ska inte ta mina ord som en allmängiltig sanning, men du får säkert andra kommentarer också snart... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

T.bone är Thomanns eget OEM-"märke" - alltså standard lågbudgetmicar som köps med deras valda "fabrikat" tryckt på micarna direkt hos någon av de kinesiska fabrikerna. MXL är utvecklade i USA och tillverkas enligt beställarens specifikationer i Kina, på samma sätt som ADK, Studio Projects, Sontronics och många andra.

Det finns en hel del rörmicar du kan lyssna på, på min testsite - så kan du jämföra med vad du är ute efter.

Mina egna favoriter för stunden, är sE z5600a och sE Gemini. Studio Projects T3 är också användbar, men Studio Projects TB1 tycker jag inte så bra om, utan där tycker jag faktiskt bättre om GoldenAge TC1... Det är ju ofta en smaksak, så du ska inte ta mina ord som en allmängiltig sanning, men du får säkert andra kommentarer också snart... :rolleyes:

Jag tycker det är lite svårt att avgöra hur man tycker det låter, både på din och andra test. De inspelningar du gjort har alla eq-rattar på noll antar jag? Oftast skruvar man ju lite grann på eqn... Och hörlursutgången på min billiga HP laptop, hur rättvis är den? Jag lyssnar med ett par Sennheiser HD 280 pro.

T.Bone kan man nog förpassa till samma hylla som Kapten ZOOM.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Problemet med preamp till AW1600 är signalen även passerar den interna preampen i AW1600 vilket aldrig blir bra. Däremot har den 2ch S/PDIF men då måste rörprpeampen ha S/PDIF ut. Har preampen inte digital ut måste man skaffa en 2ch ADC att ha mellan preampen och AW1600.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med preamp till AW1600 är signalen även passerar den interna preampen i AW1600 vilket aldrig blir bra. Däremot har den 2ch S/PDIF men då måste rörprpeampen ha S/PDIF ut. Har preampen inte digital ut måste man skaffa en 2ch ADC att ha mellan preampen och AW1600.

Det lät krångligt. Har Yam-portan möjlighet att ta in detta på två kanaler? Nämn en preamp som har S/PDIF ut. Kostar de också typ 20.000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med preamp till AW1600 är signalen även passerar den interna preampen i AW1600 vilket aldrig blir bra. Däremot har den 2ch S/PDIF men då måste rörprpeampen ha S/PDIF ut. Har preampen inte digital ut måste man skaffa en 2ch ADC att ha mellan preampen och AW1600.

Det lät krångligt. Har Yam-portan möjlighet att ta in detta på två kanaler? Nämn en preamp som har S/PDIF ut. Kostar de också typ 20.000?

Några exempel på preamps med S/Pdif ut:

Aphex 207D (5595:- ) 2-kanalig preamp med mild rörfärgning

Aphex 230 (9495:- ) 1-kanalig komplett channelstrip med mild rörfärgning

Joemeek TwinQ (7395:- ) 2-kanalig channelstrip med möjlighet till trafofärgning

Joemeek SixQ (3995:- ) 1-kanalig channelstrip med möjlighet till trafofärgning

Audient Mico (8795:- ) 2-kanalig preamp med flera olika emuleringar på den ena kanalen

Link to comment
Dela på andra sajter

T.bone är Thomanns eget OEM-"märke" - alltså standard lågbudgetmicar som köps med deras valda "fabrikat" tryckt på micarna direkt hos någon av de kinesiska fabrikerna. MXL är utvecklade i USA och tillverkas enligt beställarens specifikationer i Kina, på samma sätt som ADK, Studio Projects, Sontronics och många andra.

Det finns en hel del rörmicar du kan lyssna på, på min testsite - så kan du jämföra med vad du är ute efter.

Mina egna favoriter för stunden, är sE z5600a och sE Gemini. Studio Projects T3 är också användbar, men Studio Projects TB1 tycker jag inte så bra om, utan där tycker jag faktiskt bättre om GoldenAge TC1... Det är ju ofta en smaksak, så du ska inte ta mina ord som en allmängiltig sanning, men du får säkert andra kommentarer också snart... 🙂

Jag tycker det är lite svårt att avgöra hur man tycker det låter, både på din och andra test. De inspelningar du gjort har alla eq-rattar på noll antar jag? Oftast skruvar man ju lite grann på eqn... Och hörlursutgången på min billiga HP laptop, hur rättvis är den? Jag lyssnar med ett par Sennheiser HD 280 pro.

Allt är inspelat så rent och ofärgat som det är möjligt - genom en så transparent preamp som jag hade råd med när den införskaffades (låg på ca 17000:- då... - och visst var jag skvatt galen redan på den tiden... 😎 ), så att det är micens färgning som hörs.

Man (eller åtminstone jag...) skruvar ju inte på eq o dyl förrän det är dags för mix.

HD280 Pro har en ganska bra upplösning i ljudet men är lite klena i botten - och hörlursutgången påverkar helt säkert en del. Det du däremot kan vara säker på, är att lurarna och ljudkortet färgar på samma sätt oavsett vilka ljudexempel du lyssnar på, så du kan ändå få en referens till vad det är för skillnad mellan micarna, även om ljudet färgas en del där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med preamp till AW1600 är signalen även passerar den interna preampen i AW1600 vilket aldrig blir bra. Däremot har den 2ch S/PDIF men då måste rörprpeampen ha S/PDIF ut. Har preampen inte digital ut måste man skaffa en 2ch ADC att ha mellan preampen och AW1600.

Det lät krångligt. Har Yam-portan möjlighet att ta in detta på två kanaler? Nämn en preamp som har S/PDIF ut. Kostar de också typ 20.000?

Några exempel på preamps med S/Pdif ut:

Aphex 207D (5595:- ) 2-kanalig preamp med mild rörfärgning

Aphex 230 (9495:- ) 1-kanalig komplett channelstrip med mild rörfärgning

Joemeek TwinQ (7395:- ) 2-kanalig channelstrip med möjlighet till trafofärgning

Joemeek SixQ (3995:- ) 1-kanalig channelstrip med möjlighet till trafofärgning

Audient Mico (8795:- ) 2-kanalig preamp med flera olika emuleringar på den ena kanalen

Oj, anade att det var kostsamma saker...

Den här då: STUDIO PROJECTS VTB1

http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm

Om man kopplar den till lineingången på Yamahaportan, går man inte runt Yamahans egen micpreamp då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med preamp till AW1600 är signalen även passerar den interna preampen i AW1600 vilket aldrig blir bra. Däremot har den 2ch S/PDIF men då måste rörprpeampen ha S/PDIF ut. Har preampen inte digital ut måste man skaffa en 2ch ADC att ha mellan preampen och AW1600.

Det lät krångligt. Har Yam-portan möjlighet att ta in detta på två kanaler? Nämn en preamp som har S/PDIF ut. Kostar de också typ 20.000?

Några exempel på preamps med S/Pdif ut:

Aphex 207D (5595:- ) 2-kanalig preamp med mild rörfärgning

Aphex 230 (9495:- ) 1-kanalig komplett channelstrip med mild rörfärgning

Joemeek TwinQ (7395:- ) 2-kanalig channelstrip med möjlighet till trafofärgning

Joemeek SixQ (3995:- ) 1-kanalig channelstrip med möjlighet till trafofärgning

Audient Mico (8795:- ) 2-kanalig preamp med flera olika emuleringar på den ena kanalen

Oj, anade att det var kostsamma saker...

Den här då: STUDIO PROJECTS VTB1

http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm

Om man kopplar den till lineingången på Yamahaportan, går man inte runt Yamahans egen micpreamp då?

Visst gör man det. Jag fick intrycket av Analogfreaks svar, att det inte fanns några lineingångar, utan bara micingångar. Finns det alltså lineingångar på portan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men de är kombinerade mic/line ingångar som alla passerar preamp.

Ok - så då pad:as linesignalen ner till micnivå för att sedan förstärkas upp igen i preampen...? Inte alls kul i så fall. 🙁 Är du säker på att det är så, så att inte förstärkning o dyl ändras med hjälp av switchen i kombijacket, så att linesignalen inte behöver pad:as ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Enligt blockdiagrammet som kan hämtas som PDF så skiljer man inte anlsutningarna mellan TRS och XLR i kombijacket. Håkan kommer att stöta på problem när han vill skicka in linjenivå. Det är lika bra att vi talar om det redan nu innan han hunnit köpa nåt så han inte behöver ångra sitt köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att det är så illa som man kunde befara (och som jag har sett i vissa scheman...). Gain ska vridas ner helt (alltså ner tills det inte är någon förstärkning) när det är en linesignal, medan den ska vridas upp mer när det är micsignal. Det innebär att man inte pad:ar ner den inkommande linesignalen för att sedan förstärka den igen, så jag tror inte att det är någon större fara trots allt. Ingångsimpedansen ser man förstås inte något om på blockschemat, men det skulle förvåna mig om det inte kopplades om automagiskt när man sätter in en Tele. Det är ju brytjack och det kostar inte mer än en resistor extra att ändra den biten...

MEN eftersom micsignaler behöver förstärkas mycket jämfört med linesignalen och allt hanteras i samma förstärkarsteg, så finns dock risken att det blir en lite högre brusnivå vid linesignaler med den aktuella lösningen, än det hade blivit om det fanns en dedikerad lineingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att det är så illa som man kunde befara (och som jag har sett i vissa scheman...). Gain ska vridas ner helt (alltså ner tills det inte är någon förstärkning) när det är en linesignal, medan den ska vridas upp mer när det är micsignal. Det innebär att man inte pad:ar ner den inkommande linesignalen för att sedan förstärka den igen, så jag tror inte att det är någon större fara trots allt. Ingångsimpedansen ser man förstås inte något om på blockschemat, men det skulle förvåna mig om det inte kopplades om automagiskt när man sätter in en Tele. Det är ju brytjack och det kostar inte mer än en resistor extra att ändra den biten...

MEN eftersom micsignaler behöver förstärkas mycket jämfört med linesignalen och allt hanteras i samma förstärkarsteg, så finns dock risken att det blir en lite högre brusnivå vid linesignaler med den aktuella lösningen, än det hade blivit om det fanns en dedikerad lineingång.

På den Rolandporta jag har så finns bara tele in, man ska vrida ner gain på noll eller nästan noll när det är en linesignal som ska in. När jag skaffade en hyfsad Soundcraftmixer provade jag att köra micken först genom Soundcraftbordet, och med RANE-kompressorn insertad och sen till Rolandportan där jag lyssnade i lurarna. Jag upplevde att det lät mycket bättre då än med micken rätt in i portan.

Har jag skapliga mickar att koppla direkt i Yamahan så kan jag nog vänta med extra preamps till nån gång i framtiden.

Jag var in på Rödes hemsida, de hade en lite märklig grej, man kunde titta/lyssna, men det var bara en dam som satt och snackade om micken, inga prov på hur sång eller instrument lät genom micken! Fast jag hittade ju lite såna ljud på Youtube.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...