Jump to content
Annons

Är det verkligen lönt att köpa en hardware synth idag?


tubiux

Recommended Posts

Med risk för att reta upp en del läsare skriver jag ändå detta inlägg.

Jag har lite otippat fått en del riksdaler över och har av någon anledning fått in känslan för hårdvarusynthar. Jag provade Virus TI Polar häromdagen och känslan mattades inte av, snarare tvärtom. Eftersom jag inte riktigt kan tänka klart så ber jag om lite hjälp.

Är det verkligen lönt i dessa tider att ens fundera på hårdvara? Jag har redan ett par keyboards och inom kort har jag även väldigt bra dator. På trots av detta funderar jag ändå på en Virus. Det finns förstås några andra kul lådor såsom Origin & Blofeld. Jag är absolut inte intresserad av något gammalt som inte går att koppla direkt till datorn via USB/FW. Borde jag strunta i Virus och istället köpa en schyst controller och någon grym mjukvarusynth? Meningarna går kraftigt isär på nätet vad gäller ljudet. FYI: Jag kommer uppgradera mig till Omnisphere så fort den kommer men det är ju en helt annan typ av plug/instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra fråga! Jag köpte en Moog Little Phatty för ett tag sen. Det är ju en helt annan grej att ratta manuell istället för med musen, mycket roligare att göra ljud helt enkelt. Sen tycker jag nog att det är lite mer tryck i ljudet, men det kan vara inbillning.

Å andra sidan finns det alltid nya roliga hw-syntar man vill ha och man kan inte skaffa alla. Sw-syntar är en bra kompromiss, tycker jag.

Däremot är jag tveksam till alla dessa klaviatur. Om jag vill ha en hw-synt och det finns möjlighet att köpa som modulsynt så skulle jag satsa på det, och sen använda mitt alldeles utmärkta master-keyboard istället. Hur många klaviatur behöver man, de tar ju bara en massa plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte superkunnig men jag tror inte att hårdvarusynthar är någon dålig investering om du använder sådana ljud mycket i dina produktioner. Du sparar väldigt mycket datorkraft på att använda hårdvara mot mjukvara. I mitt fall där jag använder i stort sett bara mjukvara och endast inspelning för sång/rap/röst skulle en bra hårdvaru enhet räcka långt.

Sen säger många att emulerings mjukvaru syntharna inte låter som hårdvaru originalen ändå. Det är något som saknas ljudmässigt som man inte lyckats fixa vid programmeringen.

Jag tror man behöver satsa på en bra variant för att det ska löna sig, med mycket inställningar och rattar mm. Virus som du nämnt är nog en av de bättre investeringarna.

Jag har spanat mycket på Kruzweil PC3x som verkar vara otäckt kompetent, med en ljudkvalité som är utom denna värld. Lite väl över min budget och inget jag är i behov av idag då jag inte känner mig tillräckligt duktig än som producent. http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?product=37

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En synt typ Moog Little Phatty, Virus, Nord Lead det kan jag tycka är rimligt att man har lust att köpa.

Gamla analoga syntar och framför allt modulsyntar är kalas.

En synt som x50, ny Juno xxx njae det vill jag inte ha.

Ett problem jag har med hårdvarusyntarna och en del mjukvarusyntar är att ljuden är så "feta" att dom inte får plats i en mix. Grymt att lyssna på när man skall köpa en synt men nästan oanvändbart i praktiken.

Det är mer en ekonomisk fråga, hårda grejer kostar mer pengar.

Det är också meckigare att integrera en hårdvarusynt i sin setup.

När jag började lira synt så fick jag skriva upp hur jag programerat min Moog(inga minnen här inte) , vilken patch på den andra synten jag använda osv.

Sedan kunde man använda programchange, sysex dumpar men det är fortfarande ett jädra meck jämfört med tex Reason eller att köra en DAW med mjukvarusyntar.

Nu finns det syntar med "pluggar" som fint går in i min DAW så den grejen är enklare.

Vad det gäller ljudet så tycker jag att analogasyntar is teh shit.

Digitala syntar nej tack, det går lika bra att köra i sin DAW.

Jag äger en Moog men den är utlånad, har slutat använda den, har blivit bekväm.

Det är lättare och enklare med mjukvara.

Eftersom jag är svår missbrukare av Reason så ser jag ingen anledning till att köpa nåt hårt.

Dessutom anser jag att en sampler är ett kreativt instrument där man kan skapa knäppa grejer att lira med, gillar inte idén med typ Kontakt och andra sampleplayers. Det är bra bröd och smör ljud men ack så tråkigt.

Slutsats, en hårdvara måste ge mig en rejäl kick om jag skall köpa någon.

Och troligen är den analog, ej digital som det mesta idag är.

Reason anser jag vara en av de mest kompetenta syntarna idag, inkluderat all hårdvara och mjukvara.

Usch, mycket svammel blev det... skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag - om man inte tänker använda den främst som klaviatur.

Det som kan vara meningsfullt, är förstås om man vill avlasta datorn genom att köra vissa saker på externa syntar, men annars vete 17...

De emuleringar som finns, kommer allt närmare originalen efter hand - och felet som de flesta gör, är att de letar efter skillnader för att "sätta dit" mjukvaran, medan den ENDA frågan man egentligen behöver ställa, är om det låter bra. Det behöver ju inte låta identiskt med en gammal dammig synt för att det ska låta bra, utan i en mix räcker det nästan alltid om det kommer rimligt nära originalet, om man nu tvunget ska ha originalets sound.

När det gäller analoga syntar, så kanske det kan vara motiverat i vissa fall, eftersom deras filter kan göra en del med ljudet som många uppfattar som trevligt - men när det gäller samplers, så är hårdvarusyntarna meningslösa, eftersom man kan få väldigt mycket större och bättre samplingsbibliotek till mjukvaran när samplingarna kan streamas från hårddisk, medan hårdvaru-samplers fortfarande är kvar i det gamla systemet med att ladda in samplingarna i RAM...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag - om man inte tänker använda den främst som klaviatur.

Det som kan vara meningsfullt, är förstås om man vill avlasta datorn genom att köra vissa saker på externa syntar, men annars vete 17...

De emuleringar som finns, kommer allt närmare originalen efter hand - och felet som de flesta gör, är att de letar efter skillnader för att "sätta dit" mjukvaran, medan den ENDA frågan man egentligen behöver ställa, är om det låter bra. Det behöver ju inte låta identiskt med en gammal dammig synt för att det ska låta bra, utan i en mix räcker det nästan alltid om det kommer rimligt nära originalet, om man nu tvunget ska ha originalets sound.

När det gäller analoga syntar, så kanske det kan vara motiverat i vissa fall, eftersom deras filter kan göra en del med ljudet som många uppfattar som trevligt - men när det gäller samplers, så är hårdvarusyntarna meningslösa, eftersom man kan få väldigt mycket större och bättre samplingsbibliotek till mjukvaran när samplingarna kan streamas från hårddisk, medan hårdvaru-samplers fortfarande är kvar i det gamla systemet med att ladda in samplingarna i RAM...

Håller med dig Claes.

Ett förtydligande, när jag pratar samplers menar jag tex NN-XT som finns i Reason, dvs en mjuksampler och naturligtvs andra kompetenta mjukasamplers...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag - om man inte tänker använda den främst som klaviatur.

Det som kan vara meningsfullt, är förstås om man vill avlasta datorn genom att köra vissa saker på externa syntar, men annars vete 17...

De emuleringar som finns, kommer allt närmare originalen efter hand - och felet som de flesta gör, är att de letar efter skillnader för att "sätta dit" mjukvaran, medan den ENDA frågan man egentligen behöver ställa, är om det låter bra. Det behöver ju inte låta identiskt med en gammal dammig synt för att det ska låta bra, utan i en mix räcker det nästan alltid om det kommer rimligt nära originalet, om man nu tvunget ska ha originalets sound.

När det gäller analoga syntar, så kanske det kan vara motiverat i vissa fall, eftersom deras filter kan göra en del med ljudet som många uppfattar som trevligt - men när det gäller samplers, så är hårdvarusyntarna meningslösa, eftersom man kan få väldigt mycket större och bättre samplingsbibliotek till mjukvaran när samplingarna kan streamas från hårddisk, medan hårdvaru-samplers fortfarande är kvar i det gamla systemet med att ladda in samplingarna i RAM...

Nä, nu måste jag som keyboardist säja att mjukvara aldrig blir det samma som hårdvara... :rolleyes:😄

Framför allt live, men även i studion... Det finns många fördelar...

– Den avlastar datorn

– Bättre och lättare att ratta ljud/effekter

– Kraschar/strular väldigt sällan

– Ska man ha riktigt bra mjukvara så kostar den nästan lika mycket…

När det gäller att välja ”syntljud” så använder jag samma regler för dom som andra ljud i mixen…

Det gäller att ”malera”, dvs använda/balansera olika ljud emot och med varandra…

För att underlätta det använder jag både mjukvara och externa burkar...

Men det är bara jag det... 😑😄 Och jag gillar grejer som finns i verkligheten... 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många redan har svarat. Jag borde kanske tillägga att jag fick en kick direkt när jag testade Virus Polar. Vad jag dock inte vet är om jag känner likadant efter 2v. Rent generellt så känner jag att prylar/pluggar eller vad det nu än är som inspirerar en är otroligt värdefulla. Det jag kan lacka ur på vad gäller mjukvara är att vägen kan vara ganska lång innan man är igång. Det kan vara gött att bara trycka ON och sedan köra direkt. Om sedan en Virus desktop är värd priset för mig är en helt annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag - om man inte tänker använda den främst som klaviatur.

Det som kan vara meningsfullt, är förstås om man vill avlasta datorn genom att köra vissa saker på externa syntar, men annars vete 17...

De emuleringar som finns, kommer allt närmare originalen efter hand - och felet som de flesta gör, är att de letar efter skillnader för att "sätta dit" mjukvaran, medan den ENDA frågan man egentligen behöver ställa, är om det låter bra. Det behöver ju inte låta identiskt med en gammal dammig synt för att det ska låta bra, utan i en mix räcker det nästan alltid om det kommer rimligt nära originalet, om man nu tvunget ska ha originalets sound.

När det gäller analoga syntar, så kanske det kan vara motiverat i vissa fall, eftersom deras filter kan göra en del med ljudet som många uppfattar som trevligt - men när det gäller samplers, så är hårdvarusyntarna meningslösa, eftersom man kan få väldigt mycket större och bättre samplingsbibliotek till mjukvaran när samplingarna kan streamas från hårddisk, medan hårdvaru-samplers fortfarande är kvar i det gamla systemet med att ladda in samplingarna i RAM...

Nä, nu måste jag som keyboardist säja att mjukvara aldrig blir det samma som hårdvara... :rolleyes:😄

Framför allt live, men även i studion... Det finns många fördelar...

– Den avlastar datorn

– Bättre och lättare att ratta ljud/effekter

– Kraschar/strular väldigt sällan

– Ska man ha riktigt bra mjukvara så kostar den nästan lika mycket…

När det gäller ”syntljud” så använder jag samma regler för dom som andra ljud i mixen…

Det gäller att ”malera”, dvs använda/balansera olika ljud emot och med varandra…

För att underlätta det använder jag både mjukvara och externa burkar...

Men det är bara jag det... 😑😄 Och jag gillar grejer som finns i verkligheten... 😄

– Den avlastar datorn - Stämmer

* Men med dagens kraftfulla datorer tycker jag inte det är något problem.

– Bättre och lättare att ratta ljud/effekter - Tveksamt

* En bra midicontroller ihop med en vettig mjuksynt kan du skräddarsy vad du skall kontrollera, smutt när man kör live.

– Kraschar/strular väldigt sällan - Stämmer

* Tur är väl att dagens syntar är stabilare än dom jag lirade på under 80-talet, hade det varit lika illa nu som då så kan jag säga att jag hade till och med kunnat tänka mig att lira live med enbart Absynth...

– Ska man ha riktigt bra mjukvara så kostar den nästan lika mycket… - Tveksamt

Reason kostar ca 4 000:- det får inte mycket hårdvarusynt för. Åtminstone ingen jag skulle vilja ha.

Men var och en blir salig på sin tro.

Man få lägga pengar på det man gillar.

Kul ämne att diskutera, lite debatt blir det om man säger så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag - om man inte tänker använda den främst som klaviatur.

Det som kan vara meningsfullt, är förstås om man vill avlasta datorn genom att köra vissa saker på externa syntar, men annars vete 17...

De emuleringar som finns, kommer allt närmare originalen efter hand - och felet som de flesta gör, är att de letar efter skillnader för att "sätta dit" mjukvaran, medan den ENDA frågan man egentligen behöver ställa, är om det låter bra. Det behöver ju inte låta identiskt med en gammal dammig synt för att det ska låta bra, utan i en mix räcker det nästan alltid om det kommer rimligt nära originalet, om man nu tvunget ska ha originalets sound.

När det gäller analoga syntar, så kanske det kan vara motiverat i vissa fall, eftersom deras filter kan göra en del med ljudet som många uppfattar som trevligt - men när det gäller samplers, så är hårdvarusyntarna meningslösa, eftersom man kan få väldigt mycket större och bättre samplingsbibliotek till mjukvaran när samplingarna kan streamas från hårddisk, medan hårdvaru-samplers fortfarande är kvar i det gamla systemet med att ladda in samplingarna i RAM...

Nä, nu måste jag som keyboardist säja att mjukvara aldrig blir det samma som hårdvara... 😄😆

Framför allt live, men även i studion... Det finns många fördelar...

– Den avlastar datorn

– Bättre och lättare att ratta ljud/effekter

– Kraschar/strular väldigt sällan

– Ska man ha riktigt bra mjukvara så kostar den nästan lika mycket…

När det gäller ”syntljud” så använder jag samma regler för dom som andra ljud i mixen…

Det gäller att ”malera”, dvs använda/balansera olika ljud emot och med varandra…

För att underlätta det använder jag både mjukvara och externa burkar...

Men det är bara jag det... 😄☺️ Och jag gillar grejer som finns i verkligheten... :rolleyes:

– Den avlastar datorn - Stämmer

* Men med dagens kraftfulla datorer tycker jag inte det är något problem.

– Bättre och lättare att ratta ljud/effekter - Tveksamt

* En bra midicontroller ihop med en vettig mjuksynt kan du skräddarsy vad du skall kontrollera, smutt när man kör live.

– Kraschar/strular väldigt sällan - Stämmer

* Tur är väl att dagens syntar är stabilare än dom jag lirade på under 80-talet, hade det varit lika illa nu som då så kan jag säga att jag hade till och med kunnat tänka mig att lira live med enbart Absynth...

– Ska man ha riktigt bra mjukvara så kostar den nästan lika mycket… - Tveksamt

Reason kostar ca 4 000:- det får inte mycket hårdvarusynt för. Åtminstone ingen jag skulle vilja ha.

Resan till målet kan ibland vara syftet med hela resan... ☺️:rolleyes:

Att tex köpa en B4 plugg istället för att micka upp och lägga äkta hammond...

Var tog personligheten vägen...?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man en keyboardist och spelar ganska mycket live då är det klart att man ska ha hårdvara. Skulle en trummis nöja sig med bara trummplug?!

Men är man en hobby musiker som inte lirar keybords så mycket, specielt en som inte lirar live med andra musiker, då är det onödigt.

Man få aldrig glömma att el. prylar som keyboards förlurar sitt värde snabbt eftersom det kommer nya grejer hela tiden.

Ska du köpa något så glöm inte att kolla beg. markanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker såhär:

Ju mer hårdvara man har - desto roligare är det då att producera musik. Och jag tror också att man gör lite bättre musik 😆 eftersom det blir mycket roligare .. jag menar .. hur inspirerande är det att klicka på en mus?

Håller med, har man roligare så blir det bättre, åtminstone för dig själv.

Men vilken hårdvara? Mycket av det som säljs idag är ju lika trist som den inbyggda GM synten i windows.

Beroende på vad du klickar på med musen är det väl mer eller mindre inspirerande, eller hur?

Det roliga är väl om man har ett snabbjobbat och enkelt sätt att jobba på. Fortare fram till sin idé är mitt mål, oavsett det är hårdvara eller mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag - om man inte tänker använda den främst som klaviatur.

Det som kan vara meningsfullt, är förstås om man vill avlasta datorn genom att köra vissa saker på externa syntar, men annars vete 17...

De emuleringar som finns, kommer allt närmare originalen efter hand - och felet som de flesta gör, är att de letar efter skillnader för att "sätta dit" mjukvaran, medan den ENDA frågan man egentligen behöver ställa, är om det låter bra. Det behöver ju inte låta identiskt med en gammal dammig synt för att det ska låta bra, utan i en mix räcker det nästan alltid om det kommer rimligt nära originalet, om man nu tvunget ska ha originalets sound.

När det gäller analoga syntar, så kanske det kan vara motiverat i vissa fall, eftersom deras filter kan göra en del med ljudet som många uppfattar som trevligt - men när det gäller samplers, så är hårdvarusyntarna meningslösa, eftersom man kan få väldigt mycket större och bättre samplingsbibliotek till mjukvaran när samplingarna kan streamas från hårddisk, medan hårdvaru-samplers fortfarande är kvar i det gamla systemet med att ladda in samplingarna i RAM...

Och har man aldrig haft orginalet eller ens ägt en hårvarusynth så bryr man sig än mindre om det är 100% likt orginalet eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara med hårdvarusynthar. Kanske mycket pga av ljudet, men allra mest på grund av KÄNSLAN. -Jag har testat många mjukvarusynthar genom åren, men aldrig någon som gett mig samma Wooow-känsla som när jag lirar på en riktig synth! 😆 Det är något visst med att ha dedikerade rattar inom räckhåll så att man knappt ens behöver titta för att skruva till ljudet...

Om du funderar på att kombinera mjukvara med hårdvara så skulle jag rekommendera att du köper en synth som ger något extra, nåt som du inte kan få som mjukvara. -En riktig analogis eller en analog/digitalhybrid.

Drloop: För de nämnda 4000kr kan man faktiskt få en del gôtt: Evolver, Blofeld/microQ, ESQ1/SQ80, NordModular G1. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag kör bara med hårdvarusynthar. Kanske mycket pga av ljudet, men allra mest på grund av KÄNSLAN. -Jag har testat många mjukvarusynthar genom åren, men aldrig någon som gett mig samma Wooow-känsla som när jag lirar på en riktig synth! :rolleyes: Det är något visst med att ha dedikerade rattar inom räckhåll så att man knappt ens behöver titta för att skruva till ljudet...

Om du funderar på att kombinera mjukvara med hårdvara så skulle jag rekommendera att du köper en synth som ger något extra, nåt som du inte kan få som mjukvara. -En riktig analogis eller en analog/digitalhybrid.

Drloop: För de nämnda 4000kr kan man faktiskt få en del gôtt: Evolver, Blofeld/microQ, ESQ1/SQ80, NordModular G1. :rolleyes:

Mmm, Evolver är jag faktiskt sugen på...

ESQ1 har jag redan, den står på vinden den med.

Nord Modular är cool men den är faktiskt mer lik en mjukvarusynt med sin editor... :rolleyes:

Var väldigt nära att köpa en NordModular men nu när Reason har fått Thor så känns det inte så aktuellt längre.

Analogt var ordet sa Bull, det är svårt att få i datorn 😆

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något visst med att ha dedikerade rattar inom räckhåll så att man knappt ens behöver titta för att skruva till ljudet...

Där sätter du nog fingret på den springande punkten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det i princip är bortkastade pengar att köpa en hårdvarusynt i dag

Fast hårdvarusynthar kan man ju sälja, eftersom det finns en fungerande andrahandsmarknad för dessa - till skillnad från mjukvarusynthar där andrahandsmarknaden är i det närmaste död (eller kanske "ännu ofödd" är bättre). Köper man en begagnad synth med ett par år på nacken kan man förmodligen sälja den för ungefär lika mycket som man köpte den för när man tröttnat - eller mer, om det är ett gammalt analogmonster. Så i den mån det är bortkastade pengar, så har man inte kastat dem så långt.

Det andra stora problemet med mjukvarusynthar är användargränssnittet. Även om man använder Stora Feta Midicontrollern så känns det aldrig lika roligt med generiska interface som att ratta en riktig analog- (eller VA-) synth. Korg var väldigt rätt ute med sin MS-20-controller, och det är synd att den inte tycks ha fått några efterföljare överhuvudtaget. Prisfråga, förstås.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vill man få det att låta på ett visst sätt då får man ta det som funkar vill man ha Roland jp 8000 med supersaw så får man köpa den om man vill ha det exakta ljudet.

Sedan att tänka på är att din mix kan sticka ut med riktig hårdvara och inte låta som reason eller någon cool synth plugg som alla har i datorn nu mer.

Fast jag tror om du frågar dom riktigt duktiga producenter så tycker dom flesta att det är mer tryck i riktig hårdvara.

Tycker FM8 ES-2 är några av dom bästa mjukis syntharna sedan kan man väl hitta något ljud här och där eller en sampling att köra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vitsen med att köpa en digital synt/keyboard och använda den i studion. Det blir ju samma sak som att spela på en midiklaviatur och samplingar från datorn istället för samplingarna i synten.

Att köpa en analog synt är ju en helt annan sak, den har sitt eget ljud. Köper man en digital synt så försöker den bara låta som något annat, då kan man lika gärna ha det i datorn, vilket oftast blir betydligt billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad då "lönt"?

Man hittar väl instrument som man vill spela på. Om de är hård- eller mjukvaror spelar väl ingen roll, bara du trivs med det.

Om du alltid vill hänga på de senaste ljuden är det bra med blandinstrument; en synth som du kan ha som spelbart instrument men som går att uppgradera och komplettera med mjukvaror. Gränserna mellan hård- och mjukvarusyntar suddas ut. Kolla bara att du har rejäla möjligheter att köra med mjukvaruljud om du skulle vilja bygga ut din klaviatur så är det nog inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad det märks att man är gammal ibland. Jag minns den här debatten från way back when, men då handlade det om analoga vs digitala syntar. Vilket som var bäst, om det var någon egentlig skillnad och varför det ena skulle vara bättre än det andra. Vilket ter sig ganska svårförståeligt så här i efterhand. But here we are again :-)

Den springande punkten är förstås att var och en blir salig på sin tro. Och att man ska se till att ha de grejer som inspirerar en mest. Att köpa de grejer man vill använda och som gör det roligt att göra musik är aldrig bortkastade pengar. När min egen musikproduktion flyttade in i datorn gick jag under ett tag över till att använda 95% mjukvara i ett drygt år. Såg ingen anledning att ens starta hårdvaran om det inte var något särskilt ljud jag ville åt, som gjorde det enklare att bara plocka direkt. (Undantaget just Virus TI då, men den "känns" som mjukvara eftersom jag rörde fronten så sällan att den dammade igen totalt 🙂 Total Integration är väldigt sant.)

Nu använder jag "allt" igen. Plockar glatt från hela hårdvaruracket och slås nästan dagligen av ett uppriktigt förvånat "fan vad BRA det här låter, trots att det är en asgammal och numera billig burk!" Min egen tro är således: det *är* skillnad på hårdvara och mjukvara. Om det sedan är en skillnad du upplever alls/mycket, och om skillnaden väger över till ena eller andra sidan - that's your call. (PRETTO) Ju fler källor du plockar ljuden ifrån, desto bredare blir den soniska paletten (/PRETTO) Men det enda området där jag tycker man kan jämföra rakt av utan att det blir missvisande, är sampling/rompling. Och då handlar det väl till syvende och sist om vilket som fungerar bäst i ditt fall. Hårdvara är ju (ofta) smidigast live, till exempel. :-)

My two cents.

/J

Redigerat av Filmtoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Även om "moderna" synthar är i princip en ompaketerad mjukvarusynt så.. må jag medge att dom höjjer kreativiteten enormt.. Sitter själv och räknar kronorna för mitt nästa inköp.. en Kurzweil PC3.. Så då får jag en juste kontroller för min DAW och min tilltänkta mjukvarusynth Omnisphere 🙂.. Allt handlar om kreativitet.. Såg du säkert på videon med Ronald Jenkees (som inte alls är lika dum som han ser ut på video)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju fler källor du plockar ljuden ifrån, desto bredare blir den soniska paletten

Så sant som det är sagt. Det är därför jag har upp emot 40 VSTi-kartonger stående i troféhyllan (och ett par andra som är köpta som download)... 🙂 ja, ja - medräknat några som har uppdaterats ett par gånger, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker såhär:

Ju mer hårdvara man har - desto roligare är det då att producera musik. Och jag tror också att man gör lite bättre musik 🙂 eftersom det blir mycket roligare .. jag menar .. hur inspirerande är det att klicka på en mus?

Jag kan bara hålla med... Den som har mest musikgrejer när han dör vinner.... 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker såhär:

Ju mer hårdvara man har - desto roligare är det då att producera musik. Och jag tror också att man gör lite bättre musik 🙂 eftersom det blir mycket roligare .. jag menar .. hur inspirerande är det att klicka på en mus?

Ja det är ju detta som är grejen! Att ha en burk med dedikerade rattar att vrida på.. sen att det finns emuleringar som låter fett med lök är en annan sak.

En extern synt avlastar datorn och kräver inget minne däremot kräver varje synt / effekt en dedikerad port i ett multiportsljudkort vilket innebär en hyffsat stor plånbok om du har flera enheter som ska in i datorn.

Köper du enbart software-syntar och effekter får du belastning på CPU, Minne och hårddisk.. så hur man än vrider o vänder på kakan finns det en baksida med båda alternativen som kostar pengar..

Men återigen: Det är roligare med externa syntar och effekter som man kan ta på..

Jag kan bara hålla med... Den som har mest musikgrejer när han dör vinner.... 😉😉

Då får vi ha en get-together straxt innan vi dör och jämföra 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kom väldigt lägligt för mig då jag just nu befinner mig i valet och kvalet mellan att köra midikontroller eller analogt. Jag hade nämligen en Korg microKontrol fram till för någon vecka sedan då den helt plötsligt la av och inte ville fungera längre. Jag har upptäckt att jag verkligen inte klarar mig längre utan ett klviatur (det är hemskt att göra musik med bara musen!) och måste därför köpa mig något nytt.

Jag har använt Reason fram till nu då jag har tänkt att gå över till Logic i samband med att jag måste köpa ett nytt klaviatur. Jag är nästan helt inne på att köpa en Korg MS2000, men det jag undrar (vilket kanske är en skitdum fråga, men jag är verkligen inte så insatt) är hur man bär sig åt för att köra en analog synt genom exempelvis Logic. Jag vet att man kan köpa till ett midiinterface, men mer än så vet jag egentligen inte.

Det kanske låter dumt att vilja köpa en analog synt när jag är så dåligt insatt i det tekniska, men min sanna passion i musikskapandet är framställning av ljud samt hela hands-on-känslan, därför känns analogt som det naturliga valet. Dessutom tycker jag att det är viktigt att ha arbeta med ett instrument som är tilltalande rent estetiskt så att man vill använda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...