Jump to content
Annons

Världens coolaste produktioner?


Rabieshund

Recommended Posts

Satt nyss och lyssnade på Imogen Heap - Hide and Seek och insåg hur jäkla sjukt coolt producerad den är. Det är inte var dag man hör en låt som enbart har sång och vocoder.

Jag har ingen koll på Red Hot Chili Peppers, men jag hörde nåt om att de har en skiva där allt är mixat i mono förutom pukorna som är mixade benhårt åt sidorna. Nån som vet nåt om det? Skulle vara kul att höra.

Någon som har några låtar som ni tycker borde höra till världens coolaste produktioner? När det producerades spelar såklart ingen roll så länge det är coolt som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ingen koll på Red Hot Chili Peppers, men jag hörde nåt om att de har en skiva där allt är mixat i mono förutom pukorna som är mixade benhårt åt sidorna. Nån som vet nåt om det? Skulle vara kul att höra.

Imogen är grym! Californication är ju helt i mono..kanske gäller hela albumet? Har en gammal tolva någonstans med Grace Jones med "Slave to the rytmhm" med ett sound som jag - faktiskt - aldrig hört maken till. Det är väl Trevor Horn bakom spakarna (Frankie goes to Hollywood, Yes bl a). En sväng på Youtube kommer ju inte i närheten men ändå..Om man skippar soundet så är det definitivt innovativt för den tiden. http://www.youtube.com/watch?v=pRIzwpc7HFE...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela skivan Rated R med Queens of the stone age är mixad i mono.. fantastiskt jävla underbart mixad skiva!! Jag tror Era Vulgaris är mixad i mono med..

Jag blev slagen från min sittplats när jag lyssnade på The white album av Beatles första gången.. likadant med Revolver..

Link to comment
Dela på andra sajter

KISS - Destroyer - tycker att detta är ett mästerverk på flera nivåer.

Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magic - det är inte bara produktionen utan hela albumet, videosarna som följde... ett album som för mig visualiserar det 90-tal jag älskade pga av ett avskyvärt 80-tal. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

KISS - Destroyer - tycker att detta är ett mästerverk på flera nivåer.

Du är en klok och fin människa 😄

Jag bjussar på en öl när vi träffas nästa gång! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En produktion som jag tycker är en cool idé är Flaming Lips "Zaireeka". Där delade de upp mixen på fyra skivor, alltså olika spår av samma låtar nedmixade på olika skivor. Varje skiva för sig lät bara märklig.

Tanken med det hela var att tre pers skulle konka hem sina stereoanläggningar till en polare och spela upp skivorna i synk med varandra och på så vis få en hel mix av skivan. De ville helt enkelt tvinga folk till att umgås och lyssna på musiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vafan folk missförstod mig nog när jag sa "coolt". Jag menar inte några ljudideal och perfekta produktioner. Jag menar COOLA och udda produktioner som slår en i ansiktet med sin coolhet, tappar upp ett badkar med iskallt vatten och tortyrdränker en maffiastyle, kidnappar en i sin bangvan och slänger ut en på gatan i 70 km/h. Var det NÅGON som klickade på länken i mitt första inlägg? :rolleyes:

rainydays har fattat haha. Ja Flaming Lips är skitcoola över huvud taget.

Jag tycker en låt av Broken Social Scene är riktigt cool: http://www.youtube.com/watch?v=XZTOA6BVIzY

Det är massa grejer som händer hela tiden i mixen, de måste jobbat sjukt mycket. Vissa grejer låter inte alls som de hör hemma där och det är det som gör det så awesome. Dålig kvalité på youtube dock. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är en så cool produktion, men en av mina absoluta favoriter:

Så fantastiskt mörk och vacker. Jazzmaster-plonket ger mig mysrys. Disintegration är plattan jag tar med mig till en öde ö.

Edit: Vid närmare eftertanke är den faktiskt ganska cool. En produktion som kan få en att tycka att det verkar vara en bra idé att slänga sig framför ett tåg måste respekteras.

Redigerat av gumpbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick för mig att tråden handlade om coola och lite udda produktioner, verkar mest som folk rabblar sina favoritplattor. Ge mig något intressant vetja 🙂

Kan inte en cool produktion vara nått bra som man gillar?

Bara för att man nämner nån som är lite känd behöver inte det betyda att det måste va helt igenom kommersiell-skit och att man bara nämner sin favoritartist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela skivan Rated R med Queens of the stone age är mixad i mono.. fantastiskt jävla underbart mixad skiva!! Jag tror Era Vulgaris är mixad i mono med..

Jag blev slagen från min sittplats när jag lyssnade på The white album av Beatles första gången.. likadant med Revolver..

Nu skrev du rakt in i mitt hjärta och för att inte glömma Songs for the deaf, detta mästervärk som har något drömskt saga feeling i sig. hel tokigt bra producerad och underbart skriven.

Men är den verkligen mixad i mono?? Måste lyssna på den en gång till nu 🙂

Skål och Snus till alla där ute!

/stonerbox

Edit: Rated R är inte mixa i mono.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man nämner nån som är lite känd behöver inte det betyda att det måste va helt igenom kommersiell-skit och att man bara nämner sin favoritartist...

Varken Imogen Heap eller Flaming Lips är ju särskilt okända. Och det finns absolut ingen regel att man måste tycka illa om det för att det ska vara en cool produktion 🙂

Jag vill inte påstå att The Golden Age Of Grotesque är särskilt spännande och inspirerande produktionsmässigt. Fast det kanske finns någon historia bakom produktionen som jag inte känner till, och då vore det ju kul att höra det.

Muse gör ju tex en massa udda och kreativa saker på sina inspelningar. Oftast hörs det inte så mycket av det på den färdiga plattan, men historien bakom inspelningen är inspirerande.

Det finns ju redan en tråd för "favoritproduktioner", så det är ju onödigt med en till menar jag. Dethär är "favoritprodutioner" with a twist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man frågar efter "produktioner" så frågar man mig efter enskilda låtar eller plattor inom ramen för 'producerad' musik; alltså låtar som är noga renodlade för ett kommersiellt eller publikfriande ändamål, avsedda för att spelas som CD, mp3 eller musikvideo, och gjord främst med hjälp av en DAW miljö eller studioförhållanden (med eventuella inslag av levande instrument).

Frågar man efter "coola" sådana, så frågar man mig efter såna som är ovanliga, okonventionella och lite egenartade på sitt eget charmiga sätt - till skillnad från "exceptionellt bra såna" eller klassiker.

Det borde förklara vilka frågor jag svarar på.

- Prince tycker jag har haft riktigt unika scenarier och musik. Men han tycks ha gett sig på ett försökt att göra sig själv till en världsartist och sen tappat greppet eller lusten att följa upp det på ett bra sätt.

- Salem Al Fakirs skiva var kul. Väldigt personlig, ohämmad, lekfull, att ljudkvalitén inte var prioriterad var oerhört befriande att känna. Den här killen vet vad musik handlar om och har bra koll på hur man klär en melodi i rätt skrud stämning och feeling. Men plattan kändes bitvis lite för fladdrig och flummig för min smak.

- Rammstein är speciella, lite B-igt råa, men har aldrig haft så bra sex som till Rammstein. Det ska va medeltid 🙂

- Signaturspåret till filmen Godzilla, Come with me (1998) med P diddy som scenclown tyckte jag var unik och fräck. Jimi page som bara spelar ett banalt gitarr-riff och arrangören som mjölkar precis allt som går att få ur riffet, kompat av en trummis som gör precis allt en människa kan göra för att visa hur stor pitt han har.

- Madonnas platta "Music" tycker jag är personligt och väl gjord. Lite vågat av en artist med hennes utrymme på stjärnhimlen. Men med plattan före så lyckades hon ju visa att en etablerad artist kan återinföra sig själv under ett experimentellt fack.

- Fläskkvartetten tyckte jag var coolt - de tidigare skivorna. Kärvt och bittert men ändå så smakfullt och rätt. Deras cover på "I am a walrus", är så bitterljuv så man vill bara spy.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...