Jump to content
Annons

Brus vid vocal inspelning


musicpanda88

Recommended Posts

Har ändrat runt med mina latency inställningar och ligger just nu på 3 in 9 out efter det så blir det höga värden på out -__-'

I vilket fall som helst mitt problem är att jag får brus vid inspelning av sång om jag sjunger för starkt. Bör jag anpassa micktekniken eller något för jag har ändrat runt med mixer inst. i cubase utan framgång. Har ett Terratec DMX 6 Fire USB ljudkort vars lampa jämte XLR ingången blinkar blått resp ibland rött vid lite starkare tal i micken.. tänkte att nivåerna behövde ändras på den men den lyser rött ändå.. känner mig som en nyfödd som ej kan gå.. hjälp.. >< Känns som att jag kollat de mesta men bruset försvinner ej..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog inte brus, utan snarare överstyrning du får... 😲

Blir det för starkt, så behöver du sänka gain på preampen - och vid behov kanske också koppla in en pad-switch - som finns antingen på preampen eller på micen (eller båda...).

Inställningar i Cubase är meningslösa i det läget, eftersom skadan redan är skedd när ljudet kommer in till Cubase, så det måste alltså justeras så att det blir rätt i ljudkortet.

Vad är det för mic du använder och vilket avstånd sjunger du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte brus, utan snarare överstyrning du får... 😉

Blir det för starkt, så behöver du sänka gain på preampen - och vid behov kanske också koppla in en pad-switch - som finns antingen på preampen eller på micen (eller båda...).

Inställningar i Cubase är meningslösa i det läget, eftersom skadan redan är skedd när ljudet kommer in till Cubase, så det måste alltså justeras så att det blir rätt i ljudkortet.

Vad är det för mic du använder och vilket avstånd sjunger du på?

Micken är absolut inte det bästa då jag behöver skaffa en ny xD

Den var morsans när hon tune"ade" som ung 😛 en audio-technica AT818 II över *host* 20 år gammal nu 😛

På mitt externa TERRATEC DMX 6 FIRE USB så har jag

rattarna:

Headphone (kan nog uteslutas 😛)

GAIN 1

GAIN 2

Phono in

Monitor

switchar:

48v (fantom matning me guess)

PAD (-20 db, vad den gör har jag ingen aning om)

Jag sjunger med micken väldigt nära munnen pga jag är van vid att kunna göra det i vanliga fall så tänkte att det inte borde ha nån betydelse..

men bör jag reglera avståndet med micken från munnen beroende på sångstyrka vid inspelningen?

Nån preamp har jag inte, vet inte om det behövs .. än :s

Tacksam för svar. Älskar denna sidan och all hjälp man kan få <3

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - AT818 är vär en dynamisk mic - och då borde det funka att ha den nära munnen.

Om jag kommer ihåg rätt, att det är en dynamisk mic, så behöver du inte ha fantommatningen igång (48V).

Gain reglerar ingångsvolymen till preampen, så om det blir för stark signal in, så drar du ner den Gain som hör till den ingång du kör med.

-20dB PAD låter lovande. 😛 Om det är för starkt trots att du drar ner Gain helt, så trycker du in pad. Det är en dämpsats som drar ner insignalen 20dB, så det är en bra hjälp om man har micar med hög output eller om man har starka ljudkällor.

Annars är det förstås också en fördel att reglera avståndet lite grand beroende på hur starkt du sjunger, men det kan ta tid att lära sig behärska det, så om det är problem med att få lagom nivå, kan det vara bättre att ha lite större avstånd till micen hela tiden och ha konstant avstånd.

Du har en micpreamp inbyggd i ljudkortet, så du behöver inte leta efter den. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - AT818 är vär en dynamisk mic - och då borde det funka att ha den nära munnen.

Om jag kommer ihåg rätt, att det är en dynamisk mic, så behöver du inte ha fantommatningen igång (48V).

Gain reglerar ingångsvolymen till preampen, så om det blir för stark signal in, så drar du ner den Gain som hör till den ingång du kör med.

-20dB PAD låter lovande. 🙂 Om det är för starkt trots att du drar ner Gain helt, så trycker du in pad. Det är en dämpsats som drar ner insignalen 20dB, så det är en bra hjälp om man har micar med hög output eller om man har starka ljudkällor.

Annars är det förstås också en fördel att reglera avståndet lite grand beroende på hur starkt du sjunger, men det kan ta tid att lära sig behärska det, så om det är problem med att få lagom nivå, kan det vara bättre att ha lite större avstånd till micen hela tiden och ha konstant avstånd.

Du har en micpreamp inbyggd i ljudkortet, så du behöver inte leta efter den. 🙂

Okej ska kolla alla de saker du nämde, ska skaffa en ordentlig mick sen nu när jag lärt mig att kondensator mickar ej är så dåliga.. snarare skolans som är det för att de missbrukas >__> Men vore kul att få det att funka även med denna, jo du har rätt det är en dynamisk, vet inte säkert om den är lågbudget eller ej morsans gamla mick, eller om den har något form att retro värde xD troligen ej..

*EDIT*

Det gick med PAD -20db 🙂 nu brusar det inget alls. Det var därför mitt ljudkorts lampa blinkade rött när jag blev för stark xD men nu är allt lugnt.. frågan är om man tjänar något att dra lite mer på gain, just nu är gain helt av. Är inget mega proffs "än" exakt vad är gain tillför? Är det om ljudet är för svagt? Har alltid haft svårt att skilja den från.. hey bara dra upp volymen -__-

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...