Jump to content
Annons

preamp till mitt ljudkort?


PrototypProductions

Recommended Posts

tjena, Mitt E-mu 1820m ljudkort strular lite och jag undrar om en preamp kanske löser problemet?

Det första problemet är att mitt ljudkort klipper utan att jag ens skruvat upp gainen mycket alls .. så jag MÅSTE ha gainen på ljudkortet nere i botten!

Och för att jag ska kunna höja rösten lite måste jag sätta på -10db på micken .. och det är väldigt jobbigt att inte kunna köpa en mick utan -10db liksom 😄

Problem number two, haha 😛 ibland helst plötsigt händer det något riktigt konstigt med ljudkortet 🙂 och jag kan tyvär inte direkt beskriva vad som händer så ni fattar ;( man vill ju ha så cleant och tydligt/rent sound som möjligt på sina inspelningar !? men ibland efter jag typ stått å spelat in i en halv timme blir det så att dedär rena/cleana ljudet bara försvinner och blir inte lika bra helt enkelt .. asså man hör ju vad jag säger och allting men det blir ett ljud som man helst inte vill lägga ut en låt med t.ex! Så nu till den riktiga frågan .. om jag köper en preamp !? kan dessa problem möjligtvis försvinna?

eftersom man kopplar in micken till en helt annan ingång typ .. Jag är inte så kunnig därför söker jag hjälp här och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med detta 🙂 föresten så är det en presonus eureka preamp jag tänkt köpa! : 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
VAD FAN ÄR DETTA? 😆 TRODDE INTE DET VAR SÅHÄR DÅLIG HJÄLP PÅ DENHÄR SITEN ...

Nu har jag inte det kortet men det är faktiskt så att ibland får man faktiskt vara lite tålmodig och kan inte förvänta sig snabba svar alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena, Mitt E-mu 1820m ljudkort strular lite och jag undrar om en preamp kanske löser problemet?

Det första problemet är att mitt ljudkort klipper utan att jag ens skruvat upp gainen mycket alls .. så jag MÅSTE ha gainen på ljudkortet nere i botten!

Och för att jag ska kunna höja rösten lite måste jag sätta på -10db på micken .. och det är väldigt jobbigt att inte kunna köpa en mick utan -10db liksom 😎

Det finns annars externa pads, som du kopplar på kabeln - om det nu inte finns någon pad inbyggd på micingången...

Problem number two, haha :rolleyes: ibland helst plötsigt händer det något riktigt konstigt med ljudkortet 😉 och jag kan tyvär inte direkt beskriva vad som händer så ni fattar ;( man vill ju ha så cleant och tydligt/rent sound som möjligt på sina inspelningar !? men ibland efter jag typ stått å spelat in i en halv timme blir det så att dedär rena/cleana ljudet bara försvinner och blir inte lika bra helt enkelt .. asså man hör ju vad jag säger och allting men det blir ett ljud som man helst inte vill lägga ut en låt med t.ex! Så nu till den riktiga frågan .. om jag köper en preamp !? kan dessa problem möjligtvis försvinna?

eftersom man kopplar in micken till en helt annan ingång typ .. Jag är inte så kunnig därför söker jag hjälp här och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med detta 🙂 föresten så är det en presonus eureka preamp jag tänkt köpa! : 😎

Du kan ju testa om samma sak händer om du kopplar in en extern synt eller en bandspelare eller något liknande på lineingångarna - och se om samma sak händer då. Det är helt omöjligt att säga om det problemet neror på att ljudkortet eller delar av det är defekt - eller om det kanske beror på någon konflikt i datorn eller någon programvara som ligger och stjäl kraft och därför ställer till problem (t ex virusdödare, där Norton är bland de absolut värsta prestandatjuvarna). Det kan förstås också vara ett problem med micen, så har du möjlighet att testa med en annan mic, så är det bra att göra det också innan du funderar på att köpa fler prylar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...