Jump to content
Annons

Hjälp att koppla audio->vocoder->synth


Mr. Math

Recommended Posts

Jag skulle vilja koppla in en vocoder på ett audiospår och har kollat Orange vocoder, men jag är inte alls förtjust i de inbyggda ljuden. Jag undrar därför om den, eller någon annan vocoder, kan att kopplas till en vst-synth som därmed blir själva ljudet som läggs på audiospåret. Jag har t.ex. sett i Reason att detta är uppbyggt på så sätt; för att vocodern (som är kopplad till ex. en röst) skall få effekt måste den kopplas till en ljudkälla, t.ex. en subtractor.

Kanske lite virrigt skrivet, men budskapet har nog kommit fram. Någon som sitter på svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Videon hjälpte tyvärr inte, eftersom FL känns en aning annorlunda i tillvägagångssättet. Fan jag blir galen snart. Ska man göra en group channel och koppla in både vocodern och synthen man vill ha, och sedan koppla group channeln som output för vocalsen på nåt sätt, eller.....fan detta verkar ju sjukt virrigt alltså. Ingen som kan? Har sökt ihjäl mig på nätet, men det enda jag hittar är hur man använder vocoders och deras INBYGGDA synthar.

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

VST + Vocoder + External + Carrier + input + Google

Gav : ELS Vocoder

Gav : AKAI D.C Vocoder

Kör själv med D.C Vocodern, den funkar svinbra och hanterar direkt midistyrning av tonerna.. d.v.s du kan spela direkt på MIDI-klaviaturet istället för att använda Intern / Extern carrier

De flesta VSTi som tar in både Carrier och Modulator gör det genom en stereoinput där du skickar två monosignaler till Left + Right Input i denna.. d.v.s Carrier ( Instrument /Ljud som ska moduleras) på Left-input och Modulator ( Sång/tal ) på Right-input.

Normalt lägger man då instrumentet på en FX-kanal och tappar sedan ljud till denna och panorerar insignalen Left / Right beroende på vilken signal det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär gör man i Cubase iaf..

Skapa ett audiospår, ett midispår och en group channel.

På audiospåret lägger du talet eller sången eller whatever.

Midispåret kopplar du till en synth.

På group channel lägger du Orange vocoder som en insert.

I Orange vocoder, hitta knappen "use synth" och se till att den är AV.

Nu panorerar du audiospåret helt till höger och routar outputen till din group channel.

Panorera vst-instrumentet (inte midispåret) helt till vänster och routa outputen till group channel.

Nu kan du skriva en liten trudelutt på midispåret och välja ljud i synthen. Talet styrs nu av synthen genom vocodern. Om du inte skriver ut någon midi-information kommer alltså inte talet höras.

Klart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...