Jump to content
Annons

Varför görs inga "lagom" stora rörisar med tillräckligt med gain?


henkeH2

Recommended Posts

Eller har jag missat dem?

Vill ha en rörförstärkare för hårdrock och metal, men den ska vara för hemmabruk.

6505 212 låter kanon, men med sina 60? watt kan jag inte gå över 2 i mastervolym. Känns overkill. För stor. Men den har mitt" ljud.

Tiny Terror är nätt och fin, men där tycker jag inte gainen räcker samt riktig EQ saknas. För liten.

Laney LC 30 - för högljudd och för lite gain.

Line6 SV40 - har rör och effekter vilket är bra, men jag gillade inte hur den lät.

Blackheart Little Giant är på rätt spår med sina 5? watt, men att inte ha nån mastervolym? Kom igen. Deras Handsome Devil ska ha både gain och master, men den lär säkert inte låta metal. Då blir det pedal. Dessutom har ingen den hemma så man kan prova den.

Jag kunde tänkt mig en 7-10 watts röris, MED EQ, MED tillräckligt med gain, gärna med nån effekt också.

Som hemmaspelare känner jag mig diskriminerad. 😉

Är less på att sitta på helspänn när jag vrider på mastervolymen från noll till 1. Det blir ju mer som en on/off-knapp.

MINDRE WATT ÅT FOLKET!

Rock on....I guess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eller har jag missat dem?

Vill ha en rörförstärkare för hårdrock och metal, men den ska vara för hemmabruk.

6505 212 låter kanon, men med sina 60? watt kan jag inte gå över 2 i mastervolym. Känns overkill. För stor. Men den har mitt" ljud.

Tiny Terror är nätt och fin, men där tycker jag inte gainen räcker samt riktig EQ saknas. För liten.

Laney LC 30 - för högljudd och för lite gain.

Line6 SV40 - har rör och effekter vilket är bra, men jag gillade inte hur den lät.

Blackheart Little Giant är på rätt spår med sina 5? watt, men att inte ha nån mastervolym? Kom igen. Deras Handsome Devil ska ha både gain och master, men den lär säkert inte låta metal. Då blir det pedal. Dessutom har ingen den hemma så man kan prova den.

Jag kunde tänkt mig en 7-10 watts röris, MED EQ, MED tillräckligt med gain, gärna med nån effekt också.

Som hemmaspelare känner jag mig diskriminerad. 😉

Är less på att sitta på helspänn när jag vrider på mastervolymen från noll till 1. Det blir ju mer som en on/off-knapp.

MINDRE WATT ÅT FOLKET!

Rock on....I guess.

Du kan ju använda en powerbrake eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju använda en powerbrake eller liknande.

På tal om det, hur bra bra funkar dem egentligen? Typ hotplate å allt va de heter... Jag har hört att folk klagar på att det blir komprimerat på nått sätt å att det blir nån form av hinna över ljudet å de låter dämpat typ?

Nån som har en och tycker att det låter riktigt bra? Så att det låter högt, fast lågt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Marshall JCM 2000 DSL 401 hemma. 40 watt så jag kan inte maxxa den, men jag tycker att den låter kanon på lägre volymer också. Det finns också en DSL 201 som är på 20 watt, men den har jag inte testat och vet inget om så den kan jag inte uttala mig om. Annars är ju TT:n också råbra, men den vill du ju som du sagt inte ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad doktorn rekommenderade. Powerbrake eller liknande skulle kunna göra det du söker efter men du behöver inte begränsa dig vad det gäller valet av förstärkare. Nu kanske du är ute efter en mindre pga ekonomiska begränsningar men om inte... så köp det ljud du gillar och en typ power brake så är du hemma i värmen igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en forumlänk där detta diskuteras:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=attenuator

Som jag skriver där så är min Hotplate bland det bästa jag köpt. Power brake har jag inte läst lika gott om.

En förstärkare på 7w kan man ändå inte kräma på ordentlig hemma eftersom det blir för högljutt. Lika bra att skaffa den förstärkare man vill ha och reglera output med en attenuator. Det fungerar utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Laney TT20. EL84 i push-pull ?

Jag tror inte att det finns någon egentlig lösning på problemet. Om något skulle lyckas göra en gitarrstärkare som låter riktigt bra på

låg volym så skulle det bli en storsäljare. Börja med låg effekt och labba sedan med pedaler och olika typer av dämpning.

Elektrisk och akustisk tills man kan acceptera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en forumlänk där detta diskuteras:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=attenuator

Intressant om attenuators, och även om sk förstärkarmyter.

Rent krasst verkar det ju som om transistorstärkare passar bättre för hemmaljudnivåer. Kan hända att jag snöat in mig på rör bara för att rör ´är the shit´. Men örat vet vad örat gillar, och örat älskade 6505-combon. Även om jag aldrig gick över 2 i mastervolym. So what om det är overkill med 60 watt hemma.

Nu är det jag som snokar upp en beggad sådan.

Fast först ska jag pröva en TT med en boost. JAM har säääkert fått in en nu. Yeah, right!

Tack för tipsen, rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney LC 30 - för högljudd och för lite gain.

Kan Laney LC 15 vara något då? (Fast den har väl samma gain-brist som storebror...)

Kostar 2995:- på Jam. Jag borde kanske kolla in den själv, när jag tänker efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har definitivt övervägt både den och LC30. Men den lilla har bara en kanal och inget övrigt. Har klarat mig i många år med min Marshall 8240 Valvestate med två kanaler med separata EQ, reverb, chorus och effektloop. Det har varit väldigt smidigt och har nästan aldrig känt behov att köpa pedaler eller liknande. Så sånt vill jag gärna ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...