Jump to content
Annons

Analog värme i ljudet

Ekstasis

Recommended Posts

Provade Voxengo Warmifier idag, är totalt förälskad i denna pluggen, den låter fantatiskt bra på distade gitarrer.

Men undrar vad finns det för fler liknade pluggar förutom Voxengo ?

Finns det några som är bättre ?

Mastringspluggar kan också vara intresse för att få mer värme eller analog känsla i ljudet...

Dela på andra sajter

Annons
Kolla in PSP Vintage Warmer, den kan användas på allt och gör det bra... riktigt bra!

Tackar, antar att detta är en masterings plugg ?

Hoppas den inte låter allt för mycket 70-tal dock, jag vill ju fortfarande ha ett mordernt ljud, men varmare och mjukare utan de hårda digitala kanterna.

Jag använder just nu Voxengo Warmifier och Waves L3 sist i kedjan.

Dela på andra sajter

Tack för tipset, har provat PSP Vintage Warmer 2 nu, och är ganska imponerad, jag tror den är bättre än Voxengo Warmifier, verkar finnas fler valmöjligheter i PSP. och ett allmänt fylligare/fetare sound. Men skulle vara kul att se vad det finns för andra alterntiv förståss, allt bra att jämföra och prova sig fram 😉

Men tack igen för detta tips, kommer anävnda den OFTA i mina mixar!!!

Dela på andra sajter

Nomad Factory - jag formligen älskar dom.

Effekten av att fuzza till bas och diskant är inte så påfallande hos dom som hos vintage warmer och warmifier, om man lyssnar på pluggarna en och en. Men använd nomad factory på alla spår i en låt så får du fram den värmen. Dom har lite begränsningar i att komprimera låga frekvenser, man får ställa in dom lite noggrannare där så .. blire fint. Deras Fairchild 670 imitation är makalös, tycker jag.

Dela på andra sajter

Nomad Factory - jag formligen älskar dom.

Effekten av att fuzza till bas och diskant är inte så påfallande hos dom som hos vintage warmer och warmifier, om man lyssnar på pluggarna en och en. Men använd nomad factory på alla spår i en låt så får du fram den värmen. Dom har lite begränsningar i att komprimera låga frekvenser, man får ställa in dom lite noggrannare där så .. blire fint. Deras Fairchild 670 imitation är makalös, tycker jag.

Tackar!

Nomad Factory verkar ju ha specialcerat på att analogisera digitalt ljud...Och de verkar vara ledande på markanden på att göra detta ?

Har hunnit med att testa några pluggar "Analog Mastering tools" och "Essential studio suite"

Av de jag provat hittils så var de inte lika radikala som t.e.x PSP vintage warmer, utan är lite mer transaparant.

Utseendet påminner rätt mycket om Wave L2/L3, jag tycker dock detta låter på många vis bättre, men långt ifrån på all musik, då dessa pluggar färgar ljudet betydligt mer.

Men det kanske är som du säger, det blir kanske bättre om man använder det varje spår i mixen.

Ska försöka prova Nomad Factory "Blue Tubes" ikväll om jag har tid, har hört mycket gott om Blue Tubes.

Dela på andra sajter

...de verkar vara ledande på markanden på att göra detta ?

Det är vad som själva säger i alla fall 😛

Har hunnit med att testa några pluggar "Analog Mastering tools" och "Essential studio suite"

Ska försöka prova Nomad Factory "Blue Tubes" ikväll om jag har tid, har hört mycket gott om Blue Tubes.

Det var Blue Tubes och Analog Signature jag hade i åtanke, främst EQ och dynamik pluggarna. Dom påminner aningens om Waves Renaissance serien, men helt utan den hårda karaktären som Waves har lite av. BT är väldigt lätta att krana ljud med, väldigt mjuk i ljudet snäll med mixaren. Dom reagerar och låter som så vardagsnaturliga på något sätt. Skulle någon fråga mig vilken som är den lättaste och mest tidseffektiva bröd-o-smör pluggen around, så skulle mitt svar bli Nomad Factory SC-226 eller Blue Tubes Analog Trackbox. Enda problemet jag upplever är ett brilliant ringande biljud i höger kanal när man försöker komrimera eller gate-a låga frekvenser hårt och med kort attack.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Har inte hunnit svara innan men nej, den låter inte nödvändigtvis så som namnet indikerar! 😛 Jag tycker att den är enormt användbar... till och med presetsen är bra. Men det har du redan upptäckt såg jag. Det är ett litet bolag som producerar den och priset är 149 dollar vilket ju i dagsläget gör den till ett överkomligt köp. (Med säger jag inte att du använder en knäckt version och lägger heller inga värderingar i att utvärdera en plugg på det viset heller, men den är ju värd pengarna!)

Dela på andra sajter

Acustica Nebula, McDSP AC1, Voxengo Anaflux Insert och Anaflux Impulse, och URS Saturator har också analog värme och distortion som kan jämna ut ljudet. Det beror kanske lite på vad det ska användas till. Att skicka en gitarr igenom, det mår ju oftast bäst av en tydligt effekt, medan att få analog färg på ljudet överlag är betydligt mer diskret - oftast lite lite grann som tillförs på varje spår och tillsammans bildar en värme.

Ibland de riktigt diskreta effekterna tyckar jag AC1 är rätt cool, för den emulerar konsolldistortion, till exempel SSLs karaktäristiska Solid State förstärkare himla bra, liksom APIs briljanta mysbrus och Neves feta sound. En AC1a på varje spår så har du teoretiskt sett samma färg som t.ex. en nollad fet SSL konsoll tillför ljudet. T.o.m. IK Multimedias T-Racks plug-in har väldigt tydlig analog värme i sin processning.

Akta bara så du inte sabbar stereokoherensen i stereofiler. Såna här pluggar brukar kunna göra det om man inte är försiktig.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Akta bara så du inte sabbar stereokoherensen i stereofiler. Såna här pluggar brukar kunna göra det om man inte är försiktig.

Gör dom det?

Även på DAWs med PDC?

Dela på andra sajter

Gör dom det?

Även på DAWs med PDC?

Det har inte med tekniken att göra, utan snarare den förvrängning dom tillför. Många analog värme effekter tillför mest effekt på basen, och bluddrar ut övre mellanregistret lite. Dessutom är många inte stereosynkade, utan tillför olika mycket effekt i respektive kanal.

Dela på andra sajter

Kolla in PSP Vintage Warmer, den kan användas på allt och gör det bra... riktigt bra!

Hoppas den inte låter allt för mycket 70-tal dock, jag vill ju fortfarande ha ett mordernt ljud, men varmare och mjukare utan de hårda digitala kanterna.

He he... Det är ju nästan precis det sådana pluggar är tänkta att efterlikna — 70- och 80-talets analoga "värme". Till en viss grad i alla fall :rolleyes:

Dela på andra sajter

Tack för tipset, har provat PSP Vintage Warmer 2 nu, och är ganska imponerad, jag tror den är bättre än Voxengo Warmifier, verkar finnas fler valmöjligheter i PSP. och ett allmänt fylligare/fetare sound. Men skulle vara kul att se vad det finns för andra alterntiv förståss, allt bra att jämföra och prova sig fram 😮

Men tack igen för detta tips, kommer anävnda den OFTA i mina mixar!!!

Jag tycker att Vintage Warmer gör sig bättre på enskilda spår, än på hela mixar, men den gör ett bra jobb. 🙂

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Jag tycker att Vintage Warmer gör sig bättre på enskilda spår, än på hela mixar, men den gör ett bra jobb. ☺️

Jag tycker också att den låter kanon. Men jag upplever att den tillför så mycket kompression. Det är väl tanken att den ska göra det i ganska hög grad, eftersom det ska vara bandkompression och inte rör-värme. Ibland känns det som Psp Mixsaturator gör det bättre, för den har 3 olika rörkompressioner att välja på med. Om möjligt så känner jag att jag vill ha bara den rundade klangen.

Så jag vette farao ...

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.