Jump to content
Annons

Cd-skivans återkomst!


Carle

Recommended Posts

Fick lite inspiration ur en annan tråd om att köpa gitarrer där ämner gled in på hur vida den fysiska affären skulle överleva när web-handeln ökade. Detta gav mig en Ide:

Kalla mig gärna konservativ och tillbakasträvande, men jag är en av dem som faktiskt tyckte att halva grejen med att köpa en skiva var att få bläddra igenom den lilla boken som brukar medfölja och läsa vilka som varit med och producerat och vad alla som spelar på skivan heter. Kolla upp texter till delar där man inte riktigt hör eller i bästa fall kunna läsa exakt vilka instrument som finns på varje spår. Har skivan sedan ett fint Artwork ställer man gärna fram den så att den syns i cd-hyllan.

Likaså är det roligare att få köpa en Demo-skiva av ett Indieband, snarare än att få en myspace-länk på mailen.

Iochmed den olaga fildelningens frammarch riskerar mitt harem att gå förlorat. Men jag vet att alla medlammar här är kloka och att många säkert är av samma åsikt som jag. Därför tycker jag vi kör en tråd med lite brainstorming om hur Skivmarknaden borde anpassa sig för att bli mer intressant än web-marknaden. Kanske kan vi skicka listan till något bolag som nappar på någon av Iden!?

Jag kan börja:

1. Skivan borde bli billigare. Kanske kommer man tjäna mindre per skiva, men om det leder till att man säljer fler skivor så kanske man tjänar mer på det stora hela. Vilket borde vara intressant för både musiker och bolag.

2. Byt ut plastskivan mot miljövänligt digipack. Kanske inte gör skivan intressantare för den som gärna laddar hem. Men enligt mitt tycke är det både snyggare och (vad jag tror) billigare att trycka Digipack. Att den sedan är miljövänlig gör den ju bara ännu mer modern.

Fortsätt....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns som att skivbranschen redan har diskuterat igenom hur de ska öka skivförsäljningen ett antal gånger. Har lite svårt att tänka mig att Studios Forum skulle kunna spåna fram ett förslag som lyckas vända siffrorna 😉

Då tycker jag det är intressantare att diskutera hur man ska kunna få ett liknande mervärde som du pratar om när man köper mp3:or på nätet. Kanske det går att bädda in bilder, texter och kanske t.o.m. videos i musiken man köper?

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Byt ut plastskivan mot miljövänligt digipack. Kanske inte gör skivan intressantare för den som gärna laddar hem. Men enligt mitt tycke är det både snyggare och (vad jag tror) billigare att trycka Digipack. Att den sedan är miljövänlig gör den ju bara ännu mer modern.

Om du tycker att miljöperspektivet är viktigt så borde du ju faktiskt kunna offra din booklet för den mer miljövänliga nedladdningen. Har visserligen inte sett några siffror på hur stor miljöpåverkan skivor har jämfört med nedladdning, men jag kan tänka mig att skillnaden faktiskt är ganska stor. Då räknar jag ju givetvis med att datorerna skulle snurrat oavsett vilket, annars är ju cd givetvis miljövänligare.

Visst uppskattar jag snygga omslag och genomtänkta booklets, men i slutändan är trots allt musiken viktigast för mig och den kan tala för sigsjälv. Konst kan jag uppleva på så många andra sätt än genom booklets.

CD-skivan har varit på väg bort de senaste 10 åren och jag kan inte se varför den trenden skulle brytas.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
2. Byt ut plastskivan mot miljövänligt digipack. Kanske inte gör skivan intressantare för den som gärna laddar hem. Men enligt mitt tycke är det både snyggare och (vad jag tror) billigare att trycka Digipack. Att den sedan är miljövänlig gör den ju bara ännu mer modern.

Om du tycker att miljöperspektivet är viktigt så borde du ju faktiskt kunna offra din booklet för den mer miljövänliga nedladdningen. Har visserligen inte sett några siffror på hur stor miljöpåverkan skivor har jämfört med nedladdning, men jag kan tänka mig att skillnaden faktiskt är ganska stor. Då räknar jag ju givetvis med att datorerna skulle snurrat oavsett vilket, annars är ju cd givetvis miljövänligare.

Visst uppskattar jag snygga omslag och genomtänkta booklets, men i slutändan är trots allt musiken viktigast för mig och den kan tala för sigsjälv. Konst kan jag uppleva på så många andra sätt än genom booklets.

CD-skivan har varit på väg bort de senaste 10 åren och jag kan inte se varför den trenden skulle brytas.

Precis du hade ju ett sånt miljöperspektiv. Eller sträckte den sig inte längre än till förra tråden? ☺️ Eller bara för att det var gitarrer och inte CD? ☺️ Jag har varit med om både CD och LP. Och jag instämmer att det är musiken som är viktigast. Visst jag tyckte mycket försvann i och med CD när allt blev så smått. Inte samma känsla med ett litet fodral med bilder och text som på en LP. Ta bara som ett exempel Iron Maidens dubbellive från 80-talet. Inte samma sak med CD. Men som sagt var det är musiken som i slutändan är det som räknas. Och för att inte tala om alla jävla CD:s man tappat i golvet och plasten som spruckit. Hur många gånger har man inte svurit över det? 😉 Och för att inte tala om LP som man satte på och givetvis var alla repor och oljud alltid i favvolåtarna. 🙂 Tider förändras och nej jag vill inte det ska vara som förr och LP:n är död och snart CD med helt och hållet. Men bra musik kommer fortsätta leva vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

digipack är väl dyrare att trycka upp har jag fått för mig, men snyggare, ja.

Jag tycker inte skivpriserna är så hemska som alla verkar tycka. musikens värde är oftast högre för mig. Jag tror inte heller folk skulle köpa så mycket mer för att priserna blev lägre, är det gratis att ladda hem så är det gratis, halva dagens skivpris är också jättedyrt i relation till ingenting.

Jag handlar vinyler, jag tycker de är roligare att ha i hemmet än mp3or. För mig är inte fildelningen en prisfråga utan en moralfråga. De vi verkligen stabbar genom att ladda hem är de osignade artiser som bolagen inte tjänar har råd att signa. Bolagen och artisterna överlever nog i allfall, men musikindustrin blir tristare om det enda som signas är idoldeltagarna vilket bolagen faktiskt cashar in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av problemen är ju dock att även cd-spelaren och "stereohörnan" försvinner. Själv har jag all musik i datorn som fungerar som mediacenter, så sjukt mycket smidigare än att byta skiva hela tiden. När jag köper en skiva läser jag inlagan varsamt på vägen hem från affären (vilket är mysigt), men när jag kommer hem laddar jag bara in skivan i datorn och lägger den sedan i en låda i källarförådet. Vill jag ha ett stiligt omslag att visa upp köper jag en LP-skiva och ramar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det bara jag som brinner för skivan som helhet också!? En viktig helhet som försvinner när man tankar en discografi och knappt vet vilka skivor äns favitlåtar ligger på!?

Angående priset. Jag slutade köpa skivor när priset gick från 159 kr till 189 kr för en skiva. Iochmed att jag börjat lyssna på smalare musik där artisterna ofta inte är signade på major bolag och därmed inte har råd med storslagna produktioner utan ritar ett omslag själva och trycker några tusen ex har priset på de skivor som intresserar mig sjunkit. När en skiva kostar mellan 50 och 120 tycker jag det är en helt klar värd deal.

Att det skulle vara skadligare för miljön med digipack i papp än en Cd i plast har jag svårt att se även om jag inte kan basera det på fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digipack kostar dubbelt så mycket som en "vanlig" fodral med booklett. (för de som inte vet)

80% av CDs som släpps idag kostar ca. 99-129kr det är bara de mega stora artister som kostar 159kr och för varje månad går priserna ner med ca 5-10 kr inom 6 månader är de också 99kr. 99 kr för en CD är helt OK pris.

Jag kan inte förstå männinskor som tycker att en T-shirt som kostar 200-300kr är mer värd än ett album för 99kr av samma artist.

Men det finns ändå något positivt i allt detta, digital försäljningen ökar lite hela tiden och vem som helst kan få en digitaldistrobutions deal vilket är motsatsen från fysisk distrobution deal, att göra och transpotera digitala filer kostar inget, det gör CD. Man ändå trycka upp en mindre upplaga av CD-s för de som verkligen vill ha en. Jag tror att alla skulle vilja sälja 1000 t-shirts istället för 2000 CD-s 😉

Jag säger bara att det finns inget som kan göra att CD försäljningen blir som den var innan, man kan göra skit mycket, men folket bryr sig inte, gratis har alltid varit gratis. Snacka med dina närmaste kompisar och kolla vad de kommer att säga.

Vi får se vad som kommer att hända inom 5-10 år med musik branschen, någonting kommer att hända med illegala nerladdningen, men vad? Vi får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

om nånting ska komma tillbaka så är det inte cd skivan i så fall utan LP skivan och singeln på vinyl där man kan läsa om vilka som varit med plus se omslag mm och sen borde dom sälja spelare för vinyl där dom hade ett uttag i apparaten för usb för då får man ju både omslag att läsa samtidigt som man lyssnar på det man överfört från usb hålet till sin mp3 spelare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av problemen är ju dock att även cd-spelaren och "stereohörnan" försvinner. Själv har jag all musik i datorn som fungerar som mediacenter, så sjukt mycket smidigare än att byta skiva hela tiden. När jag köper en skiva läser jag inlagan varsamt på vägen hem från affären (vilket är mysigt), men när jag kommer hem laddar jag bara in skivan i datorn och lägger den sedan i en låda i källarförådet. Vill jag ha ett stiligt omslag att visa upp köper jag en LP-skiva och ramar in.

Gör precis samma sak, förutom att jag ställer skivan i cd-samlingen ovanför min säng. För mig är det en känsla i att äga skivan i hårdformat. Har diskuterat det med både skivsamlande kompisar och folk på andra forum, och av någon anledning så låter skivan bättre när man äger den. 😛 Beror antagligen på att man gjort rätt för sig och förtjänat att lyssna på skivan.

/.../

Jag kan inte förstå männinskor som tycker att en T-shirt som kostar 200-300kr är mer värd än ett album för 99kr av samma artist.

/.../

De människor som köper de t-shirtarna är nog fans av banden och äger nog oftast skivorna. De har nog även köpt den senaste releasen för fullpris. :rolleyes:

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar absolut CD och vinyl framför mp3/ogg och andra virtuella format. Förvisso sker större delen av min skivkonsumering på skivmässor och då i vinylformat. De få CD-skivor jag köper handlas ofta på CDon eller Ginza. Det är lite ironiskt att som skivälskare bidra till skivbutikernas död, men jag måste också säga att det var länge sedan jag var i en skivhandel med ett sortiment värt namnet. Priser på skivor är inget som avskräcker mig. Det är ändå inte många som kostar mer än 149:-.

Mp3-formatet har definitivt sina fördelar och jag kan tänka mig att majoriteten inte saknar booklet med info eller en riktig skiva i skivhyllan på samma sätt som skivälskare. Dessutom har människor blivit bortskämda med en oändlig katalog att bläddra i genom andra människors datorer och gratis nedladdning. Jag tror dessvärre att skivälskarna förblir förlorarna och att skivan som medium kommer att vara utdöd om en 10-15 år och förpassas till skivmässor för obotliga nostalgiker (som jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på min tes om att cd är påväg att dö.

Visst är en fysisk skiva bra mkt roligare än ett par filer på en dator.

Men å andra sidan så är det lätt att bifoga cover o häfte som du själv kan skrivaut vid behov.

Som sagt är mp3 bra mkt mer snällare mot våran planet, vilket jag tycker är det starkaste argumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl insett att det är en generations- och smakfråga. För egen del (min smak), så tycker jag att själva mervärdet i produkten DOG när vinylen försvann. Jag har fan ingen CD-skiva som jag liksom... känner mycket för. Jo kanske nån.

Dock köper jag absolut fortfarande skivor, men jag har inte "samlat" sen LP-tiden.

Någon här på forumet kom med en lysande idé: Man sålde sin EP på vinyl; med EP-n följde en nedladdningskod så man kunde tanka hem högkvalitets-mp3 med samma musik. Fiffigt tyckte jag. Vinyl för lukt och känsla, mp3 till iPoden:)

tjing

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här på forumet kom med en lysande idé: Man sålde sin EP på vinyl; med EP-n följde en nedladdningskod så man kunde tanka hem högkvalitets-mp3 med samma musik. Fiffigt tyckte jag. Vinyl för lukt och känsla, mp3 till iPoden:)

Den idén gillade jag! Har man bara ett skivbolag i ryggen och en liten nätt skara fans lär det betala sig tror jag. Det funkar nog inte inom alla genre dock *fördomsfull*.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här på forumet kom med en lysande idé: Man sålde sin EP på vinyl; med EP-n följde en nedladdningskod så man kunde tanka hem högkvalitets-mp3 med samma musik. Fiffigt tyckte jag. Vinyl för lukt och känsla, mp3 till iPoden:)

Den idén gillade jag! Har man bara ett skivbolag i ryggen och en liten nätt skara fans lär det betala sig tror jag. Det funkar nog inte inom alla genre dock *fördomsfull*.

Alltså grejen med den grejen, tycker jag, är att man bara får musiken i två undermåliga format (vinyl och mp3).* Betalar jag för musik ska jag ha det i så bra kvalitet det går, dvs. CD-kvalitet.**

Personligen kommer jag nog alltid köpa CD-skivor, så länge inte priserna går upp markant. Det känns inte som man har en skiva på riktigt förns man kan hålla den i handen och den står i skivhyllan bredvid en. Sen blir jag bara glad om utvecklingen går mot mer och mer digipack och tjockare häften i dem och sånt.

* Jaja, ni kan påstå att "vinyl låter bättre", men oavsett låter det bara så bra en enda gång, sen blir det bara sämre och sämre. Jag vill kunna ha det i full kvalitet jämt.

** 24-bit, blablabla, CD-kvalitet är så bra det blir enligt mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen med den grejen, tycker jag, är att man bara får musiken i två undermåliga format (vinyl och mp3).* Betalar jag för musik ska jag ha det i så bra kvalitet det går, dvs. CD-kvalitet.**

Det går väl åas utmärkt att erbjuda filer med icke destruktiv komprimering på samma sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Någon här på forumet kom med en lysande idé: Man sålde sin EP på vinyl; med EP-n följde en nedladdningskod så man kunde tanka hem högkvalitets-mp3 med samma musik. Fiffigt tyckte jag. Vinyl för lukt och känsla, mp3 till iPoden:)

Den idén gillade jag! Har man bara ett skivbolag i ryggen och en liten nätt skara fans lär det betala sig tror jag. Det funkar nog inte inom alla genre dock *fördomsfull*.

Alltså grejen med den grejen, tycker jag, är att man bara får musiken i två undermåliga format (vinyl och mp3).* Betalar jag för musik ska jag ha det i så bra kvalitet det går, dvs. CD-kvalitet.**

Personligen kommer jag nog alltid köpa CD-skivor, så länge inte priserna går upp markant. Det känns inte som man har en skiva på riktigt förns man kan hålla den i handen och den står i skivhyllan bredvid en. Sen blir jag bara glad om utvecklingen går mot mer och mer digipack och tjockare häften i dem och sånt.

* Jaja, ni kan påstå att "vinyl låter bättre", men oavsett låter det bara så bra en enda gång, sen blir det bara sämre och sämre. Jag vill kunna ha det i full kvalitet jämt.

** 24-bit, blablabla, CD-kvalitet är så bra det blir enligt mina öron.

Visst låter LP bättre än CD eftersom CD är ett väldigt kompakt ljud. MEN, men basljudet är så fjuttigt på LP. Behöver bara lyssna på plattor från 80-talet och jämföra med samma på CD. En annan fördel med LP var man slapp sönderkomprimerad skit i alla fall. Visst låter också mp3 lite sämre men tidens gång pekar på döden för CD och det blir snart kanske bara det formatet kvar. Och visst kan man önska att den ska förbättras och det kommer den att göras så småningom. En fördel med mp3 är att det är billigare än en CD. Mycket sällan jag köper ny CD. Går till second handbutiker och köper CD jag vill ha för minst halva priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar fortfarnade på Stereo 8:as återkomst! 😲

Det var bättre förr när vi bara hade radion att lyssna på! Då och då kom Kalle i Byhult vandrandes med sitt dragspel och drog en vals, det var redig musik det.

Utvecklingen går vidare och man kan inte göra ett skit åt det. Man kan hoppa på och åka, stå kvar och titta vemodigt efter det som varit eller bli överkörd, man väljer själv men att stoppa den eller vända tillbaka - det händer ju inte. Jag föredrog själv vinyl och gör det kanske än idag men det är ju för bökigt, sålde min vinylsamling för 5 år sedan. Samma sak med min CD:s, sålde nästan rubbet för ett par år sedan. Det är definitivt inte samma känsla med 1000 låtar på hårddisken som med riktiga skivor men det får man väl leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen med den grejen, tycker jag, är att man bara får musiken i två undermåliga format (vinyl och mp3).* Betalar jag för musik ska jag ha det i så bra kvalitet det går, dvs. CD-kvalitet.**

Det går väl åas utmärkt att erbjuda filer med icke destruktiv komprimering på samma sätt?

Varför erbjuds det inte i så fall...? 😲

Med prissättningen som gäller på nya CD, så har jag nog köpt på sin höjd 2-3 CD om året de senaste åren - men BETYDLIGT fler DVD, som jag tycker är mer prisvärda. Min CD-samling är jag på gång att överföra till en NAS (naturligtvis i WAV-format), så att allt blir tillgängligt i full kvalitet både från datorn och från receivern i vardagsrummet - men om jag ska köpa låtar på Nätet, så kräver jag WAV eller annat format som inte är destruktivt. MP3 skulle jag aldrig få för mig att betala för eftersom det är destruktiv komprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl åas utmärkt att erbjuda filer med icke destruktiv komprimering på samma sätt?

Varför erbjuds det inte i så fall...? 😲

Det är det väl ett flertal bolag som gör iofs. Fast eftersom deras musik inte intresserat mig så har jag dock inte lagt deras namn på minnet. Det har väl till största delen handlat om klassisk musik.

Hur som helst så är den destruktiva komprimeringen så pass bra idag så att gemene man inte märker någon större skillnad, så de finns ju inte direkt någon större efterfrågan.

Det är lite trist tycker jag. För även om jag inte har något direkt emot att lyssna på destruktivt komprimerad musik så vill jag ändå ha musiken lagrad i så bra kvalité som möjligt för att kunna konvertera till andra format i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl åas utmärkt att erbjuda filer med icke destruktiv komprimering på samma sätt?

Varför erbjuds det inte i så fall...? 🙂

Det är det väl ett flertal bolag som gör iofs. Fast eftersom deras musik inte intresserat mig så har jag dock inte lagt deras namn på minnet. Det har väl till största delen handlat om klassisk musik.

Hur som helst så är den destruktiva komprimeringen så pass bra idag så att gemene man inte märker någon större skillnad, så de finns ju inte direkt någon större efterfrågan.

Det är lite trist tycker jag. För även om jag inte har något direkt emot att lyssna på destruktivt komprimerad musik så vill jag ändå ha musiken lagrad i så bra kvalité som möjligt för att kunna konvertera till andra format i framtiden.

Har man köpt riktigt fina prylar att spela upp musiken genom så hör man definitivt den destruktiva komprimeringen - så tills allt börjar säljas i full kvalitet kommer jag att skippa köp av musik över Nätet. Nu har det inte varit någon katastrof hittills för min del, eftersom det mesta som har kommit de senaste åren har varit mest skräp, men man vet ju aldrig. Dyker det upp något bra så vill jag ha det i full kvalitet. Om det visar så småningom sig att bolagen inte kommer att erbjuda full kvalitet för nedladdning och att CD:n försvinner, så kan t o m jag börja fundera på att fultanka musik som en ren protest mot att det inte går att köpa i full kvalitet... Alternativt så kommer jag att sluta köpa musik helt. Betala för annat än icke-destruktiva format vägrar jag i alla fall göra.

"Utvecklingen" mot destruktiv komprimering och att CD:n försvinner på sikt, är rena hånet mot alla audiofil-nördar som har skaffat anläggningar för hundratusentals kronor och i slutänden bara kommer att kunna spela upp kassa MP3:or i dem... Hur ska de då kunna snacka om hur "enorm" skillnad det blir med olika högtalarkablar och schakra-stenar som ligger på slutsteget... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar köpa musik från itunes (gärna från iPhonen dessutom). Känns som man ändå får lite mer "cd-känsla" när man sveper med fingrarna i coverflow. kul om de kunde börja läsa in hela bookletsen så du kan även bläddra med omslaget..

dock är väl itunes lagom tråkigt.. finns beatport till iphone?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...