Jump to content
Annons

Covers på myspace


JJMusik

Recommended Posts

Den förra tråden har ett par dagar på nacken så därför kör jag en ny. Har det hänt något nytt på den fronten? några stämningar? nya regler?

Det verkar väldigt tvetydigt vad man får och inte får. Jag tänkte slänga upp en Iron Maiden -cover på min myspace. Låten är inte ändrad men jag har ju spelat in allting själv, alltså inte samplat något. Men jag är mindre sugen på att ha deras management eller EMI i häcken.

Någon som har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att lägga upp en cover eller Remix på myspace är i stort sett riskfritt så länge syftet inte är att sälja låten eller en skiva innehållandes låten.

Den förra tråden har ett par dagar på nacken så därför kör jag en ny. Har det hänt något nytt på den fronten? några stämningar? nya regler?

Visst att det går fort inom Internet men riktigt så fort som att nya stämmningar dyker upp dagligen är nog lite å ta i.

nya regler?

Är väl säkrare att söka å läsa om på Myspace istället för här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen koll på vad som skrevs i förra tråden så kanske inte mina ord är några nya.

Du har full rätt till att göra en cover så länge den liknar orginalet och att den inte används på ett kränkande sätt.

Det jag är osäker på är hur det fungerar med streaming från myspace. Fall det räknas som ett offentligt ställe? Hur skulle i så fall ersättningen beräknas?

Skulle Egon spela en upp låten i sin klädbutik skulle ju Maiden ha ersättning från stim, skivbolaget från ifpi och du som artist från sami eftersom det är offentligt.

Jag har inte fått hem den nya upplagan av "musik som levebröd" tyvär. Där står det nya delar om just Myspace, Facebook och Itunes.

Finns det någon lag så är det säkert väldigt luddig eftersom Myspace är rellativt nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kimsimonsson: Nä precis, man har ju rätt att göra covers, folk gör ju det i höger- och vänstervarv numera om man kollar på exempelvis Youtube. Sålänge jag inte förstört låten och tydligt anger att det är en maidenlåt samt vilka som skrivit den tycker man ju att det bara borde innebära mer business för maiden, men det är svårt. Känns som att ingen riktigt vet, knappt myspace själva.

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...