Jump to content
Annons

låsning = konflikt?


peterpop

Recommended Posts

hej,

använder en dator som slave med fx teleport. den datorn kan ibland, 1-2 ggr per dag, låsa sig. den låser sig i 5-10 sekunder, dvs allt stannar; jag kan inte röra musen, alla plugins stannar, etc. sen efter de 5-10 sekunderna rullar allt igång vanligt igen. problemet är inte knutet till musik eller fx teleport utan jag hade det även innan. som ni förstår är det inte superbekymmer om man "bara" surfar, arbetar i office eller liknande. MEN när jag kör en massa resurskrävande pluggar, så får min värddator spelet när slavedatorn låser sig. då måste jag stänga ned cubase i värddatorn, OCH pluggarna som var laddade i slavedatorn har mer eller mindre hängt sig, så om jag savear kan jag inte alltid vara säker på att det verkligen savear. inte kul.

jag misstänker att det är svårt att veta vad som skapar den här låsningen, men är det någon som vet om det finns någon mjukvara som kan analysera såna här problem? eller kan man lämna in den till service och räkna med att VERKLIGEN hittar orsaken till felet?

thanks,

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej,

använder en dator som slave med fx teleport. den datorn kan ibland, 1-2 ggr per dag, låsa sig. den låser sig i 5-10 sekunder, dvs allt stannar; jag kan inte röra musen, alla plugins stannar, etc. sen efter de 5-10 sekunderna rullar allt igång vanligt igen. problemet är inte knutet till musik eller fx teleport utan jag hade det även innan. som ni förstår är det inte superbekymmer om man "bara" surfar, arbetar i office eller liknande. MEN när jag kör en massa resurskrävande pluggar, så får min värddator spelet när slavedatorn låser sig. då måste jag stänga ned cubase i värddatorn, OCH pluggarna som var laddade i slavedatorn har mer eller mindre hängt sig, så om jag savear kan jag inte alltid vara säker på att det verkligen savear. inte kul.

jag misstänker att det är svårt att veta vad som skapar den här låsningen, men är det någon som vet om det finns någon mjukvara som kan analysera såna här problem? eller kan man lämna in den till service och räkna med att VERKLIGEN hittar orsaken till felet?

thanks,

peterpop

Såna här datorproblem är så extremt diffusa... det kan ju i princip vara vad som helst. Det enklaste sättet enligt mig är att totalt skita i att ens försöka ta reda på felet. Gör istället en backup... formatera datorn så den är helt ren och skinandes. Kör in allt igen och testa. Om problemet återstår, och du är 100% säker på att det inte är dina externa grejer så är det väl någon hårdvara i datorn som inte tycker att det är kul längre, så då blir det bökigare.

Edit: Måste lägga till att jag talar från erfarenhet 😄 Så fort min dator har något diffust problem som typ att den hänger sig eller rebootar osv, och om jag är helt säker på att det inte är det "vanliga", då kör jag direkt en backup på min mapp (det är nu det lönar sig att ha ett bra system i sin dator med EN mapp med massa undermappar, så det går snabbt att backa upp sina privata grejer/arbete osv.), sedan kör jag en snabb format och installerar om och vips... allt går snabbare och datorn är fri från trubbel 🙁 Den processen tar kanske ca 1-2 timmar för mig, medan en lösning till problemet kan ta en hel kväll eller flera dagar framför Google, att hitta.

Redigerat av Gojira
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...