Jump to content
Annons

En gång sångare, alltid sångare


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Vårat band har bara en sångare i nuläget (dvs inga stämmor osv.), och vi måste lösa det problemet på nåt sätt, men vi vet inte hur.. Jag har kunnat sjunga bra en gång i tiden, när jag var yngre. Sjöng mycket i kör osv.. men sen kom puberteten o gjorde sitt, och sen dess har jag typ aldrig sjungit.. men de e flera som säger att jag borde träna upp min röst igen för att "om man en gång har kunnat sjunga så kan man alltid sjunga".. men det stämmer väl inte? Jag tycker själv att jag sjunger dåligt nu.. visst jag kan väl ta rätt toner osv, men det låter ändå falskt, torrt o platt typ.. haha. Men det är väl ingen ide för mig att ta sånglektioner o försöka lära mig sjunga på nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Vårat band har bara en sångare i nuläget (dvs inga stämmor osv.), och vi måste lösa det problemet på nåt sätt, men vi vet inte hur.. Jag har kunnat sjunga bra en gång i tiden, när jag var yngre. Sjöng mycket i kör osv.. men sen kom puberteten o gjorde sitt, och sen dess har jag typ aldrig sjungit.. men de e flera som säger att jag borde träna upp min röst igen för att "om man en gång har kunnat sjunga så kan man alltid sjunga".. men det stämmer väl inte? Jag tycker själv att jag sjunger dåligt nu.. visst jag kan väl ta rätt toner osv, men det låter ändå falskt, torrt o platt typ.. haha. Men det är väl ingen ide för mig att ta sånglektioner o försöka lära mig sjunga på nytt?

"Är och är"... det beror ju på hur man definierar "kan sjunga".

Visst kan alla sjunga men allas förmåga att sjunga hjälper nog inte ert band.

Jo, absolut är det lönt att ta sånglektioner!!! Gamla skådespelare som aldrig sjungit professionellt tar sånglektioner, sjunger själva i sina filmer och ligger plötsligt ungefär etta på försäljningslistan (Hugh Grant, Nicole Kidman och Mery Streep (!)). Det är aldrig för sent att ta sånglektioner. Lektioner kan göra underverk, framför allt om du inte är underbarn på att sjunga (och det är du ju uppenbarligen inte).

Ta några lektioner och märk skillnaden! Kolla in Berklee Vocal Technique-videor och liknane och gör övningar själv hemma. Du ska se att ni får nytta av det!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är och är"... det beror ju på hur man definierar "kan sjunga".

Visst kan alla sjunga men allas förmåga att sjunga hjälper nog inte ert band.

Jo, absolut är det lönt att ta sånglektioner!!! Gamla skådespelare som aldrig sjungit professionellt tar sånglektioner, sjunger själva i sina filmer och ligger plötsligt ungefär etta på försäljningslistan (Hugh Grant, Nicole Kidman och Mery Streep (!)). Det är aldrig för sent att ta sånglektioner. Lektioner kan göra underverk, framför allt om du inte är underbarn på att sjunga (och det är du ju uppenbarligen inte).

Ta några lektioner och märk skillnaden! Kolla in Berklee Vocal Technique-videor och liknane och gör övningar själv hemma. Du ska se att ni får nytta av det!

Hehe ja de e väl sant 😛

Men om man ska ta sånglektioner då, ska man gå till värsta proffset som tar massa cash, eller kan man ta nån "lite billigare"?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag anser om sånglektioner är att det tar ett tag innan det ger resultat. Man måste lära sig hur allting fungerar i halsen för att kunna kontrollera det, sedan måste man förstå hur allt hänger ihop, typ rörliga läppar resulterar i avslapnad gom och så vidare.

Går du till värsta högcash pedagogen och får höra att dina glottisstötar inte håller måttet och att diafragman måste arbeta mer samt att du har lite för tunn stämbandslutning så vet jag inte om du får valuta för pengarna. Bara det är någon som kan sina grejjer så borde det räcka till en början. sedan när man förstår fackspråket på sånglektionerna kan det vara värt med dyrare lektioner. annars kanske några enstaka vocalcoach lektioner kan vara bra. Typ spelar in någonting till instrumental, lyssnar reflekterar med hjälp av en coach. Jag tycker den metoden verkar jättevettig för folk som vill kunna sjunga men inte solistiskt i första hand.

och förövrigt tror jag mycket väl du kan lära dig sjunga helt ok 😛 det enda kriteriet brukar väl vara att man hör att man sjunger falskt ibland. Hör man sina svagheter så är det ju lättare att ändra på. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går du till värsta högcash pedagogen och får höra att dina glottisstötar inte håller måttet och att diafragman måste arbeta mer samt att du har lite för tunn stämbandslutning så vet jag inte om du får valuta för pengarna. Bara det är någon som kan sina grejjer så borde det räcka till en början. ...

Helt rätt, tycker jag också!

Högcashpedagoger går stora stjärnor till och de pedagogerna dissar aldrig sina klienter men är man en okänd sångare är det helt klart bäst att gå till en lågnivåcoach.

Har man ett hyfsat kamratföhållande till en sångare som gått sångutbildning kan hon också ge tips och visa en grunderna, helt opretentiöst alltså. Men allt beror beror ju på vilken nivå man siktar. Man kan ju lära in "fel" också men sådant brukar mest vara ett problem för operasångare. Rocksångare har inte alls lika snävt snitslade banor att följa för att bli bra.

Min åsikt är ändå att du kommer att märka resultat redan efter några få lektioner. Det beror inte så mycket på att din röst blir jättetränad på kort tid, utan att du snabbt börjar tänka annorlunda när du ska till att sjunga; du blir medveten om vad du gör. Ungefär som när jag spelar figurer otight på en pianoklaviatur om jag inte slår an tangenter samtidigt som ska vara samtidigt; det räcker ofta med att tänka på att man ska spela samtidigt för att det ska bli tightare. Men är man inte medveten om att det är otight blir man inte tightare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var precis likadan. Sjöng jättemycket när jag var liten, dock inte i några körer, men ändå. Sen slutade jag och tog inte upp det förrän jag slutade nian och då var min röst rätt hemsk. Nasal som fan, falsk och fullständigt oteknisk.

Jag tog sånglektioner på gymnasiet i 1½ år (från halva tvåan till slutet av trean), både A, B och C-kursen. Det ger faktiskt väääldigt mycket. I början trodde jag inte att det gav nåt och jag fick inte bukt med tekniken och allt kändes stelt och konstigt. Men efter ett tag insåg jag att jag hade tränat upp min teknik utan att vara medveten om det. Idag sjunger jag med magstöd och sånt utan att tänka på det, men jag har aldrig riktigt "försökt" lära mig utan det bara kom av att ta många lektioner och sjunga mycket. Sen sjunger jag rätt annorlunda på mina låtar jag skriver jämfört med hur jag sjöng på gymnasiet. Då var det mer musikal där man tar i för fulla muggar. Nu har jag dock kommit på att det är väldigt skönt att sjunga mjukt och mycket falsett. Men oavsett hur du vill sjunga så är sånglektioner toppen. Försök få koll på andningsteknik, magstöd och såna grejer, sen är det bara att sjunga massor och låta tekniken sjunka in. Men det viktigaste är ju inte teknik, det viktigaste är att det låter bra (så länge inte rösten tar stryk).

Kan säga som så att för att bli bra på att sjunga så måste man inte ta lektioner, man kan bli bra på egen hand, men det går fan mycket snabbare när man har någon som hjälper en att utveckla rösten. Så sjung på, du kommer att bli bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...