Jump to content
Annons

Ljudkort med 8-kanals samtidig inspelning?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tjo!

Jag har hållit på och spelat in enmansband ganska mycket på en Roland 8kanals zipdrive-porta VS-840EX. Men nu har jag inte gjort nåt på ett par år och den apparaten är väl i bästa fall ett museeföremål idag. Jag tycker alla grejer jag gjorde på den har ett hårt digitalt ljud jag inte gillar. Jag skulle vilja att det lät mer som Studer rullband...

Men vilken väg ska jag gå, står liksom Robert Jonson vid korsvägen nu, digitalporta eller Cubbase?

Jag vill dels kunna spela in mitt band Guitar 66 live utan pålägg, det skulle räcka med 8 kanaler, och då jag vill sköta tekniken helt själv bör det ju inte vara för krångligt att sköta med gitarren på magen samtidigt. Är en porta bäst då?

Jag vill även göra enmansinspelningar och helst använda EZ-drummer, färdiga sjok av riktiga truminspelningar man drar ihop i datorn. Jag har förr gjort alla trummor själv slag för slag på en Alesis SR 16. Är alltså van att räkna takter, prickar o break på hela låtar i förväg. Att programmera trummorna var jag nog bättre på än de flesta, men nu vill jag inte hålla på mer med det, en levande proffstrummis gör det en miljon ggr bättre. Och det jag hört av EZ Drummer så svänger det mkt bättre än alla andra trumprogram, har lyssnat på nåt Groove(?), också med levande trummisinspelningar, men det tyckte jag lät nästan lika stelt som mina egna programmeringar. Enda sättet att bygga ihop EZ-druminspelningar är väl i datorn så då kanske jag borde köra allting i den. DE instrument jag vill använda förutom trummorna är bara micinspelade gitarrer, sång och elbas. Tanken är att göra äldigt få spår, mkt få instrument.

Om Cubbase och ljudkort vet jag nästan ingenting, vad midi är har jag ingen aning om. Ljudkortet är väl en låda man kan plugga in micen i? Finns det såna man kan stoppa in 8 fantommatade micar i? Jag har redan mkt bra reverb/delay och kompressorer, jag vill göra mkt enkla inspelningar med svinbra ljud bara.

Eller är det bättre att gå på typ zooms 8-kanal-in som är byggda för att jobba ihop med datorn, man får nåt Cubaseprogram med. Fast det jag testat av Zooms gitarrpedaler har jag aldrig gillat, överparfymerat skit, strängarna känns som snor. Deras trummaskin som jag provade var för vidrig. Är de nya portorna lika?

Det blev mycket det här puh... Men finns det grejer så man kan spela in 8 kanaler direkt i laptopen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

... Men finns det grejer så man kan spela in 8 kanaler direkt i laptopen?

Föresten, har jag lagt den här tråden på rätt ställe? Jag är ny här och lite lagom förvirrad. Hehe. Får lugna ner mig med min telecaster speziale!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är nog felplacerad ja, den ska nog ligga i avdelningen som heter ljudkort men du får ändå ett svar från mig. 🙂

Det finns ljudkort som har 8 mickingångar direkt i ljudkortet, de flesta (om inte alla?) som har det ansluts via firewire. Det finns i prisklasser från runt 3500 kronor och uppåt.

Några exempel:

Motu 8pre

Presonus Firestudio

Focusrite Saffire Pro10 I/O

Jag måste tillägga att jag har inte använt nåt av dom ljudkorten själv, så se det inte som någon rekommendation - bara exempel på några modeller som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för både svar och flytt... Kanske borde dela upp tråden, jag är ju även i val okval om en porta som man kör ihop med datorn är bäst. Eller om det är lika bra att försöka lära sig nåt av Cubase program. Fast jag brukar gå bet med det allra enklaste när det gäller datorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)
Tack för både svar och flytt... Kanske borde dela upp tråden, jag är ju även i val okval om en porta som man kör ihop med datorn är bäst. Eller om det är lika bra att försöka lära sig nåt av Cubase program. Fast jag brukar gå bet med det allra enklaste när det gäller datorer...

Inspelning via dator är fantastiskt smidigt och man får mkt. för pengarna!!! Men, tycker man det är roddigt med datorer skulle jag absolut rekommendera ngn. digitalporta istället... Har ett gäng polare som konverterat från digitalporta men som av olika anledningar aldrig kommit igång... Många tänker inte på att hårdvaran i just deras datorer kanske inte är lämpade för detta ändamål... Får man då en massa problem med inkompatibel hårdvara, moderkort m.m. så är det lätt att man tröttnar...

Vissa datorkonfigurationer kan strula rätt rejält innan man får det att funka bra... Dessutom ska man tänka på att inlärningskurvan i många inspelningsprogram kan upplevas som ganska hög, detta är iof. inget problem om man gillar att pyssla med datorer och mjukvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tack för både svar och flytt... Kanske borde dela upp tråden, jag är ju även i val okval om en porta som man kör ihop med datorn är bäst. Eller om det är lika bra att försöka lära sig nåt av Cubase program. Fast jag brukar gå bet med det allra enklaste när det gäller datorer...

Inspelning via dator är fantastiskt smidigt och man får mkt. för pengarna!!! Men, tycker man det är roddigt med datorer skulle jag absolut rekommendera ngn. digitalporta istället... Har ett gäng polare som konverterat från digitalporta men som av olika anledningar aldrig kommit igång... Många tänker inte på att hårdvaran i just deras datorer kanske inte är lämpade för detta ändamål... Får man då en massa problem med inkompatibel hårdvara, moderkort m.m. så är det lätt att man tröttnar...

Vissa datorkonfigurationer kan strula rätt rejält innan man får det att funka bra... Dessutom ska man tänka på att inlärningskurvan i många inspelningsprogram kan upplevas som ganska hög, detta är iof. inget problem om man gillar att pyssla med datorer och mjukvara...

Precis! Vissa moderkort jag haft fick jag IRQ-konflikter med ljudkortet och det gick inte att få Windows XP att hitta en annan IRQ-adress och det gick inte heller att ändra i Bios. Men jag har hittat moderkort som det funkar klockrent med nu. Har man ingen erfarenhet av datorer så blir det väldigt mycket att lära med allt vad Asioprotokoll heter och prestandaegenskaper. Det är inte så bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra både porta och dator, så tvingas du lära dig två olika sätt att arbeta.

Kör du enbart med datorn, så blir det mindre portabelt (om du inte hittar en lämplig laptop), men du får fler fördelar eftersom det går enkelt att redigera och lägga olika effekter vid mix etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra både porta och dator, så tvingas du lära dig två olika sätt att arbeta.

Kör du enbart med datorn, så blir det mindre portabelt (om du inte hittar en lämplig laptop), men du får fler fördelar eftersom det går enkelt att redigera och lägga olika effekter vid mix etc.

Jag har som ni kanske sett i andra trådar tagit reson och skippat tankarna på porta. Att jag ändrade mig beror mest på att jag blev visad på programmet Traction 3 som verkar vara vettigt. Skulle jag från noll försöka lära mig Cubase skulle det ta så mycket av min hjärnas kraft att det inte blev mycket kvar till det musikaliska. Jag har faktiskt gått och väntat lite på att nåt vettigare skulle komma. Nu är tiden mogen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Varför har du startat så många trådar om ditt problem? Jag tolkar det som att du har ett stort behov av att befinna dig i centrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)
Om du ska köra både porta och dator, så tvingas du lära dig två olika sätt att arbeta.

Kör du enbart med datorn, så blir det mindre portabelt (om du inte hittar en lämplig laptop), men du får fler fördelar eftersom det går enkelt att redigera och lägga olika effekter vid mix etc.

Jag har som ni kanske sett i andra trådar tagit reson och skippat tankarna på porta. Att jag ändrade mig beror mest på att jag blev visad på programmet Traction 3 som verkar vara vettigt. Skulle jag från noll försöka lära mig Cubase skulle det ta så mycket av min hjärnas kraft att det inte blev mycket kvar till det musikaliska. Jag har faktiskt gått och väntat lite på att nåt vettigare skulle komma. Nu är tiden mogen!

Ett hett tips om du satsar på ngn mjukvarubaserad lösning via datorn är att du köper programmet så du får support... Är mer eller mindre ovärderligt om man kanske inte är så hemma på datorer... Med detta menar jag inte att just du skulle köra piratkopierat men många gör och sedan undrar varför de inte lyckas få grejerna att funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har ett Focusrite Saffire PRO 10 i/o som har helt ok preampar + att det finns två instrumentingångar oxå. Ja kort sagt ganska mycket för pengarna om du köper på Jam i alla fall, tror dom är billigast men det finns säkert begagnat oxå. Jag kör både PC och Mac och tycker att dom är lika bra men iom att jag gillar Logic så blir det ju musikinspelning på Mac då så det kan jag rekommendera. Kunde helt enkelt aldrig med Cubase och tycker fortfarande att det verkar konstigt men många kör ju med det så det måste ju vara bra. Logic är förmodligen det mest prisvärda programmet just nu men macarna är ju dyra dessvärre. Lycka till

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...