Jump to content
Annons

Cubase hjälp!


robbin

Recommended Posts

Detta kommer från ett annat forum som jag försökte få hjälp på.

Börjar nerifrån och upp. La upp det så här så dessa frågor och svar är avklarade.

Någon som vet vad det kan vara, och kan hjälpa mej?, eller är jag dömd att använda portastudion resten av mitt liv 😳

Jag är evigt tacksam!

bäverligan Idag kl 20:17

De är alla markerade, Det funkar helt enkelt inte. Vad kan det vara?

G Idag kl 20:01

kolla om ingången är aktiverad - testa att köra ”asio setup” och kolla om det finns kanaler som inte är markerade i konfigurationen. Omarkerade kanaler används inte...kom ihåg att välja rätt inspelningskanal i kanalstrippen.

bäverligan Idag kl 19:57

okej, det värkar som om jag bara har 1 ingång,

ljudet ut från cubase funkar ju fel fritt hör metronomen osv.

men den tar helt enkelt inte in något ljud :/.

Gonzoid Idag kl 19:54

i rullmenyn längst till höger har du alla kategorier som rör inställningar av alla slag

bäverligan Idag kl 19:51

tänkte att det kunde vara något sånt, men vart gör man det?

G Idag kl 19:49

Då får du kolla inställningarna i cubase där man ställer in ljudkortet, asio osv.

Det kan hända att den t ex är inställd på andra utgångar om du har flera ut och ingångar på kortet.

bäverligan Idag kl 19:44

Menar du den man väljer kanal som ska spelas in på, som blir röd då den är

ner tryckt? så ja det har jag

G Idag kl 19:41

har du aktiverat kanalen? det finns en ikon på kanalstrippen som aktiverar inspelningsmode.

bäverligan Idag kl 19:36

Jag har jusst skaffat cubase, och har problem med att det inte spelas in något då

jag rec. Har kopplat gitarren till ljudkortet i datorn genom en pod och man hör det

ju genom högtalarna som är i kopplade i datorn, men när jag spelar in så spelas inget ljud in och på kanalen syns inget heller, vad kan det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken version är det? Eftersom det syftas på rullgardinsmenyer och ASIO-setup tolkar jag det som en mycket tidig VST 32 eller ännu äldre mjukvara...?

Har du ställt in left och right locator om området som ska spelas in? Om du klickar på den gula knappen framför REC: Får du signal ut på kanalen då? Har du ställt in att din ljudkanal spelar in på rätt ingång?

( Getting started + en kopp té / kopp kaffe/ Saft+ MEGA kanelbulle är en bra start i Cubase-livet )

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...