Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag Àr vÀldigt trött pÄ att sitta och mecka med musen i Cubase SX och alla andra musikprogram, och funderar pÄ om en touchscreen kanske skulle vara nÄgot? Hur tror ni det hade funkat i Cubase, hade man kunnat anvÀnda den till att dra i scrollar, skriva in midi, flytta grejor osv, dra i rattar osv? Funkar en touchscreen sÄ att den agerar mus, eller Àr det speciella installationer till specifika program?

Annons
Postat (redigerat)

Om pek-skÀrmen har alla "maskinvarumÀssiga" kommandon funkar det utmÀrkt.. tar du en vanlig ritbrÀda frÄn Clasohlsson fÄr du motsvarande det musen gör

Kolla pÄ JazzMutant Lemur som kanske Àr precis det du söker.

Touchscreen - Lemur

Eller egentligen kanske det Àr deras andra enhet Dexter

Redigerat av Lundin
Postat

De dÀr Jazzmutant verkar vÀldigt hÀftiga. DessvÀrre verkar de ju inte ha nÄgon sequencer, vilket Àr mitt största irritationsmoment med musen.

Vad menar du med "maskinvarumÀssiga kommandon"? Tror du det hade fungerat att styra sakerna precis som man gjort med en mus, finns det touchscreens med sÄn precision?

Problemet med ritbrÀda Àr att man dÀr inte ser programmet i den, sÄ det blir precis samma sak som mus egentligen.

Om nÄgon bara hade en touchscreen som man kunde testa, sÄ skulle allting bli mycket lÀttare.

Postat (redigerat)

Ah.. trodde du menade en touchscreen som en controller... men du vill ju ha touchscreen o peka pÄ skÀrmen direkt.. ja dÄ borde ju vilken skÀrm som helst funka som har den funktionen..

Men blir det inte lite jobbigt att sitta med en 24" pekskÀrm i knÀt?.. stÄr den pÄ ett bord lÀr du ju fÄ mjölksyra i armen efter 5 minuter..

..om du inte skaffar ett stativ för armen..:rolleyes:

Redigerat av Lundin
drloop (oregistrerad)
Postat

Det finns ritbrÀdor som Àr bildskÀrmar ocksÄ. Dyrt.

Postat

Fungerar ritskÀrmen bÀttre Àn en vanlig touchscreen tror du?

Lundin, varför ska den vara just 24"? Jag tÀnkte mig 17" kanske, eller Ànnu mindre. Jag vill egentligen bara ha ett sÄ billigt alternativ som möjligt som ger mig denna funktion, och att ha den i knÀt Àr nog ett mÄste ja.

Postat

KÀnns som att multi-touch Àr en förutsÀttning för att det ska bli smidigare Àn att anvÀnda en mus.

Postat

kan inte en vanlig controller rÀcka? och du har ju mÄnga tangetbordskomandon sÄ du slipper anvÀnda musen hela tiden.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur skall man lösa ergonomin med en touch skÀrm? Som Lundin sÀger, man kommer att tröttna i armarna om man kör en skÀrm som stÄr upp.

Dessutom kÀnns ritborden som precisionsverktyg, medan touch skÀrm kÀnns som en uppfinning för utstÀllningar utan precision.

Redigerat av drloop
Postat

Lundin, varför ska den vara just 24"? Jag tÀnkte mig 17" kanske, eller Ànnu mindre. Jag vill egentligen bara ha ett sÄ billigt alternativ som möjligt som ger mig denna funktion, och att ha den i knÀt Àr nog ett mÄste ja.

Tog bara 24" som en referenspunkt för att det skulle se mer dramatiskt ut... men skÀmt Äsido gÄr det ju att göra en smutt lösning om du fÀller in pekskÀrmen svagt vinklat i ett bord, sÄ du kan ha armbÄgarna vilande pÄ bordsytan samtidigt.. IKEA + sticksÄg och lite hjÀrnverksamhet, sen kan det ju bli hur fint somhelst.

Postat

Tog bara 24" som en referenspunkt för att det skulle se mer dramatiskt ut... men skÀmt Äsido gÄr det ju att göra en smutt lösning om du fÀller in pekskÀrmen svagt vinklat i ett bord, sÄ du kan ha armbÄgarna vilande pÄ bordsytan samtidigt.. IKEA + sticksÄg och lite hjÀrnverksamhet, sen kan det ju bli hur fint somhelst.

Den idén tror jag faktiskt pÄ. Ett design-bord eller nÄt sÄnt, ett sÄnt dÀr som gÄr att vinkla lite. Dyrt iofs men kanske gÄr att göra sjÀlv för en mindre summa.

Postat

hehe mja. det kanske vore nÄgot. fast jag börjar undra om det faktiskt Àr en sÄ bra idé med pekskÀrm till cubase, kÀnns som det kommer gÄ rÀtt mycket slöare Àn med mus, och fler misstag kommer kanske göras. jag kan ju ha fel iofs, det vore kul att testa.

Postat

Hej, hej, Ă€r det en tablet PC du menar? AlltsĂ„ en laptop som du kan vrida skĂ€rmen helt runt och skriva rĂ€tt pĂ„ skĂ€rmen med en penna? Om det Ă€r det du menar sĂ„ Ă€r det helt genialt. Jag kör Cubase pĂ„ min tablet och det fungerar precis som man vill att det ska fungera. Egentligen lite konstigt att inte flera hĂ€r kör med tablets, att langa in en trumtakt med en tablet gĂ„r ju som en dans efter 3 bira, kanon 🙂

Postat

Ja jag sÄg tablet pc nu nÀr jag letade, och det verkar absolut som nÄgot. Jag behöver egentligen en ny laptop, Àr bara lite för snÄl. Jag blir verkligen intresserad nu nÀr du sÀger att det funkar som smort!

Postat (redigerat)

He, he, synd att du inte sa till tidigare, jag hade en (inte min egen alltsĂ„, den sĂ€ljer jag inte 😉 ) till salu tills i mĂ„ndags. Det Ă€r absolut vĂ€rt att pröva det, se om du kan hitta en begagnad kanske? Det Ă€r bara att frĂ„ga om det Ă€r nĂ„got mer du vill veta 😉

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat

Det enda jag ser som ett hinder Àr att det kan vara svÄrt med sveprörelser över en touch-skÀrm. Annars tror jag stenhÄrt pÄ redigeringsmiljligheterna.

• 4 Ă„r senare...
Postat

innan du satsar pÄ nÄgot sÄdant sÄ tÀnk igenom ergonomin ordentligt....att tablet-jobba i lÄngpass kan skapa ordentliga nackproblem.

problemet ligger i att du ska ha hÀnderna pÄ samma yta som du skall titta pÄ. För att inte fÄ nackproblem sÄ mÄste du fÄ upp "bilden" sÄ att du kan lyfta pÄ huvudet.....dÄ lÀr det bli problem att fÄ dit hÀnderna. ska hÀnderna(axlarna) ha det bekvÀmt(dvs bildytan hyggligt lÄngt ner pÄ bord/knÀ) kommer du se ut som quasimodo i framtiden....med rejÀlt ont i rygg/nacke.

kanske finns nÄgon bra lösning, men som sagt, underskatta inte ergonomin om du tÀnker dig jobba mkt/lÀnge.

Postat

VÀcker en gammal trÄd till liv. Skulle detta funka? Funderade pÄ att fÀlla in 2st sÄna hÀr i bordet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=562566 blir inte sÄ farligt dyrt... FrÄgan Àr om det funkar bra?

Äh, skaffa en iPad med Cubase iC Pro. Det Ă€r gjort för pekskĂ€rmar, det Ă€r inte Cubase i din PC.
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat

NÄgon som har erfarenhet med att köra Cubase pÄ touchscreen PC, till exempel Sony Vaio Tap 20. Verkar ju kanon, men hur funkar det i praktiken?

Sony-VAIO-Tap-20.jpg

Postat (redigerat)

VÀcker en gammal trÄd till liv. Skulle detta funka? Funderade pÄ att fÀlla in 2st sÄna hÀr i bordet http://www.prisjakt....kt.php?p=562566 blir inte sÄ farligt dyrt... FrÄgan Àr om det funkar bra?

Lite gammalt inlÀgg, men men. Jag tÀnker Àven pÄ att det Àr lite lÄg upplösning pÄ dessa. För att stirra in i i flera timmar.

Redigerat av mrpimmy
Postat (redigerat)

Jag har dammsugit en del information om vad som finns i Multi-touch vÀg idag samt lösningar för iPad dÄ man fÄr en liten kÀnsla av att fler som tillverkar DAW.-mjukvaror mer eller mindre kan vara pÄ vÀg Ät det hÄllet, dels som Sonar X2 har officiellt stöd för det ( men kanske inte funkar till 100%) Reason tydligen fungerade vÀldigt bra ( trots inte ha officiellt stöd för det) och andra tillverkare som Steinberg dÀr man om man gissar lite mellan fingrarna efter faktorer som designen pÄ Mixconsole för Cubase 7 / Nuendo 6 dÀr man kan skala upp reglarna att bli gigantiska = perfekt för ett par feta fingrar över en touch-skÀrm ( som lika gÀrna kan vara en Steinbergiansk fetisch Àn genialisk framtidsplanering iofs )

Kolla det hÀr

angÄende Multi-touch och Windows 8 med olika DAW's.

Den monitorn som anvÀnds i klippet Àr inte vansinnigt dyr heller

, eller om man ska skaffa en mindre trÄdlös skÀrm för att kunna sitta i soffan o mixa lite mer avslappnat.. blir lite kluven hur man ska tÀnka.

Det övergripande problemet Àr ju att ingen gÄtt ut med officiellt stöd Àn sÄ det kan lika gÀrna bli nÄgot helt annat eller inget alls mer Àn den funktionalitet som nu finns. Fördelen med en Multi-.touch Àr ju att man slipper massa konstiga controller-script för hÄrdvaran nÀr man jobbar direkt i programmet, nackdelen Àr att man inte ser var man sÀtter fingret och dÀrigenom mÄste ha en DAW som ser ut som den Àr byggd med duplo-klossar för att det ska bli tydligt.

Frestad Àr man iaf bara för att se om och hur det fungerar.

Redigerat av Lundin
Postat

Jag har dammsugit en del information om vad som finns i Multi-touch vÀg idag samt lösningar för iPad dÄ man fÄr en liten kÀnsla av att fler som tillverkar DAW.-mjukvaror mer eller mindre kan vara pÄ vÀg Ät det hÄllet, dels som Sonar X2 har officiellt stöd för det ( men kanske inte funkar till 100%) Reason tydligen fungerade vÀldigt bra ( trots inte ha officiellt stöd för det) och andra tillverkare som Steinberg dÀr man om man gissar lite mellan fingrarna efter faktorer som designen pÄ Mixconsole för Cubase 7 / Nuendo 6 dÀr man kan skala upp reglarna att bli gigantiska = perfekt för ett par feta fingrar över en touch-skÀrm ( som lika gÀrna kan vara en Steinbergiansk fetisch Àn genialisk framtidsplanering iofs )

Kolla det hÀr

angÄende Multi-touch och Windows 8 med olika DAW's.

Den monitorn som anvÀnds i klippet Àr inte vansinnigt dyr heller

, eller om man ska skaffa en mindre trÄdlös skÀrm för att kunna sitta i soffan o mixa lite mer avslappnat.. blir lite kluven hur man ska tÀnka.

Det övergripande problemet Àr ju att ingen gÄtt ut med officiellt stöd Àn sÄ det kan lika gÀrna bli nÄgot helt annat eller inget alls mer Àn den funktionalitet som nu finns. Fördelen med en Multi-.touch Àr ju att man slipper massa konstiga controller-script för hÄrdvaran nÀr man jobbar direkt i programmet, nackdelen Àr att man inte ser var man sÀtter fingret och dÀrigenom mÄste ha en DAW som ser ut som den Àr byggd med duplo-klossar för att det ska bli tydligt.

Frestad Àr man iaf bara för att se om och hur det fungerar.

Tack för videon. Det ser ut som Win8 kan bli ett riktigt bra operativ, och iom att det Àr samma operativ pÄ vanlig dator och surfplatta kan man flytta sina projekt mellan dom.

Postat

Tack för videon. Det ser ut som Win8 kan bli ett riktigt bra operativ, och iom att det Àr samma operativ pÄ vanlig dator och surfplatta kan man flytta sina projekt mellan dom.

Problemet Àr vÀl att vissa surfplattor anvÀnder sig av Windows 8 RT som inte kan hantera alla windowsprogram. RÀtta mig om jag har fel.

Postat

Verkar inte

lilla rackaren lite rolig? En stationĂ€r Windows 8 PC som förvandlas till en Windows 8/Android-tablet. "Ah, jag tror att jag har lust att mixa plattan med lurar i sĂ€ngen" lixom. GĂ„ tillbaka till den stationĂ€ra och checka ljudet i monitorerna.. mmm, kan leva med det 🙂 .
Postat

Vad jag minns frÄn nÀr jag programmerade sÄ finns rutiner i Windows för touchfunktioner sen lÄngt innan plattor blev populÀra.

SÄ man skulle kunna ha det lite som man ville, pÄ skÀrmen eller pÄ en extra-skÀrm liggandes pÄ bordet med touchmöjlighet. Bara nÄgon hade skrivit lite anvÀndarvÀnliga och schyssta rutiner för det och applikationen klarar multi-input.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.