Jump to content
Annons

Köpa nya rullband?


Dingbats

Recommended Posts

Jag sitter på en gammal halvtaskig rullbandare och några begagnade rullband till den. Jag tänker använda den till att få till lite mer analogt ljud på min nästa stora inspelning (ja, det tänker jag, ja, jag vet att det blir brus och sånt, nej, jag bryr mig inte för det är det jag är ute efter).

Hur som helst, banden jag har är gamla och risiga. De duger väl till inte så viktiga grejer, men inte till bärande instrument. Så min fråga är enkel: vart får man tag på nya rullband idag? Jag är ingen analogfantast, så jag vet inte så mycket om olika sorters band, men det är en stereobandare och den vill ha antingen 19cm, 9.5cm eller 4.8cms-band. De jag har är 18, men låter bra på 19cms-inställningen.

Nån som håller på med rullband idag och vet nåt om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)

Englunds Musik i Skärholmen har 1/4".

Men brus är väl inte det man helst vill ha? Det är ju bandmättnaden och analog distorsion.

Jag brukar snedställa bias något åt det positiva hållet för effektens skull. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Englunds Musik i Skärholmen har 1/4".

Okej, men är det rätt sort då? 1/4" borde väl vara ungefär 0,6 cm, och det är ju mycket mindre än det bandarn anger som acceptabelt? Eller är det bara olika sätt att mäta?

Men brus är väl inte det man helst vill ha? Det är ju bandmättnaden och analog distorsion.

Ja, naturligtvis, jag bara överdrev lite för att inte nån skulle komma och säga att "nej du ska visst inte använda rullband, det suger, blablabla!".

Jag brukar snedställa bias något åt det positiva hållet för effektens skull. 😉

Tack för tipset! Vad innebär bias rent tekniskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Bias är en högfrekvent signal (100kHz) som behövs för att förmagnetisera tonhuvudet. Det är en kritisk procedur att ställa bias och varje band kräver sin egen unika biasinställning. Du kan läsa mer om det här.

http://arts.ucsc.edu/EMS/Music/tech_backgr...9/teces_19.html

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bias är en högfrekvent signal (100kHz) som behövs för att förmagnetisera tonhuvudet. Det är en kritisk procedur att ställa bias och varje band kräver sin egen unika biasinställning. Du kan läsa mer om det här.

http://arts.ucsc.edu/EMS/Music/tech_backgr...9/teces_19.html

Okej, så vad blir effekten av att ha extra hög bias, ljudmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

All magnetiskt materia har en slags hysteres (mättnadsgrad).. Om man förmagnetiserar med för hög frekvens så mättar man materialet tdigare.. I praktiken innbär det att tapen överstyrs på en lägre dynamisk nivå.. Alltså det börja komprimera och dista på en lägre signal än normalt.. Vilket kan vara positivt om man vill ha tapekompression på t.ex inspelade trummor 😛

Bias är en högfrekvent signal (100kHz) som behövs för att förmagnetisera tonhuvudet. Det är en kritisk procedur att ställa bias och varje band kräver sin egen unika biasinställning. Du kan läsa mer om det här.

http://arts.ucsc.edu/EMS/Music/tech_backgr...9/teces_19.html

Okej, så vad blir effekten av att ha extra hög bias, ljudmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Att överdriva bias alltför mycket blir nog lite väl mycket av det goda.... 😛

Mamma Mia (orginal-låten med ABBA) är inspelad med jävligt hög bias. Då låter det som det gör också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bandare har tre lägen, jag antar att mid-läget är att föredra om man ska vara på den säkra sidan då (men man får väl lyssna sig fram).

Men hur som helst, hur var det med att få tag på band? Nån som har fler tips på band som passar min bandare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Min bandare har tre lägen, jag antar att mid-läget är att föredra om man ska vara på den säkra sidan då (men man får väl lyssna sig fram).

Men hur som helst, hur var det med att få tag på band? Nån som har fler tips på band som passar min bandare?

Vad har du för bandare? Kör du 1/4"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bandare har tre lägen, jag antar att mid-läget är att föredra om man ska vara på den säkra sidan då (men man får väl lyssna sig fram).

Men hur som helst, hur var det med att få tag på band? Nån som har fler tips på band som passar min bandare?

Vad har du för bandare? Kör du 1/4"?

Det står inte 1/4" nånstans på vare sig banden eller bandaren, men det kanske jag gör. Det är en stereobandare, en Sony, med tre tape speed-lägen: 19cm, 9,5cm och 4,8 cm. På banden jag har står det 18cm/7" och jag kör dem i 19cm-hastigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

RMG (Emtec) eller gamla BASF tillverkar nya band. Bara att söka och köpa. Vill verkligen rekommendera det framför att använda gamla band. Blir i regel stor skillnad tycker jag plus att gamla band kan smutsa ner din bandare.

Fattar inte riktigt måtten du snackar om i cm. Låter mer som bandhastigheter. Skulle tro att det är 1/4" band du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

RMG (Emtec) eller gamla BASF tillverkar nya band. Bara att söka och köpa. Vill verkligen rekommendera det framför att använda gamla band. Blir i regel stor skillnad tycker jag plus att gamla band kan smutsa ner din bandare.

Tack! Nej, jag ska verkligen inte använda gamla band annat än när jag verkligen vill skräpa till ljudet. Vet du nåt ställe i Stockholmsområdet som säljer band, eller är man förpassad till internet?

Fattar inte riktigt måtten du snackar om i cm. Låter mer som bandhastigheter. Skulle tro att det är 1/4" band du behöver.

Du har nog rätt. Alla snackar om 1/4" så det lär vara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. gå in och lyssna på min sida "Dan Ö". Det är inspelat direkt på en 2chan 1/4" bandare, utan lull lull. (Första låten har förresten bandeko(roland re-501) )

Låter ok nu och riktigt bra innan det blev överfört till den digitala världen med ett lågbudgetljudkort och för att riktigt pajja det samplat ner till mp3! :-) !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. gå in och lyssna på min sida "Dan Ö". Det är inspelat direkt på en 2chan 1/4" bandare, utan lull lull. (Första låten har förresten bandeko(roland re-501) )

Låter ok nu och riktigt bra innan det blev överfört till den digitala världen med ett lågbudgetljudkort och för att riktigt pajja det samplat ner till mp3! :-) !!!

Har inte Flash, så Myspace funkar inte för mig... (en principfråga, behöver inte ta den diskussionen nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där siffrorna är vilken hastighet du vill att spelaren ska gå på. I regel högre hastighet= bättre ljud. En del kör dock lite saktare för att få lite mer bas, men kanske inte något jag skulle rekommendera, men det är ju bara att testa sig fram. (Har du dåligt med pengar så får du ju även ut mer minuter per band)

Vet ingen på rak arm, någon i sthlm som säljer. Skulle nog kika lite på internet, Englund verkar ju vara grymt dyra.

Om du vill så kan du även ringa dit jag köpt en del band, en musikaffär i Halmstad som heter Musikalen 035-123720.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ps. gå in och lyssna på min sida "Dan Ö". Det är inspelat direkt på en 2chan 1/4" bandare, utan lull lull. (Första låten har förresten bandeko(roland re-501) )

Låter ok nu och riktigt bra innan det blev överfört till den digitala världen med ett lågbudgetljudkort och för att riktigt pajja det samplat ner till mp3! :-) !!!

Har inte Flash, så Myspace funkar inte för mig... (en principfråga, behöver inte ta den diskussionen nu)

Kontakta Englunds i Skärholmen imorgon. Dom har 1/4" band på 10,5"spolar.

Edit: Dom har även 7" spolar ser jag. ☺️

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

ps. gå in och lyssna på min sida "Dan Ö". Det är inspelat direkt på en 2chan 1/4" bandare, utan lull lull. (Första låten har förresten bandeko(roland re-501) )

Låter ok nu och riktigt bra innan det blev överfört till den digitala världen med ett lågbudgetljudkort och för att riktigt pajja det samplat ner till mp3! :-) !!!

Har inte Flash, så Myspace funkar inte för mig... (en principfråga, behöver inte ta den diskussionen nu)

Kontakta Englunds i Skärholmen imorgon. Dom har 1/4" band på 10,5"spolar.

Edit: Dom har även 7" spolar ser jag. ☺️

Nästintill säker på att du ska ha 7" spole. Gissar att du har en sån här:

2440_e6_1_b.jpg

Glöm inte att göra rent tonhuvudet med lite isopropylalkohol med en topz, och sen kommer det att låta sweeet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bandare ser inte riktigt ut sådär, hittar ingen bild på den. Men när jag mäter diametern på en spole med linjal blir det ~17,8 cm, vilket är 7", så det ska nog vara det!

Tack för tipset med rengöringen också!

Vart hittade du så du kunde se vilka band Englunds hade? Jag hittar ingen hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Englunds Musik

Det är nog artikelnummer 456151111 du ska ha.

Ja, det ser ut som det. Få se, ett band blir en dryg halvtimme på 19 cms-hastigheten, eller hur? Då lär jag behöva minst två band i alla fall. Det blir 550 kr. För det priset kan jag få tre rullband inklusive frakt från Thomann.

Förlåt mig om jag är jobbig, men verkar det vara nån uppenbar skillnad på de här två banden förutom längden? Låter längre och därför tunnare band sämre?

http://www.thomann.de/se/rmg_sm911_1_4_366m_trident.htm

http://www.thomann.de/se/rmg_lpr_35_1_4_549m_18cm_sp.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Englunds Musik

Det är nog artikelnummer 456151111 du ska ha.

Ja, det ser ut som det. Få se, ett band blir en dryg halvtimme på 19 cms-hastigheten, eller hur? Då lär jag behöva minst två band i alla fall. Det blir 550 kr. För det priset kan jag få tre rullband inklusive frakt från Thomann.

Förlåt mig om jag är jobbig, men verkar det vara nån uppenbar skillnad på de här två banden förutom längden? Låter längre och därför tunnare band sämre?

http://www.thomann.de/se/rmg_sm911_1_4_366m_trident.htm

http://www.thomann.de/se/rmg_lpr_35_1_4_549m_18cm_sp.htm

911 verkar motsvarar quantegy 456. LPR 35, verkar bara vara längre band.

Kolla här. rmgi

Det nedanför är saxat där ifrån.

SM 900 - Formats: ¼”, ½”, 1”, 2”. Premium high output studio tape, backcoated.

SM 911 - Formats: ¼”, ½”, 1”, 2”. Standard bias compatible, backcoated studio and archive tape.

SM 468 - Formats: ¼”, ½”, 2”. High bias studio and archive tape, backcoated.

LPR 35 - Formats: ¼”. Long play version of SM 911, backcoated.

PER 528 - Formats: ¼”. Black backcoated, standard broadcast and archive tape.

PER 368 - Formats: ¼”. Black backcoated, longplay version of PER 528, for Nagra/Stellvox.

PM 973, PM 974, PM 975 - Formats: ¼”.

Non-backcoated budget tapes.

VM 950, VM 952, VM 953 - Formats: ¼”, ½”, 1”.

Voice logging tapes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Englunds Musik

Det är nog artikelnummer 456151111 du ska ha.

Ja, det ser ut som det. Få se, ett band blir en dryg halvtimme på 19 cms-hastigheten, eller hur? Då lär jag behöva minst två band i alla fall. Det blir 550 kr. För det priset kan jag få tre rullband inklusive frakt från Thomann.

Förlåt mig om jag är jobbig, men verkar det vara nån uppenbar skillnad på de här två banden förutom längden? Låter längre och därför tunnare band sämre?

http://www.thomann.de/se/rmg_sm911_1_4_366m_trident.htm

http://www.thomann.de/se/rmg_lpr_35_1_4_549m_18cm_sp.htm

Glömde säga att olika band passar olika bandare bra beroende på hur de är trimmade. Har med bias inställning och annat att göra, men det vet säkert "analogfreak" mer om än jag.

(Längre band är inte lika med tunnare band och låter inte sämre så vitt jag vet. Tror bara att det handlar om vad man föredrar att jobba med.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det där ser ut som 10,5" spolar.

🙂 Nope, nu tycker jag inte riktigt du lever upp till ditt namn... 😉

10,5" spolar ser ut så. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...