Jump to content
Annons

Musik på C64


insolitus

Recommended Posts

Jag har en C64 som jag inte använt på alldelles för länge....kan egentligen inte använda den... 😄 Jag hittade lite instruktioner om hur man programmerar musik på C64:an idag. Och nästa vecka är det sportlov. Vilket betyder, om ni inte har räknat ut det att jag kommer sitta klistrad framför den burken nästa vecka.

Men, jag är totalt okunnig i ämnet sen innan och kan säkert behöva lite hjälp. Så, är det någon som har några bra länkar till sidor angående ämnet eller lite egen erfarenhet av att göra musik på en C64 så får ni gärna droppa det här! 😄

Tack på förhand!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hoppas du är utrustad med bättre tålamod än mig, alternativt bättre programvara än den jag försökte skriva musik med på den tid då jag ägde en C64. Kommer ihåg att det mest handlade om att skriva en massa massa kod...

Hursomhelst, lycka till med skapandet, visa Rob Hubbard vars skåpet ska stå! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en sväng in på:

http://www.lemon64.com/

och gå in på Apps -> Music. Finns säkert nått skojit där.

Jag kom ihåg för länge sen jag köpte i Tyskland ett keyboard till C64 som man kopplade till cartridge-porten. Med i lådan fick man nån typ av synt-program för att skruva till ljud. Kom ihåg att jag hade svårt att få bra ljud ur den lille .. massa brum å skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saikano (oregistrerad)

Kommer ihåg för länge sedan då man satt med en C64 och skulle ta sej an det där med att "programmera" musik, det var en berg-o-dal-bana som gick kors och tvärs och som nästan aldrig kändes som att den skulle ta slut vilket gjorde att man snabbt tröttnade på det där med programmeringen.

Istället började jag använda mej av diverse olika tracker liknande program som gick att få tag på och dessa gjorde alltihop väldigt mycket lättare att få ihop svängiga melodier och surrande ljudeffekter 😄

Skulle varmt rekommendera att du försöker dej på ett program som går att hitta på denna sidan som wollibolli rekommenderade http://www.lemon64.com

Det är ett program som heter DMC och är nog min personliga favvorit, annars finns ju E.M.S med som också är ett hyggligt program och som många föredrar.

Har du mycket tid över så testa dessa program framför att programmera din musik för jag lovar dej att det inte är annat än problem 🙁

/Saikano

Glömde säga det att DMC och E.M.S båda är program som man kör på sin C64 😄
Redigerat av Saikano
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Hmm...jo, lite problem hade jag nog tänkt stöta på. Får se hur länge jag står ut med dom. 🙁

Ska kolla upp lemon64!

Fast jag har gett mig faen på att få till nåt på originalburken i alla fall, även om det bara blir åtta takter eller lite ljudeffekter eller nåt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...