Jump to content
Annons

Bästa sätt att flyga med gitarr?


alabalakala

Recommended Posts

Annons
Blev uppmärksamhetsbehovet för påtagligt idag?

Ring och fråga flygbolaget för 17.

Och vad tillför DU ämnet? Det finns kanske anledningar till att trådskaparen frågar; oavsett hur det ligger till med saken så behöver man inte posta om man inte ens kan tillföra något (som ovanstående mer lättsamma skämt).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har flugit med gitarr 2 gånger,

hade den i en mjuk gigbag som handbagage.

inga problem.

dom förstår ju att man inte vill checka in en gitarr i ett softcase.

det är ju måtten du får kolla, kommer inte ihåg vare va.

men en gitarr är bara för lång.

du kan ju plocka isär hals och kropp för säkra sidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag blir lite offtopic 😉

Men, om du har ett softcase, så brukar det inte vara något problem. Flygbolagen är (har jag upplevt) ganska liberal vad gäller instrument..ja, förutom konsertflygel cello och kontrabas 🙂.

En annan sak är att inte fråga så mycket vid incheckning. Ha guran hängandes i remmen på ryggen, checka in ditt vanliga bagage.

.."Nåt mer att checka in ?..."

" Nädå, det var allt"

Jag har flygit till USA, Sydamerika, ut i europa, i sverige med min nyckelharpa i softcase. Åker ca 20 flygresor/år med instrument. Har blivit nekad EN gång, under dom senaste 10 åren, å det var mellan Ume-Göteborg med SAS (dock bara en gång).

Om det blir frågor, förklara bara att den ryms i hatthyllan och att det aldrig brukar vara problem (förutsatt att det inte är någon liten kärra, typ SAAB 340 eller liknande).

Så, agera som om du flyger frekvent med instrument, att du "alltid" brukar ta in softcaset.

Det ska nog inte vara några problem.

Om du flyger med hard- /flightcase, så kan du checka in den på "specialbagage"-bandet, det enda som skiljer det bandet åt, är att det inte finns lika många krokar och böjjar på det bandet, fram till bagagehallen. Dvs, det kommer inte att behandlas på något annorlunda sätt, gentemot övrigt bagage.

Har själv jobbat i branchen i 7 år.

Håller dock på med musik på heltid nu och lämnar bagagelastandet åt polarna 😉

Hoppas detta var till nån hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har flugit från usa med bas i softcase funka hur bra som helst.

killen i butiken guitar center gav mig en lapp där det stod om den nya lagändringen i usa om att man får ta ett instrument som handbagage.

det var dock ingen som under resan hem som undra något över mitt handbagage så det är lugnt. flög från nyc till amsterdam sen till köpenhamn.

killen i butiken rekomendera inte att checka in även om du hade den i hardcase.

du behöver inte montera ner din gitarr om det är lugnt med bas som hadbagage är gitarr lugnare=)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har flugit från usa med bas i softcase funka hur bra som helst.

killen i butiken guitar center gav mig en lapp där det stod om den nya lagändringen i usa om att man får ta ett instrument som handbagage.

det var dock ingen som under resan hem som undra något över mitt handbagage så det är lugnt. flög från nyc till amsterdam sen till köpenhamn.

killen i butiken rekomendera inte att checka in även om du hade den i hardcase.

du behöver inte montera ner din gitarr om det är lugnt med bas som hadbagage är gitarr lugnare=)

Hmm, ang lagändringen i USA vet jag inget om, men annars vad jag vet, så är det helt och hållet flygbolagen som bestämmer vad dom vill, och inte vill släppa ombord. Men, generellt som har bolagen blivt (vad jag upplevt) mer liberala ang instrument. Brittis Airways sträckte ju ut hakan för några år sen och totalförbjöd instrument ombord, vilket resulterade i att en grupp (tror det var klassiska musiker med fioler o dyl) fick ställa in en turné. KAn ju säga att det var ingen bra pr för det flygbolaget... Efter det så har det blivit bättre.

Det man också kan tänka på, är att man ska kunna förklara att man verkligen ska kunna bevisa/ förklara att man hade med sig instrumentet in i det land (gäller nog främst USA) so mamn ska ut ifrån igen... Så dom inte tror att man köpt billigt och smugglar hem...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns en metod som har används av fotografer som inte vill bli av med sin kamera. Man skaffar en startpistol. Den förvarar man i sitt

gitarrfodral (kameraväska) . En startpistol är ofarlig och kan inhandlas utan licenskrav i sverige. Dock klassas den som ett vapen. Man registerar den

när man checkar in. Flygboladen idag är inkompetenta och mycket slarviga, men dagens fokus på terrorister gör att man kan vara ganska

övertygad om att det inte försvinner registerade vapen inne på flygplatsen. Och om den händelsvis skulle försvinna så kan man helt säkert beställa hem vilken gitarr med tillhörande startpisol man vill om man bara lovar att vara tyst.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar flyga med ryan air. då är det billigare att köpa ett extra säte till gitarren än att checka in den. för om man bara tar med den som sitt handbagage så kan de börja jiddra. med extrasäte kan du gott ha hardcase också!. virvel funkar dock bra i handbagaget

// JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar flyga med ryan air. då är det billigare att köpa ett extra säte till gitarren än att checka in den. för om man bara tar med den som sitt handbagage så kan de börja jiddra. med extrasäte kan du gott ha hardcase också!. virvel funkar dock bra i handbagaget

// JJ

Då jag ringde SAS och frågade svarade de att jag skulle köpa en extra-biljett till basen, och ha den på sätet bredvid. Med tanke på att en biljett till skulle kosta närapå lika mycket som basen var värd checkade jag in den i stället (i standard hard case).

Har checkat in bas/gitarr några gånger. BA lyckades skicka basen på irrvägar. Då den kom fram var det hål i fodralet, och volymkontrollen var trasig. BA betalade nytt case samt reparation.

Har genomgående hals opå basen, så att skruva av den går inte. Har därför inte riktigt vågat chansa att ta den som handbagage. (Basen är ju längre än handbagagehyllan på flyget.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar flyga med ryan air. då är det billigare att köpa ett extra säte till gitarren än att checka in den. för om man bara tar med den som sitt handbagage så kan de börja jiddra. med extrasäte kan du gott ha hardcase också!. virvel funkar dock bra i handbagaget

// JJ

Då jag ringde SAS och frågade svarade de att jag skulle köpa en extra-biljett till basen, och ha den på sätet bredvid. Med tanke på att en biljett till skulle kosta närapå lika mycket som basen var värd checkade jag in den i stället (i standard hard case).

Har checkat in bas/gitarr några gånger. BA lyckades skicka basen på irrvägar. Då den kom fram var det hål i fodralet, och volymkontrollen var trasig. BA betalade nytt case samt reparation.

Har genomgående hals opå basen, så att skruva av den går inte. Har därför inte riktigt vågat chansa att ta den som handbagage. (Basen är ju längre än handbagagehyllan på flyget.)

Sist jag flög från Munchen till Landvetter var det en snubbe som hade med sig sin akustiska gitarr i softcaste som handbagage. Då tog flygvärdinnan (f.ö. en skitsnygg sådan) gitarren vänligt och ställde den vid ett utrymme strax bakom cockpit som hon satte ett litet spännband framför. (gitarren alltså. Hon stängde inte inne piloterna. 😏 )

Detta var då Lufthansa under strejken i somras.

Edit: Klargjode för att minska syftninsfel.

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sätt är det bästa när man vill flyga med gitarr? Många säger att man ska försöka att få med den som handbaggage, men är tveksam till hur det kommer att gå! Hur funkar det med att checka in som specialbaggage? är dom med varsam med gitarren då?

Otroligt mycket dåliga svar här.

Jag gjorde minst 70 flighter förra året med mina gitarrer. Tror mig ha viss rutin.

Har du en gitarr som du vill ska hålla till du landar ska du ha ett hårt case, och är det en fin gitarr ska caset dessutom inte gå att bryta av om man kör över det med en truck. Det är jätteskön att slippa bära runt på gitarrer och istället lasta in dom. Det går säkert bra att checka in som handbagage men ganska onödigt. Stäm alltid ner gitarrerna, då blir det mindre spänningar när bagaget hanteras. Det sägs att det är kallt i bagageutrymmet men det har jag aldrig fått bekräftat. Glöm inte tejpa låsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med flightcase som jag checkar in, kan nog räcka med ett bra stabilt vanligt hardcase men fan att jag vågar chansa med nån av mina egna gitarrer. Jag orkar inte böka omkring med gigbags och försöka stuva in i overhead eller köpa extra biljetter, menar det finns en bagageutrymme på planet så använd det. och som ovanstående skrev, stäm ner och tejpa låsen.

Redigerat av carlstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sätt är det bästa när man vill flyga med gitarr? Många säger att man ska försöka att få med den som handbaggage, men är tveksam till hur det kommer att gå! Hur funkar det med att checka in som specialbaggage? är dom med varsam med gitarren då?

Otroligt mycket dåliga svar här.

Jag gjorde minst 70 flighter förra året med mina gitarrer. Tror mig ha viss rutin.

Har du en gitarr som du vill ska hålla till du landar ska du ha ett hårt case, och är det en fin gitarr ska caset dessutom inte gå att bryta av om man kör över det med en truck. Det är jätteskön att slippa bära runt på gitarrer och istället lasta in dom. Det går säkert bra att checka in som handbagage men ganska onödigt. Stäm alltid ner gitarrerna, då blir det mindre spänningar när bagaget hanteras. Det sägs att det är kallt i bagageutrymmet men det har jag aldrig fått bekräftat. Glöm inte tejpa låsen.

Vad menar du med att tejpa låsen? Bara sätt en tejp för hålet där du sätter nyckeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sätt är det bästa när man vill flyga med gitarr? Många säger att man ska försöka att få med den som handbaggage, men är tveksam till hur det kommer att gå! Hur funkar det med att checka in som specialbaggage? är dom med varsam med gitarren då?

Otroligt mycket dåliga svar här.

Jag gjorde minst 70 flighter förra året med mina gitarrer. Tror mig ha viss rutin.

Har du en gitarr som du vill ska hålla till du landar ska du ha ett hårt case, och är det en fin gitarr ska caset dessutom inte gå att bryta av om man kör över det med en truck. Det är jätteskön att slippa bära runt på gitarrer och istället lasta in dom. Det går säkert bra att checka in som handbagage men ganska onödigt. Stäm alltid ner gitarrerna, då blir det mindre spänningar när bagaget hanteras. Det sägs att det är kallt i bagageutrymmet men det har jag aldrig fått bekräftat. Glöm inte tejpa låsen.

Vad menar du med att tejpa låsen? Bara sätt en tejp för hålet där du sätter nyckeln?

förlåt, jag menade låsen som snäpper ihop fodralet, man får inte låsa casear på flyg. då kan dom bryta upp låsen när de vill leta efter saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...