Jump to content
Annons

Vilken Melodyne ska jag köpa?


Snowbrigade

Recommended Posts

Hej!

Jag har läst lite om Melodyne och insett att det programmet skulle underlätta för mig oerhört. Jag har dock haft svårt att reda ut skillnaden på VST-Plugin, Uno, Cr8 och Studio.

Det måste funka med mitt Cubase SX2, gärna så att det bara ploppar upp medan man håller på så att man kan redigera löpande. Drag-and-drop funkar inte med SX2, behövs det för detta program?

Jag köper gärna en billig version av program om de grundläggande grafiska pitchfunktierna finns och om det funkar med mitt SX2. Vilken version bör jag välja?

Nån som vet var man hittar programmet billigt?

Tack för hjälpen!

// Nisse

Extrafråga: Vad är förresten en iLok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det låter som Melodyne Plugin skulle passa dig bra. Det är en plugin som du bara kan öppna inne i Cubase. Du behöver inte använda drag and drop när du kör Melodyne, du öppnar det bara som en insert på det spår där du vill använda det.. En iLok är en USB-plugg där du sparar licenser på de program och pluggar som kräver iLok.

Jag har inte så stor koll på var det är billigt, men Thomann brukar ha bra priser på det mesta!

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;x=0&y=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Den pluggen saknar väl den coola audio till midi funktionen?

Den är rolig den se.

Precis!

Här är en jämförelsetabell mellan de olika versionerna:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=m3_comparison

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om man köper Studio-versionen så får man Plugin-versionen på köpet. 😉

Studio-versionen var förresten bara 10% billigare hos Thomann än det svenska listpriset - kan också vara värt att tänka på... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, känns inte riktigt som jag behöver funktionerna i Melodyne 2.

Men det borde inte vara några problem med att få Melodyne att funka med Cubase SX2 alltså? Finns det några kända problem/buggar?

Nej - det fungerar, såvitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Funderar över samma sak... Jag kommer nog mest använda Melodyne för att rätta till "sura" toner i sången och liknande. Men det finns ju en massa andra funktioner som minst sagt verkar intressanta, allra helst "DNA"-funktionen som kommer i version 2 som släpps nån gång under hösten. Man får ju tvåan gratis om man köper ettan nu, så det verkar ju vara en bra deal.

Fast det känns som om det är rätt stor skillnad på nästan 6500 pix för Studioversionen jämfört med strax under 3000:- för plugin-versionen så vad gör det värt att köpa den dyrare av de nämnda? Hur avskalad är pluginversionen egentligen?

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav upp melodyne, kör på waves tune. Ger mig mycket mer direkt kontroll, är som att redigera miditoner och strular aldrig, och låter i princip lika.

Men jag håller nog med om att en ny version av det du vill ha är runt hörnet så ... vänta. Melodyne studio är en egen multitrack editor, och behöver du den så .. annars minns jag att pluggen ger dig det mest i bröd&smör väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav upp melodyne, kör på waves tune. Ger mig mycket mer direkt kontroll, är som att redigera miditoner och strular aldrig, och låter i princip lika.

Varför gav du upp Melodyne om man får fråga? Har aldrig använt mig av det så jag vet inte vilka bra/dåliga sidor det har. Behöver en bra autotuner och Melodyne verkar ge mest för pengarna. Waves Tune går ju enbart att få tag i genom att köpa bundles och med tanke på att Waves Vocal - den billigaste bundlen på thomann går loss på c:a 7200:- så känns det rätt saftigt.

Men jag håller nog med om att en ny version av det du vill ha är runt hörnet så ... vänta. Melodyne studio är en egen multitrack editor, och behöver du den så .. annars minns jag att pluggen ger dig det mest i bröd&smör väg.

Jag kör med Cubase 4 och Reason 4 så det känns som om Pluginversionen passar mig bäst, fast hur mycket saknas jämfört med de andra versionerna? Vad gör Audio-to-Midi t.ex.? Förutom det uppenbara, hur funkar det?

Hittade en sida med jämförelser mellan programmen här. Men vet som sagt inte vad alla funktioner är till för och vad de gör så... Nån som är kung på Melodyne och känner för att dela med sig av lite info? :rolleyes:

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför gav du upp Melodyne om man får fråga? Har aldrig använt mig av det så jag vet inte vilka bra/dåliga sidor det har. Behöver en bra autotuner och Melodyne verkar ge mest för pengarna. Waves Tune går ju enbart att få tag i genom att köpa bundles och med tanke på att Waves Vocal - den billigaste bundlen på thomann går loss på c:a 7200:- så känns det rätt saftigt.

Jag hade Tune sen innan, så ... behövde liksom inte mer. Men waves är inte billigt, det ska medges.

Jag har bara provat plug-in versionen av melodyne men den strulande lite för mycket, tyckte jag - flyttade ljud, hängde sig osv. Den hade svårigheter att hantera att ett spår bestod av flera separata klipp. Den funkade bättre när sångspåret var ett enda block. Den funkade som allra bäst när man läste in sångspåret, satte korrektion och rhythmic correction på 100% och sen lät den vara. så fort man gjorde något annat så var den inte lika samarbetsvillig. Den kändes lite instängd, begränsad. Man kunde inte rita in exakt hur man ville där, utan allt byggde på att fick utgå ifrån det som inspelat och justera det upp och ner, fram och tillbaka, och man kunde bara minska eller öka saker - blockvis liksom. I Tune kan man ta fram en penna och - liksom i ett ritprogram - rita in den exakta linje man vill att sången ska ta, på hertznivå. Man kan rita in glidningar, vibraton, ta bort glidningar, vibraton ... det är som att jobba i MIDI editorn. Tune kunde göra allt som melodyne kunde plus mycket mer, det stod helt klart på en gång. Tune har aldrig strulat eller hickat nånsin för mig, men det verkar ta lite mer datorkräm än melodyne gjorde.

Ljudmässigt kändes det som att Melodyne klarade extrema förändringar aningen bättre, men så länge man höll sig inom omfånget av en stor ters eller kvart så var det inga problem med Tune. Tune tycktes låta aningen mer syntigt, men då lyssnade jag med extreme öron för att höra det. Vi provade en tredje killes Antares på samma gång och den var ännu värre ljudmässigt och kändes lika - om inte mer - praktiskt begränsad än Melodyne.

Så upplevde jag det.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Tack så mycket för ett bra och utförligt svar.. Såg att man kunde visst köpa Waves Tune separat, fast det kostade typ 1500 mer än Melodyne-plugin... Så det visar sig hur jag ska göra. Antagligen får plånboken styra..

/ F 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Tack så mycket för ett bra och utförligt svar.. Såg att man kunde visst köpa Waves Tune separat, fast det kostade typ 1500 mer än Melodyne-plugin... Så det visar sig hur jag ska göra. Antagligen får plånboken styra..

/ F 😛

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

för "akustisk" eller "varm" musik skulle jag nog slå ett slag för melodyne.

jag tror att det som kommer i tvåan kommer leda till musikhistoria. eller åtminstone musikmakarhistoria.

Låter dramatiskt. Vilka egenskaper innehåller den som är så betydande?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Varför gav du upp Melodyne om man får fråga? Har aldrig använt mig av det så jag vet inte vilka bra/dåliga sidor det har. Behöver en bra autotuner och Melodyne verkar ge mest för pengarna. Waves Tune går ju enbart att få tag i genom att köpa bundles och med tanke på att Waves Vocal - den billigaste bundlen på thomann går loss på c:a 7200:- så känns det rätt saftigt.

Jag hade Tune sen innan, så ... behövde liksom inte mer. Men waves är inte billigt, det ska medges.

Jag har bara provat plug-in versionen av melodyne men den strulande lite för mycket, tyckte jag - flyttade ljud, hängde sig osv. Den hade svårigheter att hantera att ett spår bestod av flera separata klipp. Den funkade bättre när sångspåret var ett enda block. Den funkade som allra bäst när man läste in sångspåret, satte korrektion och rhythmic correction på 100% och sen lät den vara. så fort man gjorde något annat så var den inte lika samarbetsvillig. Den kändes lite instängd, begränsad. Man kunde inte rita in exakt hur man ville där, utan allt byggde på att fick utgå ifrån det som inspelat och justera det upp och ner, fram och tillbaka, och man kunde bara minska eller öka saker - blockvis liksom. I Tune kan man ta fram en penna och - liksom i ett ritprogram - rita in den exakta linje man vill att sången ska ta, på hertznivå. Man kan rita in glidningar, vibraton, ta bort glidningar, vibraton ... det är som att jobba i MIDI editorn. Tune kunde göra allt som melodyne kunde plus mycket mer, det stod helt klart på en gång. Tune har aldrig strulat eller hickat nånsin för mig, men det verkar ta lite mer datorkräm än melodyne gjorde.

Ljudmässigt kändes det som att Melodyne klarade extrema förändringar aningen bättre, men så länge man höll sig inom omfånget av en stor ters eller kvart så var det inga problem med Tune. Tune tycktes låta aningen mer syntigt, men då lyssnade jag med extreme öron för att höra det. Vi provade en tredje killes Antares på samma gång och den var ännu värre ljudmässigt och kändes lika - om inte mer - praktiskt begränsad än Melodyne.

Så upplevde jag det.

Vad använder du för DAW?

I PT verkar Melodyne funka som en dröm.

Har aldrig provat Waves men den påminner lite om V-Vocal.

Link to comment
Dela på andra sajter

för "akustisk" eller "varm" musik skulle jag nog slå ett slag för melodyne.

jag tror att det som kommer i tvåan kommer leda till musikhistoria. eller åtminstone musikmakarhistoria.

Låter dramatiskt. Vilka egenskaper innehåller den som är så betydande?

Isåfall skulle jag gissa att det är att man kan ändra enskilda toner i ett ackord. Verkar spännande.

Rent teoretiskt är det "lite klurigt" att göra det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ha ha ja en liten överdrift från min sida, men att man faktiskt kan (om det funkar)

fixa en sur sträng i ett gitarrpålägg är otroligt användbart, (och faktiskt, ett bejakande för kreativitet)

man kan tänka mindre och göra mer och fixa en del i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för DAW?

I PT verkar Melodyne funka som en dröm.

Har aldrig provat Waves men den påminner lite om V-Vocal.

Jag kör cubase, men fick prova melodynen i logic

jag tror att det som kommer i tvåan kommer leda till musikhistoria. eller åtminstone musikmakarhistoria.

Låter dramatiskt. Vilka egenskaper innehåller den som är så betydande?

Isåfall skulle jag gissa att det är att man kan ändra enskilda toner i ett ackord. Verkar spännande.

Rent teoretiskt är det "lite klurigt" att göra det. 🙂

Jag tycker inte det verkar fullt så teoretiskt klurigt. Jag gör sånt hela tiden, varje dag 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...