Jump to content
Annons

Montera DVD-läsare


Hellpig

Recommended Posts

OK, idag kom min nya studiodator och ja, jag har gjort ett helt idiotiskt misstag. Jag beställde montering för en tusenlapp men glömde f_n ta mig beställa en DVD-läsare! Så kvickt iväg till Media Markt och köpte en men det finns ju ingen logisk förklaring till hur den skall sitta. Den skall väl skruvas fast men det är en möjlighet för hålen där DVDsläden sitter är modell stora. Det följer med en helvet*s massa prylar men jag får inte ihop detta.

Chassit är ett Antec Performance P182, och så här ser det ut (inte min burk detta):

1.jpg

Det ser ju inte ut som de har skruvat fast sin DVDspelare på denna bild men hur sitter den fast då? Snyft... det här borde vara enkelt men jag fattar ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjo. Det är lätt utan att plocka bort massa kablar till höger och vänster.

Du har fått med plast skenor där du ska skruva fast DVD-ROMen, en skena på vardera sida på DVDn där det finns skruvhål.

Sen trycker du sakta in den ifrån utsidan, alltså där släden kommer ut när du trycker på eject.

En ström-sladd ska in i DVDn, lika så en IDE-kontakt. Är det istället en S-ATA DVD så är det SATAs likvärdighet som ska in i DVDn. Det fina är att man inte kan koppla speciellt mycket fel.

IDE alt. S-ATA kabel följer med moderkort. Har företaget du köpt datorn av varit snåla så har de själva lagt beslag på dessa tillbehör som du har rätt till då de ingår i de flesta moderkort-lådor idag.

Nåväl, änden som blir över på IDE alt. S-ATA kabeln trycker du sedan in moderkortet. Leta efter platser som IDE01 eller SATA01 (givetvis högre nummer om hårddiskar är inkopplade på 01 alt. 02) Hårddiskar bör ligga på de första platserna innan man kopplar enheter som DVD.

Lycka till.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr inte att den skulle hjälpa mig MEN. Jag har kommit hur det skall monteras och det är med hjälp av vad Antec kallar Drive Rails som skruvas på DVD-läsaren för att sedan skjutas in på plats i chassit. Problemet är dock att detta inte passar med alla DVD-läsare, exempelvis min. Så den sticker ut 1 cm hur jag än gör. Jag är en aning mer än bara sur, arg och lättirriterad just nu... vilken j-a skitlösnign rent ut sagt; och att det inte finns en industristandard för det här? Stön Suck. Pip och gnäll. Nåja, nu skall jag testa i alla fall för att se om det funkar med en DVD-läsare som sticker ut en cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt chassi-val! 🙂

Det sitter slide-skenor som du monterar på sidan av läsaren. DOM skruvar du fast och sen skjuter du in dom framifrån i önskad 5.25"-plats tills det knäpper till. Kan vara lite bökigt att veta vilka hål du ska fästa dom i men sikta på att ha flärparna i framkant kant i kant med läsarens framsida. Dessa skenor gör det galet lätt att ta ut enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr inte att den skulle hjälpa mig MEN. Jag har kommit hur det skall monteras och det är med hjälp av vad Antec kallar Drive Rails som skruvas på DVD-läsaren för att sedan skjutas in på plats i chassit. Problemet är dock att detta inte passar med alla DVD-läsare, exempelvis min. Så den sticker ut 1 cm hur jag än gör. Jag är en aning mer än bara sur, arg och lättirriterad just nu... vilken j-a skitlösnign rent ut sagt; och att det inte finns en industristandard för det här? Stön Suck. Pip och gnäll. Nåja, nu skall jag testa i alla fall för att se om det funkar med en DVD-läsare som sticker ut en cm.

Flytta "railen" ett hål bakåt så kommer den rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr inte att den skulle hjälpa mig MEN. Jag har kommit hur det skall monteras och det är med hjälp av vad Antec kallar Drive Rails som skruvas på DVD-läsaren för att sedan skjutas in på plats i chassit. Problemet är dock att detta inte passar med alla DVD-läsare, exempelvis min. Så den sticker ut 1 cm hur jag än gör. Jag är en aning mer än bara sur, arg och lättirriterad just nu... vilken j-a skitlösnign rent ut sagt; och att det inte finns en industristandard för det här? Stön Suck. Pip och gnäll. Nåja, nu skall jag testa i alla fall för att se om det funkar med en DVD-läsare som sticker ut en cm.

Uj. Något No-name märke på DVDn du köpt på dig? Jag hade lämnat tillbaks o införskaffat en DVD-RW ifrån ex Samsung för strax över 200:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, tack för svaren. Jag skall joxa lite till med det sen (skenorna). Just nu sitter den 1 cm utanför hålet men den tillräckligt bra för att jag skulle få igång datorn. Men jag säger bara en sak; skall ni beställa från datorbutiken.com så förvänta er inte att de aktivt hjälper er på något sätt. Man kan ju tycka att de kunde fråga om jag inte ville ha en DVD-läsare/brännare till också, vilket jag egentligen ville. Det var en miss vid beställningen men inte ett ljud. Vidare har mitt nya grafikkort bara digitala utgång medan skärmen jag köpte inte har någon sådan ingång. Inte ett ljud om den saken heller. Lite surt! Men men... nu börjar det likna något så jag skall inte gnälla mer, tack igen för svaren! (för att avrunda det hela lite mer positivt!:rolleyes:)

Edit:

Njet, det var inte så lågbudet på DVD:n. Det var en LG som klarar både vanliga DVD men även Dual layer-bränning och den kostade faktiskt 400 spänn...

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det kunna funka med en extern dvd?http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=423&gclid=CPj0moXzgZYCFQyD1QodgxgDEQ

Fast jag förstår din frustration....men för att slippa mickla så.

Edit: Ojdå, länken gällde vanliga, såg att externa är mycket dyrare.

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det måste vara att meckla lite med skenorna helt enkelt. Det kostar väl en slant det där chassit så det är klart att det ska funka att få i den. Det ser ju som att det bara ligger lite sladdar i vägen under den som redan sitter men dom går ju att flytta lite på. Är det inte rent av en sladd som ligger i vägen och jävlas så det är därför du inte får in den? Jag köper ju mina på Jula för 190 spänn så jag har inte det där problemet men dom är inte helt genomtänkta när det gäller sånt här heller kan jag informera om så dyrt eller billigt verkar tydligen vara skitsamma. 1000 spänn för att montera uj det var inte dåligt studio borde fan i mig starta en artikelserie om hur man gör, alltså det är inte speciellt svårt och max värt 200 spänn. När man väl kan det och förmodligen då oxå har varit i kontakt med det flesta förekommande chassin på marknaden så tar det väl max en 30 minuter för en van montör. När jag jobbade som bilmek på Saab så fick vi en halvtimme på att byta vindrutan på en Saab 900 och det var ifrån att vi fick arbetsordern i handen/stämplade på och sen hämtade in bilen/ut med rutan/in på lagret efter en ny/i med fanskapet/putsa in och utsidan på rutan/ut med bilen på parkeringen/ioch sen in på verkstan igen för att stämpla av arbetsordern. Klämmer man som professionell datormontör inte in den typ av hårdvara som normalt sett används i en musikdator eller vilken hemdator som helst på en halvtimme så ska man nog göra nåt annat. Jag har ju byggt några datorer och bytt några bilrutor och tro mig det är jävligt mycket lättare att bygga datorer. Kort sagt en mer detaljerad beskrivning av hur man bygger borde var nästa artikelserie i Studio och om det inte platsar i själva tidningen så borde dom kunna antingen lägga upp en sån här eller i varje fall erbjuda en pdf till försäljning.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, tack för svaren. Jag skall joxa lite till med det sen (skenorna). Just nu sitter den 1 cm utanför hålet men den tillräckligt bra för att jag skulle få igång datorn. Men jag säger bara en sak; skall ni beställa från datorbutiken.com så förvänta er inte att de aktivt hjälper er på något sätt. Man kan ju tycka att de kunde fråga om jag inte ville ha en DVD-läsare/brännare till också, vilket jag egentligen ville. Det var en miss vid beställningen men inte ett ljud. Vidare har mitt nya grafikkort bara digitala utgång medan skärmen jag köpte inte har någon sådan ingång. Inte ett ljud om den saken heller. Lite surt! Men men... nu börjar det likna något så jag skall inte gnälla mer, tack igen för svaren! (för att avrunda det hela lite mer positivt!😲)

Edit:

Njet, det var inte så lågbudet på DVD:n. Det var en LG som klarar både vanliga DVD men även Dual layer-bränning och den kostade faktiskt 400 spänn...

DU löser säkert brännaren utan trubbel bara du meckar lite.

Annars finns bra instruktioner på Antecs egna webbsajt om just hur smidigt chassit är!

Angående ditt grafikkorts digitala utgångar.

Kolla om det inte följde med en konverter till det kortet så att du kan koppla in din skärm.

Vad köpte du för skärm då?

Hör av dig om det jäklas.

Jag har ett likadant chassi!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det kunna funka med en extern dvd?http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=423&gclid=CPj0moXzgZYCFQyD1QodgxgDEQ

Fast jag förstår din frustration....men för att slippa mickla så.

Edit: Ojdå, länken gällde vanliga, såg att externa är mycket dyrare.

Tänkte precis samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...