Jump to content
Annons

Fastnar sprak på bouncen?


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Jag sitter och håller på med en låt med lite för mycket spår och effekter för min stackars dator. Den går att jobba med om jag alltid har ett par effekter mutade, men kör jag allt blir det ett väldigt sprak. Kommer spraket vara med när jag bouncar ut den?

Tar en fråga till när jag ändå håller på; Hur får jag fram volymautomatation för masterspåret?

Supertacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte så att effekterna krämar upp ljudet en skvätt, så att du får för hög volym och det är därför det sprakar? Prova att dra ner volymen på alla spår med nån decibel eller två och se om problemet kvarstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ska mixa så höjer du latency till högsta möjliga värdet, så blir det större chans att du slipper knaster och elände... Det är ju bara vid inspelning som latencyn egentligen spelar någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Det är när cpu-mätaren närmar sig max som det börjar spraka. Det har ej med volymen att göra.

Intressant med latencyn, men påverkar inte latencyn hur effekterna jobbar?

Återgår till min första fråga. Om jag har sprak på mixen, finns den då kvar när jag har exporterat?

Och min andra fråga; var får jag fram ett master-volym-automatation-spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Det är när cpu-mätaren närmar sig max som det börjar spraka. Det har ej med volymen att göra.

Återgår till min första fråga. Om jag har sprak på mixen, finns den då kvar när jag har exporterat?

Svaret är nej, om du får sprakljud när du spelar upp din mix och samtidigt ser att CPU-mätaren visar att CPU jobbar för högtryck. Spraket exporteras i sådana fall inte.

Tips: har du internet på musikdatorn? Stäng av internet (eller blockera all internettrafik med brandväggen) och stäng av antivirusprogrammet. antivirus suger livet ur musikstudion.

Tyvärr fattar jag inte fråga 2. Vilket är masterspåret? Du kanske gör en mixdown av alla kanalerna när du mixat färdigt? Den mixdownen lägger du kanske då på ett nytt stereospår i projektfönstret. Där kan du ju lätt köra automatiseringar på vanligt sätt, på det spåret som sedan påverkar mixdownen av "masterspåret".

Men det bästa är att du redan komprimerat alla spår du ska använda med lämpliga kompressorer och ställt in alla ljudnivåer som du vill ha dem när innan du gör en mixdown av projektet. Det ska ju ändå låta rätt när du spelar upp alla separata spår tillsammans, innan du gör en tvåkanals (eller femkanals, eller nåt) mixdown. Har du rätt ljudbild och balans på allt när du ska göra den slutliga mixdownen behöver du ju bara ställa in masterregeln på -0dB, så blir det rätt. Men kanske är det fel svar? Kanske fattar någon annan frågan bättre och kan ge ett mer exakt svar

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Det är när cpu-mätaren närmar sig max som det börjar spraka. Det har ej med volymen att göra.

Återgår till min första fråga. Om jag har sprak på mixen, finns den då kvar när jag har exporterat?

Och min andra fråga; var får jag fram ett master-volym-automatation-spår?

Svaret är nej.

Tips: har du internet på musikdatorn? Stäng av internet (eller blockera all internettrafik med brandväggen) och stäng av antivirusprogrammet. antivirus suger livet ur musikstudion.

Tack! Stänga av virusprogrammet låter ju som en bra ide. Vet du om mängd ledig plats på hårddisken också kan påverka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Det är när cpu-mätaren närmar sig max som det börjar spraka. Det har ej med volymen att göra.

Återgår till min första fråga. Om jag har sprak på mixen, finns den då kvar när jag har exporterat?

Och min andra fråga; var får jag fram ett master-volym-automatation-spår?

Svaret är nej.

Tips: har du internet på musikdatorn? Stäng av internet (eller blockera all internettrafik med brandväggen) och stäng av antivirusprogrammet. antivirus suger livet ur musikstudion.

Tack! Stänga av virusprogrammet låter ju som en bra ide. Vet du om mängd ledig plats på hårddisken också kan påverka?

Mängden plats påverkar lite grand. Viktigare är hur små filfragmenten på hårddisken är. Därför ska man defragmentera sina diskar då och då. Windows rekommenderar att man gör det vid cirka 8% fragmentering. OBS att du måste ha 15% utrymme ledigt på hårddisken för att kunna defragmentera den. Har du 15% ledigt, är det dessutom ledigt så det räcker för din musikstudio också.

se min edit av mitt förra inlägg också angående masterspår, om det hjälper dig.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Det är när cpu-mätaren närmar sig max som det börjar spraka. Det har ej med volymen att göra.

Återgår till min första fråga. Om jag har sprak på mixen, finns den då kvar när jag har exporterat?

Och min andra fråga; var får jag fram ett master-volym-automatation-spår?

Svaret är nej.

Tips: har du internet på musikdatorn? Stäng av internet (eller blockera all internettrafik med brandväggen) och stäng av antivirusprogrammet. antivirus suger livet ur musikstudion.

Tack! Stänga av virusprogrammet låter ju som en bra ide. Vet du om mängd ledig plats på hårddisken också kan påverka?

Mängden plats påverkar lite grand. Viktigare är hur små filfragmenten på hårddisken är. Därför ska man defragmentera sina diskar då och då. Windows rekommenderar att man gör det vid cirka 8% fragmentering. OBS att du måste ha 15% utrymme ledigt på hårddisken för att kunna defragmentera den. Har du 15% ledigt, är det dessutom ledigt så det räcker för din musikstudio också.

se min edit av mitt förra inlägg också angående masterspår, om det hjälper dig.

Tack igen! Defragmentera hade jag ju inte ens tänkt på. Det ska göras fortast.

Det jag är ute efter är volym-Automation (har visst stavat fel hela tråden) för hela mixen och inte bara på ett visst spår. Jag vill helst kunna ställa in detta innan jag mixar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Det är när cpu-mätaren närmar sig max som det börjar spraka. Det har ej med volymen att göra.

Återgår till min första fråga. Om jag har sprak på mixen, finns den då kvar när jag har exporterat?

Och min andra fråga; var får jag fram ett master-volym-automatation-spår?

Svaret är nej.

Tips: har du internet på musikdatorn? Stäng av internet (eller blockera all internettrafik med brandväggen) och stäng av antivirusprogrammet. antivirus suger livet ur musikstudion.

Tack! Stänga av virusprogrammet låter ju som en bra ide. Vet du om mängd ledig plats på hårddisken också kan påverka?

Mängden plats påverkar lite grand. Viktigare är hur små filfragmenten på hårddisken är. Därför ska man defragmentera sina diskar då och då. Windows rekommenderar att man gör det vid cirka 8% fragmentering. OBS att du måste ha 15% utrymme ledigt på hårddisken för att kunna defragmentera den. Har du 15% ledigt, är det dessutom ledigt så det räcker för din musikstudio också.

se min edit av mitt förra inlägg också angående masterspår, om det hjälper dig.

Tack igen! Defragmentera hade jag ju inte ens tänkt på. Det ska göras fortast.

Det jag är ute efter är volym-Automation (har visst stavat fel hela tråden) för hela mixen och inte bara på ett visst spår. Jag vill helst kunna ställa in detta innan jag mixar ut.

På första bilden har jag ett färdigt projekt av min remix av Basshunters Privjet Russia. Jag väljer audio mixdown och samtidigt bockar jag för "import to audio track" och "pool". Då skapas ett stereospår i projektet med den färdigmixade filen. Vill jag nu automatisera volymen på det spåret, är det bara att expandera spåret och rita in kurvan som vanligt, eller använda "w"-knappen och dra i mixerns regel för att spela in automationen medan jag spelar upp låten. Alla andra spår ska vara tystade när du slutligen exporterar det slutgiltiga, färdiga masterspåret!

mix1.jpg

På andra bilden har jag istället öppnat mixern. Masterregeln ligger längst till höger. Tryck på "w" och börja spela upp låten, reglera regeln medan du spelar upp låten, så spelas automatiseringen in. Blir det lite fel, kan du ändra med ett ritverktyg i automatiseringsspåret efteråt.

Mix2.jpg

I båda fallen ska read-knappen (grönt "r") vara på (gröna) när du sedan exporterar det färdiga "masterspåret".

Är det fortfarande fel svar?

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kunde jag testa att bounca ut, men jag oroar mig mest för småsprak som jag inte riktigt kan höra och att gå runt och inte förstå varför det låter illa och slita mitt hår osv.

Gällande automation får jag tacka för all hjälp, men det jag egentligen skulle vilja är att direkt få fram spåret där jag kan rita/pricka in volymändringar för hela mixen, alltså innan jag gör en mixdown. Jag lyckas inte hitta hur jag får fram det automation-spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du höjt upp din buffer size till 1024-2048 samples?

Inte vad jag vet. Vad innebär detta och hur gör jag det?

Det gör du i inställningarna för ljudkortet. När det är gjort. Starta om Cubase för att det ska slå igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du höjt upp din buffer size till 1024-2048 samples?

Inte vad jag vet. Vad innebär detta och hur gör jag det?

Det gör du i inställningarna för ljudkortet. När det är gjort. Starta om Cubase för att det ska slå igenom.

Ok, det ska jag prova. Vad innebär det?

Måste fråga om latency också; Påverkar det hur effekterna jobbar eller kan jag dra upp latencyn när jag mixar för att spara cpu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du höjt upp din buffer size till 1024-2048 samples?

Inte vad jag vet. Vad innebär detta och hur gör jag det?

Det gör du i inställningarna för ljudkortet. När det är gjort. Starta om Cubase för att det ska slå igenom.

Ok, det ska jag prova. Vad innebär det?

Måste fråga om latency också; Påverkar det hur effekterna jobbar eller kan jag dra upp latencyn när jag mixar för att spara cpu?

Latencyn slår igenom oavsett vilka pluggar som är aktiverade, så dessa vara som tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du höjt upp din buffer size till 1024-2048 samples?

Inte vad jag vet. Vad innebär detta och hur gör jag det?

Det gör du i inställningarna för ljudkortet. När det är gjort. Starta om Cubase för att det ska slå igenom.

Ok, det ska jag prova. Vad innebär det?

Måste fråga om latency också; Påverkar det hur effekterna jobbar eller kan jag dra upp latencyn när jag mixar för att spara cpu?

Latencyn slår igenom oavsett vilka pluggar som är aktiverade, så dessa vara som tidigare.

Eh... Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag fick tidigare ett tips om att dra upp värdet på latency till max för att spara cpu när jag mixar. Det jag undrar är om det påverkar mina effekter att ha hög latency. Hmm... jag är dålig på att förklara. Hoppas du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency påverkar INTE hur dina pluggar beter sig vid mix förutsatt att ditt musikprogram har PDC (Plugin Delay Compensation) vilket alla musikprogram har idag utom Protools LE (vilket är väldigt konstigt för övrigt).

Oj. Hann svara innan jag såg ditt inlägg. Tackar.

Vore kul att veta vad det innebär att höja upp buffer size till 1024-2048 samples?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... googlade lite. Har jag förstått det rätt i att det inte på något sätt kommer påverka min mix att dra upp latency och att öka buffert size?

Kommer bli knepigt att komma ihåg att ändra tillbaka bara. Lapp på kylskåpet kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kunde jag testa att bounca ut, men jag oroar mig mest för småsprak som jag inte riktigt kan höra och att gå runt och inte förstå varför det låter illa och slita mitt hår osv.

Gällande automation får jag tacka för all hjälp, men det jag egentligen skulle vilja är att direkt få fram spåret där jag kan rita/pricka in volymändringar för hela mixen, alltså innan jag gör en mixdown. Jag lyckas inte hitta hur jag får fram det automation-spåret.

Men du...om du aktiverar writeknappen i mixern kan du ju göra det. Kolla:

output_ch.jpg

Öppna mixern. Markera W på master-regeln. Nu ska du kunna se ett input/output channels-spår i projektfönstret. Tryck på "R" så att den knappen blir grön. Nu kan du rita automation direkt i masterbussens spår. Det var väl det du ville?

Mer angående sprak: om det sprakar lite i ljudet när du spelar upp projektet med spåren och CPU-mätaren INTE visar på hög CPU- belastning, och om du kan få ssamma prakljud under alla möjliga andra omständigheter också, exempelvis om du kolla på en quicktime-video, kan det vara grafikkortet som inte passar en musikstudio. Men köp inget nytt kort förrän du uteslutit allt annat. Självklart ska det vara ett ASIO2-kort dessutom. Annars får du megaproblem med fördröjning om du spelar på en extern klaviatur. Man måste också ställa in rätt ASIO i cubase också. Devices-> Setup device -> VST Audiobay, så att du väljer ljudkortets ASIOrutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... googlade lite. Har jag förstått det rätt i att det inte på något sätt kommer påverka min mix att dra upp latency och att öka buffert size?

Kommer bli knepigt att komma ihåg att ändra tillbaka bara. Lapp på kylskåpet kanske...

Som Gilbert skrev är detta standardåtgärd. Nej, det påverkar INTE ljudkvaliteten eller din mix alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah... Nu fattar jag masterautomation. Miljarder tack Fredrika!

Angående cpun har jag nu gjort följande åtgärder:

Blockerat internet med brandväggen och stängt virusprogrammet.

Defragmenterat hårdisken samt rensat lite gammalt skräp.

Kört adaware och en register-cleaner.

Ökat buffert size i ljudkortet.

Och hör och häpna, nu slipper jag spraket och har tom lite kvar innan cpu-mätaren når toppen. Massa tack för alla tips.

Finns det nånting jag kan ställa in/ändra i cubase för att spara ytterligare cpu? Visst kan man ändra latency där också nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nånting jag kan ställa in/ändra i cubase för att spara ytterligare cpu? Visst kan man ändra latency där också nånstans?

Cubase kompenserar automatiskt för latency. Men se till att du har rätt ASIO-drivrutin. Devices->device setup->VST audiobay. Du kan pröva att ryssa i/ur Direct Monitoring och se om du märker skillnad. Det hänger på ljudkortet om det går att ha den ikryssad. Kryssa också i Release ASIO driver in background.

Det finns några tips i handboken som jag återger här: Tryck på EXPERT-knappen (fortfarande i inställningarna för VST audiobay). Normalt ändrar man inget här men du kan göra det om du vill. Där kan du välja Audio priority: Low. Om du gör det, får MIDI-processer och annat hög prioritet och wav(audio)ljud låg prioritet, t ex. Preload amount Kan du öka för att öka bufferten ljud i internminnet. Har du mycket internminne kan det ge jämnare uppspelning. Kryssa BORT rutan "Lower latency". Kryssa I Multi processing om du har flera processorer i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...