Jump to content
Annons

Märkligt missljud i Blue Baby bottle


Anjou

Recommended Posts

Tjenare

Jag fick nyss hem min nya mikrofon, en Blue Baby Bottle. Dessvärre medföljde ett konstigt missljud.

Ett ljud som närmast går att beskriva som ett "knäpp" ligger konstant och knäpper ganska taktfast i ca 140bpm. Det ger ett ganska stark utslag på nivåmätaren på ljudkortet. Efter en stunds felsökning, (då jag även har ny pre-amp) kom jag fram till att det var mikrofonen i sig det är fel på.

Har någon varit med om något liknande? Finns det något jag kan göra själv? Är inte så sugen på att skeppa tillbaks den till tyskland:(

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, nu verkar du säker på att det är mikrofonen som det är fel på och visst kan det vara produktionsfel, även om jag aldrig stött på det på en mikrofon, men jag undrar ändå om det kan vara så att du har kopplat in din nya pre-amp via ADAT?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu verkar du säker på att det är mikrofonen som det är fel på och visst kan det vara produktionsfel, även om jag aldrig stött på det på en mikrofon, men jag undrar ändå om det kan vara så att du har kopplat in din nya pre-amp via ADAT?

MVH

Anders

Nja, jag har provat att köra både via preampen, och direkt in i ljudkortet och samma ljud uppstår. När jag prövar min gamla mikrofon så försvinner problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordade elle ojordade elurtag?

Satt precis och funderade på om det kunde vara något jordfel. Och inser just nu att jag har ojordat uttag till hela min studiohörna.

Kanske kan vara lösningen på problemet, hoppas det. Jag bör väl ha jordat i köket som jag kan dra ifrån i så fall.

Är det så att olika mickar är olika känsliga för såna saker?

Har bara märkt av jordbrum när jag spelar gitarr och bas tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordade elle ojordade elurtag?

Satt precis och funderade på om det kunde vara något jordfel. Och inser just nu att jag har ojordat uttag till hela min studiohörna.

Kanske kan vara lösningen på problemet, hoppas det. Jag bör väl ha jordat i köket som jag kan dra ifrån i så fall.

Är det så att olika mickar är olika känsliga för såna saker?

Har bara märkt av jordbrum när jag spelar gitarr och bas tidigare.

Olika micar ÄR olika känsliga. Jag har märkt detta med jordningen när jag har gjort mina inspelningstester. Efter mycket kliande i skallen och gissningar, så kom jag till slut fram till att jordningen i elurtaget som hela min studio är kopplad till, glappade - så vissa micar har fått ett irriterande jordbrum på mina testinspelningar. Som väl är, så har det blivit så på väldigt få - men hade å andra sidan felet legat konstant, så hade jag hittat det snabbare... 😄

Om du drar en förlängning från köket, så måste du vara medveten om att det inte är godkänt att låta en sådan koppling bli permanent, på grund av elsäkerhetskrav. Se också till att verkligen koppla ALLT i studion till den förlängningskabeln när du testar - för annars kan väldigt o-kul saker hända...

Hjälper det med jordningen, så kontakta en elektriker och se till att få indraget jord på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, där ser man. Tusen tack för dina snabba svar!

Ska prova imorgon, tror inte flickvännen skulle acceptera en lång förlänging genom lägenheten permanent ändå 😄 !

Ha det!

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordade elle ojordade elurtag?

Jag kan bara lyfta på Hatten för dig Claes!

Problem solved, nu kan jag äntligen få njuta av lite inspelning utan störningar!

Ha det gott

Härligt att höra! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordade elle ojordade elurtag?

Jag kan bara lyfta på Hatten för dig Claes!

Problem solved, nu kan jag äntligen få njuta av lite inspelning utan störningar!

Ha det gott

Härligt att höra! 😉

Fan.

Man ska aldrig ropa hej. Det är tydligt.

Fungerade felfritt i ca 3 timmar, sen kom det där knäppandet tillbaka.....

Känns ändå som att det har med el att göra. Får be någon elektriker kolla över urtagen antar jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller elnätet - eller kanske instabil fantommatning från preampen... 😉

Oavsett vilket, så är det nog en bra idé att följa Gilberts råd och testa hos någon annan. Om det är jordat där också och felet finns kvar, så är det troligast att micen är trasig.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller elnätet - eller kanske instabil fantommatning från preampen... 🙂

Oavsett vilket, så är det nog en bra idé att följa Gilberts råd och testa hos någon annan. Om det är jordat där också och felet finns kvar, så är det troligast att micen är trasig.

Ok, nu har jag gjort följande:

Kopplade in micen till mitt andra USB kort (edirol UA-25) till min bärbara dator och körde utan ström till den. Inga problem med micen.

Provade även att koppla på ojordad el till datorn. Fortfarande inga problem.

Vad kan man dra för slutsats av detta?

I min stationära studio blir det problem när jag kopplar Blue Baby Bottle direkt till Motu Ultralite, även när jag kopplar den via Vintage Design m73 till Motu kortet. Sannolikheten att det skulle vara instabil fantommattning i båda dessa aparater känns ju inte så stor. Dessutom så har jag ju inga problem med andra stormembransmickar i den kedjan.

Kan detta problem på något sätt vara relaterat till ett annat problem jag har, där mitt FireWire PCI kort är för dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej, tänkte bara uppdatera hur det gått med min mikrofon.

Fick hem den idag igen efter reparation som gick på garanti.

Direkt när jag pluggar in den så kommer ett lite gnällande ljud, så jag anar direkt oråd.

Byter snabbt till jordat urtag, och då fungerar den felfritt hela dagen.

En fråga då. Kan en mikrifon faktiskt gå sönder av att man använder ojordad el?

Mvh E

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog ha en väldigt otur för att det ska gå sönder, men risken finns nog - i alla fall om man ofta kopplar in/ur micen, eftersom det kan bli potentialskillnad mellan chassin om man kör ojordat...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag har fortfarande inte kommit fram till någon slutsats i ämnet då jag inte haft så mycket tid att testa mikrofonen i olika sammanhang.

Jag har upptäckt att jordningen i min lägenhet inte är bra, så det får bli till att ringa elektriker..

Men då jag testade micen driven enbart av bus-ström låg missljudet fortfarande kvar, även om den efter ett tag faktiskt fungerade tyst och fint. Alltså ligger nog inte problemet hos mitt elnät, även om det kan förvärra.

Jag fick förslag på att missljuden kan bero på störningar i min omgivning i form av elektriska apparaturer o dyl.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Idag har man ju hemmen fyllda av trådlösa routers, mobiltelefoner osv.

Lite svårt o felsöka då man inte vet om grannen sitter på en uransamling nästväggs.

Har skickat med min mikrofon med en vän som ska testa den i en miljö som är garanterat avskärmad, är det fortfarande fel då så blir det väl till att returnera den ännu en gång....

Tacksam för hjälp!

Erik

Ja, idag fick jag besked att min mikrofon fungerar alldeles utmärkt i min väns studio. På sätt och vis var ju det sköna besked, men nu börjar felsökningen här hemma antar jag. Om någon har en idé om hemelektronik som skickar ut störande signaler så dela gärna med er. Vore ju jobbigt om man var tvungen att stänga av frysen varje gång man spelar in...

Ljudet som hörs i micken är ett knäppande samt en gnällande ton.

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...