Jump to content
Annons

Ritsch Ratsch


hackeman

fin fillibom?  

48 röster

  1. 1. fin fillibom?

    • 5 - Tänker spela denna för släkten på julafton!
      10
    • 4 - Tänker spela denna fler gånger under december.
      11
    • 3 - Spelar den nu, kanske nån mer gång.
      5
    • 2 - Spelar den nu, aldrig mer.
      8
    • 1 - Ångrar att jag ens lyssnat.
      5


Recommended Posts

LÅTNAMN: Ritsch Ratsch (v0.1)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Humorpop

LÅTLÄNGD: 02:33

KOMPOSITÖR(MIX): Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

MEDVERKANDE: Bosse Larsson med barnkör 🙂

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,51MB

STATUS: pre-demo

LÅTLÄNK: (borttagen, nu släppt på http://www.ubetoo.com/hackeman/37481)

Liiiite mer rumsrent denna gången... 😄

Har haft för avsikt att göra en jullåt i år, men kom inte riktigt vidare med den jag påbörjade. Som så ofta slant jag då istället in på ett sidospår och hepp så råkade jag göra en variant på Ritsch Ratsch fillibom bom bom istället. 😛

Är nöjd med idé och upplägg, men mindre nöjd med mix och mastring.

---------------8<----------------------

Ritsch, ratsch, filibom bom bom,

filibom bom bom, filibom bom bom!

Ritsch, ratsch, filibom bom bom,

filibom bom bom, filibom! [bom bom]

Fru Söderström, fru Söderström

berätta vad som är din dröm

År efter år man hör din sång

om hur du tvättar dig gång på gång

Och Mamsell Ros, va fan e de?

eller vem e de? Och varför e de de?

Varför står ni i sjön och tvättar sådär

o va fanken e de som låter så här:

REF: Ritsch Ratsch....

Fru Söderström, fru Söderström

jag tror jag vet vad som är din dröm

man sjunger om det i din sång

och du vill gärna ha det gång på gång

Lilla Mamsell Ros hon är bra

men hon kan inte ge dig det du vill ha

en man som river av kläderna du bär

och gör fillibom så det låter så här

REF: Ritsch Ratsch....

Fru Söderström, fru Söderström

nu när jag vet vad som är din dröm

är du välkommen hit med din soda och punch

jag står för mat om du äter mig till lunch

Lilla Mamsell Ros hon är bra

men hon kan inte ge dig det du vill ha

en man som sliter dig kläderna av

och gör fillibom tills du själv tuppar av

REF: Ritsch Ratsch....

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Kul idé och bra genomfört Hacke. Men det är nästan så att man skulle vilja att du vred till det ytterligare när du ändå håller på. Kanske ändra refrängen lite oxå, så att man inte luras att tro att det bara är en upphottad Bosse Larsson om man slölyssnar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte mer intressant om du i alla fall försökte att göra något själv? Alltså något du skapat från grunden, istället för att sätta din prägel på andras alster.

Nejnejnej, jag gillar sånt här mer.

Kul låt Hacke, man längtar till julafton. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte mer intressant om du i alla fall försökte att göra något själv? Alltså något du skapat från grunden, istället för att sätta din prägel på andras alster.

Eftersom du är ny här vet du inte, men om du kollat tillbaka lite (eller kollat min hemsida) hade du sett jag gör mer eget än präglar andras. Men oavsett, vad är det för fel med att göra humormixar egentligen? Så länge jag själv tycker det är kul kommer jag att fortsätta med det. Sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte mer intressant om du i alla fall försökte att göra något själv? Alltså något du skapat från grunden, istället för att sätta din prägel på andras alster.

Eftersom du är ny här vet du inte, men om du kollat tillbaka lite (eller kollat min hemsida) hade du sett jag gör mer eget än präglar andras. Men oavsett, vad är det för fel med att göra humormixar egentligen? Så länge jag själv tycker det är kul kommer jag att fortsätta med det. Sorry.

Helrätt... humor och muisk är ju fantastiskt!

Detta är väl dock inte ett av dina mer fantastiska verk.. men visst.. en viss julstämning uppstår och mixningen är ju helt ok..!

God jul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vore det inte mer intressant om du i alla fall försökte att göra något själv? Alltså något du skapat från grunden, istället för att sätta din prägel på andras alster.

Vore det inte mer intressant om du gjorde en bakgrunskoll?

Personligen tycker jag att det är skitkul att Hacke har fått flava för mash-ups, även om han inte behärskar konsten till fulländing.

Bra jobbat Hackemän!

Men du är ingen rappare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle klippa i det sista Bosse Larsson-partiet.

"...kasta opp händerna i luften och hoppa högt när vi säger" *KLIPP HÄR!*

och sedan direkt på det slänger du på den första refrängen igen.

(Alltså refrängen i det gamla tempot/svänget)

Sedan skulle jag köpa singeln 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt klämkäckt och jag tycker din ljudbild har blivit riktigt bra. Inget jag kommer spela på Julafton, men det kan grunda sig i att jag verkligen inte tycker om julmusik. Därmot är sån här humorpop kul att lyssna på då och då. Stor tumme upp för dig hacke.

En sak bara, du har stavat fel i texten ovan. Du sjunger bum och inte bom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle klippa i det sista Bosse Larsson-partiet.

"...kasta opp händerna i luften och hoppa högt när vi säger" *KLIPP HÄR!*

och sedan direkt på det slänger du på den första refrängen igen.

(Alltså refrängen i det gamla tempot/svänget)

Sedan skulle jag köpa singeln  🙂

Mmm. Jag funderade oxå på att klippa efter "Den där orkar vi med en gång till va.." <klipp>

Att jag valde att öka tempot till Bosse Larssons originaltempo beror på att jag ville ha med honom och barnkören i sista rundan, men orkade inte ge mig in på timestretchning i Cubase. Har lixom inte lärt mig det ännu. 🙂 Men nu jag gillar faktiskt känslan av att det blir en "spurt" i slutet.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte mer intressant om du i alla fall försökte att göra något själv? Alltså något du skapat från grunden, istället för att sätta din prägel på andras alster.

Vore det inte mer intressant om du gjorde en bakgrunskoll?

Personligen tycker jag att det är skitkul att Hacke har fått flava för mash-ups, även om han inte behärskar konsten till fulländing.

Bra jobbat Hackemän!

Men du är ingen rappare...

Långt ifrån fulländad. Lite av tjusningen ligger ju däri, att man hela tiden lär sig nytt och (förhoppningsvis) blir bättre. Hjälp mig gärna med konstruktiv kritik. 🙂

Gällande rappandet så har jag iofs inte försökt låta som en klassisk rappare heller. Egentligen hann jag bara göra en slask-insjungning, men sen orkade jag inte göra om den så den fick bli kvar. Märkte dock när jag försökte mig på att sjunga in ett "chorus-spår" (ellervaddetnukallas) att det som ligger där nu inte flöt speciellt bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé och bra genomfört Hacke. Men det är nästan så att man skulle vilja att du vred till det ytterligare när du ändå håller på. Kanske ändra refrängen lite oxå, så att man inte luras att tro att det bara är en upphottad Bosse Larsson om man slölyssnar....

Men verserna låter väl iaf inte bara som upphottad Bosse Larsson? Eller? 😕

Jag ville ha original ritsch-ratsch kvar för att folk ska reflex-mässigt känna igen skrället och sjunga med. 😆

Någon speciellt vrida-till-ytterliggare ingrepp du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

pappabalkan (oregistrerad)

Hacke, det spelar ingen roll hur många "humorcovers" du gör, du får inte din ungdom tillbaka ändå. Sluta nu - spara CPU-kraft och mitt välbefinnande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke, det spelar ingen roll hur många "humorcovers" du gör, du får inte din ungdom tillbaka ändå. Sluta nu - spara CPU-kraft och mitt välbefinnande.

Jag tror inte det går att stoppa honom, det är nog enklare att inte lyssna 😆

Fortsätt så Hackeman!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...