Alexho Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Ska köpa mickar och har bestämt mig för att köpa Sm57'or till elgitarr, sen är problemet, vilken ska jag ha till elbasen? Max 1000:-
Linus Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Max 1000:- 😉Det får du inga bra mikrofoner för. Den billigaste miken med någorlunda respons för bas är AKG D11 som ligger på tusenlappen. Jag rekommenderar att du sparar pengarna tills du har råd med en bättre basmik.
Nordic Sound Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Max 1000:- 😉Det får du inga bra mikrofoner för. Den billigaste miken med någorlunda respons för bas är AKG D11 som ligger på tusenlappen. Jag rekommenderar att du sparar pengarna tills du har råd med en bättre basmik. 57:or kan man lira in bas med, tänk dock på att de har lite dålig basupptagning så ställ upp basen på stärkaren och ställ micken en aning off axis. Det går få till mycket bra elbasljud med en 57:a
joachime Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Ska du även lajna räcker en sm57'a gott. Annars kan du testa en billig stormembrans kondensatormikrofon.
joachime Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 En billig bandmick, kan det funka tro? Det är möjligt. Fast om sanningen ska fram är billiga bandmickar bland det sämsta jag hört. De har ingenting med dyra bandmickar att göra. Bättre med en billig dunamisk eller kondensator då. De låter för det mesta snarlikt sina förebilder. Har mixat bas inspelad med en SM58 och det har funkat bra. Har mixat bas inspelad med en ADK Vienna och det har funkat ypperligt. Utan lajnat komplement.
base10 Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 är inte säker på om det går o koppla in instrumentet till ljudkortet, men tror inte det. Det är just av den anledningen som underlättar när man arbetar med elektronisk musik. Men för 1000kr så får du nog inte mycket mikrofon, kanske något begagnat isåfall.
slejnard Postat 20 juli 2008 Postat 20 juli 2008 SM58 tar upp det mesta om du inte vill lajna. Rent och naturligt.
Linus Postat 20 juli 2008 Postat 20 juli 2008 Max 1000:- 😄Det får du inga bra mikrofoner för. Den billigaste miken med någorlunda respons för bas är AKG D11 som ligger på tusenlappen. Jag rekommenderar att du sparar pengarna tills du har råd med en bättre basmik. 57:or kan man lira in bas med, tänk dock på att de har lite dålig basupptagning så ställ upp basen på stärkaren och ställ micken en aning off axis. Det går få till mycket bra elbasljud med en 57:a Mja, sätter du 57:a framför så måste du lajna basen för att få någon tyngd. 😑 En 57:a kan plocka upp skön harmonisk dist och ge karaktäristik för att blanda in, men det är inte mer än så.
Alexho Postat 21 juli 2008 Trådstartare Postat 21 juli 2008 är inte säker på om det går o koppla in instrumentet till ljudkortet, men tror inte det.Det är just av den anledningen som underlättar när man arbetar med elektronisk musik. Men för 1000kr så får du nog inte mycket mikrofon, kanske något begagnat isåfall. Inte Det finns det! Ge exempel istället. Jag har själv spelat in bas med Sm58'or. Tyckte det var bra men ville bara kolla lite vad ni använder. Min budget är tyvärr 1000:- Är redan uppe i 60 000:- med saker som jag ska beställa nu, och en mick för 1000:- fuckar bra, ska även använda line..
slejnard Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 är inte säker på om det går o koppla in instrumentet till ljudkortet, men tror inte det.Det är just av den anledningen som underlättar när man arbetar med elektronisk musik. Men för 1000kr så får du nog inte mycket mikrofon, kanske något begagnat isåfall. Inte Det finns det! Ge exempel istället. Jag har själv spelat in bas med Sm58'or. Tyckte det var bra men ville bara kolla lite vad ni använder. Min budget är tyvärr 1000:- Är redan uppe i 60 000:- med saker som jag ska beställa nu, och en mick för 1000:- fuckar bra, ska även använda line.. Kan lova nästan att SM58 blandad med en lajn blir kanon! Billiga grejer är ofta underskattade! SM58 funkar till allt från kagge till sång, bas till gitarr....-allt hänger på vad du har för grundljud! Rock on!
dr.kaufman (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 jag brukar blanda nån baskaggemick, typ shure beta 52 eller akg d 112 eller nåt liknande med en sm57. tycker personligen det brukar bli väldigt bra. tryck och tydlighet i kaggemicken och karaktär i 57an. kanske kan hitta nån av dom beggad för under 1000-lappen... dr.kaufman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.