Jump to content
Annons

Mixa/komprimera i lurar -- farligt?


timeUnit

Recommended Posts

Hej!

I helgen satt jag och spelade in en hel del, uppskattar att jag höll på aktivt i 10-12 timmar. Jag har just nu inga studiomonitorer (de är på g) utan lyssnar i mina BeyerDynamic DT150.

I dagarna har jag upplevt att öronen är lite trötta, något överkänsliga och ett gammalt tinnituspip från Roskilde dök upp igen. Igår gav jag mig på (inte så smart) att försöka mig på att EQa och mixa lite av helgens inspelningar. Jag jobbade i kanske tre timmar totalt, framför allt med att skära bort i basgitarr, elpiano och trummor, samt att försöka få lite mjukare sound med mer sustain i en virveltrumma. Jag satt och pulade med kompressor rätt länge. Efteråt och idag känns öronen sådär, det är lite småjobbigt att vara på jobbet med alla som pratar, radio som låter etc.

Jag undrar om det kan vara rent skadligt att lyssna på kompressorns effekter i hörlurar? Jag gör mitt allra bästa för att ha så låg volym i lurarna som möjligt, men när man jobbar med attacktiden på kompressorn släpper man ju igenom transienter i jakt på rätt sound. Kan dessa transienter skada örat?

Jag hoppas och tror att öronen blir bättre av lite vila från musikskapandet, och monitorer ska det bli ganska snart. Men är det någon som upplevt nåt liknande?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på att du har låg volym så borde det inte vara någon fara, men sen har man ju det där med attacken tiden, transienterna skulle ju mycket väl kunna skada öronen, speciellt i lurar och om man sitter för ofta och för länge.

Hörlurar är jag lite rädd för, använder hörlura bara vid inspelning/medhörning.

Men om du får monitorer snart så blir det ju bättre båda att mixa och att spara på sina öron.

Ta hand om era öron!!

/stonerbox

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du sitter med slutna lurar, så är det inte förvånande. Skaffa ett par öppna lurar av bra kvalisort i stället, så funkar det bättre vid långa sittningar om du måste sitta med lurar i stället för monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du sitter med slutna lurar, så är det inte förvånande. Skaffa ett par öppna lurar av bra kvalisort i stället, så funkar det bättre vid långa sittningar om du måste sitta med lurar i stället för monitorer.

Jag skulle vilja hävda att DT150 är en lur av bra kvalitet. Däremot kan det vara en bra idé att använda öppna lurar om man planerar att ha på sig dem under en lång tid (givet att man inte sitter i en miljö med massa störande ljud).

Tillsvidare, tänk på ljudnivån. Drar du på för att kolla en viss sak, dra ner igen så snart du är klar. Ta hellre flera korta pauser än en lång. Sitt inte med lurarna på i onödan. Det är lätt att låta de sitta kvar på huvudet medans man laddar in ett nytt projekt eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde samma sak för ett tag sedan. Satt och spelade in en låt i ca 10 timmar, och gav mig på mixning direkt. Hade lurar på mig hela tiden. Resultatet blev fruktansvärt. Mixen lät väldigt illa, och jag var helt slut i öronen. Det tog en dryg vecka innan jag slutade reagera med fasa på vardagliga ljud.

Denna upplevelse gjorde mig livrädd, och fick mig att lova mig själv att aldrig mer ha så långa sessioner i lurar, samt att försöka ha så låg volym som möjligt då jag använder lurar. Dessutom var ju all tid bortkastad då jag fick börja om med mix från scratch vid senare tillfälle....

Ett annat tips kan vara att rita in all musik i midi, så behöver man aldrig lyssna

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime: Jag tror att du missuppfattade vad jag skrev. Jag menade inte att DT150 är dåliga, utan att man hellre ska ha ett par öppna lurar av bra kvalitet. 😕

Själv har jag Ultrasone Pro2500 (öppna lurar) när jag behöver mixa något på natten och inte vill störa - och det blir faktiskt väldigt bra resultat med dem, så det är inga gigantiska justeringar jag behöver göra sedan när jag mixar i monitorerna i stället. Monitorerna blir förstås alltid bättre, men med mina lurar blir det i alla fall ok så länge man inte har extrema krav. Tack vare det så får jag till en juste grundmix att jobba vidare med i monitorer dagen efter (eller när nu tiden räcker till...). 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de bra svaren!

Jag ska ta en veckas "lurpaus" nu och hoppas att öronen lugnar ner sig. Självklart blir det monitorer om ett tag, inga dyra fina, men har kollat in Fostex PM-0.4 och de verkar ok för pengarna.

(Jag fattar att det inte är samma som "riktiga" monitorer, men jag har inte plats eller ekonomisk motivation att lägga ut mer. Dessutom tycker jag de är rätt snygga.)

Ska tänka på detta med öppna lurar, det har inte slagit mig att det är skillnad i lyssningskomfort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de bra svaren!

Jag ska ta en veckas "lurpaus" nu och hoppas att öronen lugnar ner sig. Självklart blir det monitorer om ett tag, inga dyra fina, men har kollat in Fostex PM-0.4 och de verkar ok för pengarna.

(Jag fattar att det inte är samma som "riktiga" monitorer, men jag har inte plats eller ekonomisk motivation att lägga ut mer. Dessutom tycker jag de är rätt snygga.)

Ska tänka på detta med öppna lurar, det har inte slagit mig att det är skillnad i lyssningskomfort.

Jämför man resultatet med budgetmonitorer och ett par bra, öppna lurar så vinner lurarna i 11 fall av 10 😕 , så du ska kanske fundera lite på vad som blir bäst i ditt fall...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes skrev: "Jämför man resultatet med budgetmonitorer och ett par bra, öppna lurar så vinner lurarna i 11 fall av 10 , så du ska kanske fundera lite på vad som blir bäst i ditt fall...?"

Det kan jag tänka mig! Men monitorerna har en annan fördel: flera kan lyssna. Och det känns viktigt i min situation.

Som tur är utesluter inte det ena det andra! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...