Jump to content
Annons

Wavelab 5; val av cd-format.


Fredrikmo

Recommended Posts

I dokumentationen till Wavelab 5 beskrivs hur man kan ställa in hur lång en cd man skall skapa högst får vara. Den nominella standardspeltiden är ju 74 minuter men man kan alltså ställa om denna tid till 80 eller 63 minuter, eller 66 eller 58 minuter, för den delen.

Dock står det inte i handboken om denna inställning förändrar själva bränningen på skivan, det vill säga om datainformationen tar större plats på skivan om man minskar maxlängden. Vad jag vill veta är om skivans brända gropar blir längre om man minskar värdet. Syftet med detta skulle vara att höja kvaliteten på cdn genom att få tydligare gropar som lättare läses av av cd-spelaren.

Någon här som vet om Wavelab 5 förändrar inbränningsbilden på cdn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är tämligen säker på att spårbredden inte ändras (på samma sätt som kan göras på vinyl), eftersom bredden är angiven i specifikationen för hur ljud-cd ska se ut. 74 minuter gäller 650-megabyteskivor och 80 minuter gäller 700-megabyteskivor.

Vill du bränna göra en ljud-cd med så hög kvalitet som möjligt, använd en skiva som reflekterar laserljuset väl, bränn helst med 4x rotationshastighet och aldrig snabbare än 8x - även om brännaren klarar det. Snabb bränning av ljud ökar snabbt risken för jitterfel i ljudet.

Om du använder en Plextor-brännare (rekommenderar dem varmt): Beroende på var och hur du ska spela upp ljud-cd:n, kan du även experimentera med VariRec (pdf, 251 kb). Men den funktionen finns nog inte i Wavelab 5 (har inte kollat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tämligen säker på att spårbredden inte ändras (på samma sätt som kan göras på vinyl), eftersom bredden är angiven i specifikationen för hur ljud-cd ska se ut. 74 minuter gäller 650-megabyteskivor och 80 minuter gäller 700-megabyteskivor.

Stor tack för ditt engagemang i min fråga. Jag har har väl depp-tänkt i stil med att skivorna är förformaterade för den spellängd som står skrivet, en gång för alla och att en ändring av spårlängden måste göras inte enbart med programmet (Wavelab 5) utan även med en förändring av brännarens sätt att bränna.

När Sony gav upp kampen mot cd-r släppte de en super-duper stationär cd-brännare med mikrofoningångar och hela köret och på den maskinen kunde man förkorta skivornas speltid just för att öka kvaliteten och spelbarheten på skivorna. Men jag skall läsa VariRec du hänvisar till.

Igen: stort tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...