Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick en midifil av en snubbe, som var exporterad från FL, DVS det var massa effekter på det.

När man går in i midi editorn och där man ställer in velocityn så går det ju att browsa andra effekter) där är nånting gjort

för det låter lite mysko, undrar om det bara finns nåt sätt att reseta allt det, så jag slipper sitta och skriva om allt, utan bara kan kopiera in filen och börja mixa ( det är trummor det handlar om, och vill ha det helt rent)

Annons
Postat

Jo men där man ställer in velocityn, browsar man där velocity är valt och väljer ETC modulation eller pitch istället och editar lite

så blir det ju en asterix där, detta har jag på filen jag fick, kollar man på ett tomt spå så är det bara en sån på velocityn då.

Sen har jag försökt gå in och kolla på dom andra valen där och ändra runt lite, men hör ingen skillnad, grejen ÄR dock att

jag hör skillnad på den importerade och ett rent midispår jag skapat själv, det är nån ful modulering som ligger där som

jag misstänker har följt med från FL.

Postat (redigerat)
Jo men där man ställer in velocityn, browsar man där velocity är valt och väljer ETC modulation eller pitch istället och editar lite

så blir det ju en asterix där, detta har jag på filen jag fick, kollar man på ett tomt spå så är det bara en sån på velocityn då.

Sen har jag försökt gå in och kolla på dom andra valen där och ändra runt lite, men hör ingen skillnad, grejen ÄR dock att

jag hör skillnad på den importerade och ett rent midispår jag skapat själv, det är nån ful modulering som ligger där som

jag misstänker har följt med från FL.

Asterisken betyder att värdena har ändrats, dvs det finns information om de parametrarna i midifilen. Väljer du "modulation" och ritar med pennverktyget på automatiseringsbanan kan du ändra det. Vill du ta bort den fula moduleringen, kan du lätt välja just den parametern i automatiseringsbanan, och räta ut linjen till nollvärdet. Då är den fula moduleringen borta.

Dubbeklicka på midifilen i projektfönstret.

edit_kontroll2.jpg

Välj parameter. Sedan drar du bara med musen i fältet så att du rätar ur alla röd-blåa fält till en tunn svart linje (som i ringen) där paramentern är "nollad" och inte ger någon effekt.

En del VSTinstrument påverkas inte av alla parameterförändringar. Säkert har du någon plugg där parameterförändringen inte påverkar ljudet på just den pluggen. (*aftertouch, t ex). I sådana fall behöver du ju inte rita om kurvan.

Redigerat av Fredrika
Postat
När man går in i midi editorn och där man ställer in velocityn så går det ju att browsa andra effekter
Nej, midispåret innehåller inga effekter men du har hittat Control Change-meddelanden som i sin tur kan användas för att styra funktioner (och effekter) inne i midi-syntarna t ex volym och panoreringar, filter cutoff, reverb, chorus osv.

Gå till List Editor och ändra filtret så att noter och ev. pitch bend inte visas i listan. Släng det som blir kvar i listan efter filtreringen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.