Jump to content
Annons

Kick effekter, Vocals och lite till?


liljekvist

Recommended Posts

Vill börja med att notera det jag läste nyss, en tråd angående FL studio i jämförelse med andra program, vad det saknar och vad folk egentligen tycker om det. Jag håller absolut med dom som säger att folk som genom t.ex Youtube ser FL för första gången, reagerar med att det är oanständigt designat och att det endast verkar vara för nybörjare är folk som inte insett Fruity's riktiga guldgruva. Jag anser att FL är en riktig skönhet i musikmakeriet, ett ruggigt bra program i mina ögon. Sen beror det ju på vem som sitter, och sen har vi ju Bas Jagaren som direkt knyter refkektioner med att FL endast är för "Eurodance" och dylikt. Jag har fipplat i snart sex år, och jag har ett par skivor på G, alla med olika musikstilar. Jag ser inget problem med att prodda olika stilar i FL. Saken är ju att folk helt enkelt underskattar FL studio enligt mig själv.

Men nu till mina frågor. Kan ju börja med att kolla här om någon här har våran käre landsgranne "DJ Splash's" vocals till Flying High? Alltid varit sugen på att köra en remix på den. Okej, the real issue. Jag har under en längre tid försökt fippla med kompressorn och dessutom slipat så gott jag kunnat på mina kickar, men det vill inte te sig som jag är ute efter. Alla här som hört en hel del Hand's up / Euro vet vilka slags trummor eller snarare, effekter på trummorna jag är ute efter. Har vridit och vänt som en galning, testat olika sorters grund kickar men det ger inte effekten jag vill ha. Tänkte kolla om ni hade några fina tips helt enkelt.

Sen har jag också otroligt svårt att få tag i klara och rena melo ljud, det mesta jag får fram är lite halvdant, lite för ostämt som jag brukar säga. Dock har jag upplevt en klar förbättring med en komp. på och lite små effekter. Skulle precis som första frågan, bara kolla lite om någon hade några bra tips.

För att skjuta in en extra liten "fråga" så undrar jag (även fasst det är fel avdelning) ifall någon är sugen på att göra ett Internet Feat eller något i den stilen?

Tacksam för svar på dessa halvdanna frågor, Mvh Liljekvist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jestericious (oregistrerad)

Hej!

Håller själv på å producerar Hands Up / Hard Dance musik och har väl gjort det dom senaste 3-4 åren.. Så jag ska väl bidra med det jag kan. De 3 huvudsakliga effekter jag använder på mina kicks är EQ, kompressor och reverb. Men du måste dock ha en bra kick att utgå ifrån. Använder du några samplepacks? typ VEC eller Vipzone's? Ska du producera hands up är VEC nästan ett måste, du går miste om förmycket annars =) Ett annat tips är att använda flera kickar, på senare tid har jag börjat använda 2 kickar och en snare som kick. En bas kick, en punch kick(näst intill nollad i dom lägre frekvenserna för att inte krocka med bas kicken..) och en snare med attack..

För att komma till leaden, vad använder du för VSTi till dina leads? bygger du dina slingor med en singelmelodi eller har du med stämmor och bastoner? Finns många sätt att feta till melodier.. En kraftig VST är ju en bra början, sen kan du ju skruva rätt bra i equalizern för att lyfta fram den mer.. Men jag brukar lägga en stämma med bastoner i mina slingor det gär väldgt mycket..

har du fler frågor, här är min msn : msn[a]jesterproject.com

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...