Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Sökte på forumet, googlade samt kollade min cubase-manual men hittad inget om det. Kör cubase 4.

Vill bara höra om någon har något smart tips för hur man smidigast får ut lite åttondels-spökslag i sin trumprogrammering. Finns det kanske t o m någon template för detta som man kan implementera?

Jag spelar alltid in trummorna "live", kvantiserar med 12% swing men slipper gärna sitta och rita ut spökslag genom hela låten 🙂

Tips är varmt välkomna!

Annons
Postat

Naä, jag tror inte det.

Det är ju helt olika beroende på hur ett komp ser ut och vilka variationer man gör, hur mycket variationer man gör i själva kompet osv.

Om du använder 12% swing, och dessutom använder en "random timing" generator .. så borde trummorna funka relativt väl. Att rita ut spökslag på valda delar i kompet är lite jobb men i slutändan borde det bli det bästa. Då får du ju till det som du vill ha det 🙂

Om du använder komp utan större variationer, så kan du ju rita upp spökslag i en takt och sen kopiera upp den takten till t.ex. 16 kopior. Då har du minskat arbetmängden till 1/16 🙂

Postat
Kan du inte spela in spökslag redan från början?

Njae blir inte riktigt som jag vill. Jag fixar det rent tekniskt men min Oxygen är lite kinkig när man vill ha riktigt låga spökisar... det blir efterarbete genom att sita och rita ner velocityn vilket nästan är lika tidsödande (jag vet att jag kan sänka velocityvärdet på flera markerade)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.