Jump to content
Annons

Genelec 8020A Aktiva


mmikael

Recommended Posts

post-10852-1223497337_thumb.jpg

Hej, jag producerar mest elektronisk musik och har precis bytt upp mig till en 3:a och tänkte därför dedikera ett rum till att bli min lilla intima personstudio. Jag "kan" inte välja ett annat rum och det ligger vägg i vägg med grannlägenheten (cement bakom skrivbordet och gips bakom min rygg), och eftersom det inte är så långt mellan den främre och den bakre väggen såsom jag tänkt ställa skrivbordet, och eftersom rummet inte är så stort och jag väl ska ha monitorerna på skrivbordet, så känns det som om det är några lite mindre högtalare jag ska ha, dom behöver ju inte samma avstånd bakåt och låter väl som bäst på lite lägre volym.

Jag har gjort en snabb och väldigt ful skiss i Paint, som jag lägger in i det här inlägget och jag skulle bli jätteglad om ni kunde komma med synpunkter på om det kan funka, om högtalaren jag lurar på kommer att passa i mitt rum och dels med min musik, elektronisk musik som ju ofta spelar i dom lägre frekvenserna. Det blir mina första monitorer och jag kommer varva dom med mina studiohörlurar. Kan och vill inte bara ha lurar, bl.a. eftersom jag vill kunna prodda med andra. Baslåda är jag inte alls sugen på heller.

Som ni ser så är rummet lite avlångt och som den inredningsbög jag är, så har jag tänkt att lösa det visuellt genom att bygga som en liten "avdelning" just där skrivbordet är och där jag kommer sitta. På väggen framför mig (över skrivbordet), så kommer det sitta som en sorts paneler över hela väggen där jag ska ha mina cdskivor och bakom mig är det tänkt att jag ska bygga in bokhyllor som går hela vägen upp till taket. Eftersom det kommer vara kalt och ljust i den andra halvan av rummet och varmt, ombonat och en massa trä bakom och framför "studion", så kommer rummet inte kännas lika avlångt och det kommer bli ett mysigt litet "krypin" längst in i rummet. Bokhyllan har jag "försökt" att rita på skissen, men panelerna syns inte eftersom skissen ju är rakt ovanifrån.

Iaf, nu förstår ni setupen. Och jag kan ju tillägga att mitt skrivbord är väldigt stort, för jag har sågat till det själv. Det är 210 cm långt och 120 cm djupt.

Så vad tror ni, kommer 8020an passa i mitt rum och blir det sämre eller bättre akustikmässigt tror ni, att jag skapar min lilla "hörna"? Jag tittade smått på den nya minsting-genelecen, men förutom att den har mindre basdjup, så går den ju inte ens upp i 20 000 khz, och hur ska man kunna mixa i det? Jag tror 8020an låter mycket bättre, ska lyssna igenom allt noga på 4sound i Gbg, jag vet inte riktigt hurpass liten den är, för jag har bara sett den på internet och läst om den. kanske funkar det inte att göra house, techhouse och techno o.dyl. i sådana högtalare, eftersom den saknar lite botten..? Eller så är den för stor för rummet? Det är sånt jag hoppas att ni kan svara mig! 😛

Har ni andra relaterade synpunkter så skriv gärna det också!

/Mikael

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ingenting om akustik själv, men det finns ju några här på forumet som verkar ha stenkoll, så jag håller tummarna för dig att de hittar hit.

Dock så undrar jag om 8020 verkligen är lämpliga för elektronisk dansmusik. De låter säkert bra, men du lär inte få någon bas att tala om ur dem. När jag letade monitorer stod valet mellan 8030 och Adam A7, och även om de är större än 8020 tycker jag nog att även de är basfattiga.

Om du ändå ska iväg och lyssna på monitorer bör du definitivt ge både Adam och KRK en chans också. Adam A5 är väl typ liknande storlek som 8020. KRK har säkert någonting i den storleksklassen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kan ingenting om akustik själv, men det finns ju några här på forumet som verkar ha stenkoll, så jag håller tummarna för dig att de hittar hit.

Dock så undrar jag om 8020 verkligen är lämpliga för elektronisk dansmusik. De låter säkert bra, men du lär inte få någon bas att tala om ur dem. När jag letade monitorer stod valet mellan 8030 och Adam A7, och även om de är större än 8020 tycker jag nog att även de är basfattiga.

Om du ändå ska iväg och lyssna på monitorer bör du definitivt ge både Adam och KRK en chans också. Adam A5 är väl typ liknande storlek som 8020. KRK har säkert någonting i den storleksklassen också.

Ja, ibland blir det svårt att veta vart man ska skriva inlägget, när två olika forumdelar korsas... Så jag håller tummarna jag med 🤪

Jag vet inte heller om dom är tillräckliga. Men jag vet inte om det funkar med större när väggarna är så nära. Dessutom kan jag ju tillägga att jag är en glad amatör. Jag vill inte göra en Ole från Sällskapsresan, jag byter upp mig från mina stora hifihögtalare, så så länge det blir mycket bättre bara, så kanske det är okej..? Köper man dom så kan man ju komplettera med sub sen om det behövs. Eller så är det en dålig idé efter vad jag läst om hur svårt det kan vara att placera den.

Jag har lyssnat på KRK redan, tyckte att den minsta jag kunde tänka mig ljudmässigt då, var VXT6:an om jag inte minns fel. Dom lät ju bättre ju större dom blev. Men jag har nu insett att det ju inte ska låta grymt som HiFi ur mixningssynpunkt, så om det funkar så kanske några mindre typ 8020:an är bättre med tanke på att jag inte kommer att sätta upp absorbenter och att rummet är som det är)..?

Sen har jag läst här på forumet om folk som kompenserar för djupförlusten med att lyssna paralellt i hörlurar. Det kan ju vara ett alternativ också.

Jag brukar alltid vilja köpa proffsiga grejer, istället för nåt skit som sen visar sig otillräckligt, men jag tänker lite annorlunda idag, okej om man var proffs. Jag gillar att hålla på med musik, men om 5 år kanske jag har slutat, det beror på om jag blir tillräckligt mycket bättre. Alltså, jag tycker redan idag att jag har bra idéer och jag har lätt för melodier och väldigt bra gehör, jag tycker själv att jag kan skapa intressanta grejer som är bättre än många andra hobbymusiker, men jag vill bara förklara så ni vet i vilket läge jag är. Jag började för ett år sen att spela in i datamiljö, innan gjorde jag bara gitarrpop och spelade in på kassett för arkivering för att sen kanske göra nåt av det.

Edit: Jag älskar verkligen musik, mer än alla jag känner och det vore ju fett att kunna jobba med det, men jag är ju bara realistisk, vet ju inte vad som händer om fem år på egenproddandefronten. Dock kan det ju vara värt att köpa en större genelec också, eftersom dom kanske är roligare att använda som HiFi i en framtid om man ger upp att göra musik. Jag tänker inte negativt, men jag är inte en av dom som tycker att jag är Mozart bara för att jag kan göra lite harmonier och jag räknar inte med att bli känd om ett halvår heller, vill inte ens bli känd för den stora massan, i såna fall inom musikerkretsar så man kan jobba med andra o.dyl. Ja, ja tror ni fattar i vilket stadie jag är nu 😕

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

8020 är fånigt små i storleken och om du ska producera elektronisk musik så kommer du garanterat att ångra dig. Jag har gjort misstaget att köpa monitorer med på tok för litet element och ett byte är ett måste. Sikta på något rejälare och bara för att du har grannar så behöver du inte spela med max pådrag. Är själv galet nyfiken på KRK VTX8 som jag hört & läst en hel del bra om. Om 8" känns lite stort så finns det en del intresanta grejer i 6" klassen oxå. 4" ärtbössa tror jag helt enkelt inte på... Hoppas jag inte krossat dina drömmar nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
8020 är fånigt små i storleken och om du ska producera elektronisk musik så kommer du garanterat att ångra dig. Jag har gjort misstaget att köpa monitorer med på tok för litet element och ett byte är ett måste. Sikta på något rejälare och bara för att du har grannar så behöver du inte spela med max pådrag. Är själv galet nyfiken på KRK VTX8 som jag hört & läst en hel del bra om. Om 8" känns lite stort så finns det en del intresanta grejer i 6" klassen oxå. 4" ärtbössa tror jag helt enkelt inte på... Hoppas jag inte krossat dina drömmar nu 🙂

Jag vill inte tro dig om man säger så 😄

Men hur kan dom göra dessa högtalare och hur kan dom få bra betyg om dom inte duger nåt till? Är det just för mitt val av musik eller? Jo, jag har lyssnat på hela VXT-serien, tycker dom var helt okey, men Genelecen i vit är också tusen ggr snyggare och även om det är fjantigt så väger jag in det också 🙂

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte tro dig om man säger så 😄

Men hur kan dom göra dessa högtalare och hur kan dom få bra betyg om dom inte duger nåt till? Är det just för mitt val av musik eller? Jo, jag har lyssnat på hela VXT-serien, tycker dom var helt okey, men Genelecen i vit är också tusen ggr snyggare och även om det är fjantigt så väger jag in det också 🙂

4" tycker jag är galet litet till det mesta om man inte kompletterar med en sub. De har säkert fått jättebra kritik men då har de säkert tagit hänsyn till storleken oxå eller? Har inte läst något om dem så vågar inte uttala mig om det. En kompis har gamla modellen Genelec med 5" element och visst låter de asbra men han säger ofta att basregistret inte räcker till. Frågan är då hur det är med 4". Nja, jag tror ändå att du ska undersöka större saker. Frågan du får ställa dig är om utseendet väger tyngre än funktion. 8030 skulle väl vara bättre i så fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

8020 är bra ... utifrån vad de är gjorda för.

De är inte gjorda för att hantera lägre basfrekvenser, vilket gör att om du enbart kör med dem så kommer du inte ha kontroll över vad som ligger i basen. Konsekvensen blir att du inte vet om det låter bra eller inte i de lägre registren.

8020 behöver kompletteras med en dedikerad sub-bas om du vill ha koll på basen. Men då får du å andra sidan ett bra system. IMHO ...

Link to comment
Dela på andra sajter

4" tycker jag är galet litet till det mesta om man inte kompletterar med en sub. De har säkert fått jättebra kritik men då har de säkert tagit hänsyn till storleken oxå eller? Har inte läst något om dem så vågar inte uttala mig om det. En kompis har gamla modellen Genelec med 5" element och visst låter de asbra men han säger ofta att basregistret inte räcker till. Frågan är då hur det är med 4". Nja, jag tror ändå att du ska undersöka större saker. Frågan du får ställa dig är om utseendet väger tyngre än funktion. 8030 skulle väl vara bättre i så fall 🙂

Ja, du kanske har rätt, men jag har sett att andra skrivit att dom kompletterat med feta hörlurar för att kontrollera djupbasen... ser du några problem med det? Jo, bäst i sin klass så klart, tror det var tidningen Studio som fällde det omdömet, men det var 2005 dock, men så mycket kanske inte har hänt sen dess... Hehe, ska jag köpa dyra monitorer, ockej dom här klassas väl som billiga, men det är ändå en del pengar (typ 7-8 tusen), så vill jag att dom ska vara snygga också, så att man inte stör sig på hur dom ser ut varje gång man sitter vid datorn. Tyvärr så är storebror inte alls lika snygg av vad jag sett på Internet 😛 '

Men visst kanske det är lite galet att tänka så, men så länge dom är funktionella och det måste man väl ändå säga att dom är eller? Kanske inte optimala, men man måste väl kunna göra okey mixar i dom eller? Speciellt om man varvar med lurar? Kan ju lägga två tusen på lurar också kanske, om mina AKG inte räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

8020 är bra ... utifrån vad de är gjorda för.

De är inte gjorda för att hantera lägre basfrekvenser, vilket gör att om du enbart kör med dem så kommer du inte ha kontroll över vad som ligger i basen. Konsekvensen blir att du inte vet om det låter bra eller inte i de lägre registren.

8020 behöver kompletteras med en dedikerad sub-bas om du vill ha koll på basen. Men då får du å andra sidan ett bra system. IMHO ...

Hej Assar! Jo, men vad tror du med att komplettera med ett par riktigt bra lurar då för att kunna kontrollera djupbasen, kan det bli jobbigt/dåligt på nåt sätt? Det måste väl ändå vara helt okey första monitorer och om jag köper dom och sen går mer seriöst in för proddandet om nåt år och vill satsa mer på musiken, så kan man ju kompletera med suben sen ju, eller hur? Det är väl smart att tänka så, istället för att köpa på mig "rolex-grejer" på en gång?

Jag tänker också lite att det kan bli problem med för mycket bas i en icke-akustikbehandlad lägenhet, det komemr väl medsvaja som fan..? Tror jag läst nånstans att det inte är mening med djupaste basen under dom förutsättningarna i en lägenhet och jag vill inte sätta upp absorbenter och shit på en gång nu i mitt stadie av producerande. Dessutom ska jag bara den här månaden handla för 20 000 på andra grejer som jag behöver, så det är ju lite en ekonomisk fråga också.

Alltså, jag gillar utseendet som fan på 8020:an i vit, ska jag inte bara köpa dom då, för dom får ju jättebra kritik och sen allteftersom jag gått djupare in i producerandet, kanske lägga till en sub sen? Eller är det så svårt att placera en sub som vissa lägger fram det? Riktigt bra lurar att komplettera med kanske gör hela tricket också?

Sorry om jag bombarderar er med frågor, men jag vet inte vad jag ska göra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ... jag skulle inte köpa lurar istället för monitorer. Lurar är komplement.

Jag använder lurar för detaljkoll på panorering och i vissa fall för balans i mixen. Samt vid inspelning, om det är för sent på kvällen för monitorerna.

Själv har jag 8030 och är mycket nöjd med dem. Men de har inte heller koll på den lägsta basen. Dessutom har jag lite problem med basfrekvenserna i mitt arbetsrum, vilket gör att jag fått lära mig hur ljuden uppträder i rummet så jag kan kompensera utifrån erfarenhet.

Jag har inte för avsikt att komplettera med sub. Det var därför jag valde 8030 istället för 8020. Hade jag haft avsikt att komplettera med sub så hade jag skaffat 8020 så länge. Att köra 8030 + sub känns lite som kaka på kaka och jag är inte säker på att det är så lyckat, att frekvensdelningen blir bra. Dessutom krävs det en viss rumsstorlek för att basfrekvenserna ska höras. Det har nånting att göra med frekvensens våglängd som inte får överskrida rummets storlek. Det finns en massa kunniga människor här på sajten som kan förklara det där in i minsta matematiska detalj ...

Så jag kör med mina 8030 och kompenserar av erfarenhet. Sen tar jag alltid med mig mixen och kör på stora stereon hemma i vardagsrummet. Där kommer basfrekvenserna fram. Sen lyssnar jag alltid i bilen. Stereon där är hyfsat halvtaskig, vilket innebär att den inte hanterar nyanser särskilt bra. Så om det finns små obalanser så kommer det definitivt fram där, t ex om det finns nån vass frekvens som skär i öronen eller om basen slår över. Det kan låta motsägelsefullt, men vissa saker hör man inte om lyssningen är alltför bra. Om man nu ska prata lurar igen så tycker jag att Koss PortaPro är bra för att kontrollera balanser i. Det måste låta bra i dem också!

Placeringen av en sub bör inte vara svårt eftersom örat inte uppfattar riktning på basfrekvenser. Men om det finns akustikproblem i ett rum kanske placeringen kan ha betydelse. Som sagt var, det finns massor med kunniga människor här på sajten som kan göra oändligt detaljerade utläggningar om detta. Det är bara att lyssna och lära! Men börja med att sök på det som redan är skrivet, genom att använda sökfunktionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kanske har rätt, men jag har sett att andra skrivit att dom kompletterat med feta hörlurar för att kontrollera djupbasen... ser du några problem med det? Jo, bäst i sin klass så klart, tror det var tidningen Studio som fällde det omdömet, men det var 2005 dock, men så mycket kanske inte har hänt sen dess...

Låter som du redan bestämt dig. 😲 Vill du ha 8020 så kör på. Jag skrev bara min åsikt och vad jag skulle gjort men jag är jag och du är du. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kanske har rätt, men jag har sett att andra skrivit att dom kompletterat med feta hörlurar för att kontrollera djupbasen... ser du några problem med det? Jo, bäst i sin klass så klart, tror det var tidningen Studio som fällde det omdömet, men det var 2005 dock, men så mycket kanske inte har hänt sen dess...

Låter som du redan bestämt dig. 😐 Vill du ha 8020 så kör på. Jag skrev bara min åsikt och vad jag skulle gjort men jag är jag och du är du. 🙂

😛 Bestämt och bestämt... Men jag är bra sugen på dom iaf, har lite ha-begär. Men är det ett korkat val så hoppades jag få svar på det i den här tråden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ta upp det här med subbas och dess tillkortakommanden. Jag valde själv en gång i tiden mellan Genelec 8020 + Genelec 7050B eller Genelec 8040 som skulle kosta ungefär samma mängd pengar. Efter konsultation med en audiofil som jag litar på föll mitt val på Genelc 8040 och de främsta anledningarna var:

1) Det kan vara väldigt svårt att få till en bra övergång rent frekvensmässigt mellan högtalare och sub vilket gör att man oftast får antingen en höjning eller dämpning runt en viss frekvens. Detta innebär alltså att man får en felaktig lyssning om man inte kompenserar akustiken på något sätt.

2) Det är svårt rent akustikmässigt att få till en bra och distinkt subbas i ett litet rum utan akustiska åtgärder.

3) Det enklaste och säkraste kortet för mig som novis blev Genelec 8040. Klarar man sig utan de lägre frekvenserna är säkert Genelec 8020 fullt tillräckliga ifall plånboken inte tillåter ett större alternativ.

EDIT: Stavfel och korrigering

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har genelec 8020 och är väldigt nöjd men kompletterar med subbas, vilket jag tycker behövs för att ha någorlunda koll på basen. Du kan kolla in min lösning här. Det är nån liknande möblering som du tänkt dig. Hemstudio

MVH

Och du tycker att det funkar bra, ingen konstant strålande bas? Då vet man ju att det går iaf. Funkade det t.o.m. redan innan du satte upp absorbenter? Vad är det förresten för specifikationer på din baslåda?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ta upp det här med subbas och dess tillkortakommanden. Jag valde själv en gång i tiden mellan Genelec 8020 + Genelec 7050B eller Genelec 8040 som skulle kosta ungefär samma mängd pengar. Efter konsultation med en audiofil som jag litar på föll mitt val på Genelc 8040 och de främsta anledningarna var:

1) Det kan vara väldigt svårt att få till en bra övergång rent frekvensmässigt mellan högtalare och sub vilket gör att man oftast får antingen en höjning eller dämpning runt en viss frekvens. Detta innebär alltså att man får en felaktig lyssning om man inte kompenserar akustiken på något sätt.

2) Det är svårt rent akustikmässigt att få till en bra och distinkt subbas i ett litet rum utan akustiska åtgärder.

3) Det enklaste och säkraste kortet för mig som novis blev Genelec 8040. Klarar man sig utan de lägre frekvenserna är säkert Genelec 8020 fullt tillräckliga ifall plånboken inte tillåter ett större alternativ.

EDIT: Stavfel och korrigering

1) Okey, men 820an och tillhörande bas har fått skitbra reviews ihop, dom är ju designade för varandra, det är ju inte som om man köper en helt annan bas med annat delningsfilter och grejer... Så den biten e nog okey, eller vad tror du?

2) Men gäller inte det lika gärna ifall man har väldigt basstarka högtalare och ingen sub?

3) Ja, den kanske kan funka som ett första steg och så får man kontrollera i lurar för att höra basen, mina AKG går väl ner till 15 hz, eller 25... Det måste ju funka. Sen i en framtid kan man komplettera med sub och då få vara beredd att akustikbehandla... Vad tror du om den idén?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ta upp det här med subbas och dess tillkortakommanden. Jag valde själv en gång i tiden mellan Genelec 8020 + Genelec 7050B eller Genelec 8040 som skulle kosta ungefär samma mängd pengar. Efter konsultation med en audiofil som jag litar på föll mitt val på Genelc 8040 och de främsta anledningarna var:

1) Det kan vara väldigt svårt att få till en bra övergång rent frekvensmässigt mellan högtalare och sub vilket gör att man oftast får antingen en höjning eller dämpning runt en viss frekvens. Detta innebär alltså att man får en felaktig lyssning om man inte kompenserar akustiken på något sätt.

2) Det är svårt rent akustikmässigt att få till en bra och distinkt subbas i ett litet rum utan akustiska åtgärder.

3) Det enklaste och säkraste kortet för mig som novis blev Genelec 8040. Klarar man sig utan de lägre frekvenserna är säkert Genelec 8020 fullt tillräckliga ifall plånboken inte tillåter ett större alternativ.

EDIT: Stavfel och korrigering

1) Okey, men 820an och tillhörande bas har fått skitbra reviews ihop, dom är ju designade för varandra, det är ju inte som om man köper en helt annan bas med annat delningsfilter och grejer... Så den biten e nog okey, eller vad tror du?

2) Men gäller inte det lika gärna ifall man har väldigt basstarka högtalare och ingen sub?

3) Ja, den kanske kan funka som ett första steg och så får man kontrollera i lurar för att höra basen, mina AKG går väl ner till 15 hz, eller 25... Det måste ju funka. Sen i en framtid kan man komplettera med sub och då få vara beredd att akustikbehandla... Vad tror du om den idén?

1) Det är säkert ok, eftersom man då har tagit hänsyn till att det ska delas lämpligt för att bli en helhet. Alternativet är att skaffa en sub där delningsfrekvensen är ställbar separat till basen och till satelliterna, så att man kan anpassa det rätt.

2) En sub är inget annat än en högtalare, så samma saker gäller vare sig det är en sub med satelliter eller en fullrange-högtalare.

3) Jag tycker egentligen inte att man ska byta upp sig på monitorfronten om man inte samtidigt akustikbehandlar, eftersom man inte kommer att få fullt utbyte av kvalitetshöjningen i så fall. Det är inte suben som gör att man bör akustikbehandla, utan ljudet överlag... 😛 Det är faktiskt så, att i vissa fall kan akustikbehandlingen göra större skillnad än att byta till bättre monitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Det är säkert ok, eftersom man då har tagit hänsyn till att det ska delas lämpligt för att bli en helhet. Alternativet är att skaffa en sub där delningsfrekvensen är ställbar separat till basen och till satelliterna, så att man kan anpassa det rätt.

2) En sub är inget annat än en högtalare, så samma saker gäller vare sig det är en sub med satelliter eller en fullrange-högtalare.

3) Jag tycker egentligen inte att man ska byta upp sig på monitorfronten om man inte samtidigt akustikbehandlar, eftersom man inte kommer att få fullt utbyte av kvalitetshöjningen i så fall. Det är inte suben som gör att man bör akustikbehandla, utan ljudet överlag... 😆 Det är faktiskt så, att i vissa fall kan akustikbehandlingen göra större skillnad än att byta till bättre monitorer...

Hej igen och tack alla som engagerar sig att hjälpa mig. Jag tycker att det du nu skriver gör mig mer övertygad till att köra på 8020:an. Och förutom det så har jag faktsikt varit och lyssnat toknoga nu på alla genelecarna i den serien med egenmedhavd musik och sen jämfört det med VXT-serien upp till 8:an och dessutom Adam A7 och det gjorde mig ännu mer övertygad om att det är Genelecen jag vill ha.

Jag har inte världens bästa koll på inspelningsteknik, absolut inte på akustikbehandling, jag vet inte så mycket praktiskt om monitorer, men jag har läst otaliga timmar om det. Vad jag däremot är bra på det är att höra ljud och nyanser i musik, min bästa kompis brukar kalla mig guldörat och jag är jättekänslig för bithastigheter och rip på mp3or etc etc. Och jag måste säga att Genelecen var nog det bästa jag hört när det kommer till detaljrikedom, 'glitter', nyanser i atmosfäriska ljud osv. Däremot så var hela A-serien basfattig. T.o.m. 8040:n är egentligen inte tillräckligt kapabel för en hel del av min musik. Jag sögs verkligen in i musiken på ett ovanligt sett när jag lyssnade på Genelecarna och insåg att eftersom basen var tunn i hela serien, så lät det inte så mycket bättre efter 8020:n och upp.

Så lite splittrad gick jag till MUG och lyssnade på KRKarna, 6:an och 8:an och förutom en lite damsugarförsäljaraktig försäljare som mest ville spela utvalda tokproducerade låtar i CDkvallitet när jag hade lyssnat på MP3 hos 4sound och på egen musik, och prata om detaljerna (och en massa annat som lät som skitsnack efter vad jag själv läst på Soundonsound o.dyl.) istället för att låta högtalarna tala för sig själva, så räckte det med vad KRKarna presterade för att helt utesluta dom. Jämfört med Genelecarna så var det lite som att lyssna på musik i genom en dörr, glittret fanns verkligen inte där, det var ett tråkigt ljud som inte sög in en. Och då var ändå Adam A7 ännu sämre. Det enda positiva var att både Adam och KRK pallade basen mycket bättre.

Så om nån inte lyckas övertala mig i den här tråden så blir det nog 8020:an och komplettera basmixningen i lurar (även om ingen annan sagt i tråden om det går eller ej). Suben som "tillhör" 8020:an och 8030:ian, går ju ner till 33 hz, mina AKG går ner till 15 Hz, så det borde funka grymt. Men jag är ju bara en lekman, så vad vet jag. Kanske var KRKn rakare och neutralare, dom lät iaf inte lika bra och för mig är det nog viktigare att monitorerna spelar ljuden med sån känsla att jag blir inspirerad. Det kommer nog hjälpa mig i min kreativitet, även om det kanske skulle bli än bättre resultat om jag kunde mixa fram det i en tråkigare KRK, så det kanske framträder på fler högtalare sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så räckte det med vad KRKarna presterade för att helt utesluta dom. Jämfört med Genelecarna så var det lite som att lyssna på musik i genom en dörr, glittret fanns verkligen inte där, det var ett tråkigt ljud som inte sög in en. Och då var ändå Adam A7 ännu sämre. Det enda positiva var att både Adam och KRK pallade basen mycket bättre.

Kul att du hittat den monitor som passar dig och dina öron. Genelec gör bra grejor, så det är utan tvekan ett bra val. Dock måste A7:orna du lyssnade på varit felinställda. Än så länge har jag inte hört någon Genelec eller KRK som kommer i närheten av Adam's "glitter". Om man sedan gillar det ljudet eller ej är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så räckte det med vad KRKarna presterade för att helt utesluta dom. Jämfört med Genelecarna så var det lite som att lyssna på musik i genom en dörr, glittret fanns verkligen inte där, det var ett tråkigt ljud som inte sög in en. Och då var ändå Adam A7 ännu sämre. Det enda positiva var att både Adam och KRK pallade basen mycket bättre.

Kul att du hittat den monitor som passar dig och dina öron. Genelec gör bra grejor, så det är utan tvekan ett bra val. Dock måste A7:orna du lyssnade på varit felinställda. Än så länge har jag inte hört någon Genelec eller KRK som kommer i närheten av Adam's "glitter". Om man sedan gillar det ljudet eller ej är en annan sak.

Aha, ja han verkade vara en riktigt oärlig/okunnig typ han som presenterade KRKn, han kanske har värsta dealen med KRK, för han sa att enda anledningen han hade A7:an där var för att demonstrera hur mkt bättre KRK var. Han switchade snabbt mellan VXT och Adam och så... KRK verkade vara den bästa monitor som nånsin gjorts enligt honom, helt revolutionerande med "inga raka kanter"... han kanske är så cynisk att han ställt in dom för att låta crap jämte KRKn 😆 Det vore isåfall helt sjukt.

EDIT: Men, man vet ju hur försäljare brukar kunna vara.

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

...så räckte det med vad KRKarna presterade för att helt utesluta dom. Jämfört med Genelecarna så var det lite som att lyssna på musik i genom en dörr, glittret fanns verkligen inte där, det var ett tråkigt ljud som inte sög in en. Och då var ändå Adam A7 ännu sämre. Det enda positiva var att både Adam och KRK pallade basen mycket bättre.

Kul att du hittat den monitor som passar dig och dina öron. Genelec gör bra grejor, så det är utan tvekan ett bra val. Dock måste A7:orna du lyssnade på varit felinställda. Än så länge har jag inte hört någon Genelec eller KRK som kommer i närheten av Adam's "glitter". Om man sedan gillar det ljudet eller ej är en annan sak.

Aha, ja han verkade vara en riktigt oärlig/okunnig typ han som presenterade KRKn, han kanske har värsta dealen med KRK, för han sa att enda anledningen han hade A7:an där var för att demonstrera hur mkt bättre KRK var. Han switchade snabbt mellan VXT och Adam och så... KRK verkade vara den bästa monitor som nånsin gjorts enligt honom, helt revolutionerande med "inga raka kanter"... han kanske är så cynisk att han ställt in dom för att låta crap jämte KRKn 😄 Det vore isåfall helt sjukt.

EDIT: Men, man vet ju hur försäljare brukar kunna vara.

Om du orkar så gå till någon annan butik och provlyssna. Dynaudio sägs också göra bra monitorer. Kanske läge att lyssna på dem också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...så räckte det med vad KRKarna presterade för att helt utesluta dom. Jämfört med Genelecarna så var det lite som att lyssna på musik i genom en dörr, glittret fanns verkligen inte där, det var ett tråkigt ljud som inte sög in en. Och då var ändå Adam A7 ännu sämre. Det enda positiva var att både Adam och KRK pallade basen mycket bättre.

Kul att du hittat den monitor som passar dig och dina öron. Genelec gör bra grejor, så det är utan tvekan ett bra val. Dock måste A7:orna du lyssnade på varit felinställda. Än så länge har jag inte hört någon Genelec eller KRK som kommer i närheten av Adam's "glitter". Om man sedan gillar det ljudet eller ej är en annan sak.

Aha, ja han verkade vara en riktigt oärlig/okunnig typ han som presenterade KRKn, han kanske har värsta dealen med KRK, för han sa att enda anledningen han hade A7:an där var för att demonstrera hur mkt bättre KRK var. Han switchade snabbt mellan VXT och Adam och så... KRK verkade vara den bästa monitor som nånsin gjorts enligt honom, helt revolutionerande med "inga raka kanter"... han kanske är så cynisk att han ställt in dom för att låta crap jämte KRKn 🙂 Det vore isåfall helt sjukt.

EDIT: Men, man vet ju hur försäljare brukar kunna vara.

Om du orkar så gå till någon annan butik och provlyssna. Dynaudio sägs också göra bra monitorer. Kanske läge att lyssna på dem också 🙂

Sluta nu 😄 Jag sitter å letar billigast pris på Genelecen nu 🙂 Tror Thomann är billigast. Lite jobbigt bara hur dom hanterar kartongen och hur väl emballerat det är, har själv sett Schenker, DHL, DSV etc etc misshandla paket, slänga runt dom o.dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu får ni verkligen inte skriva ner mitt vak av högtalare för jag beställde dom precis 🙂 Lite onykter och handlar över nätet, fick en liten noja att det inte var 8020an jag lyssnade på i butiken, men jag ritade upp efter måtten som är angivna och jag tror det var 8020an 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...