Jump to content
Annons

Krångel med Midi på Motu 8pre´n


Fangus

Recommended Posts

Hej, nu är det så att jag har införskaffat mig ett Motu 8pre för nått år sedan, men inte förrens nu har jag testat midi ingångarna med ett klaviatur.

Det låtar bra osv, tills, man ska spela in, då blir det nån form av delay på inspelningen och midin hamnar ur takt, även om man spelar rätt.

Det blir även lika dant när jag använder mig av ett USB midi-klaviatur från jam.

Hur kan detta komma sig? Går det att lösa eller får ja leva med det!?

Och en sak till, det där förbenade kortet kan ju inte spela upp midi! Eller finns det gömda glömda drivare till det?

😆

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som du har problem med emulerade portar. Är det problemet så är det inte ljudkortet, det är nåt som kan hända med alla ljudkort. Kolla den här tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;hl=emulerade

Sedan undrar jag vad du menar med att kortet inte kan spela upp midi?

Det har ingen inbyggd synth så du måste öppna en mjukvarusynth eller koppla en kabel från midi ut till en extern synth för att du ska höra nåt ljud när du använder midi. Funkar det inte att spela upp med Windows mjukvarusynth heller?

Jag har inte det kortet själv, men jag har ett Motu 828 mk3 och om jag har förstått saken rätt så har dom samma drivers och kontrollpanel, så det ska vara ganska lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Cubase ? Det finns en nitad tråd i Cubase-delen på forumet om emulerade portar,

där har du förmodligen svaret.

Din andra fråga kan jag inte svara säkert på, men det är förmodligen så att ditt kort inte

har en egen General Midi Synth inbyggd, är rätt vanligt på "Pro-kort".

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Ja ska titta till det där med emulerade portar!

Midi funkar genom Windows mjukvarusynth ja, men då måste ja gå genom det integrerade ljudkortet på moderkortet.

Spelar en del med guitarpro, och skriver i det, då blir det lite jobbigt att man måste ha 2 uppsättningar monitorer/högtalare.

Det går inte att spela upp midi genom motut då eller?

Det går ju bra att spela upp Mjukvarusynthar eller trummaskiner genom cubase t.ex. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...