Jump to content
Annons

Scenkläder - matchas eller inte?


RikardS (oregistrerad)

Recommended Posts

RikardS (oregistrerad)

Vi i bandet funderade på att skaffa häftiga matchande scenkläder 😉 (Vi lirar typ Rock N Roll / Punkrock)

Någon av er som har erfarenheter av detta?

Tycker ni det är bra eler dåligt med matchande kläder?

Några tips på vad som är snyggt att klä sig i på scenen? eller tips på vad man inte bör ha på sig på scenen?

Hade också varit kul att höra om ni har haft några helflippade scenkläder?

De roligaste vi har gjort är att spela nakna, de väcke lite uppmärksamhet i den komunen... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl en smaksak om det är bra eller dåligt med matchande kläder. Om man är ute och giggar och något av de andra banden man giggar med helt plötsligt hoppar ur sina vanliga kläder och byter om till sina tuffa rock´n´roll käder .. hmmmm. Det funkar kanske om det är kläder man skulle kunna gå med privat, men när man sätter på sig något helt annat för att vara crazy rock´n´roll så blir det oftast bara töntigt.. om kläderna dessutom ska matcha så blir det inte direkt tuffare. Men å andra sidan så beror det på vad ni vill och vilken musik ni spelar.Vill ni vara tokroliga så fungerar det, men vill ni framstå som ett seriöst band så ska det mycket till för att det ska vara ett plus med matchande kläder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hives spelar väl i en helt egen division när det gäller scenkläder. De har ju mer eller mindre gjort det till sin grej. Som tidigare nämts blir det dock allt som oftast bara töntigt med matchade scenkläder (läs: amerikansk 60-tals garage t.ex the Monks, Paul Revere and the Raiders mfl. och svensk 70-tals dansband). Personligen gillar jag subtilt matchade scenkläder, som t.ex the Clash. Sjukt snyggt band.

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)
Det är väl en smaksak om det är bra eller dåligt med matchande kläder. Om man är ute och giggar och något av de andra banden man giggar med helt plötsligt hoppar ur sina vanliga kläder och byter om till sina tuffa rock´n´roll käder .. hmmmm. Det funkar kanske om det är kläder man skulle kunna gå med privat, men när man sätter på sig något helt annat för att vara crazy rock´n´roll så blir det oftast bara töntigt.. om kläderna dessutom ska matcha så blir det inte direkt tuffare. Men å andra sidan så beror det på vad ni vill och vilken musik ni spelar.Vill ni vara tokroliga så fungerar det, men vill ni framstå som ett seriöst band så ska det mycket till för att det ska vara ett plus med matchande kläder.

Ah kan va så, men det kan va snyggt om bandmedlemmarna matchar varandra någorlunda iaf. Kanske inte så extremt med att ha exakt likadant på sig. men att på nått sätt se ut som en enhet, eller hur man ska förklara det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte så extremt med att ha exakt likadant på sig. men att på nått sätt se ut som en enhet, eller hur man ska förklara det 😱

Där har du väl kontentan av det hela tycket jag. Om alla har precis likadana kläder så ser det faktiskt bara cheesy ut, men om ni väljer ut något och klär er runt det så funkar det faktiskt ganska ofta.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror rätt mycket på vad man är för gäng tycker jag. Allt finns ju representerat från scen, alltifrån rent teaterspektakel till "comeasyouare"-rakt av. Å ena sidan Kiss, å andra sidan Springsteen för att ta ett par hyfsat kända exempel.

Man kan ju fråga sig inom bandet; "vill vi leverera en image, eller vara oss själva"?... Frågan är dessutom inte helt antingen/eller; ibland kan man ju via image förstärka det av "sig själv" som man vill ge från scenen.

Och eftersom exemplet tagits upp i tråden; det skulle faktiskt vara rätt ball med ett råpunkband som klädde sig i 70talsgula dansbandplagg. Man kan väl säga att just Hives gör nåt liknande... Det som är mest fel kan bli rätt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)
Beror rätt mycket på vad man är för gäng tycker jag. Allt finns ju representerat från scen, alltifrån rent teaterspektakel till "comeasyouare"-rakt av. Å ena sidan Kiss, å andra sidan Springsteen för att ta ett par hyfsat kända exempel.

Man kan ju fråga sig inom bandet; "vill vi leverera en image, eller vara oss själva"?... Frågan är dessutom inte helt antingen/eller; ibland kan man ju via image förstärka det av "sig själv" som man vill ge från scenen.

Och eftersom exemplet tagits upp i tråden; det skulle faktiskt vara rätt ball med ett råpunkband som klädde sig i 70talsgula dansbandplagg. Man kan väl säga att just Hives gör nåt liknande... Det som är mest fel kan bli rätt.

tjing

Tack så mycket för det svaret Vallhagen 😱

Det gav mej något att tänka på nu i helgen 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gjorts förut, men jag tycker fortfarande det är bäst om det ska vara synkat:

Rockröja bekläds med fördel av svarta kostymer, vita skjortor och svarta slipsar!

Självklart välputsade skor.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är viktigt att musiker "ger" nåt lite extra när de går upp på scenen. Om det sedan bara är en lite coolare skjorta eller fullfjädrat teatersmink kan ofta kvitta.

Fast det viktigaste är iofs att det känns äkta! -Poserare med påklistrad image finns det väldigt gott om, särskilt i synthscenen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gav mej något att tänka på nu i helgen 🙂

Gott att jag kunde leverera en tanke:)

Jag tycker oxå tråden är motiverad. En fråga där många har en åsikt som är värd att lyssna på😆, inte minst android när han nämner "äkthet" och Tufftufftuff som tycker det är jönsigt att behöva byta om:). Att posera eller klä ut sig till lördagspunkare är inte mycket värt om man inte har nåt att komma med... Eller...

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)

Något som hade kunnat bli kul, är att någon som man "lånar" in, kommer upp på scenen i pandadräkt och dansar .

För då hade de kvittat vad man har för scenkläder, för pandan tar all uppmärksamhet 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)
Något som hade kunnat bli kul, är att någon som man "lånar" in, kommer upp på scenen i pandadräkt och dansar .

Låter skitkul ...

😮

Du tycker säkert det låter som en kass idee, men tänk efter.

Om du är och tittar på ett band och publiken är lite halvlam..

Helt plötsligt så kommer det in en full panda på scenen odrar igång värsta dansen! 🙂

Jag hade iallafall betalat för en sådan konsert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som hade kunnat bli kul, är att någon som man "lånar" in, kommer upp på scenen i pandadräkt och dansar .

Låter skitkul ...

😮

Du tycker säkert det låter som en kass idee, men tänk efter.

Nu har jag tänkt igen.

Låter fortfarande skitkul ...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg Zombiesuckers, som hade en rolig stil. Musiken var någon slags blandning av punk, Kiss, Alice Cooper och Marilyn Manson, vilket man även kan säga om deras stil, med masker och svartvit ustyrsel. Sångaren kom under en låt in med ett blodigt förkläde och en motorsåg, under en annan hade han mikrofonen på en kulspruta. Och för att göra det hela än värre, hade dom en extremt lättklädd dam som kom ut med gravstenar där låtens titel stod skriven, lite grand som innan boxningsmatcher. 🙂

Dom var lite småroliga, men jag var typ den ende som tyckte det... 😛

EDIT: man kan också göra som jag gillar att göra - nämligen improvisera! I omklädningsrummet hittade jag en rolig hatt. Komplett med lånade solbrillor från andra gitarristen blev det här resultatet under en av våra låtar:

450907424_l.jpg

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...